|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

בושת

הזנות אינה אורח חיים. היא כורח חיים בפינות אפלות, שלעתים חודר לשם אור אנושי
13/12/2013  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
יהושע סובול [צילום: פלאש 90]


השם "MELTING פות" קשה לתרגום. תרגום מילולי יכול להיות "פות ההיתוך" או ה"כוּס שנמס" וזה לא זה ולא זה. אבל החבורה היוצרת בראשות יהושע סובול שגם ביים את המחזה, שמועלה בתיאטרון "תמונע", מביאים אותך למקום, והצופה כבר יתרגם בעצמו ללא קושי.

בתוכן הסינופטי של התיאטרון נאמר: "ההצגה מתארת מפגש דרמטי של שלוש זונות שהתמקמו בבניין מגורים תל אביבי נורמטיבי, על דייריו. שלושת השחקנים בהצגה, יעל ניברון, עומרי לוי ואוריין פרתם גליקסברג-נפגשו עם הדמויות שאותן הם מביאים אל הבמה. השחקנים מגלמים את דיירי הבניין, את הזונות ואת לקוחותיהן. אופי עבודת השחקנים מטשטש את ההבדל בין העולמות וחושף את הטבע האנושי. המחזה נוצר תוך עבודת אנסמבל משותפת של יעל ניברון, עומרי לוי ואוריין פרתם גליקסברג עם המחזאי יהושע סובול."

בעבר וגם בהווה נכתב רבות על אותה פינה אפלה בדרום תל אביב, אשר האור שחודר פנימה הוא של שוטרים עם פנסים, שמחפשים את הזונות או את הסרסורים. הם לא מחפשים את הסיבה.זה לא תפקידם.

בשעתה כתבה וורד לי סידרת מאמרים בעיתון הארץ על אותה תופעה בתחנה המרכזית הישנה שהיא בעצם לא תופעה אלא פיסה מזוהמת של החיים שלנו שבה כול מערכת הערכים שאנו מעלים בראש שמחתנו לא חלה עליה. יש לה חוקים משלה. התייחסתי באחת מרשומותיי בשעתם לחרפה הקולקטיבית של הישראלים בכלל והתל אביבים בפרט.

ורד לי ממשיכה לכתוב בבלוג שלה. ברשומה שפורסמה ב-23.11.2013 כותבת ורד לי ככה: "בהמשך, כשהתחלתי לכתוב על מתחם התחנה המרכזית הישנה בתל אביב הבנתי שהכלא הוא למעשה מעין תחנת ביניים עבור נשים אלה, והתחנה המרכזית הישנה היא התחנה הסופית עבור רבות מהן. העולם שנגלה לי סחף אותי וחידד את המבט שלי על זכויות אדם, על פמיניזם ועל הומניזם. הרבה פעמים כשיצאתי מהתחנה המרכזית, הממוקמת לא רחוק משדרת רוטשילד היפה, הרגשתי את המעבר החד שחווה אדם העובר בפעם הראשונה מהשטחים הכבושים לתל אביב. הקושי לשכוח את שראיתם - העוול, האלימות, הדיכוי. והקושי להשלים עם כך שבמרחק קצר מהגיהינום שאליו נחשפתם חיים בני אדם שלא ממש רוצים לדעת מה קורה מחוץ לבית הקפה שלהם ואינם מעוניינים לחולל שינוי במציאות הזאת. אני מאמינה שאנחנו צריכים עוד הרבה שדרות יפות במדינה, אבל אסור לנו להתעלם משטחי ההפקר"

זה לא תיאור. זה ציור בצבעי גואש חזקים, צילום ב-close up של "עולם תחתון", אחר מזה של המאפיוזי בעולם ובישראל. גם אותו לא ניתן למחוק וגם הוא תוצאה של חממה ציבורית שבה גדל הפשע בשפע כמו פרג האופיום בבורמה, הודו, טורקיה ואפגניסטן. לא הזנות ואף לא הסרסורים הם ליבה של הבעיה. אלה קיימים, באופן חוקי במקומות שונים בעולם, ומוצגים לראווה בין השאר באמסטרדם. אבל הסביבה התת - אנושית שבה מתקיימת הזנות היא זועקת. לא לשמיים. אלוהים לא שומע לזונות. אז היא סתם זועק וורד לי שומעת. ועכשיו בא יהושע סובול עם חבורתו כדי לזחול מקרוב לאותה מאורה שבה גוף האדם שווה פחות מסחבה חד שימושית.


חמישים גוונים של צביעות


בחברה שלנו אנשי הפשע המאורגן מופיעים בבתי המשפט חבושים כיפות, רבנים עם זקנים יפים חשודים במרמה ובשחיתות, כוכבי על חשודים באונס קטינות, כוכבי תחת - בפדופיליה,תעשיית הפורנו והסרסרות משגשגות,הקזינו הלאומי- "מפעל הפיס" עושה הון ולצדו פורח עולם התחתון של הימורים. אבל להקים קזינו באילת, כמו של אדלסון מלאס ווגאס, התומך הלאומי שלנו, ולאפשר הקמת בתי בושת, כמו במערב, לשמירה על אלה שמועסקות בו,על גופם ועל כבודם המינימאלי, על היגיינה, על פיקוח נאות - לכך החברה הצדקנית שלנו לא מוכנה. במדינת היהודים?

המכון הישראלי לדמוקרטיה עתיד לקיים מפגש ייחודי שבו מחליטים "כבוד האדם,ובו אזרחים מכול קצות החברה הישראלית יחברו יחד כדי להיות שותפים למהלך היסטורי שתכליתו הנחת יסודות לתשתית הערכית המשותפת לכלל החברה שבמרכזה יעמוד הערך של כבוד האדם".

אני חושב שזה חשוב מאוד, אבל בחברה שלנו, לא אתפלא אם רבים לא יתייחסו לקריאה הזאת ביותר משמץ של תמיהה. הרי בכך מתחילים לא במכון לדמוקרטיה אלא בגנון, ולא באקדמיה אלא בבתי ספר יסודיים. אלא "ימים" מיוחדים כמו "מכירות סוף העונה", "יום הניקיון" "יום האם" "יום האהבה". כול אלה חשובים סמלית, אבל לא משנים מציאות אפורה עכורה.

המרב שניתן לומר במציאות שלנו, הוא המסר של יהושע סובול וחבורתו שלא הכול חשוך.בהתבוננות במחילה האפלה הזאת, החבורה מצאה גם איזה קרן אור. אנשים. לא רחמנים, לא צדיקים, ולא טהרנים. סתם אנשים, מתנהגים בצורה אנושית לשכנות האומללות שהעתיד שלהם הוא כליה מהירה בקצב כזה או אחר. גם אם מישהי מהן תצא לאור היום אֵי פעם, היא תישאר נכה לכול החיים. גם בגוף וגם בנפש. אבל הסיכויים גם לכך קלושים. כי בחוץ אנשים מתייחסים לנשים הללו כאל פגע ומטרד שיש לסלקו, כמו שיש לסלק אשפה ופסולת. לאן לסלק? למקום אחר. העיקר לא כאן על ידינו.

סובול, שאותו הזכרתי, ברשומה קודמת, כאחד מידידיי מחיפה( הוא נולד בעצם בשרון) מוכר לי גם כעיתונאי וגם כמי שהיה המנהל האומנותי של תיאטרון חיפה. אני מזכיר זאת מכיוון שזה צרוף מצוין למחזאי של דרמה אקטואלית או דרמה היסטורית עם דגש חזק של אקטואליזציה.היסטורית, סובול עשה זאת במחזה "גטו", אשר עד כה מאות אלפים ואולי מילונים ברחבי העולם צפו בו, שכן הוא תורגם ל-25 שפות.


גם בגטו היו נקודות אור ואנושיות


סובול מצא אנושיות גם בתופת של גטו וילנה. בשנים 1942-43 כאשר תוכנית חיסול היהודים ("הפתרון הסופי") הייתה בעיצומה, ושנה בלבד לפני חיסול גטו וילנה, פעל במקום תיאטרון. ההופעה הראשונה נערכה בו ב-18 בינואר 1941, כארבעה חודשים לאחר גרוש יהודי וילנה לגטו, וכחודשיים לאחר האקציה (גל הגירושים להשמדה) שבה נרצחו יותר מחמישים אלף מתוך כשבעים אלף יהודי וילנה.

מי שהרים גבה לנוכח ייסוד התיאטרון, הרבה לפני העלאת הצגה בישראל היו אנשים שונים בווילנה, בקרבם אנשי רוח שהתקוממו לנוכח עצם הרעיון להעלות מחזות בצלמוות הגטו. הם לא הרימו רק גבה אלא קול של התנגדות חריפה. אולם ראש וועד הגטו, ה"יודענראט" יעקוב גנס הוא שיזם את הקמת התיאטרון כדי להכניס קצת אור באפילה הגדולה, ואולי בכך להפיח תקווה. רוב תושבי הגטו תמכו בו.

גם בארץ הורמו גבות לנוכח העלאת הצגה "גטו". הם ראו בזה "זילות השואה", וכמי מה לתיאטרון ולבידור בשאול. המחזאי יהושע סובול, למד היטב את ההיסטוריה של גטו וילנה והקמת התיאטרון. בכך בעצם שיקף. את התכלית של התיאטרון באותה תקופה אפלה, כפי שראה אותו גנס. אולם כמחזאי דרמה, יהושע סובול גם הרחיב וגם חידד את המסר. בלבו של הגיהינום, וגם כאשר ראשי הנאצים במקום השתעשעו לנוכח הקרקס של היהודים, לפני חיסולם, גם אז זאת הייתה קרן אור . זה עבר כחוט השני במחזה, שהיה כה ריאליסטי ולא נחסכו ממנו, רגעי אכזריות ויגון, אבל במציאות השחורה ישנם גם כתמי צבע קטנים. וזאת עשה סובול גם ב-melting פות בתיאטרון "תמונע".אם יש קרן אור, יש תקווה.

מחזאי ובמאי פורה

יהושע סובל, גדל בתל מונד בשרון, החל לכתוב מחזות אשר בתחילה לא צלחו. למד ספרות והיסטוריה בסמינר אורנים ופילוסופיה בסורבון היוקרתית בפריז. שם הוא שימש גם כעיתונאי של העיתון "על המשמר". עם שובו לארץ התוודע לשכונות מצוקה והדיווחים על כך שימשו יסוד למחזהו "קריזה" בתיאטרון חיפה, שלימים התמנה למנהלו האומנותי. בין המחזות שלו "סינדרום ירושלים", גיבור מעמד הפועלים", והטרילוגיה על השואה אשר במרכזה "גטו", מחזה אשר מועלה כבר שנים בתיאטרון הקאמרי בת אביב, ובמיטב התיאטראות ברחבי העולם. הוא כתב עוד מחזות, פרסם כמה ספרים וזכה בפרסים, ישראלים ובינלאומיים ובפופולריות רבה ברחבי העולם.

עם כול זאת, האיש נשאר בעיניי אדם צנוע. לא "הצנוע הידוע". לפני העלאת "meltig פות" באולם קטן של תיאטרון תמונע באזור מסחרי ותעשייתי בפאתי דרום תל אביב, באולם שמכיל פחות ממאה מקומות, היו לו חששות. ככה אמר לי בתום הבכורה: "עם סוג עבודת התיאטרון החשופה עד עצם חילוף התלבושות והמעבר מדמות לדמות לעיני הקהל ובלי שום קישוטים – לא ידענו לאיזו תגובה לצפות מהקהל המורגל יותר ויותר להצגות ראוותניות, והשחקנים הצעירים ואף אני הוותיק – לא צפינו לתגובה כה נלהבת מצד הקהל".

יהושע סובול לא היה צריך לספר לי על שלושת השחקנים הצעירים, שחקן ושתי שחקניות שכול אחת ואחד מהם מחליף שניים או שלושה תפקידים והם משכנעים בכול אחד בצורה שלא תיאמן. שלושה צעירים לא מוכרים, כול אחד מרקע שונה, כולל בחורה מבית דתי, ריתקו את הקהל לכסאות ושחררו אותו רק לאחר שקמו תוך מחיאות כפיים סוערות.

סובול וחבורתו היוצרת אפשרו לי, ולקהל שהיה אתי, הצצה לרגע לאותו Melting pot, "כור היתוך", שבו הלהבות לא הצליחו לחרוך צלם אנוש.

פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  13/12/2013   |   עודכן:  13/12/2013
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בושת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
י-ש
13/12/13 19:33
2
בני בנקר
15/12/13 16:07
3
שבץ חלובה
15/12/13 21:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמיר פרץ כנראה שאיבד את הבושה מזמן, שהרי אחרת הוא היה משאיר את ההצהרה שה"תנועה" ומפלגת העבודה צריכות להתאחד, למישהו אחר ממפלגתו. כל זאת משום שכשעמיר פרץ מציע איחוד מיד כבר עולה חיוך על שיפתי השומע שמצפה לשמוע ממנו על הפילוג שיבוא אח"כ. לא מעט נציגים היו לכלאנתריזם בישראל אבל עמיר פרץ הוא האשף שלהם וראש לשועלים. יגאל הורובי'ץ, אמנון לין, זלמן שובל, מרדכי בן פורת, יצחק פרץ, אחמד טיבי, עזמי בשארה, משה דיין ואפילו שמואל תמיר ומשה סנה האגדיים יכולים היו לקבל אצלו שיעורי מקפצה בכיצד עורקים ממפלגה למפלגה וממחנה אחד למשנהו ועוד מתרצים זאת רעיונית ומסבירים לכולם שהם ורק הם נותרו הפוליטיקאים ה"עקרוניים".
13/12/2013  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
אני משוכנע שיהיו כאלו שיחשבו שהכותרת למאמר זה מקוממת ולבטח היא נועדה להיות פרובוקטיבית. תרשו לי לפיכך להרגיע אתכם כבר בהתחלה, התשובה לשאלה הנ"ל הינה חיובית: האיסלאם אכן גרוע מהנאציזם!!
13/12/2013  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
האם ידעה חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה מראש שאסור לקחת ממנה דם וכל דם שיילקח ממנה ילך להשמדה? מי צילם את כל השיחה הזו? מדוע היה צריך לצלם (ואף להסריט) שיחה כזו אלא אם מדובר היה בפח שהוכן מראש על-מנת לעלות את חברת הכנסת הנכבדה ואת הנושא לכותרות? האם נפל יו"ר הכנסת קרבן לפרובוקציה מתוכננת מראש?
13/12/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
"החוקים דומים לקורי עכביש: החלשים נאחזים ברשתם, ואילו העשירים והחזקים קורעים אותם". (אנכרזיס)
13/12/2013  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
על הישיבה הראשונה בכלא 6 ועל הישגי היועץ המשפטי של רשות המיסים
13/12/2013  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il