|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

האלכימאים שעושים מגיל - זהב

לקראת הקיץ יש "מכירה כללית" ל"גיל הזהב" בעיקר בקול ישראל. אין "חיה" כזאת.
14/06/2013  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
המצאה ישראלית [צילום: פלאש 90]

לקראת הקיץ יש "מכירה כללית" ל"גיל הזהב" בעיקר בקול ישראל, כמו הסיסמה של פעם "אם לא תמהר - תאחר".נ תחיל במונח "גיל הזהב" - אין "חיה" כזאת או יצור כזה בשום מילון עברי. ואם אתה מחפש את המונח האנגלי המתורגם "GOLDEN AGE" הכוונה היא ל"תור הזהב" כמו "תור הזהב" של היהודים בספרד. גם באנציקלופדיות המקוונות, אין ערך כמו "גיל זהב". הוא מופיע בפרסומים ובאתרים כמו בית גיל הזהב, דיור מוגן לגיל הזהב, מרכז מידע לגיל הזהב, גיל זהב - סבא'לה, יעוץ לגיל הזהב, בשביל הזהב - טיולים לבני גיל הזהב, גיל הזהב - מטפלות סיעודיות, עובדים זרים, טיפול סיעודי. בכך אסתפק. זאת בין היתר משום שבכתובת האחרונה מקופל יפה הפרוש של "גיל הזהב".

"מכרה הזהב שלנו"
אחוזה מוגנת

מדי פעם בפעם אני שב לנושא של אוכלוסיית הקשישים בישראל, מכיוון שאם כיום הבעיות הן בעיקר שלהם, ושל משפחותיהם הרי בעוד עשור או פחות, ההשלכות תהיינה קשות מאוד לחברה ולמדינה. רחל מכטיגר מרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה מביאה נתונים על מצב "גיל הזהב" - האוכלוסיה המבוגרת בארץ - בסקירה ארוכה וממצה, סטטיסטית, סיבתית, נסיבתית וכיו"ב .ואני מביא אותם בכותרות. ציבור זה – כידוע - מהווה יותר מ-10% מכלל האוכלוסיה, ומתקרב למיליון נפש, כאשר בעוד פחות משני עשורים הוא יגיע לכלל 14% מכלל התושבים. זאת ע"פ נתוני למ"ס. מצב אוכלוסיה זאת הוא קשה, או קשה מאוד. בתחום הבריאות רק שליש סבור שמצבם טוב( בהשוואה לשוויץ שם כ-75% סבורים ככה). בקרב מדינות אירופה, ישראל מובילה בדיווח על מחלות זקנה או דיכאון. בתחום הקיום: 26% מתקיימים מגמלה של הביטוח הלאומי, או השלמת הכנסה, ו-20% חיים מתחת לקו העוני. חלק ניכר סובל מבדידות, ותחושת זניחה. ניצולי השואה, שמהווים כשליש מכלל האוכלוסיה הקשישה, סובלים יותר ממצב כלכלי קשה. מאידך בשעה שאוכלוסיה זאת גדלה והולכת השירותים מצטמצמים גם יחסית וגם באופן מוחלט והמערכת הציבורית עושה מעט כדי לענות על הצרכים בהווה ולבלום התדרדרות בעתיד.

לזה יש להוסיף עוד נתון טרי שהתפרסם השבוע והוא מידת ההתעללות בקשישים, גם במימדי האכזריות שבה וגם בהיקף התופעה שהולכת ומחמירה. הקשישים בישראל הם שטח הפקר, פרוץ הן לסביבה לא אוהדת, לעתים אפילו משפחתית, שאמורה להגן עליהם, והן לגורמים פליליים. היא חסרת אונים והגנה.

נתונים שונים של מכוני מחקר ומוסדות גריאטריים מגבים את דבריה של רחל מכטיגר. עם האבדנים החברתיים אפשר למנות את אובדן הזהות התעסוקתית. אובדן כלכלי, בידוד, כאשר הסביבה הפיזית נעשית פחות ופחות נגישה וגם המגע התקשורתי מצטמצם. בתחום האבדנים הבריאותיים- ירידה במצב הבריאות, אובדן כושר פיזי, אובדן דימוי הגוף, קשיים בזיכרון ובריכוז.

לפי הפסיכולוג החברתי והמומחה לגריאטריה אריק אריקסון המשבר ההתפתחותי שבו מוצא עצמו הזקן מורכב מן הגורמים הבאים: התרחקות ילדיו והצטמצמות הקן המשפחתי, העדר חוג החברים לעבודה. במצב זה, האדם יכול בתנאים מסוימים לסכם את חייו בצורה שלילית, רווית אכזבות, מרירות ואף ייאוש. בשעתו הבאתי רשומה על תוחלת החיים מול תועלת החיים, והסיכום היה עצוב. כאשר אני שומע בשבת בבוקר את דן קנר קורא מתוך "מזמור לשבת" של תהילים את הקטע המסיים: "שְׁתוּלִים, בְּבֵית יְהוָה; בְּחַצְרוֹת אֱלֹוהֵינוּ יַפְרִיחוּ. עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂיבָה; דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים יִהְיו" - אני מחייך. זה נשמע כול כך מופרך, בלשון המעטה. ואמנם בתנאים אחרים, וכאשר הקשיש מצויד במה שנקרא תעצומות נפש, ומצבו הכלכלי סביר וכמו גם הפיזי, הוא יכול לסכם את חייו בצורה אופטימית. אבל זה לא הכלל, לא בישראל.

הכול זהב
שלכת זהובה

מכאן שהמונח "גיל הזהב", הוא מונח מטעה. הונאה שיווקית. כמו "מצעד החיים", שאין לו דבר וחצי דבר עם החיים, אלא עם הנספים בשואה. את המונח המציאו אז סוכני תיירות וכמה פוליטיקאים וכיום סוחרים ב"זהב" ששמו "קשישים" - בשר ודם. ולא מדובר באלה ששודדים אותם בלילה, אלא מרקונים את כיסיהם לאור היום. בכול אותם בתים מוגנים, עם ההנחות הגדולות, בלב הטבע, גן עדן עלי אדמות, משכנתאות הפוכות ועוד פיתיונות מסוג זה. וכמו בכול תחום אחר, כרישי הנדל"ן או המשקיעים בענף מניב זה, גורפים זהב מן הקשישים עצמם, או במישרין מאלה שמסוגלים לכך כלכלית או מבניהם שמוטב להם שההורים הזקנים לא יהיו למעמסה עליהם. גם כאן ככול שתוחלת החיים עולה כן הקשיש עומד בפני התרוקנות השוקת הכלכלית. בשעתו סיפר לי ידיד כי הוריו הגיעו לגיל מאוד מתקדם, אבל כדי שיוכלו להמשיך ולחיות, רק לחיות במצב קשה פיסית ובריאותית, בתוך האכסניה המסחרית הזאת, הוא צריך היה להוון את הגמלה שלו.

עם הממליצים הטריים בשבח אותם מעונות לגיל הזהב, שמעתי בפרסומת ב"קול ישראל" את עמיתי חיים יבין אשר מכריז בקולו הרועם: "כאן חיים יבין" - משל וולטר קרונקייט הידוע מודיע: "כאן וולטר קרונקייט מן החדר הסגלגל בבית הלבן לקראת נאום הנשיא". די בשם ובקול, כדי שאמות הספים ירעדו והקשישים בתוכם. אם גילה אלמגור, הדיווָה של התיאטרון הישראלי, עושה זאת, מדוע לא הדיוו של הטלוויזיה הישראלית. גם להם מגיע משהו והם באמת עונים לתואר "גיל הזהב".

אבל המציאות היא לא זהב. היא צהובה מאוד, מתבלה כמו עלי שלכת שנושרים מעץ שלא יצמח מחדש. זאת בכול מה שנוגע לקשישים בכלל ולניצולי שואה בפרט הרי בשוד הזה לאור היום משתתפת המדינה- מדינת השוד The state robber - מונח שלקוח מן ההיסטוריה האמריקנית "הברונים השודדים" של פעם. חברת ההנהלה של מרכז הארגונים של ניצולי שואה, לילי הָבֶר (שהיא גם יו"ר התאחדות עולי פולין שרובם שרידים) בדקה את הנושא של מס ערך מוסף באותם מעונות ו"בתים מוגנים". מסתבר שאם אדם שוכר דירה למגורים הוא אינו חייב במע"מ, אך אנשים אשר חיים בדיור מוגן - חייבים במע"מ בין אם הם ניצולי שואה או סתם מבוגרים שבחרו בפתרון הזה. הסיבה היא שהחברה המנהלת את הבית המוגן חייבת במע"מ. הפתרון שלילי הבר הציעה היה שכל מי שמקבל קצבה מהגרמנים או רשות ניצולי השואה - ואלה קבוצות מוגדרות וידועות - הממשלה תזכה את מנהלי הדיור המוגן במע"מ בגינם (כפי שנעשה במע"מ תשומות). אבל במכרה הזהב שבו הקשישים נמצאים למטה, הכול אטום. סמל האטימות היא הממסד שלנו. ואם בכך לא די קראנו כי כוונת האוצר היא לבטל את הפטור החלקי של הארנונה לקשישים ניצולי השואה. במקרה שר האוצר הוא בן לניצול שואה, טומי לפיד. אין בישראל שק חבטה טוב יותר מאשר השקים הדפוקים ובעיקר הקשישים שהם כבר לא שק אלא כיסוי מתפורר.

ועדיין לא ראינו מחקרים רבים שיבחנו היכן טוב יותר לקשיש - בבית מוגן שבו הוא מוקף קשישים אחרים שנמצאים באותו מצב ובאותה דרך או בביתו שלו, תוך עזרה סיעודית וגם ציוד הולם, אבל בצאתו הוא נמצא בקרב הבריות, בחיים תוססים, שמוסיפים לו בריאות הנפש ובריאות הגוף. זאת גם אם הטבעת השבטית המשפחתית היא רחוקה ממה שהייתה. אני מכיר כמה דוגמאות שהן חריגות. אחת היא של "מלון פאלאס" ברחוב ויצמן בתל אביב, שהוא אכסניה בעלת 7 כוכבים ומי שחי בה ולו ביחידה קטנה משלם הרבה מאוד. אבל התמורה היא לא רק באכסניה אלא בהיותה בלב תל אביב, בלב של מרכז מסחרי הומה. הדוגמה השנייה פחות זוהרת, אבל עונה על היות הקשיש חלק מן הסביבה. מדובר ב"אחוזת גבעת הכרם" בירושלים, כאשר הבית נמצא בתוך מתחם של מרכז מסחרי. שמעתי שגמלאים רבים אשר מצבם הכללי סביר אפילו לא רוצים להתייחס לנושא של "בית מוגן" - ל"שקט של בית קברות" – כהגדתם במזרח אירופה קראו היהודים לבית עלמין בלשון סגי נהור "בֵייסחָיים" - "בית חיים".

לסיום. שמעתי פרסום חדש לבית מוגן בנורדייה. הברקה של הקופירייטר כי למקום בא לבקר לא פחות מאשר מלך נורבגיה. לא ברור לי מדוע דווקא מלך נורבגיה. נורבגיה בימינו לא נחשבת למדינה שמשוגעת על ישראל. אני משער שמדובר בבית מוגן של 7 כוכבים כיאה למלך, ויש כאלה. אבל מלך נורבגיה מבקר גם אצל הקשישים בארצו, בבתי אבות סתם, והמרחק בין מצבם למצב הקשישים בישראל הוא מרחק עצום. שם קוראים להם ומתייחסים אליהם כאל פנסיונרים מכובדים בעלי עבר של מעשים לחברה ולמדינה, ולא כאל "גיל זהב". וההגדה מספרת שמלך נורבגיה נוסע אליהם באופניים...

תאריך:  14/06/2013   |   עודכן:  14/06/2013
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האלכימאים שעושים מגיל - זהב
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. בן-יוסף
14/06/13 19:09
2
יוא"ב
15/06/13 09:31
 
מזכיר_המדינה
16/06/13 10:06
3
מודעות
15/06/13 12:18
 
יוא"ב
15/06/13 13:40
4
חיים גורנישט
15/06/13 19:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

14/06/2013  |  אברהם הללי  |   מאמרים
מייד לאחר שסיימתי לקרוא את הידיעה של העיתונאי איציק וולף כאן באתר: "בעלות הברית ידעו על ההשמדה ולא עשו דבר" התעצבנתי נורא, לא יכולתי להתאפק, והתחלתי להקליד בכעס את המילים הנמצאות לפניכם.
14/06/2013  |  עמוס שנער  |   מאמרים
ארבעה ימים בווינה: אוסטריה ממשיכה להתחמק מן העבר הבעייתי, ובינתיים הולכת ונוצרת לה - ולאירופה - בעיה קשה ביחסים עם האיסלאם כמה השוואות בין אוסטריה לישראל לא ממש מחמיאות לנו
14/06/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אחד המוטיבים הנקשרים בפרשת חוקת, שקראנו השבת, הוא נושא השלום. בהיבט הגלוי הוא מופיע בפניית ישראל לאדום ולסיחון לאפשר להם מעבר בארצם בדרכי שלום. למרבה הצער העמים לא נענו לבקשה, והשיבו במלחמה. אולם במיוחד ברצוני להפנות את הזרקורים לשני מנהיגים מרכזיים של עַמנו - מרים הנביאה ואחיה אהרן הכהן, שהלכו לעולמם בפרשתנו, כשאחת המידות שהצטיינו בהן הייתה השלום.
14/06/2013  |  ציפי לידר  |   מאמרים
הבמאי דרור מורה קיבל הזדמנות למרוח את סרטו "שומרי הסף" על חמישה פרקים, באדיבות רשות השידור שאיפשרה לו לפרוש את משנתו הפוליטית בערוץ ציבורי. ברשות השידור מתעקשים שאישור הסידרה הוא ירושה מזמן המנכ"ל הקודם. בסביבתו של שקלאר נמסר שההצעה לסרט נראתה טובה. אולם לאחר שקרא את התסריט, דחה שקלאר את הסרט. לדברי סביבתו, התסריט המקורי אמר שמטרת הסרט היא להצביע על כך שמאות מיליוני דולרים נשפכים לטובת המתנחלים, וכן להראות שהחינוך הלאומי מביא לחינוך לאומני ומביא לרצח פוליטי.
14/06/2013  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il