על-רקע חקירות המשטרה המתנהלות, בימים אלה, בקשר לגופים ציבוריים, שבהם נתגלתה שחיתות, לכאורה, בידי בעלי תפקידים הקשורים למפלגת "
ישראל ביתנו", עולה השאלה, כיצד ניתן למנוע - בעתיד - מצב דברים זה, של העברת כספי ציבור, לכאורה, לצרכים ולמטרות שלא יועדו כספים אלה להם, מלכתחילה. בדיקתם של דברים, מעלה ומורה, כי חלק ניכר מהעברות הכספים הללו, בוצעו על-ידי בעלי תפקידים, בגופים הציבוריים, שמונו לתפקידם, בידי יושבי ראש וגם/או מנכ"לי אותם גופים ציבוריים, כאשר לאחר מכן - אם בתמורה לקבלת טובת הנאה ואם שלא בתמורה לקבלת טובת הנאה - "החזירו" בעלי תפקידים אלה, למי שמינו אותם, טובה, בכך שהם אישרו העברת כספים ותשלומים לגורמים ולאנשים, שלא היו זכאים לקבל כספים אלה, מלכתחילה.
כמאמר הפתגם הידוע, הרי אין נותנים
"לחתול לשמור על השמנת", כאשר לצורך כך יש להקים מנגנוני בקרה ופיקוח, על מינוי בעלי תפקידים היכולים לשלוט על העברת כספים ותקציבים, לגורמים שאינם זכאים לקבלת כספים ותקציבים אלה - כאשר מקורם של כספים ותקציבים אלה, הינה קופת הציבור. הדברים קיבלו פתרון, מזה שנים, בחוק החברות הממשלתיות, תשל"ה-1975, כאשר חוק החברות הממשלתיות מגדיר "חברה ממשלתית", כחברה שיותר ממחצית כוח ההצבעה באסיפותיה הכלליות או הזכות למנות יותר ממחצית מספר הדירקטורים שלה, הם בידי חברה ממשלתית, בידי חברת בת ממשלתית או בידי ממשלתית יחד עם חברת בת ממשלתית.
חוק החברות הממשלתיות, מגדיר
"חברת בת ממשלתית", כחברה שיותר ממחצית כוח ההצבעה באסיפותיה הכלליות או הזכות למנות יותר ממחצית מסר הדירקטורים שלה, הם בידי חברה ממשלתית, בידי חברת בת ממשלתית או בידי חברה ממשלתית, יחד עם חברת בת ממשלתית.
חוק החברות הממשלתיות, קובע, כי מינוי של רואה חשבון לחברה ממשלתית, טעון אישור רשות החברות הממשלתיות וכן נכונים ואמורים דברים אף באשר למינויו של יועץ משפטי לחברה ממשלתית. בהתאם להוראות חוק החברות הממשלתיות, רואה חשבון של חברה ממשלתית חייב, על-אף כל דין אחר, למסור לדירקטוריון, לשר האוצר יחד עם השר שנקבע כאחרי לפי חוק החברות הממשלתיות, לענייני אותה חברה ממשלתית ולרשות החברות, לפי דרישתם, ידיעות על ענייני החברה הממשלתית, שבה מועסק הוא כרואה חשבון; כמו-גם לערוך בחברה הממשלתית ביקורת מיוחדת ולמסור לדירקטוריון, לשרים ולרשות החברות הממשלתיות, דין וחשבון על תוצאותיה של ביקורת זו.
הבעיה העיקרית נעוצה בכך, שגורמים שלטוניים -
בעיקר בתחום הרשויות המקומיות - מקימים חברות בעלות אופי ציבורי, שאינן נכללות בגדר הגדרת חברה ממשלתית וגם/או אינן נכללות בגדר הגדרת חברת בת ממשלתית, כך שאין כל צורך, בחברות בעלות אופי ציבורי אלה, באישור מוקדם למינוי רואה חשבון וגם/או אין כל צורך, באישור מוקדם, למינוי יועץ משפטי לחברות וגם/או לגופים בעלי אופי ציבורי זה, שאינן מוגדרות כחברות ממשלתיות.
כדי לסגור פרצה זו שהתגלתה, לאחרונה, בחקירותיה השוטפות של משטרת ישראל, הרי יש צורך להביא למצב דברים, שגם בחברות בעלות אופי ציבורי אלה וגם/או בגופים ציבוריים,
שאינם נכללים בהגדרת חברה ממשלתית, לא ניתן יהיה למנות רואה חשבון וגם/או לא ניתן יהיה למנות יועץ משפטי, לחברות אלה וגם/או לגופים אלה, אלא אם כן, קיבלו מינויים אלה - קודם לכן - אישור של גוף חיצוני שבדק את טיבם וכשרותם של מינויים אלה, מבחינה חוקית.
על כן, מה שהחסיר חוק החברות הממשלתיות, בכל הקשור לגופים ציבוריים וגם/או בכל הקשור לחברות בעלות אופי ציבורי אלה. ניתן להשלים החסר - אם בדרך של חקיקה שתכסה מינוי רואי חשבון ויועצים משפטיים, לגופים ציבוריים וגם/או בכל הקשור לחברות בעלות אופי ציבורי ואם בדרך של הכללת הצורך במתן אישור מראש למינוי רואי חשבון ויועצים משפטיים, לגופים ציבוריים וגם/או בכל הקשור לחברות בעלות אופי ציבורי,
בדרך של הכללת דרישה זו בתקנוני הגופים הציבוריים וגם/או החברות שהינן בעלות אופי ציבורי שכזה. דומה עלינו, כי אם תיסתם פרצה זו, גם באשר למינויים של בעלי תפקידים בכירים, בגופים ציבוריים וגם/או בחברות שהינן בעלות אופי ציבורי,
היכולים להשפיע על מינויים חיצוניים ועל הוצאת כספים מקופת הציבור, הרי יפחתו גם, אם לא תיעלם, כליל, התופעה של בזבוז כספי ציבור ותשלומים לספקים ונותני שירותים חיצוניים, בלא פיקוח ראוי על תשלומים אלה. רק חקיקה סדורה ומסודרת וגם/או שינוי כלל תקנוני גופים ציבוריים וגם/או חברות בעלות אופי ציבורי,
שתאפשר לגוף ציבורי למיין ולבחור יועצים משפטיים וגם/או רואי חשבון, החפים מכל מחויבות שהיא, למי שמינה אותם, בין במישרין ובין בעקיפין, תימנע שחיתות, לכאורה, זו שהתגלתה בהתנהלותם של גופים וגורמים שהינם קשורים למפלגת "ישראל ביתנו" - גופים וגורמים, יחד עם אנשים שונים, הקשורים אליהם, העומדים - בימים אלה - בחקירה ארוכה, מתשת ומסובכת של המשטרה, בקשר לקבלת כספים ובקשר להעברת כספים מגופים מעין ציבוריים אלה, לגורמים ולאנשים, שלכאורה, לא היו זכאים להעברת כספים אלה, אליהם.