|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פרשת השבוע: מטות-מסעי

מסעות ישראל אל המטרה

היש קשר בין שתי הפרשות המסיימות את חומש במדבר, או שזה אינו אלא בא להסדיר את חלוקת 54 הפרשות שבחמישה חומשי תורה ל-52 שבועות של השנה במטות מדובר בעיקר על ההתארגנות למלחמה לקראת הכניסה לארץ כנען, המסעי באה סקירה מפורטת של מסעות ישראל מרגע צאתם ממצרים עד הגיעם לגבול הארץ מול ירדן ירחו
04/07/2013  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
40 שנה במדבר

לִנִדוֹר וּלְקַיֵּם
לְדַבֵּר אֶל מַנְהִיגֵי הָעָם שֶׁיְּשַמְשׁוּ הֶם דֻּגְמָה
עליהם מִצְוָה לְקַיְּמָה בְּטֶרֶם יְצַוּו על קִיּוּמָה
כְּדֻגְמָה וּמוֹפֶת, לִנְדּוֹר לַקֵּים וּמִשֶּׁלָּהֶם לָתֵת
וּבְטֶרֶם יַטִילו אָשָׁם תְחִלָּה בְּכֵלָיהֶם לְחַטֵּט
וְלֹא כְּיִפְתַּח לִנְדּוֹר וְּלַקַיֵם כְּאִיסַר בַּל יַעֲבוֹר
כִּי נֶדֶר שֶׁנִּדַּר בְּעֶת מְצוּקָה אֶלָיו הוּא יַחֲבוֹר
עַל כֵּן נֶדֶר שֶׁנִדַּר לְלֹא כַּוָּנָה לְקַיְמוֹ בְּרָצוֹן
הוּא חָסַר תֹּקֶף כְּמִי שֶׁנִשְׁבַּע רַק חָמַד לָצוֹן
וְהַכְּלָל הוּא נֶדֶר שֶׁנִדַּר בּידִיעָה כִּי יְקוּיַם
הוּא כִּשְׁבּוּעָה וְאִיסַר שֶׁעָלָיו הָעוֹלָם קָיָּם
חֲשׁוֹב וְהַרְהֵר שֶׁלֹא לִנְדוֹר בְּחָפְזָה וּמָהֶר
תָּרַמְתָּ קַיֵּם וְעַל הֲפָרַת הַנֶּדֶר אַל תְּהַרְהֵר
זֶה הּא פֶּרֶק בְּתֹקֶף צָו וּמִמֶּנּוּ אֵין לִסְטוֹת
כָּכָה בְּמַטּוֹת נִצְטַוּוּ לְצַוּוֹת רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת

מטות נדרים ומלחמה

אחרי הפרק שמביא את כללי הנדרים והתרתם שבו פותחת פרשת מטות, מתחיל "ראש המטה" - הרמטכ"ל משה ויד ימינו אלעזר הכהן שקיבל פיקוד אחרי מות אהרן, לתת פקודת של מלחמה מן החמורות במלחמות ישראל. כמלחמת שאול בעמלק, נצטוו היוצאים לקרב להרוג כל זכר במדין כמלחמת נקם, שנאמר: החלצו מאתכם אנשים לַצָּבָא ויהיו על מדין לתת נקמת ה' במדין (מטות לא / ג). ככה גזר הקב"ה על מדין? כי המדינים נכנסו לריב לא להם נגד ישראל, ללא כל סיבה ומבלי שישראל התנכלו להם. שלא כמו במואב שם ישראל נכנס לארצו של בלק ונהג שם כבשלו.

כשמלך מואב פחד מישראל, נזקק הוא לנהל מלחמה לא רגילה, פנה לבלעם בעצת המדינים לקלל את ישראל ואף הגדיל עשות המדיני בהבאת ישראל לזנות אחרי בנותיו ובנות מואב, ובכך לפגוע בישראל להחטיאו. אך צוה שלא לפגוע במואב ובעמון, על זה חכמינו אמרו כי ממואב עתידה לצאת רות המואביה המוכרת לנו היטב ממגילת רות, וכך נהג בבני עמון בזכות נעמה העמונית, המוכרת לנו פחות, היא אשת שלמה אמו של רחבעם בנו (מלאכים א' יד / כה) שנאמר: צוה ה' שלא להתגרות גם בבני עמון (דברים ב / יט). זה מחזיר אותנו למלחמת הָחָרְמָה במדין. ממנה למדים אנו, כי המתנכל לישראל כאשר ישראל לא עשה לו רע ולא פגע בריבונותו, אין הקב"ה חס עליו בעת מלחמה, בלשון ימינו לא לוקחים שבויי מלחמה. כי מדין לא חס על ישראל כעמלק ועל שניהם נגזרה אותה גזרה בצו השם.

בימינו הדבר קורה באזורינו. אנו רואים את (הפרסים דהיום) אירן, שאין לה גבול יבשתי או ימי עם ישראל ואין ישראל מאיימת עליהם, הם מכריזים השכם והערב על כוונתם להשמיד את ישראל ואף מכינים כלי מלחמה לכך. גם שלוחותיה של אירן: חיזבאללה בלבנון והעלאווים בסוריה וחמס בארץ פלשתים, זוממים כמו אירן להשמיד את ישראל לכן נאמר: "הקם להרגך השכם להרגו". אמרה זו לקוחה מן הכתוב אדם, שהיה רודף אחר חברו להרגו, אמרה תורה, "הצל דמו של זה בדמו של זה" (סנהדרין ע"ב, ב) "וארור מונע חרבו מדם". (ירמיהו מ"ח). ואם ביחיד מדובר, לא שכן כשקם עם להרוג עם - את ישראל. בעוד אנו נזהרים במלחמתנו בחמאס לבל נפגע באזרחים, הם את פצצותיהם משגרים על אזרחים כדי להרוג אותם.

הקשר בין מטות למסעי

היש קשר בין שתי הפרשות המסימות את חומש במדבר, או שזה אינו אלא בא להסדיר את חלוקת 54 הפרשות שבחמישה חומשי תורה ל-52 שבועות של השנה - המנין העברי לפי שנת ירח.

יש ואפשר לאמר כי זה מקרי, אך כשמעינים בתוכן הפרשות, שהן קצרות במיוחד, מוצאים קשר ממשי בין שתיהן, כאשר במטות מדובר בעיקר על ההתארגנות למלחמה לקראת הכניסה לארץ כנען, המסעי באה סקירה מפורטת של מסעות ישראל מרגע צאתם ממצרים עד הגיעם לגבול הארץ מול ירדן ירחו.

פרשת מסעי מצביעה על הדרך הקשה שעשו בני ישראל בצאתם ממצרים בדרכם לארץ כנען והפעם מדובר על כל 40 שנות הנדידה במדבר. צריך לזכור, כי עד פרשת שלח לך - פרשת המרגלים, עברה שנה ראשונה, הושלמו 14 מסעות והחל מהשנה השניה עד תום עוד 38 שנים הושלמו עוד 20 מסעות ואילו מהור ההר עד אל מול ירדן ירחו הושלמו 8 מסעות. ובסך-הכל 42 מסעות.

בתום המסעות עומדת השאלה מה יעשה ישראל מכאן ואילך, לקראת כניסתו לארץ כנען. לשם הבהרת יתר יאמר, כי מסעות ישראל עד מול שער הכניסה לארץ כנען - מרוכזים בשלושה ספרים של החומש: שמות הנקרא בערבית אל ח'רוג' الخروج כלומר "היציאה" וממשיך בויקרא ומסיים בבמדבר. בכך מסתיימים מסעות המדבר לקראת הכניסה לארץ נושבת ל"ארץ זבת חלב ודבש".

ועוד דבר צריך לזכור, כי אלה הבאים להילחם על הארץ, הם צאצאי-דור המדבר שכבר מתו כפי שנגזר עליהם, לרבות מות המנהיג משה שהוציא אותם ממצרים והנהיג אותם 40 שנה במדבר. הכניסה לארץ כנען תוך כדי מלחמה, הפעם בהנהגת מנהיג צעיר יהושע בן נון שהחליף את משה שמנו אותו לתפקיד ובירך אותו בהצלחה בהנהגת עם עיקש ופתלתול. לא במקרה פרשת מסעי מסתיימת בסיפורן של בנות צלפחד שקראנו עליה בפרשת פינחס, הסיפור מובא שוב על כל פרטיו, כרמז לדור חדש ורוח חדשה, שהקב"ה נתן אישורו לכך על-יד משה.

צריך בנות צלפחד מחלה, תרצה, חָגְלָה, מִלְכָּה נֹעָה, גרמו לשינוי חוק הירושה למען הנשים. שנאמר: אלה המצות והמשפטים אשר צוה ה' את משה אל בני ישראל בערבת מואב על ירדן ירחו (לו / יג). כי הירושה בישראל היא הוראת חוק מהותית, ששונתה בזכות הנשים.

המטרה ממסעות ישראל

למה נכתבו המסעות על-ידי משה? מה התועלת מכתיבתם? יש הסוברים כי משה רצה להשאיר מפה של המדבר להראות את המסלול בו הלכו 40 שנה. המדרש (המדרש הגדול הימני) משיב על השאלה בתארו את משה כמי שמהרהר, בינו לבין עצמו כאומר: אם אין אני כותב המסעות מיציאת מצרים ועד היום הזה (הוא היום שהגיעו בני ישראל אל מול ירדן ירחו) למחר יאמרו אמות העולם כל אותן 40 שנה שהיו ישראל במדבר, לא ניתן להם קורת רוח, אלא היו מהלכין ביום ובלילה מפני שתעו במדבר.

חששו של המדרש (ששם אותו כחששו של משה) שמא בעתיד לא יוכר כי ביאת ישראל לארץ כנען, וקידושה והפיכתה לארץ ישראל וכי הדבר מתוכנן ומכוון מאת ההשגחה. הדבר יכול להתפרש כאירוע היסטורי ולא היא, לכן כתב משה את המסעות לאמר לאומות העולם, כאשר יש "מפת דרכים" כזאת, לא ניתן לתעות במדבר זאת הסיבה שהלכו בני ישראל במדבר 40 שנה, דרך שאפשר לעשותה בפחות משנה. מחיר כזה משלמים על דבר יקר ערך, בעבור ארץ חמדה, ארץ זבת חלב ודבש, אשר צריכה להיות גם טהורה.

והינה ירמיהו בנבואתו בהפטרה אומר: הזהרו פן תבואו לארץ ותטמאו אותה... ושמתם נחלתי לתועבה (ירמיהו ב / ז) לא די בלבוא אל הארץ, לכבוש אותה ולהתיישב בה, צריך לשמור על קדושתה וטהרתה ולקיים את דברי התורה אשר הם מקור ההשראה לבואו של אדם ממוצא עברי לארץ, לבל יראה בארץ ישראל כעוד ארץ או מדינה, שממנה הוא ושכמותו היו בה ויצאו ממנה לבוא אל ארץ זו, לארצו של עם ישראל.

המבקש לטשטש את הזהות העברית (היהודית) שלה, שכח את הדרך הקשה והיסורים שהייתה מנת חלקו של עמנו אז במדבר ואת סבל עמנו גם בימינו כדי להגיע אליה. כן היא איננה עוד מדינה, היא מדינה יִחוּדִית לעמנו, שלכיבושה והפיכתה לארצו הקריב הרבה יותר מאשר המהגרים שהתנחלו וישבו ביבשות אמריקה, ומהמגרים שהתישבו ביבשת אוסטרליה, ואפילו הערבים שפלשו לארצות: ארם ומצרים והלבנון ודמשק וטוענים ברוב בורותם או רשעותם כי זאת ארצם ואנו המהגרים אליה.

עַם יִשְׂרָאֵל שִׁלֵּם בְּדָּמִים תַּרְתֵּי מַשְׁמַע
עַל הָאָרֶץ שֶׁה' לְתִתָּהּ לָהֶם הוּא נִשְׁבַּע
בְּאָמְרוֹ לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם כֹּל הָאָרֶץ קנְיָנִי
וְאָנֹכִי נְטַלְתִּיהָ מִכְּנַעַן וּנְתַּתִּיהָ לְעַמִּי
מָה עִנְיַנכְם בְּכָל אֲשֶׁר אָנִי גוֹזֵר וּמְקַיֵּם
כִּי הַמִּתְנַכֵּל לְיִשְׂרָאֵל סוֹפוֹ בּרַע יְסַיֵּם
וּבְלִבַד שֶׁישראל יִנְהַג בָּאָרֶץ בֵּקְדֻּשָּׁה
יִזָּהֵר בְּמַעֲשָׂיו פֶּן יֶחֱטַא שׁוּב וְיִנְטְשָׁהּ
ולְשַׁנֵּן דִּבְרֵי יִרְמֶיָהוּ: אַל תְּטַמְּאוּ אוֹתָהּ
זוֹ הָאָרץ וְאֵין בִּלְתָּהּ שִׁמְרוּ עַל טָהֳרָתָהּ.

תאריך:  04/07/2013   |   עודכן:  04/07/2013
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מסעות ישראל אל המטרה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין-טיל300
4/07/13 12:27
2
ראיס-פוטין-טיל300
5/07/13 22:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חמשת הממים של ז'בוטינסקי דמעו, כשהאזנו לנאומו של בנימין נתניהו בכנסת ישראל בדיון, שהוקדש למורשת ז'בוטינסקי. בדיוק באותן דקות שנתניהו נאם, העיר קריית שמונה בצפון נסגרה על-ידי תושבים החוששים למזון, למעון, למלבוש, למורה ולמרפא. עיר למודת סבל ננעלה על-ידי תושביה, שמאות מהם פוטרו בחודשים האחרונים ממקומות העבודה, ורבים חוששים ממכתב הפיטורים שבדרך.
04/07/2013  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רבים וטובים מנהלים את תיק ההשקעות שלהם באמצעות בתי ההשקעות השונים. אתייחס בפוסט הנ"ל לסוגיית אחזקת קרנות נאמנות בתיק ההשקעות במיוחד ברכיב המנייתי.
04/07/2013  |  גיא חזן  |   מאמרים
ארצות הברית ניצבת בפני מבוכה אסטרטגית אל מול האתגרים שעולים מהמשך המלחמה בסוריה, אשר החלה כהתקוממות פנימית נגד שלטון בשאר אסד, הפכה למלחמת אזרחים עדתית והתפתחה לסכסוך אזורי בין סונים לשיעים. בארצות הברית המצב מתואר 'בשפה רכה' כמשבר הומניטרי חמור ביותר, מעל 100,000 הרוגים רובם אזרחים לא מעורבים, יותר מ-2 מיליון פליטים וכ-2.5 מיליון אזרחים שנאלצו להינתק ממקום מושבם.
04/07/2013  |  אודי דקל  |   מאמרים
כמדי יום שישי, הגענו, פעילי תנועת "אם תרצו", לישוב מודיעין עילית על גבול הישוב הערבי בלעין, הנמצא מעבר לגדר ההפרדה.
04/07/2013  |  תום ניסני  |   מאמרים
פרשת מסעי מסכמת את מסעות בני-ישראל אשר סבבו במדבר 40 שנה עד הגיעם לארץ המובטחת להם. עתה מול הארץ שלהם, הם שומעים שוב את ההבטחה וכן הוראות התנהגות לגבי הארץ המיוחדת הזאת. ובארץ יושבים עמים רבים וה' מצווה את בני ישראל: "והורשתם את הארץ וישבתם בה" (במדבר לג, נב).
04/07/2013  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il