|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שישה בשישי

שלטון הפקידים

העובדה שלעיתים יש לפקידים הרבה יותר כוח מאשר לנבחרים, היא תופעה חמורה הידועה מזה זמן רב. השבוע ראינו כמה דוגמאות קיצוניות לכך - לצד אפשרות שמשפט הולילנד יתחיל שינוי גם בתחום זה
12/12/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד - הערעור   |   תגובות
מי באמת מחליט?


במקום השרים
שר האוצר, המשפטים, החינוך והבריאות [פלאש 90]

ממשלה אידיאלית כוללת שמונה משרדים: ביטחון, חוץ, אוצר, פנים, משפטים, בריאות, חינוך ותקשורת. אלו הם המשרדים המעניקים לציבור שירותים חיוניים החייבים להיות בידי המדינה. את כל שאר המשרדים אפשר להכניס לתוך השמיניה הזאת (ביטחון פנים – למשפטים או לפנים; חקלאות – לבריאות; ספורט – לחינוך; וכך הלאה).

עכשיו תראו מה המצב אצלנו בעשרת הימים האחרונים. בארבעה מבין שמונת המשרדים החיוניים אין שרים: אוצר, בריאות, חינוך ומשפטים. פורמלית השר הוא בנימין נתניהו, שכידוע יש לו עודף ניכר של זמן. וגם אם נתניהו יפקיד את המשרדים הללו בידי שרים לתקופה שעד הקמת הממשלה החדשה, ברור שהם לא ממש ינהלו אותם, כי אין מספיק זמן להכיר את המשרדים, ללמוד אותם ולגבש מדיניות – והכל תוך כדי מסע בחירות.

התוצאה המתבקשת היא, שאת ארבעת המשרדים הללו ינהלו הפקידים במשך כחצי שנה. זוהי תוצאה פסולה בעליל במשטר דמוקרטי בכלל, ובמשרדים כה חשובים בפרט. הנה לנו עוד פרי ביאושים של ההחלטה הנמהרת והמיותרת להקדים את הבחירות.

היועץ המשפטי
עוד מתקופתו [צילום: פלאש 90]

בחודשים שעד הבחירות מוגבלים השרים בפעולותיהם בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, שמקורן עוד בימיו של אליקים רובינשטיין בתפקיד הזה. ולא רק בתקופת הבחירות: הנחיות כאלו קיימות בשורה ארוכה של תחומים בכל ימות השנה.

הבעיה שלי היא עם הכותרת: הנחיות היועץ המשפטי לממשלה. סליחה? הנחיות? אתם מתארים לעצמכם מסמך שכותרתו "הנחיות הרמטכ"ל לשרים"? ודאי שלא; אבל עם מצב בו היועץ המשפטי – פקיד הממונה בידי הדרג הפוליטי – נותן הנחיות לנבחרי הציבור, כולנו משלימים כי התרגלנו לכך. זהו טירוף מערכות, בו הנבחרים מוגבלים בפעולותיהם בידי פקידים, בכירים ככל שיהיו.

תפקידם של הפקידים הוא ליישם את מדיניותם של הנבחרים. הדבר הקיצוני ביותר שיכול להגיד כל יועץ משפטי הוא: אם תעשה את זה – לא אוכל להגן עליך בבית המשפט. במקרה הזה, אמור הנבחר להיות מסוגל לעשות אחת משתיים: לסגת או להתקדם בגיבוי משפטי אחר. אבל נבחרי הציבור שלנו לא יכולים לבחור באפשרות השנייה, כי הסתייעות ביועץ משפטי חיצוני מצריכה את אישורו של היועץ המשפטי הפנימי. וכך, בעוד כל עבריין תנועה יכול לבחור את עורך דינו – ראש הממשלה אינו יכול.

ושוב היועץ המשפטי
החריג את עצמו [צילום: פלאש 90]

על פסקי דין של כל הערכאות אפשר לערער לערכאה הבאה, ואפילו בבית המשפט העליון אפשר לבקש דיון נוסף. חקיקה ראשית נתונה לביקורתו של בג"ץ. מבקר המדינה יכול לבדוק פקידים בכל הגופים הציבוריים ובכל הרמות, כולל מנכ"לים ושרים. אפשר להביא עוד ועוד דוגמאות. היחיד שחסין מכל ביקורת הוא היועץ המשפטי לממשלה.

נכון, תיאורטית בג"ץ יכול לפסול את החלטותיו, אבל השופטים קבעו מדיניות ברורה לאורך עשרות שנים: אנחנו לא מתערבים. אותם שופטים שמבטלים חקיקה ראשית של הכנסת, החליטו - כמדיניות שיפוטית גרידא - שהם לא נוגעים בהחלטות מינהליות של היועץ המשפטי. הדוגמה האחרונה הייתה השבוע בדיון בעתירות בפרשת פינטו-ברכה, כאשר השופטים לא רק יצרו את הרושם שזו תהיה החלטתם, אלא אף הזכירו במפורש שזה מה שמקובל. תוסיפו לזה את העובדה שיהודה וינשטיין דאג להחריג את עצמו (ואת הבאים אחריו) מסמכותו של גוף הביקורת על הפרקליטות, ותקבלו פקיד שהוא מעל כל ביקורת. פקיד אמרתי? סליחה, מלך אבסולוטי.

השיטה הבריטית
הוד מלכותה רוצה שהעניינים יתנהלו בלי פוליטיקאים

התחלופה הבלתי-פוסקת של שרים – 33 ממשלות ב-66 שנותיה של המדינה – מעוררת את המחשבה, שמא יש משהו בשיטה הבריטית, שקיבלה את ביטויה הטוב ביותר בסדרה "כן, אדוני השר". כבר בפרק הראשון מסביר סר האמפרי אפלבי לשר ג'ים האקר את עקרון היסוד של השירות הציבורי הבריטי: "הוד מלכותה רוצה שענייני המדינה ימשיכו להתנהל גם כאשר אין פוליטיקאים בסביבה". האקר מגיב ביומנו: "אני חושש שהאמפרי מפתח שגעון גדלות".

בשיטה הזאת, כל הדרג הפקידותי הוא קבוע והשר נאלץ לנהל מלחמה על כל שינוי קטנטן שהוא רוצה להנהיג. החיסרון הגדול של השיטה הוא כמובן שנבחרי הציבור אינם יכולים לבצע את המדיניות אותה הבטיחו לבוחרים. היתרון הגדול שלה הוא ששיקולים פוליטיים אינם נכנסים למשוואה וששינויים פוליטיים אינם משפיעים על הניהול. אבל אולי כאשר הממשלה מתחלפת פעם בשנתיים, היתרונות עולים על החסרונות. שווה מחשבה.

מקרקעי ישראל
דוגמה בולטת למצב בו הפקידים שולטים במדינה

מבחינה משפטית גרידא, אחת השאלות החשובות בהן נדרש בית המשפט העליון להכריע במשפט הולילנד, היא האם העסקת מאכער יכולה להוות עבירת שוחד בתנאים מסוימים. השופט דוד רוזן השיב על כך בחיוב, בנוגע להעסקתו של מאיר רבין בידי דני דנקנר כדי לקדם את ענייניה של חברת תעשיות מלח במינהל מקרקעי ישראל (כיום – רשות מקרקעי ישראל).

סניגורו של דנקנר, יעקב וינרוט, טען בלהט רב, כי אין שום דרך להזיז משהו ברמ"י בלי להפעיל מישהו שמכיר היטב את נפתוליה ואת היושבים בצמתים החשובים – בצורה חוקית, כמובן. המדינה אינה חולקת על תיאור עובדתי זה, ודומה שהוא גם נמצא בידיעתם השיפוטית של חמשת חברי ההרכב.

רמ"י היא מתמודדת מובילה על תואר "הגוף המסרבל והתוקע ביותר בישראל", ודוגמה מובהקת – אולי הדוגמה המובהקת – למצב בו הפקידים שולטים במדינה. שרים באים והולכים, רפורמות עולות ויורדות, שמות מתחלפים ומתחדשים – והגוף הזה ממשיך בשלו, תוך שכולנו משלמים את המחיר, פשוטו כמשמעו. מייאש? בהחלט.

סטייה מן השורה
נוהל מול נוהג [צילום: פלאש 90]

עדיין במשפט הולילנד, אבל עם מבט אופטימי. שופטי בית המשפט העליון התעכבו השבוע דקות ארוכות על השאלה מהי "סטייה מן השורה" בהקשר של עבירת השוחד. ברור שהפרת חוק היא סטייה כזו, אך מה קורה כאשר עובד ציבור או נבחר ציבור פועל במסגרת החוק, ובכל זאת ברור שהוא נותן העדפה למי שהעניק לו מתת? בעצם, בלי שהמילה הזאת הועלתה באולם, השאלה היא מה דינה של פרוטקציה שאולי אינה חורגת מן הנוהל, אך חורגת מן הנוהג.

היה זה בעיקר השופט עוזי פוגלמן, שתהה בקול האם על בית המשפט לומר את דברו בנושא זה. אם אכן כך ייעשה, יש סיכוי שתיק הולילנד יתחיל מהפכה של ממש ביושרה של השירות הציבורי בישראל, ויחליש במידה רבה את שלטונם של הפקידים עלינו. אם פקיד יידע שפרוטקציה עלולה להוות עבירה - כמובן במקרה שהיא נובעת מטובת הנאה כזו או אחרת שקיבל - יגבר השוויון ותפחת יכולתם של בעלי הון ושררה להרוויח על חשבוננו, אפילו אם הרווח הזה הוא "רק" של זמן ועצבים.

תאריך:  12/12/2014   |   עודכן:  13/12/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   איריס ניב-סבאג   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלון ביכלר   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein   אריה פטר   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   ג'ואי אש   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הלל צ'רני   הלל צ'רני   יובל גבעון   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יפעת מנור-נהרי   יצחק עמית / Issac Amit   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מבקר המדינה / The State Comptrollr   ממשלת ישראל / Israel Government   נוית נגב   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   רועי בלכר   שמואל קליין   שמואל דכנר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלטון הפקידים
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלא יועץ
12/12/14 15:56
 
בני בנקר
13/12/14 15:19
 
אחד העם
13/12/14 16:54
 
בני בנקר
13/12/14 20:32
2
ישע
12/12/14 15:59
3
בני בנקר
13/12/14 11:23
4
הנשיא ריבלין
13/12/14 14:38
5
איתמר - קל לבקר!
13/12/14 15:56
6
ב"ג
13/12/14 18:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד - הערעור
"תשובתה של המדינה לערעורו של אהוד אולמרט מעצימה את הטענה, לפיה בפועל נטל הראיה התהפך והועבר אליו". כך אומרת (יום ד', 10.12.14) עו"ד נוית נגב, בשלב האחרון של הדיון בערעורים בפרשת הולילנד בבית המשפט העליון.
10/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
"עד כמה היה הלל צ'רני תמים?", תוהה השופט יצחק עמית, בתגובה לטענת סניגורו, עו"ד גיורא אדרת, לפיה שמואל דכנר הוציא ממרשו מיליונים שלא הגיעו לו. גירסת ההגנה היא, כי כספים אלו - שלטענת המדינה נועדו לתשלום שוחד - ניתנו לדכנר לצרכים לגיטימיים, וצ'רני לא ידע מה השימוש שדכנר עושה בהם.
10/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
"בדיקת הפסיקה מלמדת, כי בניגוד לטענותיהם של המורשעים בפרשת הולילנד - הענישה שהוטלה עליהם אינה חמורה מן המקובל". כך טוען (יום ד', 10.12.14) התובע, עו"ד יוני תדמור, בהמשך הדיון בבית המשפט העליון בערעורים בפרשה.
10/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרשעתו של אהוד אולמרט במשפט הולילנד מתבססת על שישה יסודות: יוסי אולמרט, אברהם נתן, שולה זקן, משה טלנסקי, מעשיו של אולמרט בשלהי הפרשה ומערכת היחסים המתמשכת בינו לבין שמואל דכנר. אף אחד מיסודות אלו אינו מצריך להישען עם דכנר, שגירסתו עולה בקנה אחד עם התשתית הראייתית. כך אומר (יום ב', 8.12.14) התובע, עו"ד יוני תדמור, בדיון בבית המשפט העליון בערעורים בפרשת הולילנד.
08/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט דוד רוזן לא ביסס את פסק דינו בפרשת הולילנד על עדותו של שמואל דכנר, אלא סקר את העדות, הביא את הטענות נגדה ואז התבסס על ראיות חיצוניות. רוזן גם הפעיל בצורה מחמירה את הכלל "פלגינן דיבורא" בנוגע לעדותו של דכנר. כך טוען (יום ב', 8.12.14) התובע, עו"ד יוני תדמור, בדיון בערעורים בפרשה בבית המשפט העליון.
08/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il