|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

רבותיי, האם באמת ובתמים השתגעתם?

בוקר טוב רבותיי. בוקר טוב. הגיע הזמן שתתעוררו אל מציאות אפילה המתרחשת בישראל של המאה ה-21. מציאות דברים שבה "רק 75%", שימו לב היטב - רק 75% מבין מי שהוגשו נגדם כתבי-אישום, הורשעו בסופם של דברים
09/10/2013  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
מספר הרשעות גבוה בשל עסקאות הטיעון בישראל [צילום: איתמר לוין]

מנהלת מחלקת המחקר של הרשות השופטת, ד"ר קרן וינשל-מרגל, פרסמה, הבוקר (יום ד', 9.10.13), במדור דעות של "דה-מרקר" מאמר שבו מלינה היא על כך, כי בפרסומים שונים הופצו נתונים שגויים, לפיהם כ-99% מהנאשמים בישראל מורשעים. ובכן, דעו לכם גבירותיי ורבותיי - ד"ר קרן וינשל-מרגל, מוכיחה שחור על גבי לבן כי רק כ-75% שהוגשו נגדם כתבי-אישום, הורשעו לבסוף. אתה הבנת את זה ברוך? על מה אתה מתרעם, בכלל? רק 75% ממי שהוגשו נגדם כתבי-אישום מורשעים, לבסוף. אז על מה הצעקה?

ובכן, בואו נתייחס למהות במקום שנתייחס לנתונים סטטיסטיים, גרידא. ייתכן שהפרסומים שפורסמו, מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אינם נכונים וכותרות העיתונים שטענו, כי "כ-90% מהנאשמים המבוגרים בעשור האחרון הורשעו" או "הוגש נגדכם כתב-אישום? הסיכום שתורשעו הוא 90%", אינם נכונים ואינם מדויקים. אז מה? מישהו חושב שבמדינה שבה מורשעים רק 75% של מי שהוגשו נגדם כתבי-אישום, היא מדינה נורמלית? מישהו חושב שבמצב הדברים הקיים שבו מורשעים "רק 75% ממי שמוגשים נגדם כתבי-אישום", הוא מצב דברים שניתן לעבור עליו, בשתיקה ולסדר היום הציבורי?

בכל הכבוד הראוי, למנהלת המחקר של הרשות השופטת, ד"ר קרן וינשל-מרגל, לא ברור לנו מה רוצה היא ומה רוצה הרשות השופטת, עד שכה אצה לה וגם/או לרשות השופטת, הדרך לפרסם "תיקון מהותי" זה, בעיתון. נו טוב. עכשיו גם תוקנה גם הסטטיסטיקה. מי יתקן - יחד עם זאת - את הלב השבור של המשפחה? מי יפצה את "המורשע הטרי", בגין הסבל שנגרם לו, לאחר שנאלץ הוא להודות, בגלל נסיבות אלה או אחרות, בעובדות ובאישומים הנכללים, בכתב-אישום - מתוקן או מקורי - שהוגש נגדו, כאשר במצב אחר, ראוי ותקין, לא היה מודה הוא בעובדות ובאישומים הנכללים בכתב-אישום שכזה.

ברור, כי אם היו משנים את השיטה, הרי סטטיסטיקת ההרשעות הייתה יורדת פלאים ומחלקת המחקר של הרשות השופטת, הייתה יכולה - להתהדר, באמת ובתמים - באחוז נמוך יותר של הרשעות. ייתכן, כי במצב דברים שכזה, היה יורד אחוז ההרשעות, גם מתחת למפלס של 50% של מי שהורשעו בעקבות הגשת כתבי-אישום נגדם בבתי-המשפט השונים ברחבי הארץ.

מרשימתה של מנהלת המחקר של הרשות השופטת, עולה, כי מתוך 31 אלף כתבי-אישום שמסתיימים בהכרעת דין, כ-28 אלף נאשמים מורשעים, לפחות באחת מהעבירות, שבהם הן הואשמו, בכתבי-האישום. עוד עולה מרשימה זו, כי, כ-90% מבין הכרעות הדין, הן הרשעות חלקיות או מלאות, כשרובן הן הרשעות המושגות, בעקבות הודאות באשמה של נאשמים, במסגרת הסדרי טיעון.

בואו נקרא לילד בשמו. בשנים האחרונות, עבדה מכבסת המלים של הרשות השופטת, בכל הכבוד הראוי, שעות נוספות. המשפט "עסקות טיעון" נעלם מהשיג והשיח הציבורי ובמקומו עלה לסדר היום ביטוי מכובס וחדש - "הסדרי טיעון". שינוי המשפט לא הביא לשינוי השיטה. עדיין, מסיבה זו או אחרת, נאלצים או "מעדיפים" מרבית הנאשמים שנגדם מוגשים כתבי-אישום - קרוב ל-90% מהם לפי נתוני מחלקת המחקר של הרשות השופטת - להודות באישומים וגם/או בחלק מהם, הנכללים בכתבי-האישום, במקום לנהל מערכת הוכחות, רצופה עד סיום ההליך המשפטי, אם בהרשעה ואם בזיכוי.

גרמניה של שנות ה-90 שהתמודדה עם גל ההגירה של מחפשי העבודה הטורקיים, התלבטה, קשות, איך לכנות גל הגירה של מחפשי עבודה אלה. אם יקראו להם "עובדים זרים", הרי יעורר הדבר אסוציאציה מיידית, לעובדי הכפייה היהודים, שהועסקו במחנות עבודה ובבתי חרושת ובתי מלאכה בגרמניה. לכן, נמנו וגמרו הגרמנים "לכבס" את המשפט המאוס "עובדים זרים". מכאן ואילך כונו העובדים הטורקיים הזרים, שבאו למצוא לחמם בגרמניה, "עובדים אורחים". שינוי השם לא שינה את המהות, הוא רק העצים והגחיך אותה, מאד מאד.

כל עוד תיאלץ השיטה הנהוגה בישראל את הנאשמים נגדם מוגשים כתבי-אישום - מסיבה זו או אחרת - להודות באישומים או בחלק מהם המפורטים בכתבי-אישום אלה - בעקבות הסדרי טיעון (עסקות טיעון), אליהם מגיעים הם עם מערכת התביעה המשטרתית והפרקליטויות השונות, הרי רף ההרשעה יהיה, תמיד ובאופן קבוע, מעל לרף של 50%. נכון - להיום - עומד כזכור לכל - גם לטעמה של מחלקת המחקר של הרשות השיפטית! - על רף הרשעה של כ-75% מורשעים, מבין כלל מי שנגדם הוגשו כתבי-אישום.

בוקר טוב רבותיי. בוקר טוב. הגיע הזמן שתתעוררו אל מציאות אפילה המתרחשת בישראל של המאה ה-21. מציאות דברים שבה "רק 75%", שימו לב היטב - רק 75% מבין מי שהוגשו נגדם כתבי-אישום, הורשעו בסופם של דברים!!!

אולי תתעוררו כבר שם? אולי מישהו יקום ויצעק - בקול גדול שיהדהד מקצה אחד של הארץ עד הקצה האחר של הארץ - כי משהו רקוב בממלכת יהודה וישראל ולאו-דווקא בממלכת דנמרק! אולי מישהו יסטור לעצמו - בכוח רב, על שתי לחייו, פעם אחר פעם - כדי שהוא ובעקבותיו גם אנחנו, נבין שאין שום דבר מכובד בסטטיסטיקה לפיה רק 75% מבין מי שהוגשו נגדם כתבי-אישום הורשעו האישומים וגם/או בחלק מהאישומים המפורטים בכתבי-אישום אלה.



אולי נעשה תרגיל קטן בהבנת הנקרא. אולי כל מי שקורא את המשפט "הוגש נגדכם כתב-אישום סיכוי של 75% שתורשעו", שהינו כותרת רשימתה של מנהלת מחלקת המחקר של הרשות השופטת, ד"ר קרן וינשל-מרגל, יקרא משפט זה, בקול רם, פעם אחר פעם - ועדיף אל מול המראה. אני מציע מינון קבוע של קריאת כותרת זו, חמש פעמים, בבוקר, חמש פעמים, בצהריים וחמש פעמים, לקראת ערב. אני גם מוכן לוותר לכם על קריאת הטקסט הזה בצהריים מול מראה. אני מוכן להסתפק בכך שתקראו טקסט זה אל מול מראה רק בבוקר, לפני צאתכם לעבודה ובלילה, לפני שעולים אתם על משכבכם, לשנת לילה.

מובטחני ובטוחני, כי תחושה בלתי נעימה של צמרמורת תעבור אצלכם - ולאו-דווקא אצל הרגישים ביותר שמביניכם - לאורך חוט השדרה שלכם. אלא מכם, הרגישים יותר, אולי יסמרו שערותיהם ואולי יקבלו גם "עור ברווז". זאת יקרה, לאחר שתחלחל לעמקי מוחם משמעות העובדה, לפיה בישראל של המאה ה-21 "רק 75% ממי שהוגשו נגדם כתבי-אישום הורשעו באישומים או בחלק מהאישומים המפורטים בכתבי-אישום אלה".

אולי - בכל הכבוד הראוי - במקום שמחלקת המחקר של הרשות השופטת, תעמוד על "כבודה שלה" ותתקן טעויות סטטיסטיות ופרסומים מוטעים, בדבר הרשעה של כ-99% מהנאשמים בישראל, תייחד היא את עיקר ומרבית זמנה למחקר, מדוע מרבית המורשעים בפסקי-דין, מורשעים בעקבות עריכת עסקות טיעון. כן. כן. עסקות טיעון ולא הסדרי טיעון. המצב בבתי-המשפט, בכל הקשור ל"מקח וממכר" בעניין "חיסול תיקים", דומה - בכל הכבוד הראוי - לשוק פרסי.

בשוק פרסי לא מדברים על "הסדרים". בשוק פרסי מדברים על עסקות!

אולי תקדיש מחלקת המחקר של הרשות השופטת את עיקר מאמציה לעריכת מחקרים, למה בכלל נולד בישראל המוסד - שמקומו, בכל הכבוד הראוי, בשווקים העירוניים ולא בבתי-המשפט - של עסקות טיעון או למען אניני הדעת והלשון העדינה, הסדרי טיעון בישראל. אולי נבין, אחת ולתמיד, מדוע אין זכאי כל אזרח בישראל, שנגדו מוגש כתב-אישום לכך, כי יתנהל בעניינו הליך פלילי, כולל שמיעת ראיות והבאת הוכחות נגדו, מתחילתו ועד סופו. אולי תחליט הרשות השופטת - ובראשה בית משפט העליון - בכל הכבוד הראוי, כי המוסד המגונה הזה, ששמו "הסדרי טיעון", או בשמו האמיתי - והמתאים לו יותר - "עסקות טיעון", הוא בבחינת שרץ, בכל הכבוד הראוי, שאינו ראוי להיכנס ולבוא אל בין דלתותיו של בית משפט כל שהוא, בעולם, לרבות - ובכלל זה, אל תוככי בתי-המשפט בישראל.

אין לי כל ספיק ספיקא שהוא, כי אם ייאסר על פרקליטים, משני הצדדים, להמשיך בסחר הסוסים המגונה הזה, בכל הכבוד הראוי, הקרוי "הסדרי טיעון" או בלשון החבר'ה "עסקות טיעון", הרי מספר ההרשעות יקטן, בהרבה וירד אל מתחת לרף ההרשעה של 50%. נכון, זה יצריך הגדלת כוח אדם. נכון, זה יחייב את שופטי ושופטות ישראל, לסיים את יום העבודה שלהם, מאוחר יותר. נכון, זה ייפגע - בהתחלה - ב"יעילות" של בתי-המשפט, אבל התוצאה הסופית תהיה תוצאה ראויה. סוף סוף יוכל כל אזרח בישראל לקבל את יומו בבית המשפט, לא כפראזה המצוטטת, לעיתים, ללא כל כיסוי שהוא, בכל הכבוד הראוי, בפסקי-דין רבים, אלא כדבר אמיתי, מהותי וממשי, שניתן לחוש אותו ולמשש אותו, מעשה של יום יום ושעה שעה, בכל בית משפט שהוא, בישראל.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  09/10/2013   |   עודכן:  09/10/2013
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רבותיי, האם באמת ובתמים השתגעתם?
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הקורא המתמיד
9/10/13 12:33
2
הקורא חד העין
9/10/13 22:32
3
יוא"ב
10/10/13 14:12
4
ירון זכאי 1
10/10/13 14:15
5
לכן מעט זכויים?
11/10/13 00:02
 
כמעט שהורשע
11/10/13 15:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד מסימני ההיכר המובהקים של תחום שיווק השותפים, ולמעשה גם המתודולוגיה העומדת בבסיס המקצועי של עיסוקינו הוא ללא ספק ידע רב תחומי וגישה אינטרדיסציפלינארית. במובן זה שיווק השותפים דומה למקצוע הוראות הדרך, שבו על המשווק לשלוט בכלים ובתחומי ידע נרחבים על-מנת להצליח מבחינה מקצועית באופן המיטבי והטוב ביותר.
09/10/2013  |  יואב לוין  |   מאמרים
היו מן הסתם כמה סיבות לכך ששולה זקן כמעט קרסה (יום ג', 8.10.13) במהלך חקירתה הראשית במשפט הולילנד: הלחץ, ההתרגשות, הפרטים המביכים, השעות הארוכות, החום באולם, הקהל הרב, התקשורת המעיקה. למשקיף מן הצד נראה, שגם לשופט דוד רוזן היה חלק בכך - ולאו-דווקא החלק הקטן ביותר. האם רוזן פעל במכוון, או שמא "נסחף" במהלך הדיון? האם התנהלותו הייתה חריגה או תקינה?
09/10/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
קהל נכבד, משפחות יקרות, חברות וחברים,
09/10/2013  |  יראון פסטינגר  |   מאמרים
כל המושג של ירושה הוא כזה ששייך לרשת. כסף לדוגמה אפשר לרשת, אבל כשרון ויכולת ביצוע - כאן אין לזה דבר עם ירושה, צריך לעבוד ולהוכיח את עצמך שאתה שווה.
09/10/2013  |  חיים שאולזון  |   מאמרים
כיום נערכות השיחות בינינו לבין הפלשתינים על בסיס שתי מדינות לשני עמים, אך אין לנו מידע מה מתרחש בשיחות גם מאחורי הקלעים, ואפילו הכיוון לא ידוע. נשארו כשישה חודשים לסיום השיחות ולהגעה להסכם. קשה להאמין שבתום שישה חודשים יגיעו להסכם המקובל על שני הצדדים.
08/10/2013  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il