חברות בשוק ההון הישראלי אמורות להתמודד עם שלל רגולציות בתחום הממשל התאגידי, שמטרתן היא להגביר את השקיפות וליצור סטנדרט של איכות ניהול ודאגה למשקיעים. מצד החברות נדמה כאילו הן צריכות לעמוד באינסוף תנאים של הרגולטורים השונים, ואלו רק הולכים ומתגברים. בין היתר נדרשות חברות ציבוריות לעמוד בתקנות וחוקים כגון: דרישות ה-SOX, תיקון 16 לחוק החברות, אכיפה מינהלית, שאלון ממשל תאגידי ועוד.
למרות הדרישות הרבות מהחברות, חשוב להדגיש, כי קיימת כפילות בין החוקים והתקנות השונות בתחום הממשל התאגידי. רבים מן הנושאים בהם נדרשות החברות הציבוריות לטפל מופיעים ביותר מאשר תקנה אחת.
כך לדוגמה, ישנן נקודות חפיפה רבות בין דרישות הרגולציה בשאלון הממשל התאגידי שחברות צריכות למלא, בתקנות ה-SOX, בחוק אכיפה מינהלית ובתיקון 16.
בכל דרישות הרגולציה הללו צריכות החברות להתייחס לנושאים כגון עצמאות הדירקטוריון וכישוריו, עצמאות ועדת הביקורת ונאותות פעילותה, עסקות עם בעלי עניין, פעילות הדירקטוריון ופעילות הביקורת הפנימית בחברה. כפועל יוצא מכך, חברה שתיישם באופן יסודי ועמוק את עקרונות הממשל התאגידי, תעשה ככל הנראה את מרבית העבודה פעם אחת, ובכך תעמוד גם ביתר התנאים.
רבות מהדרישות בתחום הממשל התאגידי, קשורות לפעילות הדירקטורים והממשק שלהם מול הנהלת החברה. אין ספק, כי הרגולציה לה אנו עדים בשנים האחרונות מגבירה את האחריות של הדירקטורים. בכדי לעזור לדירקטוריונים של החברות לעמוד בדרישות הרבות של הרגולציה, ריכזנו מספר המלצות וטיפים לדירקטורים בנושאים הרלוונטיים כפי שמופיעים בשאלון הממשל התאגידי עליו נדרשות החברות להשיב, וזאת על-מנת שיוכלו לבצע בדיקה שהחברות שעליהן הם אמונים אכן עומדות היטב בתנאים.
אתם מבינים במה מדובר?
כשירות וכישורי הדירקטורים. אחד הנושאים עליהם נדרשת החברה להצהיר הוא כשירות הדירקטורים. בין היתר נדרשת החברה להצהיר אם כל הדירקטורים שכיהנו בתאגיד במהלך שנת הדיווח הצהירו, כי יש להם הכישורים הדרושים וכן אם לתאגיד יש תוכנית הכשרה לדירקטורים חדשים בתחום עסקי התאגיד ובתחום הדין החל על התאגיד והדירקטורים וכן תוכנית המשך להכשרת דירקטורים מכהנים.
מעבר להכשרה הבסיסית שמומלץ לדירקטור בחברה ציבורית לעבור, עליך לוודא, כי מוצגת בפניך סקירה תקופתית אודות הוראות החוק הרלוונטיות לתאגיד לרבות עידכוני חקיקה. בנוסף, בקש מהנהלת החברה לקבל סקירה תקופתית אודות עסקי החברה, לרבות קבלת סקירות עומק מבעלי תפקידים בחברה על תחומי פעילותם, וכן על נושאים כגון הטכנולוגיה עליה מבוססים המוצרים, תהליכי הייצור וכו'. לבסוף כדאי לוודא שאחת לתקופה יתקיים סיור שטח במוקדי הפעילות של החברה (גם במוקדי פעילות רחוקים).
עצמאות הדירקטוריון. החוק מאפשר לדירקטור לבקש שהחברה תממן לו חוות דעת של מומחה חיצוני בנושאים מורכבים שהוא רוצה להבין בהם יותר לפני שמתקבלת החלטה. למשל: אם החברה מעוניינת לרכוש נכס בלתי מוחשי (פטנט) ולדירקטור אין היכולת להעריך את סבירות העסקה המוצעת, הוא יכול לקבל ייעוץ וחוות דעת ממומחה בתחום. דוגמה נוספת יכולה להיות החלטה על השקעה בנדל"ן במדינה בה לדירקטור אין ניסיון. במקרה כזה יכול הדירקטור לקבל סקירה כלכלית על אותה מדינה.
בכל דיון בנושאים הקשורים לעמידה בהוראות החוק או לפרשנות של חוקים ותקנות, דאג לקבל חוות דעת מפורטת מהיועצים המשפטיים, ובמידת הצורך ודא שהם נוכחים בדיון. לגבי נושאים בהם נדרשת התמחות ספציפית והמשפיעים על קבלת ההחלטות בחברה (ביטוח, השקעות, מיסוי וכו'), בקש כי המומחים יבואו ויציגו בפני הדירקטוריון. בנוסף לכך, ודא שפרוטוקול הישיבות משקף את תהליך קבלת ההחלטות לרבות חוות הדעת והנתונים שהוצגו כבסיס להחלטה.
אתם בטוחים שיש אכיפה?
דיון בנושא ניהול עסקי התאגיד. אחת השאלות בשאלון הממשל התאגידי מתייחסת לקיומו של דיון אחד לפחות שקיים הדירקטוריון בשנת הדיווח לעניין ניהול עסקי התאגיד בידי המנהל הכללי ונושאי המשרה הכפופים לו, בלא נוכחותם, לאחר שניתנה להם הזדמנות להביע את עמדתם.
המטרה היא לקיים דיון אפקטיבי שייכללו בו נושאים כגון עמידה ביעדים (כספיים ואחרים), השוואה לתוצאות חברות דומות בשוק, קבלת דיווח אודות אירועים חריגים בתקופה, קבלת דיווח אודות חריגות הקשורות לרגולציה (אם היו), מידע על-אודות היערכות ההנהלה לתקופות הבאות (לרבות קיומה של תוכנית אסטרטגית, ניהול סיכונים וכו'). דיון בנושאים אלו יספק לך מידע חשוב על עסקי החברה, ויאפשר לך לעקוב אחר ההתפתחויות בפעילות.
תוכנית אכיפה. חוק ייעול הליכי האכיפה ברשות ניירות ערך (תיקוני חקיקה), נכנס לתוקף בפברואר 2011. מטרתו היא לייעל את האכיפה של הוראות החוקים החלים על שוק ההון. התיקון מאפשר לרשות ניירות ערך סמכות שיפוטית, ובכך לקצר את משך הזמן שבין ביצוע הפרת החוקים האמורים, לבין הטלת עונש על המפר.
התיקון לחוק קובע, כי דירקטורים, מנכ"ל תאגיד ונושאי משרה בכירה חייבים לנקוט אמצעים סבירים להבטיח את העדר קיומן של הפרות חוק בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו. התיקון לחוק מציין, כי לא יראו גורמים אלו כמפירי חוק, אם יישם התאגיד תוכנית אכיפה פנימית.
על-מנת שתוכנית האכיפה תעניק את ההגנה הנדרשת, על החברה שעליה לאמץ תוכנית אפקטיבית ומתאימה לסיכונים ולתהליכים בה. עליך לוודא, כי קיים ממונה אכיפה אשר משקיע משאבים מספיקים בנושא. כמו-כן עליך לבדוק, כי אכן מתקיים דיון אודות התוכנית, לרבות הצגת ההנחות והעקרונות שעומדים בבסיסה. ודא כי בוצעו פעולות מספקות להטמעה של התוכנית בקרב כל הגורמים הרלוונטיים בחברה.
עם יישום התוכנית, דרוש עידכונים שוטפים על-אודות הטמעתה ובהמשך על הפעילות השוטפת בתחום. אם יש כשלים והפרות, ודא כי ניתן דיווח אודותם, וכן כי בוצע תהליך נאות של הפקת לקחים מהם. ודא כי תוכנית האכיפה אינה מונחת כאבן שאין לה הופכין לאחר שנכתבה. עליה להשתנות יחד עם השתנות תהליכים בחברה, אחרת לא תספק ביום הדין את ההגנה הנדרשת.
קיבלתם דיווח מהמבקרים?
דיון עם המבקר הפנימי ועם רואה החשבון. בהתאם לסעיף 117 לחוק החברות, על ועדת הביקורת לקיים בשנת הדיווח ישיבה אחת לפחות בנוכחות המבקר הפנימי ורואה החשבון המבקר, לפי העניין, ובלא נוכחות של נושאי משרה בתאגיד שאינם חברי ועדה, בעניין ליקויים בניהול העסקי של התאגיד.
להלן מספר נושאים שמומלץ שייכללו בדיון עם המבקר הפנימי ורואה החשבון: ודא כי הם קיבלו שיתוף פעולה מלא מהנהלת החברה, גישה מלאה למידע הרלוונטי וכי הנהלת החברה לא מנעה מהמבקרים ביצוע ביקורת לגבי תהליכים או מוקדי פעילות מהותיים. בדוק עם המבקרים שלא היו ממצאי ביקורת שלא הופיעו בדיווחיהם. בנוסף, דרוש קבלת דיווחים לגבי ליקויים משמעותיים שאותרו בתקופה, וכן דיווחים על-אודות פעולות שבוצעות לתיקון הליקויים.
לסיכום: הרגולציה הרבה בתחום הממשל התאגידי בתקופה האחרונה, בארץ ובעולם, מצביעה על אימוץ גישת ה-Top-Down, לפיה בקרות-העל מהוות רובד חשוב ביותר במערך הבקרה הפנימית של החברות. כללי הממשל התאגידי מגדירים בין היתר את הממשק בין הדירקטוריון להנהלת החברה, ומנסים להגביר את עצמאותו של הדירקטוריון ואת תפקידיו כגוף מפקח על פעילות ההנהלה.
כפועל יוצא מכך, התקנות מגבירות את אחריות הדירקטורים. לכן טוב יעשה דירקטור אם יוודא שהתאגיד בו הוא מכהן עומד בכללים הנדרשים, וכי מושקעים משאבים מספקים בהטמעת ממשל תאגידי נאות ובפיקוח על יישומו באופן שוטף.