|
יש עבודה לכולם [צילום: AP]
|
|
|
|
|
הלקוח הפוטנציאלי שהגיע למשרדו של עו"ד ר', שטח את בעייתו המשפטית וביקש הצעת מחיר והתייחסות לסיכוייו בכתב האישום שהוגש נגדו. הוא היה שפוף, לא ידע מהיכן ישיג את הכסף לתשלום ההליך הפלילי, אבל עורך הדין היה חדור מטרה, לסגור את הייצוג, להחתים על ייפוי כוח ולקבל מקדמה.
מה יעשה אחר-כך עם התיק? לא ממש ברור, אבל גם לא ממש היה לו אכפת. איך אני יודעת את כל זה? משום שהלקוח הזה נפגע קשות מעורך הדין שזלזל בו ובפניותיו, ייעץ לו עצות מנוגדות לשכל הישר ואף לחוק. כשהוא הגיע אליי ופניתי במכתב בבקשה לשחרר את האיש מייצוגו המשפטי של עורך הדין ולקבל את התיק לידיי, מה שמקובל בעולם המשפט, עו"ד ר' צרח עליי בטלפון שעה ארוכה, ואז דקה לפני שטרק את הטלפון אמר, קחי תיחנקי עם הלקוח הזה, הוא ממש קוץ בתחת.
המסקנות שלי מהסיפור הן קשות
עורכי דין הם עם רעב, במיוחד עכשיו כשיש כל-כך הרבה עורכי דין בשוק, רואים איך הרעב משתלט וגורם לחלק מהם להפוך להיות חיות הנלחמות על הטרף הרבה פעמים על חשבון הלקוח "התמים" שמבקש ייצוג משפטי ופונה למספר עורכי דין לקבל הצעת מחיר וייעוץ ראשוני ואלה במטרה לזכות בייצוג מוכנים לומר הכל, הם מוכנים גם להמציא על עורך דין המתחרה מולם על אותו לקוח כי חבל לפנות אליו כי הוא לא אמין, כי הוא נוהג למרוח את לקוחותיו ועוד המצאות מהמצאות שונות, העיקר לזכות בתיק, רומסים זה את זה.
דקה אחרי שמחתימים את הלקוח על ייפוי כוח ולוקחים מקדמה, הם נשענים על הכיסא לאחור ומתחילים במשחק. דוחים פגישות, מסננים טלפונים וזה הזמן להודות, כי חלק מהם פוגעים בלקוחות כאשר הם רק רוצים לקחת את התיק מבלי להבין כלום בתחום המשפטי הספציפי. במטרה לסגור את התיק כמה שיותר מהר, הם סוגרים עסקות הפוגעות בלקוח.
אני שואלת למה ככה? יש עבודה לכולם! אני ממשילה את שוק עורכי הדין לדוכני הפלאפל שנפתחו בתקופה מסוימת כמו פטריות אחרי הגשם והם הציעו כל מה שדוכן פלאפל קטן לא יכול היה להציע - אכלו ככל יכולתכם. וכולם נהרו אליהם. רבים מהם נסגרו זה מכבר. בסוף נשאר רק הפלאפל הקטן בפינה עם הכרוב החמוץ של פעם. כך יהיה גם עם עורכי דין - רק הטובים יישארו.
לטעמי, המצב שנוצר בו אין פרגון ומתרחשת "גניבת" לקוחות תוך הכפשת שמם של עורכי דין אחרים, זה רק פוגע באיכות הייצוג ומוציא שם רע לעורכי דין. בזה שעורך דין לא יודע לייצג "וגנב" תיק מעורך דין אחר, מי שנפגע הוא הלקוח. רק שתדעו! לקוחות באים מפה לאוזן בגלל תוצאות ולא יעזור להרוג זה את זה.