|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חיילים אמריקנים בקטאר [צילום: AP] חיילים אמריקנים בעירק [צילום: עלי עבד אל-חסן, AP]

שר ההגנה לשעבר, ג'ים מאטיס, במאמר ב-Foreign Affairs:

הבריתות הבינלאומיות חיוניות להגנת ארה"ב

שר ההגנה לשעבר של טראמפ, גנרל בדימוס ושני חוקרים מציעים מדיניות ביטחון לאומי המבוססת על עוצמה צבאית, כוח רך ובריתות עם מדינות אחרות בנוסף לביקורת על התנהלותו של טראמפ, הם קוראים לביידן שלא להוציא את הכוחות האמריקניים מאפגניסטן ועירק
04/12/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   ממשל ביידן   |   תגובות

העולם אינו נעשה בטוח יותר מבחינתם של ארה"ב והאינטרסים שלה. כבר ב-2017, לפני הקורונה, תיארה אסטרטגיית ההגנה הלאומית עולם בו גובר חוסר הסדר, תחרות אסטרטגית ארוכת טווח, התפשטות טכנולוגית מהירה ושחיקה ביתרונה הצבאי של ארה"ב. כדי להבטיח את בטחונה, ארה"ב זקוקה לבעלות ברית. זוהי הטענה המרכזית במאמר המתפרסם ב-Foreign Affairs, פרי עטם של ג'ים מאטיס, שהיה שר ההגנה בממשל טראמפ והתפטר בשל הנסיגה מסוריה; ג'ים אליס, שהיה מפקד הפיקוד האסטרטגי; והחוקרים קורי צ'ייק וג'ו פלטר.

לא די בחיזוק הצבא, הדיפלומטיה ויתר הרכיבים האזרחיים של העוצמה הלאומית. בראש ובראשונה יש להבין, שארה"ב אינה יכולה להגן לבדה על עצמה ועל האינטרסים שלה. מעורבות בינלאומית מאפשרת לארה"ב לצפות ולפעול ממרחק אל מול איומים, במקום לחכות עד שיגדלו לממדים שיצריכו מאבק הרבה יותר יקר והרבה יותר מסוכן. היכולת להשמיד איומים בשלבי ההתהוות שלהם היא התשומה המרכזית של קיום נוכחות הרחק מגבולות ארה"ב, המאפשרת זיהוי מוקדם והתאמה מהירה להתפתחויות בלתי צפויות.

עם כל עוצמתו של הצבא האמריקני, אויבותיה של ארה"ב מרוסנות יותר בזכות רשת הבריתות שלה. אבל הכישלון המתמשך ביחסים עם בעלות הברית ובשותפות איתם בעיצוב האווירה העולמית, מסכן את קיומה של רשת זו. וחמור מכך: הוא עלול לגרום לעלייתן של רשתות מתחרות וליצירתו של סדר עולמי ללא ארה"ב, אשר לא תוכל להשפיע על ההתפתחויות מהסיבה הפשוטה שהיא לא תהיה בסביבה.

ארה"ב חותרת כיום [בראשותו של דונלד טראמפ] תחת יסודותיו של הסדר העולמי המשרת את האינטרסים שלה, מתוך בורות בסיסית לגבי חשיבותם של בריתות ומוסדות בינלאומיים. "אמריקה ראשונה" הפך ל"אמריקה לבדה". הדבר פגע ביכולתה להתמודד עם בעיות לפני שהן מגיעות לשטחה ובכך הגביר איומים אלו. תומכי גישתו של הממשל הנוכחי טועים לחשוב, שלמדינות אחרות לא תהיה ברירה אלא להיכנע לדרישותיה של ארה"ב. בפועל, הגישה הזאת מחזקת את אויבותיה של ארה"ב ומעודדת לבחון את כוחן של המחויבויות שנטלה על עצמה.

אפילו ארה"ב אינה חזקה די הצורך כדי להגן על עצמה בכוחות עצמה. מתוך הגדרה, היא צריכה עזרה כדי לשמר את דרך החיים שלה. שיתוף פעולה עם מדינות הדומות לה כדי לשמר את הסדר הבינלאומי של ביטחון ושגשוג הדדיים, הוא הדרך היעילה ביותר כדי להבטיח עזרה כזו. כדי לעשות זאת, יש שלא להיכנע לפיתוי למקסם את רווחיה של ארה"ב על חשבונן של מדינות השותפות לערכיה. במקום זאת, עליה להשתמש בכוח ההשפעה וההשראה כדי להגדיל את מספר המדינות הפועלות לצידה של ארה"ב למטרה משותפת.

יחסים אלו מצריכים את הנוכחות של הדיפלומטים והכוחות הצבאיים האמריקניים באסיה, אירופה והמזרח התיכון – כדי לתת אמינות למחויבויות האמריקניות. הנוכחות והיחסים הללו הן ההגנה מפני איומים ומספקות התראה מוקדמת המאפשרת את הזמן והמרחב הדרושים כדי להתמודד עם הסכנות כאשר הן מתעוררות. התייחסות אל הנוכחות האמריקנית באפגניסטן, עירק ומקומות אחרים כאל "מלחמות שאינן נגמרות" – כפי שעושים הן דונלד טראמפ וג'ו ביידן – במקום כאל סיוע לממשלות ידידותיות לשמר את שליטתן על שטחיהן, הוא פספוס של הנקודה. האינטרס האמריקני הוא לבנות את היכולת של ממשלות כאלו להתמודד עם סכנות המטרידות את ארה"ב. משימה זו אינה קלה ומהירה, אבל זוהי השקעה כדאית בהחלט.

משאבי הביטחון אינם יכולים לבוא במקומם של רכיבים לא-צבאיים של הביטחון הלאומי, מדגישים הכותבים: דיפלומטים במשרד החוץ, כלכלנים במשרד האוצר ובפדרל ריזרב, נושאים ונותנים בתחום הסחר, פקידי בריאות הציבור במרכז לבקרת מחלות, טכנולוגים בוועדת התקשורת הפדרלית ועוד. יש סיבות טובות רבות להשקיע בכלים כאלו, משום שהצבא פחות יעיל ופחות לגיטימי ככל שהוא מתרחק ממשימות הליבה שלו, ומשום שהם מספקים מגוון של אמצעים לחיזוק הביטחון הלאומי.

איזון-מחדש כזה של הגישה האמריקנית לביטחון הלאומי נחוץ גם כדי לשמר את רשת הבריתות והשותפויות שלה. מיליטריזציה של הביטחון הלאומי עלולה לפגוע באטרקטיביות של המודל האמריקני, אשר מקלה על מדינות לתמוך בארה"ב. היא גם יוצרת חלוקה בלתי בריאה של העבודה בין בעלות ברית, כאשר ארה"ב נוטלת על עצמה חלק מוגדל מן הסיכון הצבאי, בעוד בעלות בריתה מתמקדות בסיוע לפיתוח או בממשל.

האתגר המרכזי הניצב כיום בפני ארה"ב הוא סין – המדינה היחידה העלולה לחתור תחת דרך החיים האמריקנית. מטרתה של ארה"ב צריכה להיות לא רק לנהל מולה מאבק של מעצמות-על, אלא גם להגיע לשלום של מעצמות-על ולקדם אינטרסים משותפים. לבעלות בריתה ולשותפותיה של ארה"ב יש תפקיד חיוני במשימה זו. האסטרטגיה הצבאית האמריקנית באסיה זקוקה למספר שינויים ושיפורים: הרתעה גרעינית יעילה יותר, יכולות משופרות בחלל ובסייבר, שיפור דרמטי ביכולת ההתראה ונכונות להעביר כספים מתחומים פחות חשובים. ארה"ב גם חייבת לשמר את יתרונה הטכנולוגי, בו מנסה סין לנגוס. חשוב גם לשמר את הבריתות עם אוסטרליה, יפן וקוריאה הדרומית; לחזק את היחסים עם הודו, וייטנאם ואינדונזיה; ולחזק ארגונים בינלאומיים כדי למנוע מסין להשתמש בהם נגד ארה"ב.

לדעת המחברים, חשוב במיוחד שארה"ב לא תלחץ על מדינות לבחור בינה לבין סין. גישת "הלנו אתה אם לצרינו" משחקת לטובת סין, משום שהרווחה והשגשוג של שותפותיה של ארה"ב תלויים ביחסי הסחר וההשקעות שלהן עם סין. הדרך הנכונה היא להדגיש את המשותף בין ארה"ב לבעלות בריתה, ולעודד אותן להיכנס לשיתוף פעולה שיבטיחו את ריבונותן. במקביל, כאמור, יש למצוא דרכים לשתף פעולה עם סין בתחומים כמו מגיפות, אקלים וביטחון גרעיני.

מאטיס, אליס, צ'ייק ופלטר מסיימים בהבעת התקווה, שממשל ביידן ימחק במהירות את תפיסת "אמריקה תחילה" וישיב על-כנה את המחויבות לביטחון קיבוצי ששירת היטב את ארה"ב במשך עשרות שנים. הדרך הטובה ביותר להבטיח ביטחון ושגשוג היא לשלב בין עוצמתה הצבאית של ארה"ב לבין הכלים האזרחיים שלה ולשקם את מערכת הבריתות. הקורונה היא תזכורת עגומה למה שמתרחש כאשר מחכים עד שהבעיות מגיעות.

תאריך:  04/12/20   |   עודכן:  04/12/20
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבריתות הבינלאומיות חיוניות להגנת ארה"ב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Q
4/12/20 19:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל ביידן
אחת העדיפות החשובות ביותר של ג'ו ביידן תהיה להתניע את הממשל. אחרי ארבע שנות תוהו ובוהו וכאשר בעיות עצומות ניצבות בפניו, ביידן אינו יכול להרשות לעצמו טעויות המתרחשות לעיתים בממשל חדש – סבור דן בלץ, כתב בכיר בוושינגטון פוסט. ביידן הבטיח אסטרטגיה לאומית למאבק בקורונה, הכלכלה זקוקה לטיפול מיידי, וביידן רוצה גם לטפל בהגירה, במשבר האקלים ובמתחים הגזעיים. אין לו זמן לניסוי וטעייה.
01/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
פירמה אחת מסייעת לחברות לנווט את דרכן בוושינגטון, והאחרת היא קרן השקעות בעלת עניין מיוחד בתעשיות ביטחוניות. הראשונה היא WestExec Advisors והשנייה היא Pine Island Capital Partners. הן מגדירות את עצמן כשותפות אסטרטגיות – ועל שורותיהן נמנים כמה מן השמות הבולטים ביותר בצוותו של ג'ו ביידן וברשימת המועמדים למשרות בכירות בממשלו. קשרים אלו, אומר ניו-יורק טיימס בכתבה נרחבת, מציבים בפני הממשל הנכנס את אתגריו הראשונים בתחומי השקיפות והאתיקה.
30/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן והצוות שסביבו חוזרים ומדגישים, כי הממשל החדש יוביל שינוי כיוון מול הקהילה הבינלאומית: שיקום התפקיד האמריקני בזירה הגלובלית וחידוש שיתוף הפעולה המולטילטרלי. הממשל כבר החל בתהליך שתכליתו הוגדרה כשיקום היחסים של ארה"ב עם בעלות בריתה המסורתיות, ובעיקר מדינות אירופה. בד-בבד, ארה"ב תחזור להסכמים בינלאומיים שממשל טראמפ פרש מהם ותחדש את שיתוף הפעולה עם המוסדות הבינלאומיים שנזנחו בתקופתו. הממשל החדש מקפיד להדגיש, כי יש סוגיות שניתן להתגבר עליהן רק בדרך של התמודדות משותפת.
28/11/2020  |  אלדד שביט  |   כתבות
במהלך שנות כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ חוו יחסי סעודיה וארה"ב פריחה על-רקע העניין המשותף להדק את היחסים כך שישרתו את האינטרסים של שתי המדינות, ובלטה האהדה הרבה שהפגינו בכירי הממשל ליורש העצר והשליט בפועל של סעודיה, מוחמד בן סלמן. לחלק מנושאי התפקיד הבכירים בממשל האמריקני היוצא היו יחסי ידידות קרובים ביותר עם הבכירים הסעודים, וטראמפ אף ערך בריאד את ביקורו הראשון כנשיא מחוץ לגבולות ארה"ב.
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הציג השבוע (24.11.20) את המיועדים למלא את התפקידים הבכירים בתחום הביטחון הלאומי בממשלו, כאשר היעד המרכזי הוא לפעול הפוך מהבידוד הלאומני שאפיין את ממשלו של דונלד טראמפ. אווריל היינס, האמורה להיות האישה הראשונה בתפקיד מנהל המודיעין הלאומי, הציגה את ההבדל בצורה הברורה ביותר כאשר פנתה במישרין לאנשי המודיעין: "לעבודה שלכם, שלעיתים קרובות נעשית בתנאים הקשים ביותר שניתן להעלות על הדעת, פשוט אין תחליף". טראמפ תפס את המודיעין כחלק מה-deep state שקישרה אותו לרוסיה שלא בצדק; המסר של היינס היה ברור.
27/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי [צילום: מניש סווארופ, AP]
איל השקס
מיסוד הציר הכלכלי בין ישראל להודו, שהפכה לכלכלה עם התמ"ג החמישי בגודלו בעולם, יהיה ניצחון גיאופוליטי חשוב ביותר ויאפשר שיתוף פעולה כלכלי, מדיני וביטחוני גם מול אירן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il