הקשיבו
להקלטה המתארת את השלב הסופי של בלימת רכבה הדוהר של נהגת אמיצה, שנבלמה בעזרת שני שוטרי תנועה מתנדבים, אמיצים ובעלי תושייה אשר הנחו אותה שלב אחר שלב איך להאט את רכבה באמצעות הגעה למגע עם הניידת שלהם שנסעה לפניה, באותה מהירות וזאת לאחר ששני הרכבים הגיעו לישורת, בעלייה, ותוך תזמון מדיוק של כיבוי הסוו'יץ' של הרכב שיצא משליטה.
אובדן בלמים ברכב הוא ודאי תקלה ברכב, אך אנו שומעים בהקלטה, שהשוטר מייעץ לנהגת לשנות את מצב הגיר, והתשובה היא שהיא ניסתה ולא מצליחה לשנותו, לא ברור גם מדוע המשיך הרכב להאיץ על-אף שהנהגת ודאי לא לחצה על דוושת הבנזין, וכמו תמיד סוף טוב הכול טוב, והשאלה הנותרת היא כמה רכבים אחרים מאבדים את הבלמים, והנהג/ת לא מספיקים להתקשר למשטרה ו/או אין תנאים פיזיים לבלימה אלטרנטיבית בטוחה, או אין שני שוטרים אמיצים ורבי תושייה אשר יסיימו את הפרשיה ב"הפי אנד".
אני עצמי נסעתי לפני שנים מספר ברכב כמעט חדש, מיד לאחר טיפול בלמים, הבלמים התפרקו תוך כדי נסיעה, ובלמו את הרכב בחדות ובהפתעה על הכביש הישן חיפה תל אביב, למזלי זה קרה בהאטה לקראת רמזור ולמזלי הכביש היה ריק, לו רגע ההתפרקות היה בנסיעה על כביש מהיר, אני בספק גדול מאד אם שמי היה מתנוסס במדור הזה.
האם מישהו מקדיש מחשבה לתקלות ברכב הגובות מחיר כבד בחיי אדם? האם מישהו מבצע בדיקות סטטיסטיות של הישנות תאונות בעלות מאפיינים דומים באותם דגמים/שנות-ייצור של אותם רכבים, או כאלה המטופלים באותם מוסכים?
התשובה היא כנראה לא, על-אף שמאד סביר שחלק מהגורמים לתאונות אלה כשלים טכניים ברכבים, ועל-אף שסביר שחלקם של כשלים אלה הנם פגמי ייצור, או כשלים עקב טיפול לקוי במוסך, ולכן אמורים להישנות בדגמים זהים ושנתונים זהים, או ברכבים המטופלים באותם מוסכים, ולא שמעתי ולו פעם אחד על החלטה של רשות מוסמכת המטילה את האחריות על תאונה על יצרן הרכב או המוסך שטיפל בו.
אין מדובר במסקנות שניתן להגיע אליהן בקלות, אך ניטור תקלות מקובל בכל ענף, איסוף נתונים על הסביבות בהן נוצרות בתקלות וניסיון למצוא חוט מקשר בתוך בליל הנתונים, ובשל העובדה שמדובר בחיי אדם, ובשל הנזק הכלכלי הענק של תאונות הדרכים מן הראוי שהמדינה באמצעות
משרד התחבורה, תיקח את הנושא תחת חסותה.