|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

מה קורה בוול סטריט ז'ורנל (ב')

עיתונאות או קצרנות

המשך התחקיר של גארדיאן על האופן בו מסקר WSJ את ממשל טראמפ. העיתון אומנם פרסם מספר סיפורים שלא היו נוחים לטראמפ, אבל האווירה הכללית אוהדת לנשיא
12/09/17  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   יומן עולמי   |   תגובות
מרדוק. משוחח עם טראמפ [צילום: סטיבן צ'ורנין, AP]

פחות סקופים מהמתחרים [צילום: מאט דונהאם, AP]

"מתייחדים בסיקור עובדתי"
דובר הז'ורנל, סטיב סוורינגהאוס, אמר לגארדיאן: "אנחנו מסקרים את הממשל הנוכחי כמו את כל הקודמים – ללא דעה קדומה או הטיה. כאשר היחסים בין הממשל לבין התקשורת מתוחים, הז'ורנל מתייחד בכך שהוא דבק בסיקור עובדתי ובלתי מוטה של הנושאים החשובים. המחויבות שלנו להגינות ולאוביקטיביות היא הסיבה לכך שהז'ורנל מדורג כארגון החדשות האמין ביותר בארה"ב"

פוליצר אחד תחת מרדוק
העיתון זכה ב-16 פרסי פוליצר כאשר נערך בידי פול סטייגר בשנים 2007-1991; מאז רכש אותו רופרט מרדוק לפני עשור, נוסף לו פרס אחד בלבד. הפרסים הללו, המשקפים חשיפות עיתונאיות מובילות, מלמדים מטבע הדברים על עבודה אנטי-ממסדית. "אני מסכים בעיקרון שהתקשורת צריכה להיות זהירה ולא ללכת רחוק מדי, אבל לא זה מה שאנחנו עושים", אומר חבר מערכת. עמיתו מוסיף: "למילים יש השלכות, ולאופן האיום בו גארי מטפל בעניינים – כמו זה שאסור לנו לקרוא לשקר 'שקר' – יש השפעה מצננת"

"כל ההריגות - בכיוון אחד"
כמה כתבים ששוחחו עם גארדיאן הדגישו, כי מעולם לא הרגישו שהייתה פגיעה בדיווחיהם, והם דוחים את החששות בדבר השפעה של מרדוק על תכני העיתון ובדבר התערבות של בייקר. "בכל חדר חדשות יש מגעים בריאים בין הכותבים לעורכים", הם אומרים. אחרים טוענים, שאחדים מן הכתבים – במיוחד ממשרד העיתון בוושינגטון – נאלצו להיאבק כדי להביא לפרסום הידיעות נגד טראמפ שהעבירו. "תמיד יש למישהו סיפור על ידיעה שהעביר ולא התפרסמה, אבל כאן כל ההריגות הן בכיוון אחד", נשמעת הטענה

"הכל באשמתו של גארי"
איתמר לוין
רופרט מרדוק, הבעלים של העיתון הכלכלי החשוב ביותר בעולם, הוא ידיד קרוב של דונלד טראמפ. האם הדבר משפיע על אופן הסיקור שלו? תחקיר מקיף של גארדיאן טוען שהתשובה חיובית
לרשימה המלאה

גארי בייקר, העורך הראשי של וול סטריט ז'ורנל, סופג ביקורת רבה על הקו של העיתון כלפי הנשיא דונלד טראמפ – אבל יש גם מי שתומכים בו. מגיניו של בייקר אומרים, שתפיסתו עולה בקנה אחד עם מחויבותו של העיתון להגינות, והיא בולטת כעת רק משום שעיתונים מתחרים כמו וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס הפכו לתוקפנים במיוחד מאז נכנס טראמפ לתפקידו. הסיסמה החדשה של הפוסט מלמדת היטב על גישתו: "דמוקרטיה מתה בחשיכה". הטיימס פרסם מודעה עצמית על פני עמוד שלם וקבע: "הרגע הזה בהיסטוריה דורש הסבר". לדברי חבר במערכת הז'ורנל, "אנחנו לא מאמצים את הגישה הזאת".

דובר הז'ורנל, סטיב סוורינגהאוס, אמר לגארדיאן: "אנחנו מסקרים את הממשל הנוכחי כמו את כל הקודמים – ללא דעה קדומה או הטיה. כאשר היחסים בין הממשל לבין התקשורת מתוחים, הז'ורנל מתייחד בכך שהוא דבק בסיקור עובדתי ובלתי מוטה של הנושאים החשובים. המחויבות שלנו להגינות ולאוביקטיביות היא הסיבה לכך שהז'ורנל מדורג כארגון החדשות האמין ביותר בארה"ב". ואכן, מציין גארדיאן, הז'ורנל זכה בתואר זה בסקר של אקונומיסט שנערך בקיץ האחרון. הוא גם העיתון הגדול היחיד שהאמון בו לא נפגע לנוכח התקפותיו החוזרות ונשנות של טראמפ על התקשורת. ייתכן שבייקר סייע לעיתונו לבדל את עצמו פשוט על-ידי המשכיות של הקו השמרני הקבוע שלו, שכעת עולה בקנה אחד עם זה של הממשל.

עם זאת, רבים מחברי המערכת אינם מרוצים מכך שעיתונם הפך לפתע לחביב הממשל. העיתון זכה ב-16 פרסי פוליצר כאשר נערך בידי פול סטייגר בשנים 2007-1991; מאז רכש אותו רופרט מרדוק לפני עשור, נוסף לו פרס אחד בלבד. הפרסים הללו, המשקפים חשיפות עיתונאיות מובילות, מלמדים מטבע הדברים על עבודה אנטי-ממסדית. "אני מסכים בעיקרון שהתקשורת צריכה להיות זהירה ולא ללכת רחוק מדי, אבל לא זה מה שאנחנו עושים", אומר חבר מערכת. עמיתו מוסיף: "למילים יש השלכות, ולאופן האיום בו גארי מטפל בעניינים – כמו זה שאסור לנו לקרוא לשקר 'שקר' – יש השפעה מצננת".

סיפורים מזיקים - אבל מעטים

יש הטוענים, כי על העיתון לנקוט בגישה שונה לנוכח התקפותיו חסרות המעצורים של טראמפ על התקשורת. עובד לשעבר מציין, כי לעיתון נדרש כמעט שבוע לאחר נצחונו של טראמפ עד שפרסם מאמר בודד על ההתנגדות הסוערת שעוררו תוצאות הבחירות בקרב חלקים ניכרים מהאוכלוסייה האמריקנית. עד מהרה הכינו חלק מחברי המערכת מכתב לבייקר. "הייתה דאגה רבה מהנורמליזציה המיידית של טראמפ ומכך שהעיתון לא היה ספקן די הצורך", משחזר עובד לשעבר. לבסוף הם החליטו שלא לשלוח מכתב קבוצתי, שעלול לדלוף, ובמקום זאת כינס בייקר את חברי המערכת לאותה פגישה בחודש פברואר.

מאז השבעתו של טראמפ, פרסם וול סטריט ז'ורנל שורה של סיפורים שהזיקו לטראמפ – מציין גארדיאן: עסקיו של ג'ארד קושניר, קשרים בין המעגל הפנימי של טראמפ לבין רוסים הקשורים לקרמלין ופרטים על חקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר בפרשה הרוסית. ידיעה על קשריו של מנהל הקמפיין לשעבר, פול מנפורט, עם אוליגרכים רוסים עשתה רעש גדול במיוחד. עם זאת, הז'ורנל עדיין נמצא הרחק מאחורי וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס במספר הסקופים שלו לגבי טראמפ וממשלו.

בחודש נובמבר שעבר נשלחו הביתה 48 מעובדי העיתון, בתנאים משופרים – מגמה הקיימת בעיתונות האמריקנית. בחודשים הבאים פוטרו עובדים נוספים. בין העוזבים היו שניים מכתבי הבית הלבן, שני כתבים בכירים בתחומי הפוליטיקה והמדיניות, כתבי חוץ ותיקים וכמעט כל הצוות שעסק בביטחון הלאומי (שחלקם נקלטו בוושינגטון פוסט). לאחרונה קלט הז'ורנל כמה כתבים במשרדו בוושינגטון, אך לא במספר ובאיכות של אלו שעזבו. מכה קשה במיוחד לצוות הייתה עזיבתה של סגנית העורך הראשי, רבקה בלומשטיין – אחת הנשים הבודדות בצמרת העיתון – שחצתה את הקווים לניו-יורק טיימס, היריב הגדול ביותר של הז'ורנל.

השפעתו של בייקר על תכני הז'ורנל אינה תמיד ישירה, אומרים עובדים בהווה ובעבר. ההעדפות שלו מופנמות בידי הכתבים והעורכים, המעדיפים מראש להימנע מסיפורים שלא ימצאו חן בעיניו או למתן את הלשון לפני שהם מגישים אותם. הם כבר יודעים מה ייכנס בקלות ומה יצריך מאבק. עם זאת, כמה כתבים ששוחחו עם גארדיאן הדגישו, כי מעולם לא הרגישו שהייתה פגיעה בדיווחיהם, והם דוחים את החששות בדבר השפעה של מרדוק על תכני העיתון ובדבר התערבות של בייקר. "בכל חדר חדשות יש מגעים בריאים בין הכותבים לעורכים", הם אומרים. אחרים טוענים, שאחדים מן הכתבים – במיוחד ממשרד העיתון בוושינגטון – נאלצו להיאבק כדי להביא לפרסום הידיעות נגד טראמפ שהעבירו. "תמיד יש למישהו סיפור על ידיעה שהעביר ולא התפרסמה, אבל כאן כל ההריגות הן בכיוון אחד", נשמעת הטענה.

מרדוק זיהה הזדמנות

התייצבותו של הז'ורנל לימינו של טראמפ ונגד מתחריו של העיתון אינה מפתיעה. בשבוע שלאחר הבחירות פרסם העיתון מודעות עצמיות שגרמו חוסר נוחות לרבים מחברי המערכת: הן האשימו את ניו-יורק טיימס בכך שרמז שהבחירות מונחות בכיסה של הילרי קלינטון. "ב-9 בנובמבר הקוראים התעוררו להבדל בין עיתון ניו-יורקי לעיתון אמריקני", נאמר בהן.

נראה שמרדוק זיהה שיש כאן הזדמנות לעיתון גדול המצוי מחוץ לבועה של רוב אמצעי התקשורת האמריקנים, סבור גארדיאן, בדיוק כשם שבשנות ה-90 ראה שיש מקום לרשת חדשות ימנית והקים את פוקס. הבעיה מבחינת הז'ורנל היא היחסים הקרובים בין בעליו לבין הנשיא; לפי כמה דיווחים, השניים משוחחים כמעט מדי יום. כבר בשנת 2009 טען מבקר העיתונות המנוח, דייוויד קאר, כי יש סימנים לכך שמרדוק אינו מסתפק בסיקור פוליטיקה אלא רוצה להיות חלק ממנה. הוא גם הצביע על כך שב-2010, כאשר היה סגם העורך הראשי, דחף בייקר את העיתון לכיוון שמרני יותר ולביקורת שיטתית על ממשל אובמה.

מרטין פירס, שניהל את סיקור המדיה והשיווק בעיתון בשנים 2014-2011, זוכר שהופעלו עליו לחצים לסקר בחיוב את מרדוק ולהיות קשוח עם מתחריו. "בכל פעם שכתבנו משהו על ניוז קורפ [חברת-האם של מרדוק], הם עברו על זה בקפידה רבה. לגבי ניו-יורק טיימס, הם אמרו שאיננו מספיק קשוחים איתם", סיפר לגארדיאן.

במהלך הקמפיין פרסם הז'ורנל מספר כתבות לא מחמיאות על עסקיו של טראמפ, כמו פשיטות הרגל של כמה מבתי הקזינו שניהל והמאבקים המשפטיים שניהל עם קבלנים, אבל התחושה במסדרונותיו הייתה שקיים קו מערכתי להקל איתו. למשל: העיתון פרסם במהדורת האינטרנט שלו כתבה על עליית הימין הקיצוני, שצוטטה בידי הילרי קלינטון. אולם בייקר הורה להסיר אותה בנימוק שהיא יוצרת בצורה בלתי הוגנת קשר בין טראמפ לבין הלאומנים הלבנים.

הדלפות חוזרות ונשנות מחדר החדשות של הז'ורנל הבהירו, כי עורכים בכירים דרשו מעיתונאים "לרדת" מסיפורים שהיו ביקורתיים מדי כלפי טראמפ – קטנים ככל שיהיו. לאחרונה ננזף כתב במשרד העיתון בוושינגטון בידי אחד העורכים, משום שציוץ שלו בנוגע להשפעתו של טראמפ על שוק המניות נראה לאותו עורך חריף מדי.

מגיניו של בייקר אומרים שהוא נתון לביקורת בלתי הוגנת רק משום שהבוס שלו הוא מרדוק ומשום שנשיאותו של טראמפ שמה אותו תחת זכוכית מגדלת. מתנגדיו טוענים, שמשמעות גישתו כלפי הנשיא היא ששטיפת המוח תימשך. "גארי אומר 'פשוט תדווחו את העובדות', אבל יש הבדל בין עיתונאות לבין קצרנות", אומר עיתונאי לשעבר.

תאריך:  12/09/17   |   עודכן:  12/09/17
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יומן עולמי
"כיוון שניתנה רשות למשחית לחבל – אינו מבדיל בין צדק לרשע", אמרו חז"ל. בפרפראזה על כך ניתן לומר, כי כיוון שניתנה רשות לסערה להרוס – היא אינה מבדילה בין עשיר לעני. וריצ'רד ברנסון יוכיח.
11/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
החודש לפני 50 שנה נעשתה היסטוריה בארה"ב: ת'ורגוד מרשל היה האפרו-אמריקני הראשון שנבחר לבית המשפט העליון. ולא סתם כהה עור, אלא מי שהוביל בשנת 1954 לפסק הדין של אותו בית משפט, אשר ביטל את ההפרדה הגזעית בבתי הספר הציבוריים בארה"ב.
11/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא דונלד טראמפ אומר שוב ושוב, כי חומה בגבול שבין ארה"ב למקסיקו, תסייע לעצירת זרם הסמים שנכנס לארה"ב. ישנה רק בעיה אחת עם אמירה זו: הסמים נכנסים לארה"ב בעיקר דרך האוויר, הים או במחבואים ברכבים - מדווחת הרשות למלחמה בסמים (DEA).
11/09/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
האם ממשל טראמפ והקונגרס יעמדו בצד, בשעה שאחת הקהילות הנוצריות העתיקות ביותר הולכת ונעלמת? אם לא תבוצע כל פעולה בשבועות הקרובים, אז שרידי הקהילות הנוצריות בעירק וסוריה ייעלמו, בעקבות רצח העם שמבוצע נגדם – מזהיר Foreign Policy.
11/09/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (CIA) מנהלת 137 פרויקטים של בינה מלאכותית – מדווח Foreign Report. דון מאיריקס, סגנית מנהל אגף המדע והטכנולוגיה בארגון, אמרה לאחרונה, כי הסוכנות עומדת לקראת סיום פרויקטים שונים בבינה מלאכותית, פרויקטים שהסוכנות מעוניינת בהם בעזרה מהמגזר הפרטי.
10/09/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי  
קושניר: לא הייתה קנוניה  /  איתמר לוין
עו"ד של טראמפ הונה נזקקים  /  איתמר לוין
ירידה חדה בדימוי של ארה"ב  /  איתמר לוין
עיצומים נגד הדרום?!  /  אריאל י' לוין
איפה אירופה ואיפה רוסיה  /  איתמר לוין
מניפולציות בדמוקרטיות המערביות  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il