במלחמת לבנון השנייה (2006) התפנה לי זמן, ובשל העובדה שהשתחררתי כבר ממילואים (אחרי שהוספתי כ-5 שנים בהתנדבות כקצין ביחידת שדה) וחיפשתי ערוץ תרומה משמעותי להיבטים של הלחימה, פניתי לגורם ממלכתי בכיר מסוים אשר היה מאד מאד מעורב בהיבטי הספיגה של אותה לחימה, אותו גוף קיבל את התנדבותי ברצון. משהסתיימה המלחמה ודרשתי מעצמי להמשיך את מה שהתחלתי, שלא על-מנת לקבל פרס, הציעו לי להתגייס למל"ח (משק לשעת חירום), ואני ממשיך באותה התנדבות מספר ימים בשנה - עד עצם היום הזה.
אינני יודע אם אתם יודעים, מדינת ישראל לא אוהבת מתנדבים בשרות מדינה.
ומדוע?
כי זה מתחיל בהתנדבות של איזה מישהו מהמפלגה, ואז נותנים איזה יעוץ קטן בשכר ומתחילים להעביר חשבוניות חודשיות, ואז נזכרים שלא היה מכרז, ומוציאים אישורי ספק יחיד, בוקה ומבולקה. מתחיל טוב, לא תמיד נגמר טוב. זו לדעתי הסיבה העיקרית לכך שהמדינה אומרת "מוחל טובות, אנחנו לא צריכים מתנדבים, אלא במקרים מאד מאד חריגים, ובנקודות שההתנדבות היא מובהקת ולא עלולה לנטות לכיוונים לא רצויים".
וכאשר לוקחים את ההתנדבות הזו אורתודוקסית, לא רק שאסור שהיא תועיל למתנדב (מלבד התועלת שבסיפוק העצום) היא אף מזיקה לו כלכלית כי היא לא מאפשרת למתנדב לעסוק בשום צורה ואופן מסחרית עם הגוף שבו הוא מתנדב, אפילו בנושא שאינו קשור במישרין או בעקיפין לנושא ההתנדבות, וברור למה.
הכללים להתנדבות מעוגנים בתקנון שירות המדינה
באמצעות תקשי"ר (תקנון שירות המדינה) המדינה מחלקת את תפקידי התנדבות לשירות המדינה לשתי קבוצות, האחת תפקידים המוכרים כתפקידי התנדבות על-פי חוק הביטוח הלאומי, שם נמצא את סעיף 12 האומר "סיוע למערכת הביטחון בעבודות ביצורים, עבודה במחסני חירום, עבודה בסדנות או עבודה אחרת במחנות צה"ל וביחידותיו" אשר מתוקפו הרשיתי לעצמי להתנדב אז במלחמה ההיא, ובסמוך לאחריה, ויש התנדבות מסוג אחר תפקידים אשר "יש בהם תועלת לאומית ותרומה למטרות ציבוריות, אשר אושרו על-ידי האחראי במשרד או מי מטעמו" וזה ככל הנראה הסעיף מתוקפו אושר התנדבותו של אורי שני לתפקיד היועץ ליו"ר קבינט הדיור ולקבינט הדיור, ובדיוק על זה רציתי לדבר אתכם.
קודם בואו נעקר טעות שדי בלבלה חלק מאמצעי התקשורת ולכן פרסמו מידע שגוי לדעתי, אורי שני לא מונה ליו"ר קבינט הדיור, הוא מונה לתפקיד יועץ ליו"ר קבינט הדיור ולתפקיד יועץ לקבינט הדיור, היה משהו מטעה או בנוסח של משרד האוצר או בהבנה של מספר עיתונאים את נוסח ההודעה של משרד האוצר.
אין להעסיק מתנדב מטעם גוף פוליטי, בייחוד לא ב-4 עיניים!
ונשאלת השאלה, אם הוא יועץ לקבינט הדיור, האין זה OBVIOUS שהוא גם יועץ ליו"ר שלו? הרי היו"ר הוא ודאי חבר בקבינט, לא כן?
וזה מביא אותנו לסעיף אחר בנוהל העסקת מתנדבים בסקטור הממשלתי שאומר: " אין להעסיק מתנדבים מטעמם של גופים בעלי אופי פוליטי או מדיני" והרי אין שמץ של ספק שאורי שני הוא גורם מוביל במפלגת "יש עתיד" הוא היה ממקימיה, הוא יעץ למר לפיד לאורך שנות ההקמה, הוא ניהל את המו"מ הקואליציוני מטעמה ומכאן שברור שאין להעסיק אותו כיועץ. ועל-פי ניסוח הסעיף, סעיף הוא אבסולוטי שיש בו על-מנת לפסול את ההתנדבות מכל וכל, לדעתי אפילו נציב שרות המדינה וגם היועץ המשפטי לממשלה לא מוסמכים לדלג בקלילות על הסעיף הזה.
ואז אנו חוזרים לעניין הייעוץ, והייעוץ האישי ללפיד (או כלשונו ייעוץ ליו"ר קבינט הדיור) מקבל פתאום אור אחר (או אולי חושך?) , היועץ של קבינט הדיור יהיה בפועל גם יועץ אישי של לפיד, 4 עיניים, 4 אוזניים, צמוד צמוד, בלי פרוטוקולים, בלי עדים - עם כיסוי הוצאות, נסיעות בארץ נסיעות לחו"ל - ואיזה סוג של יעוץ יהיה שם בדיוק? פוליטי? מדיני? נדל"ני?, רק השניים והקב"ה יידעו.
הסכם ניגוד עניינים אינו תרופה לעניין זה
וראינו בעיתונות שאורי שני חתם על הסכם
ניגוד עניינים, אבל לא מצאנו שם שום דבר על פוליטיקה (לא ראיתי את ההסכם רק ציטוטים ממנו), הסעפים שקיבלו ביטוי בתקשורת עוסקים בנכסים ונדל"ן, ואולי בצדק כי שום הסכם ניגוד עניינים לא יוכל לטהר את אשר ייעשה ב 4 עיניים, כאשר את חשבון ההוצאות תכסה מדינת ישראל.
אומ"ץ? העמותה לאיכות השלטון? מה אתם אומרים? גם אם בשעת דחק יש לאורי שני ייתרון עצום על כל איש אחר במדינה (האם מישהו חיפש אלטרנטיבה?), יש להקפיד הקפדה יתרה על מילוי החוק, יש להעסיקו בשכר, ניתן לתת לו שכר מינימום אך חלה חובה לשלם לו, וודאי שאין כל מקום ל"טייטל" של "יועץ ליו"ר קבינט הדיור" כי להבנתי המובן הפשוט והישיר של הכותרת הזו הוא יעוץ פוליטי אסור בהחלט, בשרות המדינה, ותחת החותמת של נציב שרות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.