ועדת הכספים אישרה כי החל ב-17 בינואר ימוסו תחליפי דלקים. מייסד Get Fuel: "דרושה יותר רגולציה בענף, יהיה שיפור במערך הדלקים התקינים".
ועדת הכספים אישרה לאחרונה מיסוי על תחליפי דלקים. המשמעות: החל ב-17 בינואר יוטל מס של 3,978 שקלים לטון על תחליפי דלק וחומרים ממיסים ו-2,983 שקלים ל-1,000 ליטר שמן סיכה. המטרה: מניעת התופעה הרווחת של מהילת דלקים, הגורמת נזק רב לכלי רכב, מסכנת חיי אדם וגורמת למדינה אובדן הכנסות של מאות מיליוני שקלים.
בכ-100 תחנות דלק, בעיקר בצפון ובדרום הארץ, מוכרים דלק מהול במקום סולר. מלבד הנזקים שהוזכרו, נגרם גם נזק סביבתי אקוטי רב בשל פליטות מהאגזוזים הרכבים. המטרה של אותן תחנות דלק היא להגדיל את הכנסותיהם, כל זאת על חשבון המתדלקים שלא יודעים שהם מכניסים לרכביהם דלקים מהולים.
בוועדת הכספים, בראשותו של ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), בחנו התנעת מהלכים נוספים בנוסף למיסוי, כמו הגברת האכיפה והטלת סנקציות על תחנות דלק המוכרות דלקים מהולים, אך לבינתיים יבחנו בחודשים הקרובים את השפעת המיסוי על תעשיית הדלקים המהולים.
על-מנת להבין בצורה טובה יותר את הנושא, מעניין לשמוע את דבריו של
שלמה אלון יעקובסון-מייסד חברת Get Fuel, העוסקת בשיווק ובאספקת דלקים ושמנים לכל סוגי הרכבים 24 שעות ביממה באמצעות אפליקציה ייעודית.
"מדובר במהלך נכון. זה מהלך שיכול להועיל. דרושה יותר רגולציה בענף. תחליפי הדלקים לקחו נתח גדול מהשוק", מסביר שלמה אלון יעקובסון. "עולם הדלקים הוא עולם דינמי. התנודות במשק לא מושפעות יותר מדי מגורמים חיצוניים כמו נגיף הקורונה, משום שדלק הוא תמיד מצרך מבוקש".
מה דעתך על המיסוי שיחל במהלך החודש?
"המס החדש צפוי לשפר את מערך הדלקים התקינים מבתי הזיקוק. גט פיול רוכשת מלאי דלקים מבתי הזיקוק ועובדת בשיטת השיווק הישיר, כך שהלקוחות לא חשופים למהילת דלקים".
"המשמעות של הזמן - קריטית"
שלמה אלון-יעקובסון ו-Get Fuel, עוסקים באספקת דלקים לתחומי התעשיה, החקלאות והתחבורה ובין הלקוחות ניתן למנות תחנות דלק, ציי רכבים, חברות העוסקות בתשתיות, קבלנים וחברות ציבוריות.
אתה יכול לספר מה מיוחד במיזם?
"יש בגט פיול שתי מיכליות שהן הראשונות בארץ שמתדלקות בנזין. 6,500 ליטר התכולה של כל מיכלית. בדרך-כלל מ-12 או 13 אלף ליטר מתחילים עם הבנזין. זה מיועד לתת מענה לציי רכבים פרטיים. הרעיון הוא להגיע לבית הלקוח ולתדלק לו את הרכבים במערכת סגורה אשר לא מאפשרת מעילות, גניבות או קומבינות בתדלוקים. יש מענה גם למגזר העסקי. המיכלית מגיעה למתחם של אותה חברה ומתדלקת רכב-רכב".
זה יכול לעזור לי אם יש לי צי של משאיות או אוטובוסים?
"בוודאי. אנחנו מגיעים לחנייה, בדרך-כלל בשעות הלילה ומתדלקים את כל הכלים. בבוקר הנהג בא ויש לו מיכל מלא. המערכת סגורה, ולכן כל הדוחות מגיעים באופן אוטומטי לבקרה של אותה חברה ואז אפשר לדעת מהי הצריכה של אותה משאית ולבצע בקרה על הצריכה בצורה ממוחשבת ובאופן ברור".
מניסיונך בתחום, אילו בעיות אפשר לפתור?
"המשמעות של הזמן ביום עבודה של צי משאיות הוא קריטי. לעצור בתחנת דלק ולתדלק 300 או 400 ליטר, זה שורף זמן. יש קו שעלול להיקטע בגלל העיכוב הזה. כל זה בגלל שהמיכל של המשאית לא היה מלא. ניקח דוגמה של חברה לאספקת עופות. מגיעים ב-4:30 לפנות בוקר, מעמיסים את העופות על המשאיות ויוצאים לדרך. יש תור ענק והזמן משחק תפקיד קריטי. יש קו חלוקה, ולכל נקודה צריך להגיע בזמן שלה. צריך לדעת את זה. אם המיכלית עומדת בכניסה ומתדלקת כל רכב, זה הדבר האופטימלי שיכול להיות מבחינת זמנים, מבחינת בקרה בשביל אותה חברה".