נגיד אנחנו באים לקלפי, ולא חשוב אם אנחנו צפים או לא צפים, מציגים תעודת זהות כמו היום, סרגל ועט על השם ברשימת הבוחרים, ואז אנחנו עוברים לראיון. בראיון שואלים אותנו חברי ועדת הקלפי על דעתנו בנושאים שונים, והם מקלידים את התשובות למחשב שלהם – ואז הם לוחצים ENTER ופתק ההצבעה מתעופף לו לקלפי.
איך לא חשבנו על זה, כי הרי הצבעה זה לבחור בין אלטרנטיבות. האלטרנטיבות הרי הן היגדים שניתן לגזור מהמצעים, ואז לוקחים כמה היגדים, מקבצים אותם לקבוצות וקיבלנו מכונת בחירות משוכללת המשלבת את מוחנו המצטמק, שקשה לו להכיל את כל הפרטים של המצעים, וכמו בכל דבר - המחשב יחליט בשבילנו.
כבר גייסתי הון סיכון מהאיחוד האירופי, ורשמתי שמונה פטנטים על קרח, וגייסתי צוות, ואז הכל בא לי לפנים. אופס, התברר שיש רק שתי בעיות עם העניין הגאוני הזה:
1) מאקו והמכון הישראלי לדמוקרטיה הקדימו אותי ו
מימשו את השיטה בשינוי קל. הבן אדם מפעיל את המכונה מול האינטרנט, היא אומרת לו למי להצביע, והשלב השני הוא ידני, הבן אדם בעצמו דוחף הפתק לקלפי בשיטה הישנה. אולי בבחירות הבאות יספיקו גם לזרוק אוטומטית את הפתק לקלפי ואז בכלל נצביע עם האצבעות ישר מהבית.
2) על-מנת להכשיר את השיטה הזו צריך, ולא רק צריך אלא חובה, לשנות את החוק. ראו מה אמר בית המשפט העליון על טוהר בחירות במשפטו של פלאטו-שרון, שימו לב להיגדים: "עשה כן כבן-חורין ועל-פי שיקול-דעתו החופשי... חופש הבחירה משמעו לא רק החופש הפיסי להטיל לקלפי את פתק ההצבעה, אלא גם, ובעיקר, החופש הגמור לעבור כבן-חורין את תהליך ההצבעה מהבחינה הנפשית והשכלית... ואם משום כפיית דעתם של אחרים עליו – פוגע בעיקרון הבסיסי של טוהר הבחירה ואי-תלותה... השלמה עם מעשים מעין אלה והיגררות אחריהם, יביאו בהכרח לשיבוש התהליך הדמוקרטי ולסילוף דמותו, שכן, התוצאה הבלתי נמנעת תהיה, כי בעל המאה יהיה גם בעל הדעה".
בן-חורין מבחינה נפשית ושכלית לעניין טוהר הבחירות, פסק בית המשפט העליון בע"פ 71/83 פלאטו שרון, ואח' נ' מדינת ישראל, 757, כך (פ"ד לח 2): "חובה להקפיד על כך, שהבחירות תהיינה חופשיות וטהורות מכל רבב של כפיה, השפעה לא הגונה ושחיתות, וכי יהיה ברור שהאזרח הבוחר, כשמימש את זכותו להצביע ומיצה את רצונו הפוליטי בפתק הבוחר, עשה כן כבן-חורין ועל-פי שיקול-דעתו החופשי. בחירה כפויה או בחירה קנויה מעוותות ומסלפות את יסוד היסודות של ההוויה (765 - הדמוקרטית האמיתית...
"חופש הבחירה משמעו לא רק החופש הפיסי להטיל לקלפי את פתק ההצבעה, אלא גם, ובעיקר, החופש הגמור לעבור כבן-חורין את תהליך ההצבעה מהבחינה הנפשית והשכלית. לכן, כל מעשה, שיש בו כדי לצמצם או לבטל, בין במישרין ובין בעקיפין, את חירות חשיבתו של הבוחר ויכולתו לתת ביטוי אמיתי לתוכנית הפעולה הרצויה בעיניו ולהשקפת עולמו, על-פי שיקול-דעתו העצמי - אם משום טובת הנאה, ששיבשה חירותו זו, ואם משום כפיית דעתם של אחרים עליו – פוגע בעיקרון הבסיסי של טוהר הבחירה ואי-תלותה. מכאן, שמעשים כאלה פסולים הם מיסודם. גישה שונה או מקילה בנושא זה, השלמה עם מעשים מעין אלה והיגררות אחריהם, יביאו בהכרח לשיבוש התהליך הדמוקרטי ולסילוף דמותו, שכן, התוצאה הבלתי נמנעת תהיה, כי בעל המאה יהיה גם בעל הדעה, וכפועל יוצא מכך גם בעל השררה, על כל המשתמע מכך; אין לך עיוות חמור יותר מזה של עיקרון השיטה הדמוקרטית בחברה נאורה".
בקיצור, הקולות הצפים זה לא חרצפים, הקולות הצפים אלה קולות של אנשים עצלנים שלא מוכנים להשקיע רגע בחשיבה איזו אידיאולוגיה מתאימה להם ביותר, ובורחים לריאליטי, שם קל להם לבחור, כי להחלטה אין שום משמעות. יש לי רעיון איך לפתור את הבעיה הזו. זה רעיון מהפכני איך לשנות את שיטת הבחירות. מחר אני לוקח אלוף מתוסכל ומקים עמותה.