|
לעולם לא תוכל לשלוט בכל העולמות [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
"מתנצל להפריע אבל התקשרה אליי עכשיו עיתונאית ושאלה אותי כל מיני שאלות והבנתי שהיא לא מתכוונת לפרגן לנו. מה עושים? את יכולה להוריד אותה מזה?". ככה התחילה שיחת טלפון שקיבלתי אתמול בערב, שניה לפני שיאו של מרתון "House of cards".
אחרי תחקיר קטן והבנת המצב התקשורתי לעיתונאית כדי לברר במה מדובר. היא מצידה לא הבינה מה אני עושה על הקו ולמה. היא מבחינתה, פנתה לאדם שבעבר יצר איתה קשר וביקש ממנה לכתוב על המוצר שלו ועכשיו היא עושה כתבה אחרת ונזכרה בו וחשבה שכדאי לציין את פועלו. ואז מה אם הוא לא עושה בדיוק את מה שעליו היא כותבת. היא כבר תסביר לקוראים איפה הוא יכול להשתפר. ובכלל, הוא ואני, צריכים להגיד תודה שהיא בכלל טרחה להתקשר ולוודא שהמידע שקיבלה אז, עדיין רלוונטי.
אחרי שהודתי לה על מקצועיותה הסברתי שאין קשר בין הדברים ושהיא משרבבת מוצר שעושה איקס לכתבה על מוצר שעושה וואי. או שהייתי מאוד משכנעת או שהיא לא הייתה בטוחה בעצמה ב-100% כי בסוף השיחה היא הודיעה לי שלא תכתוב על המוצר כי "באמת אין לו קשר אבל היא תשמח לשמוע כשיהיה". חזרתי לבחור המבוהל ועדכנתי אותו. הוא הודה לי וסיפר שהצלתי אותו משיחה מאוד קשה עם המשקיעים שלו, אם אכן היו מופיעים באותה כתבה.
למען האמת שיחות כאלה הפכו לתופעה די נרחבת בשנתיים-שלוש האחרונות. יזמים חושבים שאם הם סיימו שירות ב-8200 והצליחו לכתוב אלגוריתם גאוני אז הם גם יכולים להתמודד לבד עם התקשורת. ובכלל, למה לשלם לאיש יחסי ציבור כשהמייל של העיתונאי מפורסם באתר והוא גם חבר פייסבוק.
הם אגב לא מאוד שוגים. עבודה מול התקשורת לא מחייבת תואר שלישי בפיזיקה גרעינית והעיתונאים עצמם מעודדים את היזמים לדבר איתם ישירות. לפעמים זה באמת עובד מצוין לשני הצדדים, אבל היזמים לא מבינים שתמורת הפרגון שתכף יקבלו בתקשורת הם יצטרכו לשלם. בסיפור שלהם ובעוד כמה סיפורים אחרים שעיתונאים מתוחכמים ומיומנים ידעו להוציא מהם.
אגב, היזם ההוא, משיחת הטלפון אתמול, הוא יזם שהיה איתי בקשר מספר פעמים בחודשים האחרונים. תמיד מתלבט ותמיד מחליט בסופו של דבר שהוא יכול לבד כי הוא חבר של ההוא ושל זה ושל האחר והמשקיע שלו הוא איקס ואוי למי שינסה להתעסק איתו.
יש לא מעט מקרים שבהם פונים אליי יזמים ומבקשים עצה איך להופיע בתקשורת. הם יודעים איפה הם רוצים להיות שמה הם רוצים להגיד. במקרים מסוימים אני עצמי נותנת להם את המייל של העיתונאי כולל ד"ש חם ומסבירה שהם יכולים לבד. במקרים אחרים למרות הדגלים האדומים שאני מרימה, הם מתעקשים לעשות את זה בעצמם. ואז מגיעות שיחות הטלפון המבוהלות.
חשוב להבין - מוכשר וגאון ככל שתהיה, לעולם לא תוכל לשלוט בכל העולמות. אתה יכול לכתוב קוד מצוין, אבל להיכשל בהסברת מהות השירות שאתה מספק או לפלוט שם של אדם מעורב שאסור שייחשף. יש לא מעט בורות שאת חלקם יודע לזהות היזם עצמו וחלק אחר שתלוי בכלל בין היתר גם בתפיסת העולם של העיתונאי. ממש כמו שיזם מוצלח ייקח לצידו מנהל כספים מיומן ויקשיב לעצות של עו"ד שמתמחה בתחום הנדרש, כך גם ההתנהלות התקשורתית רצוי שתעשה על-ידי איש מקצוע.
אני לא קוסמת. אני גם לא יכולה להבטיח להוריד עיתונאי מסיפור שנדמה לו שעלה עליו. אני יכולה לייעץ כיצד למזער את הנזק, כיצד לנסות ולהסית את תשומת הלב. ישנם מספר דברים אופרטיביים שניתן לעשות בהתאם לסיטואציה, אבל הכי חכם הרי להימנע מלהיכנס לאותם מצבים מורכבים כאלה מלכתחילה.