|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
גואיאקול, אקוודור. חולת קורונה בביתה [צילום: אנחל דה-חסוס, AP] מאנאוס, ברזיל. קברים המוניים [צילום: פליפה דאנה, AP]

תמונת מצב קשה של הקורונה בדרום אמריקה

גופות נערמות ברחובות ונקברות בקומות

המגיפה היכתה בצורה קשה במדינות שממשלותיהן אינן מסוגלות או אינן רוצות לחשוף את ממדיה האמיתיים ברזיל הגיבה בצורה כאוטית, פרו פעלה למופת - אך שתיהן נפגעו באותה מידה קשיים כספיים ולוגיסטיים מכבידים עוד יותר על הטיפול, מדווח ניו-יורק טיימס
14/05/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

מספר המתים מן הקורונה בעיר לימה, בירת פרו, הוכפל ומתקרב לזה של החודש הקשה ביותר בפריז. מספרם בעיר מאנאוס, עמוק באזור האמזונס של ברזיל, עלה פי שלושה. בעיר הנמל גואיאקול שבאקוודור הגיע מספר המתים בחודש הגרוע ביותר לפי חמישה מאשר אשתקד. בעוד באירופה ובארה"ב גל הקורונה הולך ודועך, בדרום אמריקה הוא עדיין הרסני – מעלה ניתוח של ניו-יורק טיימס.

בערי ברזיל נחפרים קברי ענק, ומאות מתושבי אקוודור עדיין מחפשים את גופות קרוביהם שאושפזו ולא שבו. המשבר ביבשת מתחולל הרחק מעיני התקשורת העולמית, תחת ממשלות שאינן רוצות או אינן מסוגלות למסור את הנתונים המלאים. הקורונה בדרום אמריקה חמורה במיוחד, בשל בתי חולים הסובלים ממצוקת כוח אדם, מערכות תומכות חלשות וכלכלות במצוקה, עם הרבה פחות משאבים מאשר בארה"ב ובאירופה.

הכבישים הבין-עירוניים בפרו מוצפים בגל של פליטים העוזבים את איזורי הכפר לאחר שמשרותיהם נעלמו. רבבות פליטים מוונצואלה אולצו לשוב למולדתם ההרוסה, משום שהמשרות במדינות השכנות הפכו ליקרות ערך. ברזיל ואקוודור קיצצו בצורה קשה בתקציבי הבריאות שלהן ערב המגיפה, וכעת שיעורי התמותה בהן הם הגבוהים ביותר ביבשת. פקידים מותשים באקוודור, פרו וברזיל מספרים כיצד לא יכלו להשיג בדיקות וציוד רפואי, משום שהמדינות העשירות הקדימו אותם. סין, אשר העניקה למדינות האזור הלוואות ענק במשבר הפיננסי של 2008, שיגרה הפעם רק משלוחים מעטים של ציוד מגן ובדיקות.

למבוכה מוסיפה ההתפשטות הבלתי-ברורה של הקורונה. צ'ילה העשירה כמעט ולא נפגעה – אך כך גם פרגוואי הענייה. ממשלת פרו הגיבה במהירות עם סגר נוקשה, אבל שיעורי התמותה זינקו – כמו בברזיל ומקסיקו, שמנהיגיהן זלזלו באיום. ממשלת מקסיקו מסתירה מאות וכנראה אלפי קורבנות במקסיקו סיטי. המניין הרשמי בברזיל עומד על קרוב ל-12,000, אך הנשיא חאיר בולסונארו ממשיך להתנער מאחריות ולהתנגד לריחוק חברתי; אין ספק שמספר המתים במדינה גבוה בהרבה, קובע הטיימס.

כאמור, הנגיף היכה בעוצמה רבה בעיר החמה והלחה מאנאוס, בת 2 מיליון תושבים עמוק ביער הגשם של האמזונס. בחודש שעבר היו בה 2,800 מתים, פי שלושה מהממוצע הרב-שנתי לחודש זה. הגידול דומה לזה שנרשם במדריד בשיא ההתפרצות שם, בין אמצע מארס לאמצע אפריל. העיר מתקשה להשיג את הציוד הרפואי הנחוץ ואינה מקבלת סיוע מן הממשלה, אומר בדמעות ראש העירייה, ארתור נטו. העברת הציוד מסובכת במיוחד בשל מיעוט הכבישים באיזור, כך שיש להישען על תובלה אווירית או דרך האמזונס.

בתי הקברות של מאנאוס עולים על גדותיהם, והקברנים טומנים שלושה ארונות זה על גבי זה בקברי ענק. בתי החולים מתמוטטים תחת העומס, והגופות נערמות במסדרונות. ברחבי העיר מנסים אמבולנסים לאסוף את גופותיהם של מי שלא הגיעו לבתי החולים ומתו בבתיהם. המשבר בעיר מעורר דאגה לגבי גורלם של מאות קבוצות של ילידים החיים ביער שסביבה, להם כמעט ואין שירותי בריאות ולכן הם עלולים להציף את העיר מחדש בנגיף כאשר יגיעו אליה לקבל טיפול.

התגובה הכאוטית של ברזיל למשבר עומדת בניגוד חריף לזו של שכנתה פרו, מציין הטיימס. הנשיא מרטין ויזקרה היה מן הראשונים ביבשת להורות על סגר, ושלח לרחובות את המשטרה והצבא כדי לאכוף אותו. שנים של מדיניות כלכלית זהירה אפשרו למדינה להעניק את חבילת הסיוע המשמעותית ביותר בדרום אמריקה, כולל מזומן והלוואות בתנאים נוחים שנועדו לסייע לאזרחים להישאר בבית.

ואולם, הנגיף המשיך להשתולל ברחבי פרו. בית חולים אחד נאלץ בשבוע שעבר לערום את הגופות מחוצה לו; אחרים נאלצו לטפל בחולים בחצרותיהם בשל מחסור במיטות. במחוז לורטו שליד האמזונס מתו החולים בקצב של אחד לשעה, בשל מחסור קשה בבלוני חמצן. מספר המתים בבירה לימה הגיע בחודש שעבר ל-6,200 – כפול מן הממוצע.

באקוודור ממשיכים חיילים לסייר ברחובות גואיאקול, לאחר שהקורונה הביאה לגל תמותה בשיעור גבוה פי חמישה מן הממוצע – זהה לשיא ההתפרצות בניו-יורק. השירותים בעיר קרסו במשך שבועיים, והתושבים נאלצו להותיר את הגופות ברחובות במשך ימים או לקבור אותן בארונות קרטון. שיעור התמותה יורד והממשלה מנסה לפתוח מחדש את הכלכלה, אבל נכון לעכשיו – רק שתיים מבין 221 הערים במדינה החלו לעשות זאת.

תאריך:  14/05/20   |   עודכן:  14/05/20
איתמר לוין
+המגוונים של רמת השרון צבועים בשחור
21:08 14/05/20  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
רציתי לספר לכם על עירייה מאוד מתקדמת, מאוד נאורה, עיריית רמת השרון  ▪  רעייתי וחברותיה הרימו את נטל ההוראה מרחוק בהצלחה מרובה, תוך השקעת פי 10 יותר עבודה מאשר בימים רגילים
(קשה יותר [צילום: פלאש 90])
+שאשא ביטון לתפקיד יו"ר ועדת הקורונה
20:56 14/05/20  |  עידן יוסף
ראש הממשלה נתניהו החליט למנות את השרה יפעת שאשא ביטון לתפקיד יו״ר ועדת הקורונה בכנסת. היא תחליף בתפקיד את ח"כ עפר שלח (יש עתיד).
+הלימודים יתחדשו במלואם ביום ראשון
18:44 14/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הלימודים יתחדשו במתכונת השגרתית והמלאה שלהם - בכיתות לא מצומצמות ובבתי הספר בכל היישובים והערים בעלי שיעור נמוך של חולי קורונה  ▪  ביום רביעי ייפתחו חופי הרחצה לציבור הרחב
(חוזרים לשגרת לימודים ביום א' [צילום: הדס פרוש / פלאש 90])
+מסתמן: פעילות הרכבת תתחדש בעוד שבועיים
17:53 14/05/20  |  עידן יוסף
פעילות רכבת ישראל, שאמורה הייתה להתחדש ביום ראשון הקרוב ובוטלו בהוראת מנכ"ל משרד הבריאות, צפויה להתחדש רק בעוד כשבועיים - ב-1 ביוני 2020.
+הארכה של 3 חודשים לטיפולי שיניים לבני 18
17:11 14/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ליצמן חתם על צו המאריך בשלושה חודשים את תוקפם של שירותים רפואיים שהופסקו בשל הקורונה לאזרחים שעברו את גיל הזכאות בחודשים אלו  ▪  בין היתר הוארכה רפורמת טיפולי השיניים בשלושה חודשים לצעירים שהגיעו לגיל 18 בתקופת הקורונה ולא יכלו לקבל טיפול
([צילום: AP])
+ההמלצה: הקלה במענק למדווחים על בסיס מזומן
16:45 14/05/20  |  איציק וולף
אחר-הצהריים (יום ה', 14.5.20) נפתחה באתר רשות המיסים האפשרות להגשת בקשות לקבלת הפעימה הראשונה והשנייה של מענק הסיוע למשפחתונים שטרם קיבלו מענק פעימה ראשונה או שנייה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. הגשת הבקשות למענק תבוצע באמצעות טופס מקוון באתר רשות המיסים והתשלום יופקד תוך ימים ספורים בחשבון הבנק.

משרד האוצר ורשות המיסים ימליצו לממשלה לתקן את החלטה מספר 5015 כך שהזכאות למענק בעד השתתפות בהוצאות קבועות תותאם לגבי בעלי עסקים שהדיווחים התקופתיים שלהם למע"מ משקפים באופן תדיר מחזורים של חודשים קודמים וזאת לאור הדיווח על בסיס מזומן.

בהתאם להמלצה, שגובשה לאחר שיח שקיים מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, עם ראשי לשכת רואי חשבון, לשכת יועצי המס ולה""ב, חישוב שיעור ירידת המחזורים, בהתייחס לעוסקים כאמור, יתבסס על ירידת המחזורים בגין החודשים מרץ עד יוני 2020 בהשוואה לחודשים המקבילים בשנת 2019, ובלבד ששיעור ירידת המחזורים שנרשמה בחודשים מרס ואפריל 2020 אינה עולה על 60%.

ובתוך כך האריכה רשות המיסים את מועד הדיווח ותשלום המע"מ עבור מרס-אפריל 2020, ועבור חודש אפריל 2020 למדווחים חד חודשי, עד ל-25.5.2020 (במקום 18.5.2020).

מרשות המיסים נמסר כי לאחר שיח שקיים, מנהל רשות המיסים ערן יעקב עם ראשי לשכת רו"ח, לשכת יועצי המס ולה"ב, הוא החליט על מתן הארכה. "ההחלטה נועדה להקל על ציבור העוסקים והמייצגים, לאור הצטברות מועד הדיווח, בעקבות ארכה שניתנה בעבר עבור חודשי ינואר פברואר", לשון ההודעה.
(מנהל רשות המסים, ערן יעקב [צילום: ליאב פלד])
+גופי החירום נוטרלו; מחדלים בתחומי הרכש וכוח האדם
14:38 14/05/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
לעוד קובע הדוח כי על-אף המאמצים - ההצטיידות במכונות הנשמה כשלה ולא הייתה עמידה ביעד כמות הבדיקות, מצבת כוח האדם לטיפול במונשמים נמוכה ומחסור חמור במידע אמין ורלוונטי  ▪  היו"ר ח"כ שלח: ניהול המשבר באילתור הביא מחיר כלכלי וחברתי כבד
ועדת הקורונה בכנסת. מסכמת את תקופת המשבר [צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן]
ליצמן, בר סימן טוב ונתניהו. כשל בהסברה [צילום: פלאש 90]
+אפי נכסים פרסמה אזהרת רווח
14:06 14/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
על-פי ההודעה שנמסרה לבורסה, בעקבות משבר הקורונה צפוי להירשם ברבעון הראשון של 2020 הפסד המיוחס לבעלים המוערך בסך של בין כ-230 מיליון ש"ח לבין כ-270 מיליון ש"ח
(יו"ר אפי נכסים, איתן בר-זאב [צילום: ארז בנק])
+משרדי הכלכלה והבריאות: חוגי מבוגרים חוזרים לפעילות
13:32 14/05/20  |  מירב ארד
בעקבות פניות רבות שהגיעו למוקד העסקים של משרד הכלכלה והתעשייה, באשר להפעלת חוגים למבוגרים, משרדי הבריאות והכלכלה מבהירים (יום ה') לציבור המבוגר הנוהג להשתתף בחוגים שונים, המתקיימים בשטח פרטי או באולמות של גופים פרטיים וארגוניים שונים - ניתן לשוב לפעילות החוגים, תוך הקפדה על הוראות התו הסגול.
+מוטציה ייחודית של הקורונה בצמרת הממשל
12:26 14/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
התסמינים של המוטציה הם חוסר היגיון ואובדן קשר עם המציאות, במיוחד בנוגע למאבק עם הנגיף המקורי  ▪  סכנתה של המוטציה הזאת גדולה מאוד, משום שהלוקים בה אינם נפגעים בעצמם - אך גורמים נזק אדיר לכל מי שבסביבתם  ▪  הנה כמה מן התחלואים שהיא כבר חוללה
המסיכות יהפכו למעיקות [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
אלפים יידחסו לחופים [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
+חשש גובר משכחת ילדים במכוניות
11:59 14/05/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ארגון בטרם מתריע: שינוי בשגרה ומצבי סטרס, המאפיינים את תקופת הקורונה, מעלים את הסיכון לשכחת ילדים ברכב
(חשש לטביעה בבריכות ביתיות [צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+נשים נפגעות כלכלית יותר ממשבר הקורונה
11:08 14/05/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
שיעור הנשים מקרב הנרשמים החדשים כדורשי העבודה במשבר הקורונה עומד על 55.7%  ▪  55.4% מהתביעות לקבלת דמי אבטלה הוגשו על-ידי נשים  ▪  ב-15 השנים האחרונות שיעור הנשים מקרב מקבלי דמי האבטלה היה גבוה משיעור הגברים
(הנשים - הנפגעות העיקריות [צילום: שירות התעסוקה])
+מלחמות היהודים במגיפת הקורונה ותוצאותיה
09:29 14/05/20  |  מתי דוד   |   לרשימה המלאה
האמנם דרושה ועדת חקירה למחדלי המאבק בקורונה? המשבר הרפואי, הכלכלי והפוליטי, יצרו רצף של בעיות קשות אצל כל אדם  ▪  הצטברות של כל ההשלכות והבעיות הללו חוללו גלי ביקורת, כעס והאשמות נגד ראש הממשלה, הממשלה והשרים שהתמודדו באחריות ובתבונה בנסיבות הקשות עם הבעיות של מגיפת הקורונה
(היום שאחרי [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+שבועות בפתח - הגיע הזמן לחיזורים
08:52 14/05/20  |  יובל לובנשטיין   |   לרשימה המלאה
יש צורך בשינוי תפיסה כולל ולהפסיק לתמחר את המוצרים ואת "המבצעים" כבעבר, אלא לחשוב על שקלים ולא על אחוזים, אחרת יהיו כאן סגירות ופשיטות רגל רבות וכואבות
(יש להוריד מחירים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90])
+צומת בר סימן טוב
08:25 14/05/20  |  טל בן-יעקב   |   לרשימה המלאה
אנו עומדים בפני צומת, כמו בר סימן טוב, וצריכים לשאול את עצמנו טוב טוב מי אנו רוצים שיעמוד בפני גל שני; בר סימן טוב, או שמא אדם כמו פרופסור לס, חס וחלילה  ▪  התשובה ידועה מראש  ▪  יש לעשות כל שניתן על-מנת שהראשון ימשיך במלאכתו נאמנה
(בר סימן טוב. שעיר לעזאזל [צילום: פלאש 90])
+רווחי בנק הפועלים נחתכו ב-76.6%
08:19 14/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
בנק הפועלים סיים את הרבעון הראשון של 2020 - רבעון התפרצות הקורונה - ברווח נקי של 192 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 821 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד  ▪  רשם גידול של 757 מיליון שקל בהיקף ההוצאות להפסדי אשראי - בעיקר בגין הפרשה לנוכח אי-הוודאות במשבר הקורונה
(תיק האשראי דווקא בעלייה [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גופות נערמות ברחובות ונקברות בקומות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
צבא ההגנה לישראל פרסם (יום ד', 13.5.20) הנחיות להתניידות המשרתים בצבא, חיילים, אנשי קבע ועובדי צה"ל, באמצעות תחבורה ציבורית בראשון ובחמישי ימים שבהם רוב החיילים נוסעים לבסיסים או הביתה.
14/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
דלק קידוחים דיווחה (יום ד', 13.5.20) על צפי לירידה של בין 10% ל-20% בהכנסות ממאגרי הגז לוויתן ותמר, ועל צפי לירידה של בין 5% ל-15% בהכנסות מכל אחד מן המאגרים בשנת 2021.
14/05/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
משרד הבריאות אישר (יום ד', 13.5.20) את חידושה של תנועת הרכבות באופן הדרגתי, מיום ראשון הקרוב ה-17.5.20, כפי שביקש משרד התחבורה. אולם כעבור שעות ספורות בוטל האישור שניתן. את האישור נתן המשנה למנכ"ל איתמר גרוטו, אך מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, החליט לבטלו.
13/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
חייל משוחרר בודד המקבל סיוע בשכר דירה מהאגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון, בשנתו הראשונה מהשחרור, יהיה זכאי למענק דיור חד-פעמי בשל משבר הקורונה, בהיקף של 4,000 שקלים. ממשרד הביטחון נמסר (יום ד', 13.5.20) כי המענק יועבר לזכאים בזמן הקרוב. כל זכאי יקבל מסרון לטלפון הסלולרי עם העברת הכסף.
13/05/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ויצו ונעמת, גוואלד, עצמאיים גוואלד, רשתות אופנה, גוואלד, גנים פרטיים, גוואלד, הסתדרות המורים, גוואלד, יועצי המס, גוואלד. ומדוע? חלקם הקטן באמת נפגע ואינו רואה אופק. מסעדנות, תרבות, ספורט, תעופה, תיירות, עבורם המלחמה רק התחילה. שם באמת קשה להאמין שעסק כלשהו יכול להשתקם בכוחות עצמו ושם על המדינה להתערב ולעזור ביד נדיבה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יואב קיש
יואב קיש
אין אפילו אחד מכל המרואיינים בכתבה שהיה איתי בקשר ב-20 השנים האחרונות, וכולם מרואיינים מטעם. כולל "הטייס" שהוא פעיל במחאה שאף הודיע שהוא מסרב לשרת ומעולם לא היה חבר שלי ולא היה אית...
זלמן שובל
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il