בעלי חשיבה רציונלית יתייחסו בשעשוע אל אמונתו של אתר הקניות הסיני אליבאבא במספר שמונה – מספר המזל במסורת הסינית. ב-26.11.19 הנפיקה החברה מניות ב-88 מיליארד דולר הונג-קונגי (11.2 מיליארד דולר) בבורסת הונג-קונג, תחת הסימול 9988-88. עם סגירת המסחר, המניות עלו מ-176 דולר הונג-קונגי למספר החשוד 188 דולר.
נניח בצד את המזל, אומר אקונומיסט ומצביע על שלושה יתרונות שמפיקה אליבאבא מן ההנפקה. היא זוכה לנקודות מצד ממשלת סין, בהפגנת אמון בהונג-קונג למרות המהומות הממושכות; היא מאזנת חלקית את הנפקת הענק שלה בניו-יורק ב-2014; והיא מגדילה את הנגישות של משקיעים באסיה בכלל ובסין בפרט למניותיה.
תוך כדי התהליך רשמה אליבאבא עוד ניצחון: היא סגרה את הפער בשווי השוק בינה לבין יריבתה הגדולה בבורסת הונג-קונג, חברת טנסנט. כעת יש לה יעד הרבה יותר שאפתני: להגיע לשווי של
אמזון. השווי הנוכחי של אליבאבא הוא 520 מיליארד דולר, לעומת 890 מיליארד דולר של אמזון. הרווח של אמזון עומד על 67% מהמכירות, למעלה מכפליים מזה של אליבאבא. אין לזלזל בשאיפה של אליבאבא, אבל גם האנליסטים האופטימיים ביותר אומרים שזהו יעד לטווח ארוך.
המודלים העסקיים של שתי החברות שונים זה מזה. אליבאבא מספקת פלטפורמה המקשרת בין קונים ומוכרים, ורוב הכנסותיה הן מתשלומי המוכרים תמורת קידום הצעותיהם. אמזון, כידוע, מוכרת סחורות בעצמה; אליבאבא נמנעת מכך, וכך חוסכת הוצאות איחסון ומשיגה שולי רווח גבוהים יותר. אבל מיחשוב הענן שלה, למרות היותו הגדול ביותר באסיה, מניב תרומה שולית לערך החברה כולה – בניגוד למכרה הזהב של אמזון באותו תחום. ועוד: הכנסות אמזון ממכירות מחוץ לארה"ב הן 70 מיליארד דולר בשנה, לעומת 10 מיליארד דולר של אליבאבא מחוץ לסין.
דניאל ז'אנג, אשר מונה בספטמבר למנכ"ל אליבאבא במקום היו"ר הכריזמטי ג'ק מא, מנסה לשנות את החברה על-ידי הפקת ערך מהמידע הרב שברשותה. אולם מדגיש אקונומיסט, עם כל עוצמתה – אליבאבא נתונה לחסדיה של ממשלת סין. לאחר ההנפקה ב-2014 חשפו הרגולטורים הממשלתיים שבאתר שלה נמכרים מוצרים מזויפים, והיא ספגה מכה קשה. ממשלת סין גם אינה מוכנה לאפשר לאליבאבא ולענקי טכנולוגיה אחרים להיכנס לתחום הבנקאות, הנשלט בידי בנקים שבבעלותה. כאשר טוענים הרגולטורים, כי אליבאבא פוגעת בתחרות ההוגנת, בכך שהיא מונעת מן המוכרים לסחור זה עם זה.
נכון לעכשיו נראה, כי הלחץ אינו משפיע על אליבאבא. לדבריה, ענקי ההיי-טק הסיניים רחוקים מאוד מלהיות מונופולים וקיימת ביניהם תחרות עזה ואף יצרית. עם זאת, מדגיש אקונומיסט, הישארות בצד של "הטובים" מבחינת בייג'ינג חיונית להרחבת עסקיה הבינלאומיים של אליבאבא. היא הצליחה להתרחב בדרום-מזרח אסיה, אך אנליסטים מטילים בספק את יכולתה להתחרות נגד אמזון באירופה ובאמריקה, במיוחד בתחום מיחשוב הענן, בשל החשש שמממשלת סין תצליח בצורה זו לשים את ידיה על מידע. אפילו בהונג-קונג עלולה אליבאבא למצוא את עצמה נפגעת מהגל האנטי-ממשלתי.
אליבאבא יצרה בעצמה את מזלה. מאז הוקמה לפני 20 שנה, היא נלחמה בהצלחה בממשלת סין כדי להגיע למעמדה הנוכחי, הכניסה תחרות זרה למדינה וסייעה לעצב מחדש את הסחר האינטרנטי. מבחינה טכנולוגית, היא ניצבת בשורה אחת עם אמזון. אבל הפער הענק בשווי השוק של השתיים מלמד עד כמה היא נמצאת מאחור מבחינה פיננסית. אם באמת יש לה מזל, ההנפקה בהונג-קונג תסייע לה לשנות זאת במקצת, מסיים אקונומיסט.