|   15:07:40
  יוסי בלום הלוי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

לא לקריסת אתוס ההתיישבות

אימת האימהות של כפר עזה, נחל עוז, עין השלושה, בארי, כיסופים, נירים, וכל יישובי עזה, חייבת להיות אימת כולנו, אבל אימה זו אסור לה שתסיט אותנו מהמטרה - שאסור להיכנע לטרור. יש לחזור ולהישען על האתוס הציוני הישן, של מחרשה וחרב, עד התלם האחרון של גבולותינו
11/08/2014  |   יוסי בלום הלוי   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
פצמ"ר בקיבוץ כפר עזה [צילום: פלאש 90]

קריסת האתוס
יש המבקרים את האימהות ותושבי הישובים של עוטף עזה, שבריש גליי מצהירים "שאם לא יהיה ביטחון מפני מחבלי המנהרות לא ישובו לבתיהם". אל לנו להלין עליהם, אף כי כואב לראות כיצד קורס האתוס של מי שהם ואבותיהם..יש לחזקם ברוח הסולידאריות העממית, היהודית, הישראלית והציונית.

מחרשה וחרב בתולדות הישוב העברי

ההתיישבות העובדת, הייתה יותר מאשר סכום הקיבוצים, הקבוצות, והמושבים שהתאגדו במסגרת מוסדות שונים של ההתיישבות הציונית בארץ ישראל. ההתיישבות העובדת סימלה את הקשר של היהודי החדש, זה המתנער מכבלי הגלות, עם אדמת המולדת. כך היו אדמה ודם, קשורים זה לזה מראשית השיבה לארץ ישראל, והמאבק בין הערבים ליהודים עומד במרכזו של האתוס הציוני, מקדמת דנא של תביעתנו לריבונות מחודשת על ארץ אבותינו.

ההתיישבות העובדת ליכדה את כל התנועות הציוניות בארץ ישראל, מקיבוצים סוציאליסטים של השומר הצעיר באידיאולוגיה של "לציונות לסוציאליזם ולאחוות-עמים", לאמונת השם של הקיבוצים הדתיים של הפועל המזרחי, וממושבים וקיבוצים, בעלי אוריינטציה סוציאליסטית של מפא"י ואחדות העבודה, למושבים בעלי אוריינטציה ליברלית של "העובד-הציוני".

את כולם ליכדה הסולידאריות, העזרה ההדדית, השיתוף החברתי, והאידיאולוגיה הציונית על גווניה החברתיים השונים.

ההיצמדות לאדמה, והמלחמה עליה יצרו קשר בל יינתק בין החורש את האדמה, לזה המחזיק בחרב המגן, והלוחם נגד הצר והמתנכל. חריש, זריעה וקציר עד התלם האחרון של הגבול - עמדו במרכזה של העשייה הציונית והאתוס הציוני. את האדמה הרוו דם הנופלים, ודמעותיהם של ממשיכי דרכם בהחייאת הארץ הנטושה והשוממה, הזו, מידי כובשיה ומחריביה.

ההתיישבות העובדת בהקמת המדינה

אין ספק, שללא ההתיישבות העובדת שהוקמה על גבולות הארץ, קיימה אותם והגנה עליהם, מדינת ישראל לא הייתה קמה, ויישובי הארץ - ממטולה ותל חי, ועד נגבה ונירים, רוחמה ורביבים - הפכו יחד עם חטיבות צה"ל, למכפיל כוח שאפשר להכות שבעה צבאות ערביים ולבסס את מדינת ישראל במלחמת העצמאות.

בל נשלה את עצמנו, גם במלחמת העצמאות, קדושת חיי הילדים, הדך והזקן, עמדה לנגד מנהיגי המלחמה, שהורו לפנות אוכלוסייה זו משטחי הלחימה. קשה הייתה המלחמה, ולא תמיד ניתן היה לפנות את הילדים, נשים וזקנים, כפי שקרה ברובע היהודי העתיק של ירושלים, ולהגנת חייהם וחיי האומה כולה, לחמו גיבורי הרובע היהודי מלחמה עיקשת ורבת קורבנות, כאשר מאות חסרי המגן מצטופפים במרתפי בתי הכנסת, והבריטים, לפני נסיגתם, ואחריהם הליגיון הערבי, מסרבים לאפשר את פינויים לעיר החדשה.

במרבית יישובי הנגב הנצור ב-1948, פונו ילדים ואוכלוסייה לא לוחמת, בעוד נשים וגברים לחמו יחד, נגד הפולש המצרי, כתף אל כתף עם לוחמי גבעתי, יפתח וחטיבת הנגב בקרבות המרים. כך היה בקרב ניצנים, הזכור מגבורתה של האם, מירה בן ארי, אלחוטנית היישוב, שפינתה את בנה הקטן ובעלה, ונותרה להלחם בקיבוץ, עד שאזלה התחמושת, והתושבים ביקשו בלית ברירה, להיכנע לצבא המצרי. המפקד המצרי אליו נגשה מירה עם מפקד היישוב ובידיהם דגל לבן, הרג את המפקד בניגוד לחוקי המלחמה, ומירה ירתה באקדחה, והרגה את הקצין הערבי, ונורתה למוות בידי חייליו.

בקרב על נירים באמצע מאי 1948, לחמו חברי הקיבוץ בגבורה עילאית, נשים וגברים כאחד, הרגו 35 מחיילי הצבא המצרי התוקף, שנעזר בטנקים, ובלמו את הכוח האדיר שתקפם, כשהם מתחפרים מתחת לאדמה, וזאת, כאשר כל בתי היישוב הרוסים מאש ארטילריה כבדה, ורק שלט אחד נותר על קיר חרב של חדר האוכל: "לא הטנק ינצח כי אם האדם". נירים המחופרת באדמה, המשיכה להלחם, עוד חצי שנה, כשהיא חיה בבונקרים מתחת לאדמה, והודפת עוד מספר התקפות שריון ורגלים מצריות עד לגרוש הצבא המצרי הפולש, בפברואר 1949.
על חורבות נירים קם ב-1950 קיבוץ ניר יצחק ונירים עברה לשטח אחר בקרבת מקום. מי שיקרא את תולדות יישובי עוטף עזה מאז ועד היום, יבין את הסבל שחוו התושבים ב-66 שנות המדינה, ואת גודל הקורבן שהקריבו למען הקהילות בהן הם חיים, ולמען כולנו במדינה המשותפת לנו.

מה השתנה בנו?

מלחמת צוק איתן היא לדעת מחבר המאמר, המשך ישיר, ואף שווה ערך גורלי למלחמת העצמאות בתולדותיה מדינת ישראל. באבחה חדה גילינו באחת, את השבריריות של קיומנו כעם, לנוכח איומי הטרור בגבולותינו. בפעם הראשונה בתולדות המדינה, הצליח הטרור הערבי להפיל עלינו אימת מוות, למראה המרצחים המאומנים, היוצאים ממנהרות חשוכות, לרצח המוני של ילדים נשים וטף, כדי לחטוף ולהעביר בני ערובה למחשכי הקטקומבות הנוראות שנחפרו מתחת לרצועת עזה.

יש המבקרים את האימהות ותושבי הישובים של עוטף עזה, שבריש גליי מצהירים "שאם לא יהיה ביטחון מפני מחבלי המנהרות לא ישובו לבתיהם". אל לנו להלין עליהם, אף כי כואב לראות כיצד קורס האתוס של מי שהם ואבותיהם, עמדו במבחנים הקשים ביותר, במהלך שנות עצמאותנו בארץ הזו. יש לחזקם ברוח הסולידאריות העממית, היהודית, הישראלית והציונית, שמלכדת אותנו במלחמה הזו.

יש האומרים, "איום הטרור איננו איום על מדינת ישראל". הם טועים. מנהרות חפורות, יחד עם אלפי טילים מונחים, רקטות ונשק ארטילרי ומטוסים, הם בבסיס האיום הקיומי אותו מציבות מול מדינת ישראל, אירן, קטר, לבנון, סוריה, חמאס וחיזבאללה, בתמיכת טורקיה.

איש לא יכול להבטיח לנו, שבמהלומת פתע של קואליציית-רצח-העם הזו המכוונת אלינו, לא יצטרפו, גם אלה, שהם לכאורה "בברית שלנו" עם מדינות המפרץ ומצרים. התקפת פתע שכזו, עלולה להשמיד את מערכות ההגנה שלנו, שדות תעופה, דימונה, מחסני חרום, תחנות כוח, תחנות הולכת מים, בארות גז ימיות, שכונות מגורים ובתי ספר, בעוד טרור המנהרות מטיל עלינו מכת מחץ של הלם ואימה Shock and Hoe ובריחה המונית של תושבים ממקום מושבם. יש לצפות שהתקפת פתע שכזו, תגרום למדינת ישראל הרס והרג, דוגמת מה שראינו בערי אירופה, במלחמת העולם השנייה, אם לא גרוע מכך.

סיכום

אימת האימהות של כפר עזה, נחל עוז, עין השלושה, בארי, כיסופים, נירים, וכל יישובי עזה, חייבת להיות אימת כולנו, אבל אימה זו אסור לה שתסיט אותנו מהמטרה - שאסור להיכנע לטרור ויש להכריעו בכל מחיר. יש לחזור ולהישען על האתוס הציוני הישן, של מחרשה וחרב, עד התלם האחרון של גבולותינו. אפשר להבטיח לאימהות יישובי עזה, שאת עכברושי הרצח הערביים של החמאס אפשר להדביר בכוח הנשק, כמו בכוח האימה שתיפול עליהם אם יעזו לחצות את גבולנו. את רוחה של מירה בן ארי לא ניתן לשבור, ומורך לב נותיר לאויבנו, שידעו, כי אם יעזו לחפור במנהרות את גבולנו - מוות וחורבן יהיו מנת חלקה של רצועת עזה, כל רצועת עזה, ובלא אזהרה.

תאריך:  11/08/2014   |   עודכן:  12/08/2014
יוסי בלום הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא לקריסת אתוס ההתיישבות
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוד נ
11/08/14 20:21
 
יוסי בלום הלוי
12/08/14 09:07
2
בתיה
11/08/14 20:35
3
יגאל הירושלמי
11/08/14 21:24
 
אלא אם
13/08/14 00:53
 
מירב עין השלושה.
22/08/14 07:17
4
אדם ציון
12/08/14 00:23
5
ילידת תש"ח
12/08/14 05:44
6
אופיר
14/08/14 03:45
7
ה.ח. כהן
12/11/23 10:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
את ד"ר ג'יימס ווטסון אני מוקיר בשל התקופה בה שירת כרופא צבאי בהודו ובאפגניסטן. את שרלוק הולמס אני מוקיר בזכות פרשיות הפשע אותן פתר באופן גאוני בסיוע סר ד"ר ארתור קונן דויל. חשבתי כי פרשיית החמאס בעזה היא אתגר משמעותי לאמנות בה שולט שרלוק הולמס. נפגשנו בירושלים.
11/08/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
אחד האירועים הטראומטים בהיסטוריה של יהודי עזה היה במאה ה-17, בעטיו של תושב העיר בשם אברהם נתן בנימין בן אלישע חיים אשכנזי, שכולם מכירים בשם 'נתן העזתי'. נתן העזתי נישבה בקסמו של משיח השקר הגדול בהיסטוריה היהודית שבתאי צבי. נתן העזתי היה זה שהכריז על שבתאי צבי כעל משיח, ואף 'משח' אותו לכהונה בטקס המוני בבית-הכנסת של עזה, בליל חג השבועות שנת ת"כ, 1660. מאותה שעה נעשתה עזה למרכז תעמולת משיחיות-השקר של שבתאי צבי. נתן העזתי שלח מעירו עזה מכתבים לכל העולם שפיארו את משיחיותו ומלכותו של שבתאי צבי, וניסה לזרז את העם בכל הארץ ובתפוצות הגולה לצום ולחזור בתשובה. לאנשי הגולה קרא לעלות לארץ לראות את פני "המלך המשיח" ולקבל את "עול מלכותו". ומשהוחרם שבתאי צבי ע-ידי רבני ירושלים פירסם נתן את "נבואתו" שירושלים חדלה להיות עיר הקודש וכבודה ניתן לעזה הטובה ממנה. גם לאחר ששבתאי צבי עצמו התאסלם עוד התעלם נתן העזתי מהמציאות והתעקש להוכיח את אמיתות משיחיותו של שבתאי. אך אז הוא כבר היה דמות נלעגת וסופו שמת בנכר, על אדמת יוגוסלביה, עזוב ונשכח.
11/08/2014  |  חגי הוברמן  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - אלימות מילולית, אי-אמון כָבוש, עוכרי ישראל, כישלון, עיוות ומן המקורות
11/08/2014  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
תמיד כאשר אנחנו תוקפים מישהו מתוך רצון להגן על עצמנו מפניו, הציפייה היא שהתגובה שלנו תהיה גורם הגנה מספיק מוצלח כדי להתריע את התוקף מלחזור שוב על מעשיו. אך האם ההנחה הזו נכונה והאם בכלל אפשר להגדיר אותה כחוקית? או שהמחשבה שנוצרו אצלנו לא בהכרח יוצרת את המציאות שתהיה בחיינו...
11/08/2014  |  אורי סויסה  |   מאמרים
בשעה שישראל מתווכחת עם עצמה במטרה למצוא את התשובה לשאלה האם ניצחנו במלחמה מול החמאס העזתי, או אולי רק הצלחנו, בקושי, להשיג תיקו - מהדהד ברחבי המזרח התיכון קול צחוק גדול. זה הצחוק האיסלאמי המלגלג על חוסר ההבנה הבסיסי של ישראל לגבי האידיאולוגיה ההתקפית שעל פיה פועל החמאס. שהרי מנקודת הראות של לוחמי הסהר האסלמיים צריך להיות ברור לכול, כי התשובה שעליה תחליט ישראל בהקשר לתוצאת מלחמת הטילים והמנהרות - חסרת כל משמעות. החמאס משוכנע שלוחמיו הם המנצחים. עובדה. מאז הפר החמאס את הפסקת האש המשיכו רקטות ופצמ"רים להתפוצץ בחוצות ערי ישראל השוכנות בפריפריה של הרצועה ופתרון מעשי למתקפה, פרט להפסקות אש קצרות-מועד, אינו נראה באופק.
11/08/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
חברון [צילום: משה מילנר/לע"מ]
שירה אדרי
בשנת 1929, במהלך מאורעות תרפ"ט (1929), הרבה לפני "הכיבוש", נשים וילדות יהודיות רבות נאנסו על-ידי הפורעים הערבים
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il