מי לא שמע בימים האחרונים על האכיפה המעשית של חוק הספאם, שבמסגרתו נפסקים פיצויים של 1,000 שקל כנגד כל מייל שנשלח לא כחוק? אספנו עבורכם מספר טיפים שימושיים שיעזרו לכם להתאקלם במציאות החדשה.
מותר לשלוח מייל או דיוור בתנאי שהתקיימו ארבעת התנאים הבאים יחדיו: על הנמען למסור את פרטיו בטרם השליחה, במהלך רכישת המוצר או במהלך המו"מ; עליך למסור בהודעה לנמען, כי הפרטים שמסר ישמשו לקבלת דברי פרסומת; ניתנה לנמען האפשרות מראש להודיע אם הוא מעוניין לקבל דבר פרסומת; הפרסומת שאתה שולח היא לגבי מוצר או שירות שבהם התעניין או רכש הלקוח.
ניתן לשלוח פעם אחת בלבד דיוור לבעלי עסקים שלא נרשמו אליך במפורש, ועל הדיוור לא להכיל דבר פרסומת. כדי להמשיך לאפשר לעסקים לפרסם את עצמם ולא ליצור הגבלה מוחלטת לשיווק העסק, איסור זה חל רק על דיוור לבעלי עסקים.
אם קיבלת את כל האישורים, יש לציין את הפרטים הבאים בצורה בולטת:
- בנוגע לשירות/מוצר בתשלום, יש לרשום בשורת הכותרת או במקום בולט את המילה "פרסומת" (ב-SMS אין צורך).
- יש לרשום את שם העסק ואת פרטי יצירת הקשר. במערכת דיוור מגדירים זאת פעם אחת והפרטים מופיעים אוטומטית, רק יש לוודא שהם תקינים ותקפים.
- יש לאפשר ללקוח לבצע הסרה. במערכת דיוור קישור ההסרה נשלח באופן אוטומטי. אם קישור ההסרה אינו פעיל, ניתן לרשום "להסרה מרשימת התפוצה לחץ על השב ובקש להסירך".
מומלץ לבצע שמירה של ההסכמה לקבל דיוור במהלך יצירת הקשר הראשונה. בהרשמה מטופס במערכת דיוור, נשמרים פרטי ההרשמה, התאריך וכתובת ה-IP.
שאלות שנשאלות פעמים רבות
האם קבלת כרטיס ביקור בפגישה או בכנס נחשבים לאישור? על-פי החוק אין בכך אישור ולכן השולח נמצא בסיכון. מומלץ לשלוח מייל לאותה הכתובת המופיעה בכרטיס הביקור ולבקש אישור לקבלת דיוורים.
האם ניתן לשלוח לאנשים שלא נרשמו מידע מקצועי או חדשותי ללא פרסומת? ישנם גופים שפירשו דיוורים כאלה כלגיטימיים, אך מצד שני אם יש בגוף המייל תמרון להצעה שמשמעותה הוצאת כספים, בתי המשפט עשויים לקבוע שמייל זה הוא בניגוד לחוק.
מה לעשות אם לקוח תובע אותי בגין שליחת ספאם או מאיים בתביעה? ראשית, אסור להתעלם. ההמלצה היא ליצור קשר עם המתלונן, לנסות לשוחח עימו, להסירו מרשימת התפוצה ולהסביר לו שהוא הוסר ולא יקבל דיוורים נוספים. אם המתלונן לא מוכן לוותר, מומלץ להתייעץ עם עו"ד בתחום, שכן פנייה במועד יכולה למנוע תביעה ולחסוך זמן וכסף רב.
איך ניתן לוודא שמי שביקש לא לקבל הודעות אכן לא יקבל? במערכת דיוור הפעולה מתבצעת באופן אוטומטי דרך לחיצה על קישור ההסרה. יש להיזהר בזמן מעבר ממערכת דיוור אחת לשנייה ולוודא שאכן מעבירים את רשימת החסומים למערכת החדשה, על-מנת להימנע ממצב של שליחה בניגוד להסכמה.
אם אני רוכש רשימת נמענים באופן חוקי, האם הדיוורים שאשלח יגיעו לתיבת הדואר הנכנס ואין לי ממה לחשוש? החוק הישראלי אינו תואם תמיד למדיניות האינטרנט, ולכן גם אם הדיוור שלך עומד בכל הקריטריונים אך התוכן עצמו לא תקני (טקסטים אסורים, כמות תמונות, קישורים ועוד) או שיש הרבה מדוורים שסימנו את המייל שלך כספאם, אז הדיוורים העתידיים שלך ימשיכו להיכנס לספאם ואתה עלול להיחסם במקומות רבים. ייתכן גם שלא כל חברות הדיוור יסכימו לספק לך את השירות, בשל מוניטין רע לשרתיהן ולשמותיהן.
אם יש לי רשימה שהשגתי באופן חוקי, אך הרשומים בה לא מכירים אותי, מה מומלץ לי לעשות? מומלץ לשלוח מייל אותנטי ואישי המתאר את המצב. למשל: אם רכשת פעילות חברה קיימת, עדכן שמהיום אתה הבעלים של החברה ושתדוור מידע כזה או אחר. בנוסף, יש להזכיר לנמענים שהם יכולים להסיר את שמותיהם, על-מנת למנוע אי-נעימויות.
אם אני מדוור במיילים וגם במסרוני SMS ונמען שקיבל ממני את המייל הסיר את עצמו, האם חל איסור לשלוח לו מסרונים? כאשר נמען מסיר את עצמו בערוץ תקשורת אחד, רצוי מאוד להפסיק לשלוח לו הודעות גם בשאר ערוצי התקשורת.
לסיכום: ההמלצה הטובה ביותר היא לשלוח במידתיות, לאנשים שנרשמו אליכם דרך דף נחיתה שיצרתם וכך ההוכחה פשוטה ביותר. מומלץ לבנות רשימת תפוצה איכותית בעלת אחוזי פתיחה גבוהים וליהנות מהיתרונות הרבים שיש למערכת דיוור.