|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

צהר לפרשה

לא לדעת הכל

הרצון האנושי לדעת את העתיד עלול להפוך לחרב פיפיות. הדברים נכונים במיוחד ביחס למנהיגים הבטוחים בצדקת דרכם, כפי שניתן לראות בבירור מהתערבותה של רבקה בברכתו של יצחק ליעקב ועשו
20/11/2014  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
[ציור: גוברט פלינק]

   רשימות קודמות
  צדק חלוקתי בנחלת הארץ

מנהיג מצטייר אצל רובנו כמי שמוביל את המערכת בראשה הוא עומד בהתאם להבנתו ולהשקפת עולמו. במקרים בהם ישנם שני מנהיגים לאותה מערכת, עלול להתרחש מצב בו כל אחד מהם מושך לכיוון מנוגד. לא מדובר במציאות נדירה. בראש כל משפחה עומדים שני מנהיגים - אב ואם, שאמורים להנהיג את משפחתם יחד. בפועל, לא פעם הם חלוקים ביניהם בשאלות וסוגיות הקשורות בניהול הבית וחינוך הילדים. פרשת תולדות מציגה ויכוח שכזה, בין יצחק ורבקה, הנוגע לשאלות חנוכיות.

רבקה הולכת לדרוש את ה' על דבר הריונה. תשובת ה' מפורטת למדי ובוודאי העניקה לה חומר רב למחשבה: "שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעיך ייפרדו, ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר". אנו, המכירים כבר את סיפור יעקב ועשו, מבינים היטב את דברי ה', אולם לרבקה השומעת אותם בפעם הראשונה, הם מן הסתם נשמעו מפתיעים מאוד.


חוסר תקשורת


מאמצים רבים נעשו לאורך הדורות בידי הפרשנים השונים, בניסיון לתרץ את אהבתו של יצחק לעשו ולהעדפתו לכאורה על פני יעקב. חלק מהפרשנים ראו באופיו של יצחק איש השדה, את הבסיס לחיבור לעשו איש השדה. בחיבור זה הם גם ראו את המניע בהענקת הברכה הכלכלית "מטל השמים ומשמני הארץ" דווקא לעשו.

לפי פירוש זה, יצחק ידע על איכותו ויתרונו הרוחני-מוסרי של יעקב, ולכן מלכתחילה חשב להעניק לו את ברכת אברהם בעלת האופי הרוחני (ברכת הזרע והארץ), כפי שאכן קורה בסופה של הפרשה לפני בריחתו של יעקב לחרן. על-פי דרך זו, ניתן להסביר את התערבותה של רבקה בהעברת הברכות ליעקב, כניסיון להבטיח שיעקב יזכה גם ביתרון כלכלי וגשמי לצד יתרונו הרוחני.

רש"י מעלה כיוון פרשני אחר, לפיו עשו היה רמאי הצד את אביו בפיו באמצעות שקרים, העמדת פנים וכמובן ניצול העובדה שיצחק עיוור. על-פי רש"י, יצחק מעוניין להעניק לעשו את הברכה מתוך חוסר הבנה בנוגע לדמותו האמיתית; בעוד רבקה, היודעת היטב במי מדובר, עושה כל מאמץ כדי לסכל זאת.

כך או אחרת, השאלה שנותרה פתוחה היא: מדוע קיים חוסר תקשורת מוחלט בנושא בין יצחק ורבקה? מדוע רבקה לא שיתפה אותו בנבואה שקיבלה עוד כשהייתה בהריון, ובכלל אפשרה לכל הסיטואציה להתרחש? הנצי"ב וגם הרמב"ן תולים את חוסר השיתוף של רבקה ביראה שהייתה לה מיצחק, ולפי הרמב"ן אף בפחד מפני רוגזו.


הנבואה לא התממשה


ננסה להציע כיוון נוסף, הנובע מידיעתה המוקדמת של רבקה בנוגע לעתיד, בייחוד ביחס לאמירה "ורב יעבוד צעיר". ניתן להניח, כי הנבואה מילאה את רבקה בתחושת שליחות ורצון לסייע בקיומה. כאם המשפחה היא בוודאי גם חשה ביטחון רב בהחלטתה להורות ליעקב להתחזות לעשו, וכל זה על סמך ההתגלות לה זכתה.

אך כאן יש לשאול: האמנם הועילה רבקה ליעקב בהעברת הברכה אליו? האם נסיונה לממש את הנבואה אכן הצליח? ככל הנראה התשובה לשאלה זו היא שלילית.

כבר מהרגע הראשון יעקב חושש ואומר לאמו: "והבאתי עלי קללה ולא ברכה". יעקב מעדיף לדבוק במידתו, מידת האמת. לא בכדי הפכו חייו של יעקב, במידה רבה, לסיוט מתמשך. בשובו של יעקב מחרן הוא נאלץ להודות בפה מלא בפני עשו, כי אין בידו מאומה מהברכות. במקום טל שמיים ושמני הארץ, הוא נס על נפשו. במקום שיעבדוהו עמים וישתחוו לו לאומים, הוא נאלץ לעבוד עבודת עבד בבית דודו לבן.

רש"י מדגיש זאת בפירושו לדברי יעקב "עם לבן גרתי - לא נעשיתי שר וחשוב אלא גר. אינך כדאי לשנוא אותי על ברכת אביך שברכני 'הוה גביר לאחיך' שהרי לא נתקיימה בי... 'ויהי לי שור וחמור' - אבא אמר לי 'מטל השמים ומשמני הארץ', וזו אינה לא מן השמים ולא מן הארץ". מהי, אם כן, משמעות הדבר?


הזדמנות והזמנה


כולנו רוצים לדעת את העתיד, אם לא בידיעה מוחלטת, אזי לכל הפחות להיות מסוגלים להסיק מתוך אירועי ההווה את מה שעוד צפוי לנו. הבעיה היא שכאשר אנו נחשפים לידיעה, אנו נופלים במלכודת הרצון להשפיע. אדם המודע לעתידו מנסה, באופן טבעי לחלוטין, לקדם ולזרז את הדרך. לרוב הרצון הזה עשוי דווקא להכשיל, או לכל הפחות, לדחות את ההגשמה.

מה היה קורה אילו רבקה לא הייתה מתערבת בשיקוליו של יצחק, ועשו היה זוכה בברכה? האם הנבואה הייתה מוכשלת? האם ידו של ה' קצרה? זאת ועוד: מי אמר לרבקה כי נבואת "רב יעבוד צעיר" אמורה הייתה להתקיים כבר בימיה? מדוע היה לה ברור, כי בנבואה שקיבלה יש כביכול הנחיה אופרטיבית? האם לא ניתן לומר כי דווקא עיוורונו של יצחק, שכביכול מונע ממנו את ההכרה של רבקה, דווקא הוא מאפשר לו לראות דברים בצורה נכונה יותר, ולהניח להם להתנהל במסלולם הטבעי על-ידי הענקת ברכה שונה לכל בן?

מובן ששאלות מסוג זה (מה היה אילו) בעייתיות מאוד, ואין בידינו לענות עליהן. אך עם זאת, ייתכן, כי אחד המסרים שאנו מקבלים מהפרשה היא הנחיה לנהוג בזהירות מופלגת כשמדובר ברצון לדעת את העתיד. ידיעה זו לא רק שאינה מקדמת את האדם, אלא עשויה לעיתים אף להכשילו.

הדברים נכונים לכל אדם ונכונים שבעתיים ביחס למנהיג המשוכנע, כי רק הבנתו שלו את המציאות היא הנכונה והוודאית. תחושה זו עלולה לגרום לו לפרש כל הזדמנות שנקרית בדרכו כהזמנה למימוש דרכו. לעיתים הדבר עשוי להצליח, אך ישנם מקרים בהם דווקא ההרפיה והנכונות לתת לדברים להתפתח בצורה טבעית, היא זו שתביא לתוצאות הטובות יותר.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ר"מ במכון הגבוה לתורה, ומרצה בהתמחות להיסטוריה יהודית במכללת "אורות ישראל" ומרבני צהר.
תאריך:  20/11/2014   |   עודכן:  20/11/2014
הרב ד"ר יהודה אלטשולר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא לדעת הכל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירושלמית
20/11/14 19:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
יש תחומי מסחר בהם אין מחירים קבועים. שוק פרוע לחלוטין. איש הישר בעיניו. עניין של היצע וביקוש. סוחר טוב מעוניין למכור כמה שיותר, ובמחיר הטוב ביותר. הוא בוודאי יידע להציג את הסחורה שלו כטובה ביותר, וסביר להניח שיהיו לקוחות שלא יתאמצו לעשות "סקר שווקים" ולהשוות מחירים ואכן ישלמו את "המחיר הטוב ביותר".
13/11/2014  |  הרב יהודה זולדן  |   מאמרים
בפרשת השבוע אנו נפגשים בסיפור החרבתה של סדום. על מה ולמה? "ויאמר ד': זעקת סדום ועמורה כי רבה, וחטאתם כי כבדה מאוד" [בראשית י"ח, כ']. אם נעיין במבנה הפסוק נגלה, שהפסוק קשה מאוד! זעקת סדום וחטאתם מקבילות בפסוק זה, והדבר תמוה מאוד, שהרי זעקה יכולה להתפרש גם כתפילה בהרבה מקומות וכלל לא ברור שמדובר בחטא.
06/11/2014  |  הרב ניצן ברגר  |   מאמרים
הקב"ה הבטיח לאברהם אבינו עם צאתו מחרן לארץ ישראל: "ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והְיֶה ברכה". מהי אותה ברכה שהובטחה פעמיים (ואברכך, והיה ברכה) לאברהם? רוב הפרשנים הסבירו שמדובר בברכת הבנים (משפחה) ובברכת העושר (נכסים).
פרשת המבול, המתוארת בפרשת השבוע - פרשת נח, מלמדת, כי קיומו של העולם אינו מובטח כלל ועיקר. ריבונו של עולם ברא את העולם ומסר אותו בידינו, אולם קיומו של העולם צריך להצדיק את עצמו, וכשאין הוא עושה זאת - הביא ריבונו של עולם לראשונה את המבול.
23/10/2014  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
"בחדרים שלך השמש משרטטת
08/10/2014  |  הרב חגי גרוס  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  /  מי ומי  
האמת הנסתרת  /  הרב אלי קפלן
שמיטה וצדקה  /  הרב יוסף צבי רימון
מוסר, צדק וירושת הארץ   /  הרב אלישע אבינר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il