|   15:07:40
  יורי מור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פילוסופיה בגרוש לחג העצמאות

ניתן להשמיץ אירים או פולנים ואנשים יצחקו ומייד ישכחו. רק כאשר מדובר ביהודים או במדינתם - האשמות מקבלות מימדים איומים. כל בדיחה מסוג זה נופלת על קרקע פורה של אנטישמיות - סמויה או גלויה - וזה חוזר אלינו כבומרנג, תומך בסטיגמות, שנדבקות ללא סיכוי להיטהר מהן. מסייעות לדמוניזציה של היהודים - ואנחנו כבר יודעים לאן זה עלול להוביל
17/04/2013  |   יורי מור   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
תצחקו אבל קחו בחשבון שעובדים עליכם [צילום: AP]

  • רק בישראל אם התעכבת ברמזור לרבע שנייה, הנהג, שמאחוריך, מייד מצפצף לך באופן עצבני.

  • רק בישראל קיים סוג כזה של סטייה: מכורים כבדים לדיווחים על פדופילים.

  • רק בישראל כאשר נוצר פקק עקב תאונת דרכים, ישנו פקק גם בנתיב הנגדי - בגלל הנהגים הסקרנים.

  • רק בישראל נהג מסוגל לגרום לתאונת דרכים דווקא בזמן שהוא מקשיב ברדיו לדיווח על תאונת הדרכים הקטלנית שכרגע קרתה איפשהו בקצה השני של המדינה.

  • רק בישראל כשרמזור עובר מירוק לצהוב, הנהגים נותנים גז כדי להספיק ולגנוב ת'צומת.

  • רק בישראל כשבעל חוזר הביתה עם זר פרחים, אשתו ישר חושדת שהוא בוגד בה.

  • רק בישראל קיים ספורט לאומי: אבות וסבים מחביאים את ילדיהם ונכדיהם וכל השאר מחפשים אותם יום וליל ביערות ונהרות.

  • רק בישראל אתה יכול לתת כציון דרך ערמה ענקית של אשפה כשמסביר איך להגיע לביתך בקיץ הבא - כי זה פרט הנוף היחיד שניתן לסמוך עליו שלא יעלם.

  • רק בישראל אולם מפוצץ מתגלגל מצוחק כשסטנדאפיסט משמיץ עם שלם בשטויות מסוג זה שהבעתי למעלה.

האם כל זה נכון? - לא. לא נכון. צוחקים על השמצות כאלה לא רק בישראל. בעצם, זה קורה בכול מדינה: אם בדרן רוצה להצחיק קהל, מספיק שינקוב באיזה פגם ויכריז, שהדבר מאפיין רק את העם שלו - והצחוק מובטח.

כנער שמעתי אישה ארמנית מתלוננת שהארמנים - הם עם מרושע ולוקה בצרות עין: כשהם רואים ארמני אחר מצליח בחייו - מנסים לפגוע בו, מלשינים עליו לשלטונות וכו'. חשבתי אז שלמדתי משהו חשוב על העם הזה. אבל עבר זמן לא רב - ושמעתי אותם התלונות מאוזבקים כלפי העם שלהם, מהיהודים -כלפי היהודים... והבנתי שזו שטות מוחלטת, אין שום ערך בטענה כזאת, ומי שמפיץ דברים כאלה - טיפש וקשקשן.

ממש אתמול אישה אוקראינית סיפרה לי בדיחה: בגיהינום הסידור הוא כזה ששדים שומרים על סירים עם מים רותחים ובהם מרצים את עונשם החוטאים. ואין שומרים רק ליד הסיר של האוקראינים - כי יודעים שאין צורך: ברגע שאחד החוטאים ינסה לברוח, כל השאר ימשכו אותו בחזרה.

לפני כחודש קראתי בכתבתו של חבר שלי - חוקר ספרות - שהמשורר הרוסי הגדול של כל הזמנים א. פושקין פעם טען כי אצל הרוסים בעיה עיקרית - הם מקנאים באופן נוראי אחד בשני...

כל זה מלמד על דבר אחד: אין שום הצדקה בעלילות מסוג זה כלפי עם שלם. ולא משנה באיזה עם מדובר - ארמנים, אוזבקים, רוסים, יהודים, אמריקניים, צרפתים... טענה אחרת - היא גזענות לשמה.

לאן אני חותר?

אני שונא הז'אנר הזה - להרוויח מעלילות דם כאלה על עם שלם, על מדינה שלמה.
מה פתאום - רק בישראל אבות וסבים רוצחים את ילדיהם? אתם לא רואים טלוויזיה? לא שומעים חדשות, לא גולשים באתרים?

בחטא של עלילה חוטאים לא רק סטיריקנים למיניהם - גם מנחי רדיו וטלוויזיה מכובדים, חוקרי אוניברסיטאות ופרשנים, שלא לדבר על פוליטיקאים ורוכלים מהשוק.

הנה לכם דוגמה יחסית טרייה. המנחה המכובד ברשת ב' אחרי ביקור נשיא ארה"ב ברק אובמה זורק לאוויר לאוזני כמיליון מאזינים: "אנחנו הישראלים אוהבים כשמנהיגי עולם מדברים בשפתינו". הישראלים אוהבים. הצרפתים - לא? הערבים שונאים נשיאים זרים שפונים אליהם בערבית? רוסים לא מרוצים? מה הוא מקשקש? מה המסר של המנחה? הישראלים טיפשים וקל לקנות אותם בגימיק זול? בסדר, נניח. ומה, כל שאר העמים הם קשים להשגה בדרך זאת? למה זה קרה? זה בגנים הדפוקים והמזוינים שלנו?

עוד דוגמה. השנה הקיץ בה מוקדם מבעבר: כבר בסוף פברואר כולם הלכו לים. ושדרן רדיו (כבר לא זוכר באיזה תחנה) התמרמר: "מה לעשות - כזה הוא הלוח העברי. לא תואם את המציאות". אדון נכבד - מה קשור הלוח העברי? פברואר - זה לוח לועזי. אני לא מומחה ללוחות, אין לי נתונים של השנים האחרונות - אבל הפעם דווקא הלוח העברי דייק. השנה לא רק האביב בא מוקדם מהרגיל - גם חגי האביב הקדימו - פורים ופסח. מה מנחה אותך? שנאה למה? לכול מה שהוא עברי, יהודי? התרפסות לפני כל מה שלועזי? למה אי-אפשר לאהוב דברים זרים בלי להשמיץ את הבית שלך?

בלשן ישראלי מלומד אחד בילה כמה סמסטרים בלונדון, כתב שם דוקטורט, מוקדש לשפה העברית בהשוואה לשפה האנגלית, חזר לארץ ובשורה בפיו: בשפה האנגלית למילים אין מין, הן לא מתחלקות לזכר ונקבה. יופי. אבל הבלשן שהתראיין לרשת ב', לא עצר בזה, הוסיף: "הדבר מאפיין רק את העברית, שהייתה רדומה אלפי שנים". והמשיך ברוח זה: העברית היא מיושנת, שונה מכל שאר השפות. רק שלא אמר - "מפגרת".

הלו, דוקטור, אתה היית בעוד מקומות חוץ מישראל ובריטניה? שמעת שיש עוד כמה שפות - וביניהן די מכובדות - שגם בהן יש למילים מינים? צרפתית למשל, גרמנית. הידעת שברוסית יש לא רק זאת - אבל גם מילים עם מין בינוני (כלומר, לא זכר ולא נקבה)?
מה ההתנשאות הזאת, שנאה עצמית?

והמנחַה, שבלעה את הלוקש ללא היסוס והשתתפה בצערו - היא בכלל למדה משהו בחייה? או קיבלה את הג'וב בפרוטקציה?
כל טענות כאלה ואפילו יותר גרועות - מאיפה כל זה בא? יש לכם עובדות, נתונים, מספרים, סקרים, מחקרים - תביאו אותם, שימו על השולחן - ונדבר. על מה אתם מתבססים - על תחושת בטן?

מה המקור של הלקאה עצמית כזאת?

פעם הייתי בהופעת סטנד-אפ. הבדרן התלוצץ על חשבונם של הישראלים שבאים אחרי מקלחת ישר לסופר-פארם כדי להשתמש בדוגמיות דאודורנט - כאלה קמצנים יצירתיים אנו. כולם צחקו - אני לא צחקתי כי לפני 30 שנה קראתי באוסף בדיחות על תושבי עיירה גאברובו שבבולגריה שהם בבוקר הולכים לשוק וטועמים מכל דבר - וזה משמש להם ארוחת בוקר. כאלה קמצנים יצירתיים הם.

לפני שבוע נסעתי באוטו עם גבר נחמד ועתיר ידע. דיברנו בין השאר על ידיעת השפות, והוא סיפר לי בדיחה: לישראל הגיע תייר מאירופה, פונה ברחוב לזוג ישראלים בשאלה איך להגיע לאיזשהו יעד. ברור, שפונה בשפתו. הישראלים עונים בעברית: "לא מבינים אותך". התייר עובר לאנגלית - אותה התוצאה, עובר לצרפתית, לספרדית - לא עוזר. התייר המיואש ממשיך בדרכו, אחד מהישראלים פונה לחברו: "אתה רואה - כמה שפות הוא יודע - ומה תועלת בזה?". כמה אופייני לישראלי הממוצע. מצחיק, נכון?

אני לא צחקתי. לא, הבדיחה דווקא טובה, אפילו מצוינת. פשוט לפני 25 שנים ראיתי סרטון עם בדיחה זאת ברוסיה. התייר הסתובב במוסקבה, ופגש שני תלמידי תיכון. אז כן צחקתי. וידעתי, שבורות בשפות אצל בוגרי תיכון - אמת לאמיתה. מי, מתי ולמה תירגם את הבדיחה ו"תפר" אותה לישראלים? שרובם שולטים לפחות בעוד שפה בנוסף לעברית?

מי המציא שיטה כזאת: לאסוף בכל רחבי העולם דברים נבזיים על אנשים ולהדביק אותם לישראלים?

אני מופיע בפני קהל "רוסי" בארץ עם הופעות סטנד-אפ, לצורך זה הכנתי מערכונים ובדיחות. לא תמצאו בהופעה שלי בדיחות זולות כאלה. אני יודע: אפשר להסתדר בלי שקרים מעליבים והכללות פוגעניים.

אם יזדמן לי פעם להופיע לפני דוברי עברית לא אתאמץ יתר על מידה, בכלל לא אזיע כדי ליצור בדיחות מצחיקות - פשוט אקח מה שהמציאו סטנדאפיסטים ברוסיה ואתרגם מילה במילה עם שינוי קטן אחד.

למשל: "רק בישראל הנהגים לא מנמיכים מהירות בסמטאות בהם יש פסי הקפצה". מודה, זאת לא בדיחה שלי, שמעתי אתמול באחד הערוצים המשדרים מרוסיה הגדולה. אלא מה - במקום "בישראל" הבדרן אמר "ברוסיה". והקהל צהל, בטוח שזו האמת. וגם בישראל יאכלו בהנאה לוקשים כאלה.

הנה עוד כמה גנבות:

  • רק בישראל אתה מקשיב לנאומו של ראש הממשלה ומתקשה להבין - ראש ממשלה של איזה מדינה מדובר?
  • רק בישראל יש שני סוגים של שרים: ישרים ואלה שכבר נתפסו.
  • בישראל התמרור ה"עצור" היעיל היחיד - הוא קיר בטון.
  • רק בישראל אישה מצודדת בבעלה בקטטה גם אם הוא מתקוטט עם מאהבה.
  • רק בישראל כל שעה עגולה עוזבים הכול ומקשיבים לחדשות (לא תאמינו - גנבתי מבדרן רוסי!)
  • רק בישראל כל אחד יודע איך לנהל את המדינה.
  • רק בישראל לכל פציינט בקופת חולים יש ידע רחב ברפואה.
  • רק בישראל כל אחד יודע את מיקומם של מפעלים סודיים של התעשיה הצבאית.

בואו נחזור לארץ.

אני מקשיב למילים של שיר "רק בישראל" ומרים גבה.

"ילדים בגן חובה - רק בישראל..." באמת? ברוסיה ילדים בגן חובה מגיל שנה. יש לנו עוד דרך ארוכה.

"כל אחד רוצה טובה - רק בישראל". בטוחים? תספרו לעמים אחרים, תצחיקו אותם.

"תקבל עצות חינם - רק בישראל"? בטוח?

קראתי לא פעם, ויכול להיות שזה נכון שישראלים לא אוהבים לפגוש בחו"ל את בני ארצם. כנראה יש משהו באמירה "הישראלי המכוער". יכול להיות. לי פגישה עם ישראלים בפריס או בלונדון כלל לא מפריעה. לא מכיר "ישראלי מכוער" אחד. בכול זאת אני מוכן להאמין כי יש לא מעט כאלה שמעדיפים לא לפגוש ישראלים בחופשתם בחו"ל. אבל לפני שאתם קופצים למסקנות, עליכם לדעת שיש עוד עמים שלא אוהבים להסתובב בחו"ל בחברתם של בני עמם. לא מזמן מצאתי ברשת בדיחה ברוסית, לפיה כמה מסוכנויות הנסיעות הגדולות הבינלאומיות מציעות ללקוחות טיולים "נטולי רוסים": מי שקונה חבילה כזאת משתכן במלונות שאין שם רוסים, מטייל במסלולים שאין בהם חשש לפגוש איזה בוריס או אולג. וחבילות כאלה פופולריים מאוד אצל... הרוסים. אני מפרגן את הבדיחה לבדרנים שלנו - שיספרו מהבמות, רק שיישנו את המילה "רוסים" ל"ישראלים". הצחוק מובטח.

להשמיץ מה ששלנו ולהעריך כל מה שזר - זאת לא המצאה של השנים האחרונות אלא תופעה רבת שנים. בסרט-מחזמר "גברתי הנאווה" על-פי מחזהו של ברנרד שאו פרופסור היגינס משבח את הצרפתים שלדבריו יודיעם היטב את שפתם, יש לו מילה טובה גם לסקוטים, לערבים - ורק האנגלים זוכים אצלו לביקורת קטלנית על כך שלא יודעים לדבר נכון בשפת אמם. ברור - לפנינו המקרה הטיפוסי של השמצה עצמית, הלקאה עצמית.

עוד לפניו עשה זאת גיבור של שקספיר - נסיך המלט של דנמרק. הנה קטע מהטרגדיה:

"המלט: מה עוללתם לאלת המזלות, חברים טובים שלי, שהיא שלחה אתכם לבית-הסוהר פה?
גילדנסטרן: בית-סוהר, מעלתך?
המלט: דנמרק היא בית-סוהר.
רוזנקרנץ: אם ככה אז גם העולם.
המלט: נכון, בית-סוהר מפואר; מלא באגפים, ומדורים, וצינוקים, ודנמרק היא מהגרועים ביותר".
(מערכה 2, תמונה 2 תרגום דורי פרנס)

יש לי דוגמאות כאלה מספרים של הונגרים, טאג'יקים, סרבים...

יודעים מה? אני לא מודאג לעמים אחרים. הם יסתדרו. תשמיץ אירים או פולנים - אנשים יצחקו ומייד ישכחו. ורק כאשר מדובר ביהודים או במדינתם - האשמות מקבלות מימדים איומים. כל בדיחה מסוג זה נופלת על קרקע פורה של אנטישמיות - סמויה או גלויה - וזה חוזר אלינו כבומרנג, תומך בסטיגמות, שנדבקות ללא סיכוי להיטהר מהן. מסייעות לדמוניזציה של היהודים - ואנחנו כבר יודעים לאן זה עלול להוביל.

והמסר שלי לישראלים, שמשלמים 150-300 ש"ח עבור הופעה של סטנד-אפיסט מסוג זה - תצחקו אבל קחו בחשבון שעובדים עליכם, מוכרים לכם מאכילים לכם לוקשים

יכולה להתעורר שאלה: מה, אסור לצחוק על חשבונם של יהודים או ישראלים? מה אני מציע - להגביל חופש הביטוי?
ברור שלא. לצחוק. לבדר. להתלוצץ. אבל לדעת מה מותר ומה אסור. אין כללים וחוקים. כל פעם יש להפעיל שכל ישר ולנסות ולהישאר בגבולות של טעם טוב והגינות. ולא לשקר.

הנה כמה בדיחות לרגל יום העצמאות, שהייתי מספר אותם ללא חשש.

  • רק בישראל פרשן ספורט טוב הוא גם פרשן פוליטי מוצלח.
  • רק בישראל החברה הכי רחוקה מהטבע נקראת "טבע".
  • רק בישראל במערכת הביטחון מעריכים שמערך המילואים יערך תוך
  • זמן קצר למערכה שנייה (בלבנון או בעזה - זה לא משנה).
  • רק בישראל אפשר לקנות לארוחת צהריים "סנדוויץ' תוניסאי"; אך עדיין חסר פה "חומוס אסלי רוסי".
  • רק בישראל מוכנים לשלם פיצויים לנפגעי הוריקן "משה" משום שמשה היה דמות מהתנ"ך היהודי וההוריקן נוצר כתוצאה מרעש באזור איי שלמה.
  • ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה נותנים שמות לאתרי פסולת. מה גם - החירייה זה הר כה גדול שמתחרה עם ההר הכי גבוה בארץ.

תאריך:  17/04/2013   |   עודכן:  17/04/2013
יורי מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פילוסופיה בגרוש לחג העצמאות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
כמדי שנה ביום העצמאות התאספו קומץ חרדים קיצוניים (בעיקר כאלה המזוהים עם פלג נטורי קרתא), למפגן שנאה והתרסה נגד מדינת ישראל כדי לשרוף את דגל מדינת ישראל ולהניף שלטים בגנותה. הם עשו זאת בשכונת מאה שערים בירושלים, בבית שמש ומול ישיבת פוניבז' בבני ברק, שעל גגה מתנוסס דגל ישראל ביום העצמאות. לרוב משתמשים הקיצוניים בקטינים שאינם בני עונשין, אך המצלמה לכדה גם בגיר, שאם ייתפס בידי המשטרה ייחשב לו הדבר כעבירה פלילית.
17/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת עלית עטפה את אריזות נס הקפה שלה בתמונה ענקית של שרוליק, דמות אולטימטיבית שבמשך שנים ייצגה את הישראלי הצברי, עם מכנסיים קצרים וכובע טמבל. חשבתי לעצמי איך היה דוש מצייר את שרוליק של היום אילו היה מתבקש לעשות זאת.
16/04/2013  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
בנימין זאב הרצל אמר פעם על חזונו להקמת מדינה יהודית: "אם תרצו, אין זו אגדה, אבל אם לא תרצו, כל מה שסיפרתי לכם אגדה הוא - ואגדה יישאר. כשעבר מדיבור למעשה, אמר: "אם אמצה את קונגרס בזל בדיבור אחד - שאזהר שלא להגותו ברבים - הריהו זה: בבזל ייסדתי את מדינת היהודים. אם אומר זאת בקול היום, יענה לי צחוק כללי. אולי בעוד חמש שנים, בוודאי בעוד חמישים שנה, יודו בכך כולם...". הקונגרס הציוני הראשון, כידוע, היה ב-1897, חמישים שנה לפני כ"ט בנובמבר, 1947. חלום? נבואה? לא ברור.
16/04/2013  |  עקיבה לם  |   מאמרים
שר הביטחון, משה יעלון, קרא שלא לקצץ בתקציב הביטחון באופן שיפגע בהמשך המחקר והפיתוח הביטחוני של מדינת ישראל.
16/04/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
עם הרמת הדגל לראש התורן הערב, יסתופפו בבתי הכנסיות המוני בית ישראל ויאמרו תפילת הודיה חגיגית. בבוקרו של יום יאמרו המתפללים את ההלל כפי שתיקנה הרבנות הראשית לישראל ואת התפילה לשלום המדינה, שנתקנה על-ידי הרבנים הראשיים שכיהנו בעת קום מדינת ישראל, הרב הרצוג והרב עוזיאל זצ"ל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il