|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

על הא ודא בענייני השעה

תיקון ג'נין, ג'נין לחוק לשון הרע נתניהו: זהיר, הססן, אימפוטנט?! תהליך השלום - בעיה מונשמת על-ידי בעליי עניין אין לבנט אסטרטגיה פוליטית
30/06/2013  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
רה"מ נתניהו. פודל פוליטי וכדור הטניס של אובמה [צילום: פלאש 90]

תיקון ג'נין, ג'נין לחוק לשון הרע. (א. בנדר, מעריב, 26.6.13)

הדיווח של בנדר עוסק בחו"ד ששלח היועמ"ש לממשלה לוועדת החוקה ובה הוא קובע שהצעת החוק שאושרה בוועדת השרים לחקיקה ונדונה בוועדת החוקה איננה חוקתית. אירוע זה שאינו ראשון מסוגו, חוזר ומעלה סוגיה עקרונית, הטעונה ליבון והכרעה בגוף המחוקק, הכנסת. אסור להותיר בידי היועמ"ש את זכות הוטו על חקיקת הכנסת, לא במעמדו כיועץ משפטי, ולא כרמזור "עצור" למקרה שבג"צ יידרש לסוגיה זו.

כל מי שעיניו בראשו ובוחן את הדברים בשכל ישר משוחרר מדעות קדומות בשאלת הגבולות הפראיים של פרשנות מתחסדת בתחום חופש הביטוי, מבין : א. הסוגיה אינה סוגיה של פרשנות משפטית, אלא של נורמה חברתית-פוליטית. פרשנות כזו היא זכות בלעדית של המחוקק. ב. התיחסות היועץ לסוגיה בתהליך חקיקה, יכולה וצריכה להיות מוגבלת לשאלות של ניסוח משפטי (בהירות וחד-משמעיות), או סתירה אפשרית מובהקת ביחס לחוק אחר קיים. כל חריגה מאלה צריכה להשלל מזכויות היועה"מ.

לעצם נושא החקיקה, אין ספק שכבר ראינו די והותר פרברסיות בהתנהלות גורמים שונים בישראל, רובם מתחומי האמנות והאקדמיה, שבטענת "חופש אקדמי" או "חופש דיבור", נוטלים לעצמם חופש להשתלח בכל מה ומי שאינו לרוחם, או שאינו חושב כמותם. הואיל ומעשים אלה לא רק פוגעים באזרחים אחרים - יחידים ו/או קבוצות גדולות או קטנות, אלא גם מסבים ללא צורך וללא צידוק נזק למדינה ולמוסדות חשובים שלה, יש להפסיק זאת, ויפה שעה אחת קודם. כאשר מדוב בצה"ל ובחיילי צה"ל המשרתים בו מתוקף חוקי שירות ביטחון (גם אם חלקם עושה זאת בחפץ-לב ובוודאי בתום-לב), חובת המדינה להגן עליהם ועל שמם הטוב, עולה על חובת המדינה להתיר חופש פעולה חסר גבולות ומגבלות למשתלחים בהם, מה גם שחיילי צה"ל מנועים מלהגיב, נתונים בנחיתות עצומה כלפי תוקפיהם, וחסרים את הכלים והמיומנויות לעשות זאת. יתר-על-כן, סכנת השימוש הנלוז באמצעי תקשורת למיניהם, טמונה בכוחם הרב להשפיע גם כשהם שקריים למהדרין, ובעובדה שמה שמתפרסם בהם כמעט תמיד הוא בלתי הפיך ולא ניתן לתיקון.

טוב תעשה וועדת החוקה של הכנסת, אם במסגרת הטיפול בסוגיה חשובה זו, תתפנה גם לסוגיה החשובה לא פחות של מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה ושל בג"ץ בסוגיות אתיות. נורמטיביות, ופוליטיות, ותבצע ההתאמות הדרושות לתיקון כל העיוותים שמהם סובלת מדינת ישראל וסובלים אזרחיה מזה עשור שנים ויותר.

עניין זה אינו נוגע לקואליציה או אופוזיציה, ואינו שייך לשאלת מיהו ימין ומיהו שמאל, לקונה תשפיע על כולם באותו אופן מי לאלתר ומי בעוד זמן-מה. הבעיה נוגעת בראש וראשונה לתדמיתה של הכנסת הנמצאת בשפל המדרגה, ולמעמדה וסמכויותיה הבלעדיות כמחוקקת. תוך הסדרת שאלות אלו, נגיע גם להרחבת המסגרת של חיקוק חוקי יסוד והסדרת הפרדת הרשויות במדינה, שנשתבשה עד מאוד בדור האחרון.

נתניהו: זהיר, הססן, אימפוטנט?!

ההתרחשויות הפוליטיות והביטחוניות מבית ומחוץ מעוררות תחושה של אי-נוחיות באשר לתפקודו של ראש הממשלה. תחושה זו אינה חדשה. היא החלה במהלך מערכת הבחירות האחרונות, כאשר מהלכיו העקריים של נתניהו - הברית עם ליברמן, המלחמה בבנט, הפקרת מערכת ההסברה בידיהם של ארדן וסער, שעם כל הכבוד לפוטנציאל האישי שלהם ולנסיונם הפוליטי, הם עדיין קוטלי קנים ליד נתניהו ומספר חברים ותיקים נוספים בצמרת הליכוד, ההתעלמות מלפיד, הניסיון העלוב לשמר את הברית עם המפלגות החרדיות, ובעיקר: הזנחת פעילי הליכוד ו"התחפרות" מפני העם - היוו יותר מסימן אזהרה על התרופפות היזמות, המנהיגות והרגישות הפוליטית של נתניהו.

למחדל זה היו תוצאות ברורות בקלפיות. מהלך שנועד לחזק את הליכוד - החליש אותו. מהלכים שנועדו להעמיד לרשות נתניהו מגה-מפלגה, שעימה יוכל לבצע מהלכים הרי משמעות כמעט בכל תחום שיחפוץ, כשלו והניבו תוצאות הפוכות. נתניהו החטיא שוב את הלקח העיקרי מהנסיונות הכושלים של ראשי ממשלה מאז תחילת שנות ה- 90, שעיקרו: אם אתה בוגד בגרעין הקשה של חברי המפלגה המעלה אותך לשלטון, ומחפש את עצמך במחנות זרים, סופך שאתה נזרק לכלבים ע"י כולם; מבחינה זו אין נביא בעירו, וגם נתניהו כך.

מראש ממשלה הפך נתניהו לפודל המדיני של פרס בשאלה הפלשתינית, לכדור הטניס שלאובמה בשאלת אירן, לקיפוד המכודרר של יריביו במערכת הפוליטית-ביטחונית בשאלות הביטחון השוטף, סוריה, רצועת עזה ועוד, ולשבוי הרוחני של מערכת המשפט בישראל, משל היא מקור הסמכות הריבונית במדינה. רק בשאלת רובי ריבלין, בהשראת "האישה הקטנה בבית" הצליח נתניהו לעשות שריר פוליטי, ובדרך זו גם האיץ את אובדן שליטתו על הליכוד.

משרד ראש הממשלה משדר ווקום: וקום של יוזמות, ווקום של החלטות, ווקום של ביצוע, ווקום של ניסיון רציני להשפיע על ההתרחשויות סביב ישראל, בתוך יהודה ושומרון, בכלכלה הישראלית ובכל התחומים הצולעים הקשורים בחינוך, בריאות, ביטחון הפנים, השתוללות הפרקליטות, השתוללות חברי הכנסת הערבים, אוזלת היד והלעומתיות של היועץ המשפטי וההתערבות הזרה בעניינים הפנימיים של ישראל; כמעט הייתי אומר "פחד" מחמת ההפקר המשתרר עלינו. מלבד שחרור הצהרות שנראות כרפלקס מותנה יותר מאשר ככוונה אמיתית וביטוי לתוכנית פעולה, משרד ראש הממשלה נראה כמשרד מפוקפק למינויים ולטקסים.

בהדרגה מתגבר הרושם, שלדידי הסתמן כבר בסוף הקדנציה הקודמת ובמערכת הבחירות, שנתניהו מתחיל להאמין לנאום בר-אילן של עצמו. כאשר נשא את הנאום, התחושה דה-פקטו ששידר הייתה של מהלך טקטי שמאחוריו עומדת הערכת מצב, שלה היה שותף נתניהו עצמו במשך זמן רב, שבצד השני אין מוכנות ואין נכונות להגיע לפשרת-אמת של הערבים עם ישראל כמדינה יהודית. בעוד המצב בשטח לא השתנה, דומה שנתניהו עצמו מתחיל להתעייף מהמאבק - שלכל הדעות הוא קשה ומתיש - ומן הצורך להגיע בפועל לאותן מטרות ולאותם יעדים בהם האמין בעבר, הוא מתחיל להאמין לשמעון פרס, שאף אחת מתחזיותיו המדיניות הגדולות בדור האחרון לא התגשמה.
ראינו מה הביאה אמונה דומה על רבין. אינני סבור שאותה סכנה נשקפת לנתניהו, אבל הסכנה הנובעת מאותן הזיות נשקפת לנו! ברק ניסה את כוחו בלבנון, בשנת 2000, ו"אכל" אותה, ושרון שהתפתה לעת זקנה או לעת מצוקה אישית לאתרג עצמו פוליטית באמצעות הבריחה מעזה, שילם על כך מחיר לא מבוטל, ואנו שילמנו מחיר קשה הרבה יותר משניהם1.

המבחן ביהודה ושומרון קשה וחמור בהרבה משני המבחנים הקודמים וככל שנתניהו מאבד אחיזה במפלגתו שלו בשל התנהלותו המוזרה, הוא נוטה ויטה להסחף לעבר תרגיל "חילוץ" נוסף נוסח שרון, ברק ואולמרט, דהיינו: מהלך חד-צדדי שבא כי פתור כביכול את בעיית "המדינה הדו-לאומית המתהווה כאן", זה ה"איום האטומי" המפוברק של פרס ואסכולת אוסלו / מינכן שלנו... . מאז פיתח תיאוריות הזויות כגון שבעידן הטילים, אין חשיבות לטריטוריה ו/או לעומק טריטוריאלי, או תאורית "המזרח התיכון החדש", או תאורית האיום דמוגרפי2 ועוד.

שמעון פרס היה ונותר החתרן הפוליטי הבלתי-נלאה, כפי שהוגדר ע"י רבין ז"ל. רבין עצמו נפל ברשתו, אבל אלמלא נרצח עומדת לו "זכות החפות" שהיה מתעשת בזמן ומשנה את עמדותיו. הצרוף המתפתח כיום, בו המניפולטור הפוליטי הראשי שלנו מספיק בריא בכדי להמשיך בחתרנותו, ומולו ניצב ראש ממשלה שפונקציית התפקוד העצמאי שלו נמצאת בדעיכה, הוא צרוף מדאיג. אלאל אם ראש הממשלה מוליך את כולנו שולל בעניין זה, מוטב לכל מי שסבור שמדינה פלשתינית באיו"ש היא סכנה לאומית, שישגיח השבע עיניים על המרקחות שרוקחים לנו מי ש"הפחד" שלהם ניזון מאיום דמוגרפי וירטואלי במקום מהיווצרות איום ריאלי על עצם הקיום.

תהליך השלום

שוב רועמים בקומותינו תופי ה"טם-טם" ומכריזים על מחזור נוסף של טקסי הרבה מהומה על לא מאומה. שוב מסתובבים כאן אלה שצריכים ויכולים לפתור בעיות אמת רבות בעולמנו, והם עוסקים בבעיה מלאכותית, שמונשמת ע"י בעלי עניין שאין להם עניין אמיתי להגיע לפתרונה. שוב תופח "הסופלה" הפוליטי המקומי, בהשראת מוליכי שולל המקצועיים שלנו, ודומה שהנה אנו עומדים לפתוח את הסיר ולהגיש לשולחן האזורי והעולמי מטעם מבושל כדבעי, שכל רואיו יזללו ממנו עד אובדן חושיהם - הכל הבל ורעות רוח. דומה הדבר לחבורת טבחים המבשלים כשעיניהם מכוסות במטפחות כהות גדולות, שאף קרן אור אינה חודרת מבעדן. הם מבשלים לפי כל הכללים והחוקים של שפים מקצועיים, אבל המוצרים אותם הם שופתים על האש, מוצרי בוסר המה וכיצד הם מצפים איפוא למטעמים?!

ביחסי לתהליך השלום, למדתי בלמעלה משבעים שנותי במקומותינו, שנות לימוד פורמלי ושנות צפיה והשתתפות בהתרחשויות מדיניות וחברתיות, שהמפתח לסיכוי שהליך פורמלי יוביל לתוצאה מעשית ברת-קיימא, נמצא ברצון או צורך של כל הצדדים המעורבים להשיג אותה תוצאה באותה מסגרת של זמן. תהליך השלום שלנו אינו שייך לקטגוריה זו של התרחשויות, ולא היה שייך לה מאז קמה מדינת ישראל. לכן, רעש וצילצולים בנסיבות אלה מבטיחים תוצאות רבות: יהיה עיסוק לפעילים בתהליך, תהיה להם חשיבות מקומית זמנית, יהיה להם כבוד ואולי אפילו יבלבלו כמה אנשים ויקבלו בזכות זו פרסים חשובים יותר או פחות, אותות כבוד ועדוד ממחנה הנוהים אחריהם מחמת האמונה העיוורת בפעילים או התקוה העיוורת שהיא היא יסוד נהיתם אחרי נביאי-שקר ההולכים ובאים בשרשרת אינסופית, כמעט ולכולם אותה דמות בסיסית ואותו מסר נואל.

לא השלום הוא נואל, נביאי-שקר של שלום הם נואלים, וחסידים שוטים הנוהים אחריהם ומדמים לראות סממני שלום בכל מה שכבר הוכח כסימני מלחמה, הם הנואלים. ברמה העקרונית יכול השלום לבוא כפועל יוצא משתי תוכניות מדיניות ארוכות- טווח:
תוכנית אחת היא ייעודית ומטרתה להשיג יעד או יעדים מעשיים. כאן השלום ניתפס כאמצעי או כטכניקה מועדפת של צד אחד מול הצד האחר. כך, למשל, פעלה מצרים בהסכם השלום עם ישראל, במטרה להשיג חזרה את השליטה על סיני. עמדתה הבסיסית של מצרים והשקפתה לגבי ישראל ומקומה במערך האזורי לא השתנתה, אך מימושה נדחה עד אשר תושג המטרה המעשית, ולאחר מכן יווצרו הנסיבות הנכונות להמשך3.

בעקבות המהפכה במצרים ועליית האחים המוסלמים שלהם אידיאולוגיה ושאיפות אחרים מאלה שהיו למשטר הקודם, התחילו מבצבצים הסימנים הראשונים לתהליך התפוררותו של השלום. "מצרים החדשה" אינה סבורה עוד ששלום עם ישראל הוא אינטרס מצרי, מאידך גוש איסלאמי סוני, שמצרים היא אבן יסוד דומיננטית בו הם כיום האינטרס המועדף. בתפיסת היסוד של האחרים המוסלמים זה יהיה המצב גם בעתיד, וגורל השלום יהיה תלוי באיזון הפנימי במצרים ובמעמדה האזורי. בקונטקסט זה, נוכחות ישראל באזור חוזרת למקומה "הטבעי" של היותה נטע זר וישות מדינית וצבאית המשבשת את חלום הגדולה המצרית. התהליך הבסיסי מושפע מגורמים שונים כסף אמריקני, תמיכה סעודית, יציבות המשטר, מאבקים פנים איסלאמיים, צרכים כלכליים ועוד. כל הגורמים הללו אינם משנים את מטרת היסוד, אבל משנים את לוח הזמנים למימושה. מה שמתרחש בסיני בשנתיים האחרונות, מה שקרה לחוזה הישראלי-מצרי לאספקת גז, מה שהשמיעו בכירים במצרים בעניין "פתיחת הסכם השלום והחזרת ריבונות מצרית אפקטיבית על סיני לידי מצרים כל אלה ואחרים הם חלק מהתהליך החדש. התהליך החדש אינו תהליך מוסדר ושיטתי, הוא פועל במגמה כללית קבועה, אבל בצעדים מזדמנים.

תוכנית שניה מבטאת שינוי קונספטואלי או מוטציה בתפיסת יחסי הגומלין ויחסי הכוחות בין הצדדים, כמצב עמיד לאורך זמן. דהיינו: קיום יחסי שלום במובן המלא של הדברים, הופך להיות מצב מועדף, מצב שיתרונותיו לטווח ארוך עדיפים על חסרונותיו, ולכן המחירים שיש לשלם עבורו כדאיים ואין הנחה או הערכה שמחירים אלה הם זמניים. בכל מערכות היחסים בין ישראל לערבים, נוקטים הערבים בגישה הראשונה, בעוד חוגים רחבים בישראל מחפשים פתרון ברוח הגישה השניה. הדיסוננס הקוגניטיבי הזה משקף כשל מחשבתי בסיסי וסכנתו מרובה. על עובדה זו מחפים חוגי החסידים השוטים בישראל באמצעות הטענה שעדיף שלום זמני על מציאות מלחמתית, אולם גם טענה זו שגויה. ראשית, כל שלום הוא שלום זמני ואין להתעלם מכך.

שנית, שלום בהגדרתו הוא מצב שבהנחות העבודה של קברניטיו מובלעת הנחה שמדובר בפרק זמן מספיק ארוך, שלאחריו רוב תנאי הסביבה ותנאי היסוד יהיו שונים עד כדי זניחת השפעתם בעיצוב הסדר השלום וביצועו. אולם, שלום בכלל ושלום זמני בפרט סכנתו גדלה והולכת ככל שאי-הפיכותם של צעדים הנעשים במסגרתם חד-משמעית יותר וככל שהנחת היסוד לגבי יציבותו ומשכו של השלום אינה מתממשת. השלום עם מצרים סיפק לישראל תקופה של למעלה מ-30 שנה של מצב אי-לוחמה עם מצרים. עבור ישראל, בתקופה בה נחתם הסכם השלום, ועצם העובדה שהיה זה הסכם עם המדינה הערבית הגדולה ביותר, שהביא בין היתר גם להוצאתה של בריה"מ ממשוואת האיומים הישירים על ישראל, היה בכך תמורה סבירה ולא ממש בלתי-הפיכה למסירת סיני חזרה לשליטה מצרית מוגבלת מבחינה צבאית. זה איננו המצב מול ירדן וסוריה, למשל (אפילו בטרם מלחמת האזרחים), וזה אינו המצב באיו"ש ולא יהיה שם כזה בשום תנאי.

לכן, הסכם עם הפלשתינים אינו יכול להיות כרוך בהעברת שליטה ביטחונית על טריטוריות משמעותיות באיו"ש, משום שזהו מהלך בלתי-הפיך בעליל. הוא אינו יכול לכלול חזרת "פליטים" אמיתיים ו/או מדומים לשום תחום בארץ ישראל המערבית ובוודאי שלא לירושלים, משום שהוא בלתי הפיך בעליל. הוא אינו יכול להותיר על-כנו "בירְשות" ובהסכמה מצב מלחמה בין ישראל לערבים, כל הערבים, משום שזהו יסוד הסכסוך ולא חלוקה כזו או אחרת של "פלשתינה-א"י" מימי המנדט הבריטי בין ישות מדינית יהודית לישות מדינית ערבית (יהיה שמה אשר יהיה), והוא אינו יכול לקבל טיעון משום סוג שהוא שאינו מכיר בעם יהודי, בזכותו להגדרה עצמית, ובזכותו ההיסטורית על מדינתו.

מי שסבור שהוא מסוגל להשיג הסכם שלום שבו מעוגנים כל הכללים הללו עם אבו מאזן, או עם איזה אבו אחר, לדעתי אינו חי במציאות הפוליטית שלנו.

מי שסבור שצריך לקיים תהליך כי נוח לו לחיות באשליות, או כי כאשר מדברים - אין יורים, או העולם מצפה לכך, אין שום רע בדיבורים אז מדוע לא לדבר - טועה שוב. יש רע בדיבורים, משום שרבים מפסיקים לחשוב כאשר הם מחילים לדבר. ולדיבורים יש דינמיקה של טישטוש העובדות. אינני מתנגד עקרונית לדיבורים, פשוט אינני מאמין בתכליותם. אינני מתנגד לדיבורים, ובלבד שהעקרונות שלנו, כמו העקרונות של הערבים לא יהיו מוסתרים מתחת לשטיח. אם יתנהל מו"מ על יסוד ידיעת הדעות והעמדות הגלויים של שני הצדדים (בלי לפרט טכנית את אופן היישום), יש לו סיכוי סביר יותר להצליח, משום שעצם הכניסה למו"מ על בסיס ידיעה זו אומרת שמוכנים לבחון את הדברים, להתיחס אליהם ולהתמקח עליהם. אם המו"מ מתנהל במחשכים, זהו בזבוז זמן אמיתי, או שלגורמים שונים בצד האחד ואו בצד האחר יש כוונות בלתי-ישרות או כלפי הצד האחר או כלפי עמו שלו.



בכדי לא לעייף את הקוראים, על כך בפעם הבאה.

הערות:

1. הרשו נא לי לפקפק בפרשנות שמנסים לתת לדברים אלה כיום "חמשת פרשי האפוקליפסה" – ראשי השב"כ לשעבר – בסרט MMMMMM. לא רק שאיני מקבל חלק גדול מפרשנותם וניתוחיהם וחולק על עצם תפיסתם את תפקידם כרשאי שב"כ בדמוקרטיה, אני סבור שכל האירוע נולד מסיבות פוליטיות ולא למען ההיסטוריה והתובנה הציבורית.

2. לא הכל מודעים להונאה המגולמת בתאוריה זו. שכן הבעיה הדמוגרפית אינה ממוקדת בשאלה כמה פלשתינים חיים באיו"ש, אלא כמה פלשתינים נמצאים בעולם – שני המספרים שנוקבים הפלשתינים בעניין זה, שקריים על-פי כל קריטריון מקובל, גם מפני שהגדרת הפליטות עוברת בירושה וגם מפני שמספר הפליטים מעולם לא נבחן באופן מדעי פתוח והוגן. החלק השני של ההונאה טמון בעובדה שאם תקום מדינה פלשתינים באיו"ש, היא תהיה "מולדתו של העם הפלשתיני" – כל העם הפלשתיני. על-פי ההונאה הראשונה, מונה עם זה כיום, בכל פזורותיו, בין 7 ל-8 מיליון נפש. "חוק השבות הפלשתיני" יאפשר לכל פלשתיני שירצה בכך לחזור למולדתו, ובסיוע כלכלי סעודי ואחר, יהיה מהלך זה למציאות ראלית. נניח שכתוצאה ממהלך יזום כזה יחזרו לשטחי איו"ש מפזורות המזרח התיכון 2 – 3 מיליון "פליטים" ב-15 השנים הראשונות ומילון או שניים ב-15 השנים שלאחר מכן (סיבות לכך תהיינה רבות...). האם יש מישהו בקרב העם היושב בציון שמעלה על דעתו מצב שבו ביהודה ושומרון חיים 5 מילון או יותר פלשתינים, בעזה עוד 2.5 מיליון, בישראל 2 מיליון ובירדן 3.5 מיליון, וארץ ישראל המערבית היא עדיין מדינה יהודית נורמלית? שינויים דמוגרפיים כאלה הם בלתי-הפיכים. אם נניח להם להתרחש, לא נוכל לשנות זאת וזו תהיה בכיה לדורות אמיתית. יתר-על-כן, האם מישהו מאמין שישראל תוכל לפקח ולשלוט על מספר החוזרים לשטחי איו"ש והפלשתינים יקבלו זאת? הרי לכם יסודו של הסיכסוך הבא שלפנינו, בין אם יהיה מסמך הסכמות חתום ובין אם לאו, כאשר "מבשלי הדייסה" כבר אינם עימנו... . וזה רק הנושא הראשון שאין לו פתרון שמגן על הביטחון הלאומי של ישראל לאורך זמן, במתווה שתי המדינות.

3. ברמה העקרונית משקפת גישה זו את תוכנית השלבים הפלשתינית.

תאריך:  30/06/2013   |   עודכן:  30/06/2013
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על הא ודא בענייני השעה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא
2/07/13 15:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"קשת חיים" הוא אנסמבל מחול עכשווי אמריקני-ישראלי, שלא למטרות רווח, מוקדש ללמד את רוח התרבות הישראלית ויהדות.
30/06/2013  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
ארגון, שכה שמחנו להצטרף אליו, העונה לשם OECD, מספר לנו, שמדינת ישראל מדורגת במקום גבוה מאוד בייצוא הנשק. אותו ארגון מדרג את ישראל במקום נמוך מאוד בצפיפות התלמידים בכיתות בבתי הספר ובמקום עוד יותר נמוך בפערי העוני בין אלו שיש להם ובין אלה שאין להם מינימום לקיום.
30/06/2013  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אחת מהאמירות התמוהות ביותר בקשר לתהליך המדיני היא "בלי תנאים מוקדמים", כלומר: על שני הצדדים להגיע למו"מ ללא תנאים הקובעים מראש את תוצאותיו. כך צריך להתנהל מו"מ חופשי והוגן. בפועל מתייחס השיח המדיני והתקשורתי - לא רק העולמי והערבי אלא גם הישראלי - למציאות שונה לגמרי: כבר אין מדובר ב"תהליך שלום" אלא ב"חזון" שתי המדינות, לפיו תוצאת המו"מ צריכה בהכרח להיות הקמת מדינה ערבית נוספת. זה הרבה יותר מתנאי מוקדם. זה תכתיב.
30/06/2013  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - סייג, אינו עוצר בירוק, כימייה והגלגל מסתובב
30/06/2013  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
נזכרתי בטיול שלי לברצלונה, שחלף עבר לפני שבועות לא רבים. נזכרתי, שחברי שמואל קנה שם חולצה. טי-שירט רגילה. אז למה נזכרתי? כי החולצה עלתה אירו אחד.
30/06/2013  |  יאיר דקל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il