בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
השעיית הפרלמנט הבריטי (ב')
|
|
|
אליזבת איננה חותמת גומי ויש מקרים קיצוניים בהם זכותה להתנגד לראש הממשלה. ייתכן שהפעם היא פעלה מאחורי הקלעים ומנעה השעיה ארוכה יותר של הפרלמנט, כותב טיימס
|
הפגנה אתמול בלונדון[צילום: פרנק אגוסטין, AP]
|
|
|
|
|
האם המלכה אליזבת יכלה למנוע אתמול (יום ד', 28.8.19) את השעיית הפרלמנט, כפי שביקש ממנה ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון? "נעילת ישיבה" – המונח הרשמי לצעד בו נקט ג'ונסון )Prorogation( הוא הנוהל המסיים מושב אחד של הפרלמנט וסולל את הדרך למושב הבא. במקרים נדירים, הוא יכול להיות "בלתי חוקתי" במובן זה שהוא שובר עקרונות יסוד מקובלים, למרות שהוא אינו מפר שום חוק. נושאים של חוקתיים הם לרוב עניין לבתי המשפט – כותבת בטיימס פרופ' אן טוומיי מאוניברסיטת סידני. אבל לעיתים מדובר בנושאים פוליטיים בלתי שפיטים. מה אמור לעשות מונרך חוקתי במקרים כאלה? הן עקרונות חוקתיים והן הניסיון ההיסטורי מובילים למסקנה, כי המונרך יכול לסרב לפעול בהתאם לעצתו של ראש הממשלה, אם הלה איבד בפועל או נראה שאיבד את הרוב בבית הנבחרים, או אם עצתו נוגדת עקרונות חוקתיים בסיסיים כמו שלטון החוק, ממשלה אחראית וממשלה ייצוגית. אין זה אומר שהמונרך יכול לפעול לפי רצונו האישי; העיקרון של מונרך חוקתי אינו מרשה זאת. חובתו היא לפעול על-פי העקרונות החוקתיים, ובדרך כלל הפוליטיקאים עושים זאת ואינם מותירים למונרך מקום להתנגדות. המונרך יכול להתנגד אם ראש הממשלה מבקש להשעות את הפרלמנט כדי למשול ללא רוב בו, כדי לעבור על החוק או כדי למנוע מהפרלמנט למלא את חובותיו כמחוקק בנושאים חוקתיים מרכזיים. לדעת טוומיי, עמידה של המונרך על שמירת עקרונות חוקתיים אינה מהווה התערבות פסולה שלו בחיים הפוליטיים ואיננה אנטי-דמוקרטית. התנגדות שלו להשעות את הפרלמנט בנסיבות כאלו, אינה פוגעת בעקרונות הממשל היציג והאחראי אלא מקדמת אותם, משום שהיא מאפשרת לפרלמנט למלא את תפקידו. לטעון שלמלכה אין שום אפשרות להתנגד לראש הממשלה, פירושו לרוקן מתוכן את תפקידה החוקתי ולהפוך אותה לחותמת גומי. בפועל, המלכה מפעילה את השפעתה מאחורי הקלעים. לעיתים קרובות כוח הוא יעיל יותר כאשר אינו נראה. יש לשים לכך שג'ונסון לא השעה את הפרלמנט עד 31 באוקטובר אלא עד 14 בו, כך שלא נמנעה לחלוטין מן הבית האפשרות להביע אי-אמון בממשלה או להעביר חקיקה בנושא הברקזיט. ייתכן שזוהי תוצאה של ייעוץ משפטי שקיבל או של איתות מצד הארמון. יש הוכחות לתקדימים מסוג זה. בקנדה ב-1873 ובטזמניה ב-1981 שכנעו המושלים הכלליים (נציגי המלכה) את ראשי הממשלות המקומיים לקצר את תקופת ההשעיה של הפרלמנטים, כך שהאמון בהם יוכל לעמוד למבחן בתוך פרק זמן סביר. שמועות דומות קיימות לגבי מה שהתרחש בקנדה ב-2008. ההיסטוריונים של העתיד יקבעו, האם זה מה שאירע גם אתמול בלונדון.
|
תאריך:
|
29/08/19
|
|
|
עודכן:
|
29/08/19
|
|
איתמר לוין
|
|
רק שלשום (יום ג', 27.8.19) הסכימו חברי אופוזיציה בפרלמנט הבריטי להתאחד סביב הצעת חוק שתמנע ברקזיט ללא הסכם. אבל בתוך פחות מיממה התברר, שהפרלמנט הוא עדיין החלק החלש במערכת השלטון הבריטי – כותב דניאל קפורו בדיילי טלגרף. עם זאת, למרות שהצעד של בוריס ג'ונסון – להשעות את הפרלמנט עד אמצע אוקטובר – יקשה על חייהם של חברי הבית, עדיין מדובר בהימור משמעותי גם מצידו של ראש הממשלה.
|
|
|
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, מתכנן להשבית את הפרלמנט עד 14.10.19 - במטרה להקשות על חבריו למנוע פרישה מהאיחוד האירופי ללא הסכם ב-31 באותו חודש. ג'ונסון הודיע על הצעד לאחר ששוחח עם המלכה אליזבת (יום ד', 28.8.19), והוא עלול להוביל את בריטניה למשבר חוקתי מהחמורים בתולדותיה.
|
|
|
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, טוען, כי ארצו תוכל להתמודד בקלות עם ההשלכות של ברקזיט ללא הסכם. ג'ונסון הודה אתמול (יום א', 25.8.19), כי הסיכויים להשיג הסכם חילופי עד 31 באוקטובר הולכים ונמוגים, אך דחה את התחזיות הקודרות של מתנגדי גישתו ולפיה בריטניה תפרוש במועד זה – עם הסכם או בלעדיו.
|
|
|
כידוע, לבריטניה אין חוקה כתובה והיא מתנהלת על בסיס הסכמות היסטוריות. פרשנים נוברים במסמכים כמו כללי המשרדים והנחיות הקבינט כדי לקבוע כיצד יש לפעול. איומו של בוריס ג'ונסון להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי ללא הסכם, מאיים להעמיד את המערכת במבחן העלול להרוס אותה – מזהיר אקונומיסט.
|
|
|
האיחוד האירופי דוחה בתוקף (יום ג', 20.8.19) את הודעתו של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, על ביטול ההסדר בסוגיית הגבול בין שני חלקי אירלנד. לדברי נשיא מועצת אירופה, דונלד טאסק, בריטניה לא הציעה שום חלופה מציאותית ליצירת גבול פיזי בין אירלנד הצפונית לבין אירלנד – מצב אותו אמור ההסכם למנוע.
|
|
|
|