|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
תומכים של חיזבאללה בבינת ג'בייל, בעצרת במלאת 14 שנה לנסיגת ישראל מלבנון, 25 במאי 2014 [צילום: AP]
סימולציה מדינית-ביטחונית

הסלמה בזירה הצפונית: רקע ומשמעויות

חוסר הרצון, המשותף לכל הקבוצות המעורבות בסימולציה, להיגרר להסלמה, היה מאפיין מרכזי של סימולציה זו. כל הצדדים ניסו להכיל את האירוע ולהגבילו לסבב מהלומות קצר. בין הגורמים המרסנים בלטו במיוחד האתגר שמציבה 'המדינה האיסלאמית' והיחלשות הציר השיעי באזור, מעורבות חיזבאללה בלחימה בסוריה, והדיאלוג בין טהרן לוושינגטון
29/12/2014  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
[צילום: AP]

   רשימות קודמות
  טרור בינ"ל נשקף מחליפת המגן של חיזבאללה
  המשבר הכלכלי ברוסיה והקשריו המדיניים
  סחיטה קיברנטית
  על פניית הפלשתינים למועצת הביטחון
  האם השתנו התנאים לתקיפה ישראלית בסוריה?

הפיגוע שביצע חיזבאללה בהר דב באוקטובר 2014 הגביר חשש מפני אפשרות של הידרדרות ביטחונית בזירה הצפונית. פיגוע זה העניק יתר תוקף למסרים, שמזכ"ל חיזבאללה העביר לישראל בשנה החולפת, ובהם הדגיש, כי פעילות ארגונו מול 'המדינה האיסלאמית' ויתר הארגונים החמושים, הלוחמים נגד כוחות משטרו של בשאר אל-אסד, לא תסיט אותו מהמאבק בישראל ומכוונה לנקום את חיסולו של בכיר הארגון עימאד מורנייה (שיוחס לישראל). ברקע הדברים נמצא המידע, שלפיו חיזבאללה מתכנן סדרת פיגועים נגד ישראל בצפון רמת הגולן ובמרחב הר דב, במקביל לניסיונותיו הנמשכים להעביר לרשותו בלבנון אמל"ח מתקדם ואסטרטגי מאירן דרך סוריה. ייתכן שחלק מהמשלוחים האלה כבר הגיע ליעדו.

התוכנית לצבא ואסטרטגיה שבמכון למחקרי ביטחון לאומי קיימה סימולציה, שנועדה לבחון את התנאים שבמסגרתם יממש חיזבאללה את איומיו ותתפתח הסלמה בזירה הצפונית. בסימולציה נטלו חלק מספר קבוצות: חיזבאללה, ישראל, ארצות הברית, הגוש הרדיקלי במזרח התיכון - בהובלת אירן, הפלשתינים - הרשות הפלשתינית וחמאס, רוסיה. הקבוצות אוישו על-ידי חוקרים מהמכון ואליהם הצטרפו מומחים חיצוניים, העוסקים בסוגיות ביטחוניות-אסטרטגיות במזרח התיכון.

תרחיש הפתיחה

לפי התרחיש, שנמסר לכל הקבוצות, שני פיגועים בוצעו בו-זמנית נגד מטרות ישראליות על-ידי חיזבאללה: פיצוץ זירת מטענים במקביל לירי מקלעים ונ"ט על סיור של צה"ל בגזרת הר דב. בקרב כוחות צה"ל היו שני הרוגים ושני פצועים, ולוחם אחד נעדר. כן פוצצה זירת מטענים נוספת בצפון רמת הגולן. בפיצוץ, שכוון נגד סיור של צה"ל, נהרג חייל ושלושה נוספים נפצעו באורח בינוני. למחרת היום, קרי מועד תחילתה של הסימולציה, הנחה הקבינט המדיני-ביטחוני של ישראל את צה"ל להגיב. הותקפו שלוש מטרות של חיזבאללה בבקעת הלבנון ומטרה נוספת של הארגון בצד הסורי של גבול סוריה ולבנון. תגובת חיזבאללה לא איחרה לבוא. באותו הלילה נפתחה אש נ"ט לעבר מספר מוצבי צה"ל ונורתה אש רקטות קצרות-טווח לכיוון נהריה, צפת וקריית שמונה. פרט למספר נפגעי חרדה, לא דווח על נפגעים.

עמדות המוצא

עמדות הפתיחה של ישראל, כפי שנוסחו על-ידי המשתתפים בקבוצה זו, כללו שתי מטרות אסטרטגיות: הימנעות מהסלמה וחיזוק ההרתעה הישראלית. משום שבין שתי המטרות האלו קיים מתח מובנה - פעולות לחיזוק ההרתעה עלולות להוביל להסלמה בעימות, נבחנו מספר חלופות לפעולה. הראשונה הייתה "שקט ייענה בשקט", ותכליתה 'הכלה' של האירועים. החלופה השנייה התמקדה בהפעלת לחצים על הקהילה הבינלאומית, כדי שתדרבן את חיזבאללה לחדול מהתגרות בישראל. השלישית גרסה תגובה צבאית תקיפה, שתכאיב לחיזבאללה אולם לא תחייב אותו לתגובה מסיבית. לאחר בחינת החלופות, החליט הצוות הישראלי על תגובה משולבת: תקיפה של אמצעי ירי אסטרטגיים וארוכי טווח של חיזבאללה, במקביל לפנייה לקהילה הבינלאומית ולהודעה פומבית הדורשת "שקט תמורת שקט" וכן היא דורשת את השבת החייל הנעדר.

נקודת המוצא של צוות חיזבאללה הייתה, שהועבר לישראל מסר, כי הארגון חותר ליצירת משוואת הרתעה הדדית משופרת מבחינתו. הארגון ביקש למנוע הסלמה. את מינון התגובה הישראלית פירש צוות חיזבאללה כמעיד על כך, שגם ישראל אינה מעוניינת בהסלמה רבתי בעת הזו. לכן, התגובה לתקיפה הישראלית, הייתה ירי לבסיס צבאי ולשטחים פתוחים. בנוסף, וכחלק מצעדים למימוש האסטרטגיה, העביר הארגון מסר שלפיו הוא שוקל להעביר את החייל החטוף לאחריותה של ממשלת לבנון.

במזרח התיכון בעת הזו, היעד הראשון במעלה מבחינת ארצות הברית, הוא המאבק ב'מדינה האיסלאמית'. זאת, על סמך ההכרה בסכנה שהשתלטות הארגון על שטחים בסוריה ובעירק מאיימת גם על יציבותם של המשטרים בירדן, לבנון, ערב הסעודית ומדינות נוספות במפרץ. על כן ביקש הצוות, שמילא את תפקיד הממשל האמריקני, להימנע מהסטה של משאבים לכיוון של עימות אחר, כגון זה המאיים להתפתח בין ישראל לחיזבאללה. מאידך-גיסא, הממשל רואה באירן גורם שיכול לסייע במאבק נגד 'המדינה האיסלאמית' ובה בעת הוא מעורב במשא-ומתן עם אירן בנושא הגרעין. עקרונית, ניתן היה לפנות לאירן ולבקשה להפעיל את קשריה ההדוקים עם חיזבאללה, כדי לשכנעו להימנע מהסלמה, אך הצוות האמריקני נמנע מכך משום שלא היה מוכן להיקלע למצב שטהרן מבקשת תמורה בתחום הגרעין. כמו הצוות הישראלי וצוות חיזבאללה, וגם על יסוד הנחה כי ישראל וחיזבאללה כאחד אינם מעוניינים בהתלקחות נרחבת, בחר הצוות האמריקני להימנע ממעורבות ישירה והעדיף להסתפק במעקב אחר המתרחש.

מדינות הגוש הרדיקלי, סוריה ואירן, בחנו את המתרחש מאותה זווית ראייה. שתיהן שאפו למנוע הידרדרות נוספת, שעלולה לסבכן. הן פעלו בשני ערוצים: ניסיון לרסן ולמתן את תגובת חיזבאללה ל"תוקפנות הישראלית"; פנייה לארצות הברית, כדי שתרסן את ישראל (השיחות בין אירן למעצמות אפשרו פנייה אירנית ישירה לארצות הברית). עם זאת, שתי המדינות הבהירו, כי אם תחול הידרדרות במצב, הן תעמודנה לצד חיזבאללה. יצוין שלהערכת דמשק וטהרן, קשריהן עם רוסיה לא נראו רלוונטיים ביותר בהקשר לעימות המתפתח.

אשר לפלשתינים, ניכר יחס הפוך בין משקלם בהתרחשויות לבין המורכבות שיצרו. הצוות הפלשתיני בסימולציה ייצג הן את הרשות הפלשתינית והן את חמאס - שתי ישויות - "רשויות" מתחרות, בעלות הגיונות אסטרטגיים שונים. חמאס ראה בעימות המתפתח בין ישראל לחיזבאללה הזדמנות להיחלץ ממצבו העגום, לאחר 'צוק איתן' ולנוכח הסכנה, כי ככל שיתעכב פרויקט השיקום ברצועת עזה יאבד תמיכה בזירה הפלשתינית הביתית.

מבחינת חמאס, הענקת גיבוי לחיזבאללה אמורה הייתה לסייע לו לחדש את קשריו עם אירן ובה בעת להחליש את מעמדה של הרשות (שכן צפוי היה שלא תעודד את מאבקו של חיזבאללה בישראל). הרשות הפלשתינית מצדה ראתה בעימות סכנה שעלולה להסיט את תשומת הלב הבינלאומית מהעניין הפלשתיני ולבלום את תנופתה הדיפלומטית. יתר על כן, הרשות חששה שהפגנות התמיכה בחיזבאללה בגדה המערבית, אם יתפשטו, יחוללו הסלמה בין פלשתינים לישראל. משום כך פעלה למנוע את שלהוב היצרים ברחוב הפלשתיני תוך שהיא טורחת למנוע היווצרות של רושם כאילו היא פועלת בשם האינטרס הישראלי.

רוסיה נשארה בשולי ההתרחשות. הצוות הרוסי הביע חשש מהיגררות של ישראל לעימות בסוריה, שיהיו לה השלכות שליליות על אינטרסים מובהקים שלה במדינה השסועה. לכן נשקלה האפשרות לייצר פרובוקציה, למשל באמצעות שליחה של ספינת מלחמה לסוריה. אולם להערכת הצוות, התנאים לא הצדיקו מהלך ראוותני שכזה. הניסיון להניע את ארצות הברית להקל את הסנקציות שהוטלו על רוסיה בגין מדיניותה באוקראינה, לא צלח; רוסיה נקלעה למשבר כלכלי חמור מסיבה זו, וגם על שום צניחתו של מחיר הנפט. אפשרות 'להקריב' את אסד בתמורה להקלה בסנקציות, שנשקלה על-ידי הצוות, לא הגיעה לידי מבחן בסימולציה.

תובנות

חוסר הרצון, המשותף לכל הקבוצות המעורבות, להיגרר להסלמה, היה מאפיין מרכזי של סימולציה זו. כל הצדדים ניסו להכיל את האירוע ולהגבילו לסבב מהלומות קצר. בין הגורמים המרסנים בלטו במיוחד האתגר שמציבה 'המדינה האיסלאמית' והיחלשות הציר השיעי באזור, מעורבות חיזבאללה בלחימה בסוריה, והדיאלוג בין טהרן לוושינגטון - הן בנושא הגרעין והן בתחום ההתמודדות עם 'המדינה האיסלאמית', שהיא אויב משותף. מבחינת ישראל, גורם מרסן היה האינטרס המובהק להימנע מעימות גורף בזירה הצפונית - בפרט מחשש שמא יגלוש גם לזירה הפלשתינית, וזאת כשישראל מתמודדת עם אתגר מדיני-דיפלומטי מחריף בזירה הבינלאומית. מבחינת חיזבאללה, היחלשות הציר השיעי במרחב הוא גורם נוסף, האמור ליצור רסנים. על-פי הדינמיקה שהתפתחה בסימולציה, נראה שחמאס נותר גורם ההתנגדות העיקרי, שישראל נמצאת בראש סדר היום שלו.

מעבר לתובנות אלה, שעלו במהלך הסימולציה, נותרה בעינה שאלה לגבי המניעים שדחפו את חיזבאללה לפעול בזירת הר דב באוקטובר האחרון. בשל ההשפעות המרסנות, כפי שנצפו בסימולציה, האירוע עבר ללא תגובה ישראלית משמעותית, שעלולה הייתה לגרור הסלמה לא-מבוקרת ולהצית את הזירה הצפונית.

מטבע הדברים, סימולציה יוצרת רושם, אולי אשליה, שהתפתחויות והשתלשלות האירועים נמצאות בשליטה. זאת, משום ששיקולים המערבים נקמה וכבוד, למשל, פחות באים בה לידי ביטוי. אמנם, נראה שישראל וחיזבאללה אינם מעוניינים בהסלמה משום שאין הישג ודאי וברור, שיוכלו להשיג באמצעותה. נהפוך הוא. ועם זאת, אין ערובה לכך שלא ייגררו לסבב אלימות, שאינן חפצות בו, ולכך שעימות ביניהם לא יתפשט כתוצאה מקריאה שגויה של כל צד את שיקוליו ומהלכיו של השני.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 649 (28.12.14)
הכותב הוא חוקר בכיר, ראש תוכנית המחקר צבא ואסטרטגיה, ראש תוכנית ביטחון סייבר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  29/12/2014   |   עודכן:  29/12/2014
גבי סיבוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסלמה בזירה הצפונית: רקע ומשמעויות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
29/12/14 18:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
על-פי דיווחים שהגיעו לאחרונה מלבנון ומהתקשורת הבינלאומית גם יחד, חיזבאללה חשף והעמיד לדין מפעיל בדרג ביטחוני גבוה ביחד עם ארבעה מאנשיו, בהאשמה שפעלו כסוכנים של ישראל. על-פי הנאמר, החשודים היו חברים ב"יחידת מבצעי חו"ל" של חיזבאללה (המכונה "יחידה 910"), כאשר הנאשם המרכזי מוחמד שווארבה, שנמנה בעבר על סגל האבטחה האישית של חסן נסראללה ושימש כסגן מפקד היחידה.
נשיא ארצות הברית, הארי טרומן, לאחר הכרתו במדינת ישראל, הביא ציטוט מתוך הפרק החביב עליו ביותר בספר תהילים: "על נהרות בבל, שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון".
27/12/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
הסכסוך הערבי-ישראלי, ובכלל זה המלחמה הפלשתינית-ישראלית, הוא רב ממדי - טריטוריאלי, פוליטי, ואידיאולוגי. הוא גם דתי, ויוצר עימות סבוך של תביעות מצד היהדות והאיסלאם שלא ניתן ליישב ביניהן. אלא שקיים ממד חמישי לסכסוך והוא תרבות, תרבות עממית, בעלת זהות המבדילה בין קהילה אחת לאחרת.
26/12/2014  |  מרדכי ניסן   |   מאמרים
חמאס בודק את גבולות הסבלנות של ישראל, ולכן צריך להבהיר לו מיידית שפעולות טרור אינן נסבלות מבית יש לארגון בעיה קשה בדמותם של לוחמי דאעש שחזרו לרצועת עזה
25/12/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה ידועה בכך שבצד לימודי ההנדסה היא פותחת צוהר בפני הסטודנטים גם לעולמות אחרים. אחד מהם הוא עולם התרבות והאמנות, שבאופן קבוע מקבל ביטוי בגלריית המכללה בכרמיאל. הפעם התארחו בה שני אמנים מהגליל, אחמד כנעאן, תושב תמרה, ומשה קסירר, תושב היישוב יודפת. שניהם מציירים נופים דומים, עצי זית גליליים, נופים, בני אדם וסמלי תרבות; שניהם מפרשים את המציאות על-פי דרכם ואמונתם; אבל שניהם גם מאמינים בכך שיהודים וערבים יכולים לחיות בארץ הזאת בדו-קיום ובשלום. תערוכת הציורים המשותפת שלהם, "שכנות" שמה, עניינה גם את רשת הטלוויזיה הבינלאומית אל-חורה, שמשדרת בכל העולם הערבי. הסרטון שלפניכם מביא את הסיפור.
24/12/2014  |  אילון פרת  |   כתבות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
המשבר הכלכלי ברוסיה והקשריו המדיניים  /  צבי מגן, שרה פיינברג
סחיטה קיברנטית  /  גבי סיבוני, דוד סימן טוב
על פניית הפלשתינים למועצת הביטחון  /  שמעון שטיין, שלמה ברום
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il