|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
[צילום: עמנואל שטרית וליאור שרון]

המסע של פרופסור לאון גרינהאוס בעולם הפסיכיאטריה

05/10/2021  |   כתיבת המומחים   |   כתבות שיווקיות   |   תגובות

פרופסור לאון גרינהאוס מדבר על דרכו בעולם הפסיכיאטריה, דרך שהתחילה בונצואלה, עברה בארה"ב וממשיכה כעת בישראל. בהיותו סטודנט לרפואה, פרופסור לאון גרינהאוס חש זיקה מיוחדת לתחומים הקשורים לרפואה פנימית וקרדיולוגיה. הוא שקל להיות רופא חוקר ולקדם טיפולים חדשניים בתחומים אלו. אחרי שעלה לארץ והתחיל את שנת הסטאז', הוא קבע רוטציה במחלקה הפסיכיאטרית בבית-החולים "שלוותה" ובהמשך התמחות פורמלית בפסיכיאטריה.

"ההחלטה להתמחות בפסיכיאטריה הייתה פתאומית", מסביר פרופסור לאון גרינהאוס. "ההחלטה לשנות כיוון ולעבור לפסיכיאטריה הייתה מהירה. במהלך הלימודים התעניינתי בנושאים הקשורים למדעי המוח, אבל לא חשבתי להתמחות בתחום הזה. לאחר הרוטציה בשלוותה הבנתי שמוח האדם הוא האתגר החדש עבורי".

שוחחנו עם פרופסור לאון גרינהאוס כדי להבין טוב יותר מה הניע אותו לעסוק במקצוע שלו ואיך נראית העבודה שלו.


"במרוצת הזמן הבנתי שההחלטה שלי לא נבעה רק משיקולים מקצועיים, אלא גם ממניעים מאוד אישיים", אומר פרופסור לאון גרינהאוס. "למעשה החלטתי הושפעה רבות מהעבר האישי של הורי. הורי ילידי פולין שהגיעו לוונצואלה אחרי מלחמת העולם השנייה. הם היו ניצולי שואה שסבלו קשות בזמן המלחמה ואיבדו הכל כתוצאה מרדיפות הנאצים. הם איבדו את המשפחה ואת רכושם, סבלו מרדיפות ומרעב, נאלצו להסתתר ולחיות עם זהות בדויה לתקופות ממושכות".

"ההשפעות הפסיכולוגיות של המלחמה הארורה הזאת על הורי היו קשות ביותר. אבי הצליח להשתקם מקצועית ולהקים מפעל חיים מפואר, אבל כל חייו היה אדם עם נטייה למלנכוליה. אמי החלה לסבול מגלי דיכאון קליני אחרי לידת אחותי הצעירה. ידעתי שאבי טס איתה לארה"ב כדי שהיא תקבל טיפולים מתקדמים לדיכאון. לא הבנתי אז ממה היא סבלה. במרוצת השנים הבנתי שמדובר היה בדיכאון קליני. הסבל שלה השאיר בי חותם שהוביל אותי להתמחות בתחום הטיפול בדיכאון".

מה מכל נושאי הפסיכיאטריה שאתה עוסק בהם הוא הכי מורכב או הכי מאתגר בעבורך?

"פסיכיאטריה עוסקת בתחומים שנמצאים בתפר שבין מדעי המוח, מדעי ההתנהגות. הסוציולוגיה, והפסיכולוגיה. כבר בשנים הראשונות של ההתמחות שלי במחלקה הפסיכיאטרית שבבית-החולים "הדסה עין-כרם", התחלתי לחקור תחומים חדשים בפסיכיאטריה, במיוחד בתחומים להם טרם נמצא טיפול מתאים. תחומים כמו דיכאון קליני, התקפי חרדה, פסיכוזה ומאניה דיפרסיה, גרמו לי לחקור את הממצאים הקיימים ולחשוב על פתרונות חדשניים. הסקרנות לחקור ולחדש בתחום הטיפולי הובילה אותי להתמקצעות בתחומים כמו טיפול בנזעי חשמל, טיפול בגרייה מגנטית וטיפול בעירוי של קטמין.

לקליניקה הפרטית שלי בתל אביב מופנים מטופלים עם תסמינים קליניים מורכבים. מצבים כמו דיכאון עמיד, הפרעה ביפולרית לא מיוצבת, סכיזופרניה שלא מגיבה לטיפול או של הפרעת טורדנית כפייתית עמידה, הם אתגר טיפולי יום יומי בקליניקה שלי. למצוא עבור מטופלים אלו טיפול אלטרנטיבי, טיפול שכן יוביל לתוצאות חיוביות ולשיפור באיכות החיים שלהם הינה משימה מקצועית ממדרגה ראשונה עבור".

במרפאה של פרופסור לאון גרינהאוס, "מיינד קליניק" המרכז לטיפולים מתקדמים בתל אביב, הוא מקבל מטופלים מכל הארץ: "אני מבצע בדיקות קליניות מקיפות ומתאים את הטיפול העכשווי ביותר למצבם. טיפולים אלו יכולים להיות שילוב של תרופות פסיכיאטריות, טיפול בגרייה מגנטית או טיפול באירועי קטמין. הטיפול בגרייה מגנטית מתבצע בקליניקה שלי בתל אביב והטיפול בעירוי קטמין מתבצע בבית החולים אסותא שברמת החייל. חלק מאוד חשוב של הטיפול הוא המעקב על התוצאות שלו. מטופלים מוזמנים לביקור חוזר כדי לעמוד מקרוב על התקדמותם. במידת הצורך המטופלים יכולים להיות איתי בקשר טלפוני או דרך מייל בקליניקה".

"הצוות של הקליניקה כולל מטפלים בתחום הרגשי. אנשי הצוות של הקליניקה מיומנים בטיפול הנפשי של מצבים פסיכיאטרים מורכבים. אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק ודנים על ההיבטים החשובים של כל מקרה ומקרה. התמחות הצוות של הקליניקה כוללת טיפולים פסיכודינמיים, טיפולים זוגי, טיפול CBT, וטיפול בהתמכרויות".

לאחר שפרופסור לאון גרינהאוס סיים את ההתמחות שלו בפסיכיאטריה, נסע יחד עם אשתו לאוניברסיטת מישיגן שבארה"ב: "בחרתי במרכז רפואי מפואר זה עקב היותו מוקד לתחום חדש שהחל להתפתח בפסיכיאטריה, תחום הקרוי "פסיכיאטריה ביולוגית". כעמית מחקר במחלקה במישיגן הייתי חשוף לדמויות המובילות בפסיכיאטריה הביולוגית האמריקנית. בהדרגה השתלבתי בעבודה הקלינית במחלקה והשתתפתי במחקרים פורצי דרך בתחום של הביולוגיה של הדיכאון. קיבלתי רישיון עבודה מלא במישיגן ומוניתי לתפקיד של מרצה בכיר במחלקה הפסיכיאטרית של בית-החולים האוניברסיטאי וכן למנהל של מחלקת האשפוז של התוכנית הייחודית למחקר על דיכאון".

ספר על התוכנית לטיפול בנזעי חשמל ECT, בבית-החולים האוניברסיטאי Ann Arbor במישיגן. למי היא מיועדת ואיך היא עוזרת.


"גולת הכותרת של עבודתי בארה"ב הייתה פיתוח התוכנית של טיפול בחשמל - ECT באוניברסיטת מישיגן. התוכנית התבססה על צוות קבוע של פסיכיאטר, אחות פסיכיאטרית, מומחה להרדמה וצוות טיפול פסיכולוגי במידת הצורך. המטופלים בתוכנית היו מאושפזים או הגיעו מהבית לטיפול אמבולטורי. צוות התוכנית השתמש בשיטות פסיכו חינוכיות, כולל שימוש בסרטון המסביר את הטיפול, כדי להגדיל את המודעות לטיפול, לצורך במעקב תקופתי ולהמלצה לפנות בהקדם לצוות המרכז אם יש חזרה של הסימפטומים.

בעת היווסדה, הייתה התוכנית בין הראשונות מסוגה בארה"ב. הארגון הפסיכיאטרי של ארה"ב נתן לתוכנית פרס הצטיינות. תוכנית זאת עדיין פעילה בארה"ב. מטופלים דרך התוכנית מאות מטופלים מדי שנה".

פרופסור לאון גרינהאוס נשאר עם משפחתו (שגדלה בהדרגה וכללה חמש נפשות) בארה"ב 12 שנים. עקב העבודה הקלינית והמחקרית המצטיינת שלו הוענקה לו דרגת פרופסור חבר באוניברסיטת מישיגן וגם קביעות כמנהל מחלקה. בעבודה המחקרית והקלינית המשיך לעסוק בתחומי הדיכאון קליני, ההפרעה הביפולרית, החרדה הקלינית ועוד תחומים הקשורים לפסיכיאטריה האשפוזית. בשנת 1993 הוא חזר עם משפחתו לישראל.

מה למדת על ההבדלים בין ישראל לארה"ב בנושא הפסיכיאטריה?

"ניסיוני בארה"ב חיזק בי מאוד את המודעות לעובדה שפסיכיאטריה הינה חלק חשוב של הרפואה הכללית ושמטופלים פסיכיאטרים זכאיים לטיפולים המתקדמים ביותר הקיימים בתחום. הפסיכיאטריה הקלינית מתבססת על מדעי המוח וההתקדמות בה תהיה תלויה בהתקדמות בהבנת התפקוד של המוח. בתי-ספר לרפואה בארה"ב מכוונים סטודנטים להתמחות בתחום הפסיכיאטריה והמערכות הציבוריות תומכות כספית בטיפולים הנדרשים על-ידי המטופלים. בישראל המציאות שונה. פסיכיאטריה אינה מקצוע מרכזי לא בלימודי הרפואה וגם לא בחשיבות שניתנת על-ידי המערך הכלכלי של המדינה. בשנים האחרונות מדינת ישראל עושה מאמצים לשפר את תחום הפסיכיאטריה אבל מאמצים אלו דלים ולא מובילים לשינוי מהותי".

מהן התובנות הכי מעניינות שהגעת אליהן במסגרת המחקרים שלך?

"התחומים בהם השקעתי וגם הצלחתי להשפיע מקצועית, קשורים לתחומים של טיפול בדיכאון, טיפול במאניה דיפרסיה, הפרעות חרדה ופסיכוזות. בתחילת דרכי עסקתי בתחום של השינויים ההורמונליים הייחודיים לדיכאון. בחנתי אופציות אבחוניות ודרכי טיפוליות הקשורים לתחום של נירואנדוקרינולוגיה של הדיכאון. בנוסף להפרעות הורמונליות קיימות בדיכאון הפרעות בולטות בתחום השינה. בהיותי במישיגן פרסמתי עבודות מחקריות שבדקו את הקשר שבין ממדים השינה (דרך מדידות במעבדת שינה) ודיכאון קליני מורכב והתגובה לטיפול בחשמל-ECT. הממצאים הוכיחו מדעית שאצל חולי דיכאון קיימים שינויים ניכרים בפרמטרים של השינה ופרמטרים אלו משתפרים עם התקדמות הטיפול המוצלח. מחקרים הראו, גם כי אם יש פער בין השיפור הקליני והמדדים של השינה, החולים עלולים ליפול שוב לדיכאון".

בשנים האחרונות פרופסור לאון גרינהאוס התמקד במחקר על שיטה טיפולית חדשה לדיכאון, שיטה זו נקראת "טיפול בגרייה מגנטית למוח". הטיפול בגרייה מגנטית אינו דורש הרדמה, כפי שהטיפול ב-ECT דורש. יתרון זה מאפשר לבצע את הטיפול במרפאה ולא בבית-חולים.

תאריך:  05/10/2021   |   עודכן:  10/10/2021
כתיבת המומחים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש ימים בשנה כמו תקופת החגים, חופשות, סופי שבוע וגם סתם כך בימי שגרה, שאנו מוצאים עצמנו מבלים להנאתנו למשך זמן לא מועט במרפסת הבית. אין כמו להתרווח תחת כיפת השמים, לנשום אוויר צח ולנוח מעמל היום. הרגעים הללו נעימים ומביאים לתחושת רוגע והרפיה.
שנת הלימודים האקדמית נפתחת, המשרדים חוזרים לשגרת העבודה של אחרי החגים וזה הזמן שלכם להתחיל לרחרח לכיוון בחירת ההתמחות. כן, כן, גם אם אתם רק בשנים הראשונות של התואר, חשוב שתתחילו כבר לעקוב אחרי מודעות דרוש/ים עורכ/י דין המפורסמות באתרי האינטרנט. סטודנטים רבים מתחילים כבר בשנת הלימודים השנייה לסגור מקומות התמחות ואתם לא רוצים להישאר מאחור.
יציאה לחופשה השנתית הפכה בשנים האחרונות ליקרה יותר ויותר, בפרט עבור משפחות עם ילדים. מחירי בתי המלון, המסעדות, האטרקציות השונות ועוד הולכים ועולים מדי שנה ומשפחות רבות אינן יכולות להרשות לעצמן לצאת לחופשה מהנה ומפנקת - בפרט במועדי החופשים מבתי-הספר והעבודה - אז המחירים הם הגבוהים ביותר בשנה. תכנון מקדים של החופשה והזמנה מראש, יכולים להוזיל משמעותית את העלויות ולאפשר לכל משפחה, זוג או קבוצת חברים/משפחות, לצאת לחופשה חלומית גם בלי לשבור את תוכניות החיסכון.
לאור העובדה שבתוך שנתיים וחצי היו בישראל לא פחות מארבעה סבבי בחירות, גם ה"מנותקים" ביותר מהחדשות, מצאו את עצמם (בעל כורחם) מעורבים במידה כזאת או אחרת בפוליטיקה. אז כן, בכדי להיות מעורבים בנבכי הפוליטיקה הישראלית, ממש לא חייבים להיות בוגרי תואר מדע המדינה, אבל חשוב שכל אחד ישאל את עצמו, עד כמה הוא מכיר את הפוליטיקה שמעבר למפלגות, לסכסוכים ולסיפורים ה"צהובים".
בחירה מושכלת ונבונה של פרטי ריהוט לבית יכולה להיות משמעותית ביותר ולהשפיע בצורה ניכרת על החיים בבית - עד כמה הוא נוח ומרווח וכיצ"ב. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחדרי הילדים, חשוב שנבחר את הרהיטים והפריטים השונים בקפידה על-מנת שהחדר לא יהפוך מייד לבלגן אחד גדול. ארונות בגדים הם מפריטי הריהוט המרכזיים בכל חדר ילדים, וגם אותם חשוב לבחור בצורה חכמה ומודעת. מה כדאי להכיר ולקחת בחשבון בכל הנוגע לארונות בגדים מומלצים לחדר הילדים?
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il