בהמשך ל-יוסף עידן: "ויכוחים בין משרד האוצר והביטחון מונעים מיגון והוספת אוטובוסים ממוכני ביהודה ושומרון" 7.7.14
הקדמה.
מדינת ישראל מסבסדת מיגון אוטובוסים ביהודה ושומרון כדי להגן על הנוסעים היהודיים מפני פיגועים, כדי לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית. אולם המצב בפועל הוא שאחוז גדול מאוד מהנוסעים באוטובוסים אלו הם פועלים פלשתינים. ורבים מהם הם שב"חים. מצב זה מהווה סיכון ביטחוני לנוסעים. תושבי השומרון המשתמשים בתחבורה קוראים להפרדת הקווים ליהודים ולפועלים פלשתינים לפני שיקרה אסון.
הכתבה.
כל הכבוד ליוסף עידן על החשיפה שמחלוקת בין משרדי הביטחון והאוצר מונעת מיגון אוטובוסים חדשים ביהודה ושומרון. אולם לפני הקצאת המימון יש לבדוק האם התחבורה הציבורית משרתת באמת את תושביה היהודיים של יו"ש שלמענם נועדה" והאם אפשר להגדירה כבטוחה?
כזכור שאלת התחבורה הציבורית ביו"ש עלתה במלוא חריפותה לאחר חטיפת שלושת הנערים- גיל עד שער, אייל יפרח, ונפתלי פרנקל הי"ד. "נשמות טובות" האשימו אז את הנערים בחוסר אחריות מפני שעלו לטרמפ, ואפילו את הוריהם שהתירו להם לנסוע בטרמפים.
אולם כלל לא בטוח שהנסיעה בתחבורה ציבורית בטוחה יותר מאשר נסיעה בטרמפים. התחבורה הציבורית בשומרון מופעלת ע"י חברת "אפיקים" שאמנם הגבירה מאוד את תדירות האוטובוסים והכניסה אוטובוסים חדשים לשרות. אולם עדיין במקרים רבים בעיקר בשעות העומס נאלצים תושבי השומרון להישאר בתחנות כשאוטובוס מלא בפלשתינים חולף על פניהם.
הבעיה חריפה בעיקר בשעות העומס של יציאה לעבודה וללימודים. למעשה כיום חלק גדול מאד, אם לא רוב המשתמשים בתחבורה הציבורית בשומרון הם פלשתינים, בעיקר אלו הנוסעים לעבודה מעבר לקו הירוק. כך מסבסדת המדינה לפלשתינים תחבורה ציבורית שנועדה להגן על יהודים תושבי יו"ש.
גם אם את בעיות העומס הקשות ניתן לפתור ע"י הוספת אוטובוסים נותרה הבעיה העיקרית- הבעיה הביטחונית. במחצית שנת 2011, בעקבות לחצים של עמותות שמאל, ובעיקר של "בצלם", הוציא אלוף פיקוד המרכז צו, לפיו הנסיעה בתחבורה הציבורית ביו"ש תהייה משותפת ליהודים ופלשתינים.
אומנם ניתנה הנחייה לבדוק לפלשתינים הנוסעים ל"ישראל הקטנה" רישיון עבודה או אישור שהייה בר תוקף לפני העלייה לאוטובוס.
אך בפועל רק נהגים בודדים ממלאים את ההוראה, הן בגלל העומס והן מחשש מלהתעמת עם הפלשתינים המבקשים לעלות. רוב הנהגים הערביים העובדים בחברה אינם מתייחסים בכלל להוראה. כך נוצר מצב שנוסעים יהודיים ביניהם תלמידים צעירים נוסעים באוטובוס שרוב נוסעיו פלשתינים שלא עברו בידוק. האם בטוח יותר לנסוע בטרמפ או באוטובוס כזה. והלא כולנו זוכרים את הפיגועים הרבים שהיו באוטובוסים. למרבה האבסורד החיילים, שנאסר עליהם לנסוע בטרמפ מחשש לחטיפה, נאלצים גם הם לנסוע באוטובוסים מלאים
בפלשתינים.
איני רוצה להעלות תרחישים אפשריים, אך אסור לחכות עד שיקרה אסון. יש לחזור למצב בו נסעו הפועלים הפלשתינים בקווים מיוחדים שהגיעו למקומות מגוריהם. מצב שהיה נוח יותר גם להם.