|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

קחו את ה'קייס' ברצינות

נאום היועץ המשפטי לממשלה בטקס הסמכת עורכי-דין חדשים בבנייני האומה [י"ג בסיוון תשע"א, 15.06.2011]
15/06/2011  |     |   נאומים   |   תגובות
[צילום: יוני רייף]

   רשימות קודמות
  מחובתי להביא הערכה מפוכחת
  שאיפה מתמדת לתיקון חברתי ולכינון חברת מופת
  לא ייתכן שיינתן פס"ד ב-2020 על אירוע פלילי מ-2010

אדוני - ראש לשכת עורכי הדין - עו"ד יורי גיא-רון, יו"ר ועדת ההתמחות - עו"ד אורן פרסקי, אורחים, בני משפחה, בוגרות ובוגרים יקרים ועורכי-דין דהיום, מכובדי כולם, ערב טוב.

אתם ניצבים היום הזה, בתום מסע - לא קצר - של לימודים, התמחות בת שנה, ושתי בחינות. אך אתם מצויים גם בתחילתו של מסע - המסע האמיתי - זה של החיים המקצועיים. עד כה, נהניתם מהמעמד של תלמידים או מתמחים. ממחר לא תוכלו להיאחז יותר בפריבילגיה הזו, ותהיו ניצבים על רגליכם שלכם. האחריות כולה, מעתה, היא שלכם. לא של המורה ולא של המאמן; שלכם, ושלכם בלבד!

אין לכחד - סיימתם פרק משמעותי של ממש. אלא שעתה הנכם נושאים עיניים אל פני עתיד מורכב מאוד, אך גם מאתגר ומבטיח.

אני רואה אתכם, קבוצה מגוונת של אנשים בעלי נטיות ושאיפות שונות. ביניכם מצויים מי שהתמחה במשרדי עורכי-דין פרטיים, בפרקליטויות השונות, בייעוץ המשפטי וגם - אם תרשו לי - שלושה שהתמחו בלשכתי.

כמי שעומד בראש השירות המשפטי הציבורי, יש לי אינטרס ברור שהטובים שביניכם ימצאו דרכם למגזר הציבורי. השירות הציבורי הוא מקום חשוב שבו ניתן להשפיע באופן מיידי על צביונה של החברה הישראלית. אך אין זה משנה באיזה מגזר התמחיתם ובאיזה מגזר אתם שואפים להשתלב, כולכם חלק ממארג אחד האמון על ביצור שלטון החוק וזכויות האדם.

העולם, ודאי עולם המשפט ועריכת-הדין, נעשה מורכב יותר ככל שעובר הזמן. הפעילות האנושית נעשית מגוונת יותר ויותר. היא מציבה בפנינו אתגרים חדשים שלא נדרשנו להתמודד עימם בעבר.

בד בבד עולה המודעות להשלכות של מעשיהם של אנשים - על אנשים אחרים ועל הסביבה.

כל אלה מצריכים ליווי מוגבר גם מצידנו עורכי-הדין. הרי כפי שאתם ודאי יודעים, המשפט בא בדיוק בנקודה הזו - בממשק בין אדם לסביבתו. זה בוודאי נכון בישראל; מדינה שבה תרבות המשפט מפותחת במיוחד ונעשה בה שימוש מוגבר - ולטעמי, לעתים מופרז - בכלים המשפטיים.

מורכבות זו של העולם, הגם שהיא עלולה להרתיע את עורך הדין הצעיר - אולי גם את הוותיק - יש בה פוטנציאל עצום. אמנם, אנחנו עורכי-הדין לא שייכים למגזר היצרני, אך אין זה מונע מאיתנו ליטול חלק אקטיבי בתהליכים כלכליים וחברתיים. מקצוע עריכת-הדין מספק לנו את ההזדמנות להשפיע על סביבתנו.

בנוסף, יש היום הזדמנויות רבות להתמקצעות בתחומי עשייה ומשפט מעניינים ומרתקים. מגוון זה מאפשר לכל אחד ואחד מכם למצוא את הנישה שמעניינת ומתאימה לו. בה הוא יוכל להביא את מירב התועלת לזולתו, ולהפיק את מירב הסיפוק האישי.

העולם המורכב, מציב בפנינו גם אתגרים ייחודיים הנוספים על האתגרים המסורתיים של עורך-הדין. עלינו לתת שירות מקצועי ומיומן, ולהתמודד עם מורכבויות עובדתיות, משפטיות ומוסריות.

כעורכי-דין, יהא עליכם לאזן כראוי בין רצונותיו של לקוח לבין צרכיו, כמו גם ליכולות ולמגבלות של עולם המשפט ושלכם כמשרתיו. הכל בזמן אמת, בלוחות זמנים תובעניים ביותר. המשימה אינה פשוטה, אך הסיפוק ממנה יכול להיות עצום.

כדי לעמוד באתגרים אלה, אם אנחנו רוצים להועיל באמת, עלינו לשקוד ללא לאות לשפר את היכולות המקצועיות שלנו.

אין באפשרותנו להסתפק בהכשרה המשפטית שקיבלנו באוניברסיטה או במכללה. הכשרה זו היא אך פתח צר לעולם ומלואו. עלינו להמשיך ללמוד, להתעדכן, להעמיק ותמיד - אבל תמיד - להשאיר פתח להטיל ספק.

ספק זה, הוא הבסיס למחשבה התבונית האנושית; הוא המנוע שמאפשר לנו להתעלות מעבר למכאניקה היום-יומית של ביצוע מטלות שגרתיות, ולהפוך סוכנים אקטיביים המשפיעים על סביבתנו ומשפרים את עולמנו.

עד כאן דיברתי עימכם במישור התיאורטי. כיצד אם כן, נוכל להוריד רעיונות אלה למישור המעשה? כיצד נוכל לשפר את השירות שנותנים עורכי-הדין?

אחד הרעיונות הראויים שהעלתה לשכת עורכי-הדין בהקשר זה, ושבעניינו התלבטנו לא מעט במשרד המשפטים, הוא קביעת הסדר של תעודות מומחה לעורכי דין. תעודה זו תעיד על איכותו המקצועית של עורך-דין ובקיאותו בתחום מסוים. יוזמה זו תעודד את עורכי-הדין לשפר את עצמם ולשאוף לאיכות. מטבע הדברים, היא גם תשפר את יכולתם של צרכני השירות לבחור את עורך הדין המתאים להם ביותר, ובכך תשכלל את שוק עריכת הדין.

היו לנו התלבטויות לא מעט בעניין זה. עיקרן באתגר, שיוטל על לשכת עורכי הדין, כיצד זו תבדוק, תפקח ותבטיח שמי שמתהדר בתעודת מומחה הוא אומנם כזה. שהרי זו המגמה שבאנו לשרת. כדי ליישם הסדר שכזה, תצטרך הלשכה להעמיד מערך בקרה ופיקוח ראוי.

אני מאמין שניתן להקים מערך שכזה, ושמדובר במגמה ראויה שיש לחתור להגשמתה.

דברים אלה מקבלים משנה תוקף, אם נזכור שמגזר עורכי-הדין כיום הוא צעיר יחסית. נמסר לי שכשליש מעורכי-הדין כיום הם בעלי ותק נמוך מ-5 שנים. גם אני, במסגרת עבודתי, רואה הרבה מאוד פנים צעירות ודאי במשרד המשפטים.

עורכי דין צעירים רבים פונים למגזר הפרטי, וחלומם לראות את שמם מתנוסס בראש נייר המכתבים של פירמה גדולה.

עצתי לכם - קחו את הזמן ללמוד את המקצוע בהדרגה; אין צורך לקפוץ מיד לגבהים לא סבירים. עורך-דין בן יומו, אין זה מקומו להתייצב מחר כסנגור בתיק רצח, ויהא הוא מוכשר ככל שיהא. לדעתי, יש בכך גם משום חוסר אחריות.

מקצוע עריכת הדין הוא כזה שבו היכולת האישית נבנית עם הזמן, והרבה בדרך של ניסיון מעשי. לפניכם קריירה ארוכת שנים, ואין בה קיצורי דרך.

הדרך שאתם עושים בה היום את צעדיכם הראשונים היא דרך ארוכה ותלולה. היא מצריכה נשימה ארוכה וסבלנות. אל תצפו לקיצורי דרך. אין כאלה במקצוע הזה. אך מי שיתמיד ויעשה דרכו על-פי צו מצפונו המקצועי ויעשה עבודתו נאמנה, יגיע לפסגה. שם האוויר תמיד, ובהכרח, צלול יותר.

את דרכי שלי, התחלתי במשרד המשפטים - כפרקליט פלילי בפרקליטות מחוז מרכז.

כפרקליט צעיר, נחשפתי למגוון רחב של תיקים וזכיתי להדרכה של עורכי-דין מנוסים ממני, מיומנים ממני ובקיאים ממני. בפועל, תקופת עבודתי בפרקליטות שימשה אותי כהמשך של הלמידה המעשית שמאפיינת את תקופת ההתמחות.

בהקשר זה, יוזמה נוספת לשיפור ושכלול שוק עריכת-הדין, העומדת על הפרק, היא הרפורמה בהליך ההסמכה לעריכת-דין, והארכת ההתמחות לתקופה של שנתיים. אני מאמין שהרפורמה בהסמכה, ובפרט הארכת תקופה ההתמחות, היא הכרחית.

בזמני, חובת ההתמחות הייתה בת שנתיים. היום, מדובר בהתמחות של שנה. זו תקופה קצרה ביותר שבה המתמחה נדרש ללמוד את אותם היבטים לא-פורמליים של המקצוע. בעניין זה, אני גורס כפי שגם גורס שר המשפטים, שעלינו לשוב לתקופת התמחות בת שנתיים.

עורכי-דין צריכים יכולת אנליטית כדי להתמודד עם ההיבטים התיאורטיים של המשפט. אך לא פחות מכך, הם זקוקים לכישורים בין-אישיים ומעשיים - בניהול משא-ומתן, בהתמודדות עם לקוחות או עם בני פלוגתא מקצועיים. כך גם לשם התמודדות עם מצבים לא צפויים ודילמות אתיות מורכבות. הדרישה הדואלית הזו, היא בעיני אחד מן ההיבטים היפים ביותר של המקצוע.

הלימודים האקדמיים שסיימתם לפני כשנה וחצי, נותנים לכם את הבסיס להתמודדות האינטלקטואלית. מטרת ההתמחות - להעניק הצצה ראשונה לעולמו המעשי של עורך-הדין. תקופה זו באה רגע לפני הגעתם של פרחי המשפט לבגרות. יש למצות ולנצל את תקופת ההכשרה האחרונה הזו עד תום, בכל דרך, על-מנת שניתן יהא להפיק את מירב השיעורים והלקחים לפני היציאה לעולם שכולו חובות ואחריות.

לא אכחד, התלבטנו התלבטויות לא פשוטות בשאלה זו של הארכת תקופת ההתמחות. כמי שסיימו זה לאחרונה את התמחותם, אתם ודאי יכולים לנחש חלק מהן:
- כיצד יתמודד השוק עם הארכת תקופה ההתמחות?
- מה תהיינה ההשלכות על מתמחים המפרנסים משפחות?
- כיצד מבטיחים שתקופת ההתמחות תנוצל כראוי ללמידת המקצוע?

כל אלה שאלות כבדות משקל, אשר נידרש להתמודד עימן. אך אני סבור שאין הן עולות במשקלן על ערכה של התמחות ראויה ואפקטיבית. המאמץ שישקיע כל מתמחה, והמאמץ שישקיע ציבור עורכי-הדין - שכר בצידם: עורכי-דין צעירים, אך בשלים, שיוצאים לדרכם המקצועית כשבאמתחתם כל שצברו ולמדו במסגרתה של הכשרה אמיתית.

אכן, כאמור, כל תקופת התמחות, לא משנה אורכה, חייבת להיות אפקטיבית. לשם כך, שוב תידרש לשכת עורכי-הדין להתגייס ולהפעיל את מלוא משאביה על-מנת לוודא שאותם מתמחים שהיא שלחה להכשרתם, מנצלים תקופה זו לצורך זה בדיוק. גם כאן אני משוכנע שמדובר במשימה שניתן לעמוד בה, ושבדרך זו נוכל אנו, עורכי-הדין הותיקים, להעביר לדור הצעיר את התורה שבעל-פה.

כידוע, בעשר השנים האחרונות חלה קפיצה משמעותית במספר עורכי הדין המוסמכים מדי שנה. אם בשנות ה-80' הוסמכו כ-500 עורכי דין לשנה, הרי שאתם יכולים להיווכח במו עיניכם שזה לא המצב היום ואנחנו מקבלים לקרבנו, מדי שנה, קבוצה גדולה של פרחי משפט.

יש הגורסים שריבוי עורכי הדין משרת מגמות לא טובות - ויתכן אפילו כי יש צדק בדבריהם, אך לא בהכרח.

אני רואה בכל אחד ואחד מכם חייל במלחמה הסיזיפית לביצור שלטון החוק והשמירה על זכויות האדם במדינת ישראל. צביונה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית אינו דבר מובן מאליו. שלטון החוק אינו דבר מובן מאליו.

המאבק על צביונה על המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית אינו פשוט כלל ועיקר. הוא מתקיים יום-יום, שעה-שעה. אתם חלק מהמאבק הזה. המאבק על ערכי השוויון, כמו גם על מעמדו של בית המשפט העליון, אינו פשוט כלל ועיקר, והוא מתקיים מדי יום ביומו - אתם חלק מהמאבק הזה.

אתם ממשיכי הדרך ונושאי הלפיד. לפיד של חירות האדם, כבוד האדם וזכויות האדם, כל אדם באשר הוא אדם.

משפטים, ואת זה אין לי ספק שגם אתם כבר למדתם, מתנהלים בארצנו בקצב שאינו ראוי כל עיקר. אין מידה של סבירות שאירוע פלילי שקרה ב-2011 ייחקר ב-2013, כתב האישום יוגש בעטיו ב-2016, ופסק-דין סופי יינתן ב-2020. אין, ואסור שיהא, כדבר הזה. איזה ערך יש למשפט כזה?

אם חפצים משפט אנחנו, עלינו לנהל משפטים מיום ליום. שום רפורמה במשפט הפלילי - ותהא זו חשובה ככל שתהא - לא תשווה למהלך הזה.

הנחיתי את הפרקליטות לעתור לקיומם של משפטים מיום ליום עד גמירא. ובכם, עורכי-הדין החדשים, אני תולה תקוות גדולות. היו נא אתם חיילי בנושא הזה. זו משימה שאל לנו להיכשל בה. אם חפצי משפט אנחנו, אסור לנו להיכשל בה.

אני גאה בכל אחד ואחד מכם שסיים את מסע ההכשרה ותולה בכם תקוות גדולות לעתיד.
ומשהגעתי לכאן, אנצל את ההזדמנות לחלוק עמכם מספר תובנות.

כבדו את בית המשפט - שכן כבודו של בית המשפט הוא כבודכם.

פגיעה בכבוד בית המשפט היא בבחינת כריתת הענף שעליו תבקשו לשבת. ככל שכבודו של בית המשפט יישמר, כך באותה מידה יישמר כבודכם, והדברים נכונים גם בצד האחר של המשוואה. פגיעה בכבודו של עורך-הדין היא פגיעה בבית המשפט והדברים שלובים. הא בהא תליא. כבדו את בית המשפט, וכך תכבדו את עצמכם.

רבות נאמר ונכתב על תפקידו של עורך-הדין כקצין בית המשפט. כפי שכבר אמרתי, אני רואה בעורך-הדין משרתו של עיקרון שלטון החוק. עורך-הדין לעולם איננו שכיר חרב של הלקוח.

גם אתם, שרתו את הלקוח בנאמנות, ללא לאות וללא מורא, זה תפקידכם ואל לכם לסטות ממנו. אבל אף פעם לא כשכירי חרב. על עורך-הדין לייצג את לקוחו לפי צו מצפונו המקצועי, וזה לא בהכרח מה שהלקוח חושב שזה טוב עבורו. הדרך המקצועית שלכם תהיה, ללא ספק, ארוכה ומפותלת, אבל עם מצפן נכון ביד ודאי תמצאו את דרככם ללא קושי.

ועצה אחרונה לסיום - קחו את ה'קייס' ברצינות ולא את עצמכם. בהצלחה!

תאריך:  15/06/2011   |   עודכן:  15/06/2011
יהודה וינשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בישיבת הממשלה קיים הרגל, אינני יודע אם לקרוא לו מגונה, אבל מוזר. יושבים שרים, והם מעלעלים. יש להם הרבה חומר, הם צריכים לקרוא, הם קוראים מברקים, דוחות, קטעי עיתונות. אבל ישנו שר אחד שאינו מעלעל בכיוון הזה, הוא מעלעל תמיד לצדדים. מעלעל דף ועוד דף, כי הוא קורא בספר. והספר שהוא קורא בו הוא ספר התנ"ך. והשר שמדובר בו הוא שר המשפטים יעקב נאמן. עכשיו אין לערב קודש בחול, אבל עבורו עבודה ציבורית ושליחות הציבור היא עבודה מקודשת, ויש לו ספר אחד, שניים – גם התלמוד, שהוא קורא שם ומעת לעת הוא גם חולק איתי ועם הממשלה איזו אבחנה חדשה שהוא גילה.
01/06/2011  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
אדוני היו"ר, חבריי חברי הכנסת, משפחת בוים היקרה שלמדנו מאז שנפטר זאביק גם להכיר אתכם יותר וגם להכיר את זאביק האחר, שאני לפחות פחות הכרתי כאן, דרככם ודרך החוויה המשפחתית שלכם;
31/05/2011  |  ציפי לבני  |   נאומים
אני רוצה לדבר היום על עקרונות, על תפיסת עולם ועל דרך. על משטרה הניצבת בפני תקופה של שינוי. תקופה של רפורמות אירגוניות מעמיקות ומהלכים אסטרטגיים רחבי היקף. תקופה שבסופה יזכו אזרחי המדינה למשטרה אחרת. משטרה נבונה ואחראית. משטרה ערכית. משטרה שתדע לאזן בין חוסר סבלנותָה לגילויים של הפרות חוק לבין היותה חלק בלתי נפרד מהקהילה - כגורם מונע ומחנך.
29/05/2011  |  יוחנן דנינו  |   נאומים
אדוני שר המשפטים, אדוני יושב-ראש לשכת עורכי הדין, שופטים, היועץ המשפטי לממשלה, מפכ"ל המשטרה, ראש עיריית אילת, אורחים נכבדים,
29/05/2011  |  דורית ביניש  |   נאומים
1. גבירתי נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, אדוני שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן, אדוני פרקליט המדינה משה לדור, ראש לשכת עורכי הדין יורי גיא רון, המפכ"ל יוחנן דנינו, נשיאים, שופטים, עורכי דין, מכובדיי כולם - אחר צהריים טובים.
29/05/2011  |  יהודה וינשטיין  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il