|   15:07:40
  אהרון שחר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

גל אדום

התועלת של גל ירוק גדולה פי אינסוף מן ההשקעה הנדרשת כדי ליישמו (אפס) אז למה התופעה כה נדירה?
07/07/2013  |   אהרון שחר   |   מאמרים   |   תגובות
גל ירוק זה מעשה קסמים [צילום: AP]


הלך לי קלף

שמעתי פעם נהג מספר בהתלהבות: "איזה קלף הלך לי, לא תאמין, כל הרמזורים ירוקים". אחר סיפר לי על אירוע מרגש שקרה לו בדרכו לעבודה: "כל הרמזורים ירוקים". גל ירוק זהו אירוע נעים ונדיר עד כדי כך, שאנשים מספרים בהתרגשות זה לזה על החוויה המופלאה שעברו.

כבוד הנהג וחירותו

כדי להמחיש עד כמה גל ירוק זו חוויה מופלאה, אפשר להשוותה למעבר פמליית ראש הממשלה. פתאום צצים אנשי שב"כ, חוסמים את הכביש, אחרי כמה דקות מגיעות ארבע לימוזינות שחורות הנעלמות תוך שניות. זו בדיוק המשמעות של גל ירוק. אתה מגיע לצומת, מבחינתך זה כביש מהיר. אתה ממשיך, מגיע לרמזור הירוק הבא, והבא, והבא... כולם מחייכים להוד רוממותך.

חוק שימור החומר נעלם?

גל ירוק זה לא רק תענוג, לא רק חסכון בזמן יקר, לא רק פחות עצבים בכביש, זה גם מעשה קסמים: מקטין את נפח התנועה. המכוניות לא מתאדות, הן פשוט לא מצטברות. יש גוש של כמה שניות, נניח חצי דקה, וכל הגוש הזה חיש קל נעלם. התחושה היא שנפח התנועה ירד, הכביש התרוקן. ממש כמו רכבת שהייתה ועברה, עד שתגיע הרכבת הבאה המסילה ריקה.

מסע בין צמתים

דמיינו חללית דמיונית, בעצם נדמיין משהו קצת יותר פשוט. דמיינו שאתם נוסעים ברחוב מלא צמתים ואתם נוסעים ונוסעים ונוסעים. קשה לדמיין. אנחנו כל-כך עלובים, שהתיאור הזה נשמע לנו כמו מדע בדיוני, כמעט מסע בין כוכבים. האמת היא שכל הנדרש כדי לממש פנטזיה מרהיבה זו הוא... שום דבר.

התקציב הנדרש: אפס

מה צריך לצורך הגשמת הפנטזיה? רמזורים יש, מרכז בקרה ממוחשב יש, מומחים מקצועיים המקבלים שכר עתק עבור חימום הכורסה יש. מה חסר? לתת להם הוראה להזיז הישבן ולהתחיל לעבוד. מזעזע עד כמה גדול הזלזול בציבור ועד כמה פשוט להקפיץ את רמת התחבורה. הסיבה: קיבעון, הרגלים, עצלנות.

עשה זאת בעצמך
איך עושים גל ירוק?
▪ ▪ ▪

פשוט מאוד. אם המומחים יביעו את ההסתייגות הכי קטנה, פשוט אמרו להם בנימוס: "זוזו הצידה, אנו נעשה זאת בעצמנו. אתם תמשיכו להסביר למה לא עושים, אנחנו בינתיים נעשה".

לתכנן גל ירוק בכיוון אחד זה קל מאוד! כמה קל? בבקשה: נבחר אותו בהתאם לשעת היממה על-פי הכיוון העמוס יותר. את הבסיס כדאי לתכנן בשעות רגועות כשהתנועה דלילה. לוקחים רחוב, משרטטים אותו כקו ישר על דף נייר, מסמנים עליו את הצמתים המרומזרים, ורושמים ביניהם את המרחק כפי שמודדים במפה. לדוגמה, ציר של קילומטר ובו צמתים במרחק 300 מטר, 500 מטר, 200 מטר.

ליד המרחק רושמים את הזמן המחושב: כמה שניות לוקח לעבור את המרחק הזה במהירות המותרת? לצורך הפשטות ניקח 60 קמ"ש. 60 ק"מ ב-60 דקות זה קילומטר בדקה. 1,000 מטר ב-60 שניות זה אומר שכל 100 מטר נעבור תוך שש שניות.

אם המרחק בין הרמזור הראשון והשני הוא 300 מטר, נצפה שנגיע לשם לאחר 18 שניות (6 כפול 3). אם המרחק בין הרמזור השני לשלישי הוא חצי קילומטר, נצפה שיקח 30 שניות (6 כפול 5). הרמזור הבא 200 מטר, זה אומר עוד 12 שניות (6 כפול 2).

כעת צריך לתכנן זמן מחזור ואורך גל. עדיף להשאיר את הזמן הקיים כדי שלא להתערב בתכנון הקיים, למשל זמן מחזור של 90 שניות וגל ירוק באורך 30 שניות. כדי שלא להסתבך נעדיף לא לשנות את אופן פעולת הרמזור, נשאיר את הסדר הקיים על-כנו, רק נשנה את התיזמון: מתי הוא יתחיל.

כל רמזור יקבל ירוק 10 שניות לפני שנגיע אליו כדי שכשנגיע הכביש כבר יהיה פנוי לכבודנו. לכן נרשום אפס על הרמזור הראשון. לשני אנו צפויים להגיע לאחר 18 שניות אז נרשום שמונה. לשלישי אנו צפויים להגיע לאחר 48 שניות אז נרשום 38, לרביעי נגיע לאחר דקה אז נרשום 50.

מה זה אומר?

הרמזור הראשון ירוק, מתחילים לנסוע. לאחר שמונה שניות אנו רואים מרחוק את הרמזור השני הופך ירוק. עוברות עוד 10 שניות ואנו חולפים על פניו (כשהצומת כבר פנוי). לאחר 38 שניות נסיעה אנו רואים מרחוק את הרמזור השלישי הופך ירוק ולאחר 48 שניות חלפנו על פניו. עברו עוד שתי שניות ואנו רואים מרחוק את הרמזור הרביעי הופך ירוק, לאחר דקה חלפנו על פניו, וכך הלאה.

אם הגל הירוק שלנו הוא באורך 30 שניות, יש לנו בעצם 20 שניות לגוש מכוניות שנוסע ללא הפסקה במהירות 60 קמ"ש. בחישוב גס יצא לי 60 מכוניות וזה המון!!! (ב-18 שניות עוברים 300 מטר, אם כל מכונית כולל שמירת מרחק גוזלת 10 מטר יוצא 30 מכוניות לנתיב).

כוונון עדין

כמובן שבשטח לא הכל ורוד. יש צמתים שהם ישר ושמאלה ביחד, יש צמתים גדולים ואחרים קטנים, יש הפרעות לתנועה, יש אוטובוסים שנכנסים ויוצאים, יש אולי שיקולים שלא היינו מודעים להם. משתדלים להתחשב בכל המשתנים ולהגיע לתוצאה אופטימלית ככל הניתן. לכן אמרתי שאת הבסיס יש לעשות בשעות בהן התנועה דלילה, אחר-כך מבצעים התאמות לעומסים ולמצב בשטח.

כמה זמן לקח לנו?

שעות ספורות. תכנון סקיצה על נייר פשוט, לאחר-מכן תכנות מחשבי מרכז הבקרה, בדיקה בשטח ושיפורים. כמובן שלא עושים מה שמהנדסי התחבורה אוהבים לעשות (ללכת לישון), אלא חוזרים גם למחרת וגם אחרי שבוע וחודש, ומוודאים שהשינוי לא יצר בעיות חדשות.

דברים נוספים שלוקחים בחשבון

צריך לזכור, שלמרות הפקקים הנוראים, רוב הזמן התנועה זורמת באופן סביר. לילה, צהריים, הכיוונים ההפוכים, כבישים פנימיים וכדומה. בכל הזמן הזה התנועה צריכה לשטוף, אין סיבה לעיכוב. ברגע שהבסיס יהיה טוב, יהיה שיפור גם בעומס.

גל ירוק עשוי גם למנוע תאונות. כאשר אנשים יתרגלו שנסיעה במהירות המותרת היא כיפית וזורמת, בעוד שאם הם יגבירו מהירות, הם יתקעו ויעצרו כל פעם, כל תרבות הנהיגה תשתנה. כבר לא יהיה טעם לנסות "לגנוב" את הרמזור, אנשים יסעו רגוע בהבנה שהרמזור יודע מתי הם יגיעו והוא מחכה להם.

שתי וערב

אין מניעה שבאותו צומת יהיו שני גלים ירוקים, אחד מצפון לדרום והאחר ממזרח למערב. כל אחד בזמנו. אם מתכננים היטב, זה יכול להיות כמו שתי רכבות החוצות מסילה ומתוזמנות, כך שכל אחת תגיע בזמן אחר. ברכבות משקיעים בתזמון, בכבישים מזלזלים. למה? כי אפשר.

כדי שלא יהיו טעויות: כשאני אומר "גל ירוק" אינני מתכוון לשניים-שלושה רמזורים סמוכים. אני מתכוון למשל לרחוב ז'בוטינסקי החל מקצהו בפתח תקוה וכלה ברחוב המסגר ועד בכלל. מן הסתם הגל יקטע פה ושם בצומת גהה, רכבת ארלוזורוב, ועוד. העיקר שהסטנדרט, הנורמה, התרבות, השיטה יהיו תנועה יעילה, ולא כפי שהתרגלנו להרכין ראש בהכנעה בכל פעם שדורכים עלינו.

חלום באספמיא

בהשקעה אפסית, אפשר תוך כמה חודשים עד שנים לגרום לכך שכמעט בכל הצירים בארץ יהיה תמיד גל ירוק, לפחות בכיוון אחד. הדבר ישדרג את חוויית הנסיעה ברמות שלא יאומנו. אנחנו כל-כך מסכנים ועלובים שאנחנו לא מצליחים אפילו לדמיין זאת.

כעדר המעריץ את משרתיו אנו יודעים רק להרכין ראש, לומר אמן כן יהי רצון, מקסימום לעשות הפגנות ומחאות, ואחר-כך לבחור בהם שוב להנהיג ולשרת אותנו. לשם שינוי אתם מוזמנים לשאול את גדולי התחבורה והאומה הנערצים שלכם: למה יש כל-כך מעט גלים ירוקים במדינה?

כל-כך התרגלנו לשירות ציבורי גרוע מינוס, כנראה מגיע לנו. אם נמשיך לשתוק או לקטר תוך השלמה עם רוע הגזירה, אולי כדאי שלא נתפלא אם נגלה לתדהמתנו שגדולי האומה ממשיכים לצפצף עלינו. צריך אולי לאסור על צפצוף לא רק בכבישים אלא גם במסדרונות השלטון.

תאריך:  07/07/2013   |   עודכן:  07/07/2013
אהרון שחר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גל אדום
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חזי הרנו
9/07/13 06:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרשימה הזו תחומה ב-ד' אמות של חיי מהגרי עבודה, שבאו כחוק למדינת ישראל. לכל אחד מהם אישור כדין והם יועדו לעבודה עם הורינו הקשישים במלאכות סיעוד. לבואם יש אך ורק תכלית אחת ויחידה - עבודה. בעבור הזכות לעבודה כל אחד מהם שילם כעשרת אלפים דולר(!!!) ליבואני גרמי-בשר-אדם, שיש להם משרדים מפוארים בעיר תל אביב, חלקם הגדול בשדרות רוטשילד, וגם משרדי פאר בשלוחות הפזורה האסיאתית, שם נקנים גרמי-בשר-אדם בעיקר לעבודת סיעוד.
07/07/2013  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
היום עתידים סטודנטים חרדים, מסיימי תואר ראשון ושני בקמפוס החרדי שבמכללת קריית אונו, לקבל את התארים. לכבוד המאורע השמח והמיוחד הזה, הוזמן שר החינוך שי פירון לחלק את התארים. אבל הסטודנטים החרדים מתנגדים. ההזמנה הזאת מעוררת כעס והתנגדות אצל המסיימים שאינם מעוניינים לקבל ממנו את התואר. עד כדי החרמת המעמד. מבחינת אותם סטודנטים, השר פירון, המנסה מזה זמן רב "לחנך את החרדים", אינו רצוי במקום בו מוכחות השקעתם והצלחתם בלימודים אקדמיים. הם אינם מעוניינים לשתף אותו. לא לאחר שניסה לדבריהם "להחליש את עולם התורה". לפירון אין חלק בנחלה הזאת.
07/07/2013  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
פרשת הירצחו של דורון בן שלוש - ברחבת הכותל המערבי, מחייבת אותנו להפסיק לטמון את ראשנו בחול בבעיה שקוראים לה: ה"עדה הדרוזית" בישראל. יהיו שיגיבו על דברי כאילו כותב שורות אלה רואה צל הרים כהרים וכמי שמנפח מציאות לממדים מפלצתיים. אבל ה"מים השקטים" - שהדרוזים המסורים, בולעים לקרבם הם עמוקים ועכורים.
07/07/2013  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
ביום חמישי 4 ביולי, כבכל שנה בתאריך הזה, נערכה גם השנה קבלת פנים בשגרירות ארה"ב בישראל בהרצליה .
07/07/2013  |  רביבה בן-זאב  |   מאמרים
בכפר יפיע, בין מגדל העמק לנצרת, חי גיבור. גיבור זה אינו מסתער בראש חייליו על מוצב האויב. במקומותינו גיבור הוא האיש שגלימתו ושכלו ושיחו הם המגן היחיד שלו בפני השנאה הג'יהאדיסטית הגואה סביבו. גבריאל נדף הוא כומר נוצרי אורתודוקסי זוטר יחסית בהיררכיה של הכנסייה. מרכז הכנסייה הוא בקונסטנטינופול לשעבר, היום איסטנבול, מספר נאמניה בעיר הענקית אינו יותר מ-30 אלף, והם נרדפים על צוואר, באופן שקט ואלגנטי. מרכז הכנסייה בישראל נמצא בירושלים, שבה נהנה הפטריארך משקט ושלווה, עושר ואושר, ובמיוחד מן החופש לחתור נגד מדינת ישראל בשירות ה"עם הפלשתיני" שאינו אלא שלוחה של מוג'הידין, אם לשפוט על-פי יחסם לנוצרים של בית לחם ונצרת. נדף הגיע באופן עצמאי למסקנה כי על הערבים הנוצרים החיים בישראל לקשור את גורלם במדינה היהודית, ובכך התגבר, באופן עצמאי ובגבורה, על מורשת ד'ימית בת 1,300 שנה - שבה שבויים הפטריארך שלו וגם האפיפיור שלו. האב נדף נמצא בראש המערכה לגיוסם של צעירים וצעירות נוצריים לצה"ל ושירות ביטחון לאומי, מה שהופך אותו לשנוא נפשם הן של המוסלמים והן של הד'ימים, בני החסות.
07/07/2013  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il