|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ניגריה. 200 מיליון תושבים, אפס חיסונים [צילום: סאנדיי אלמבה, AP] קנדה. 38 מיליון תושבים, 200 מיליון חיסונים [צילום: יוטיוב / CBS]

פריד זכרייה, פרשן בכיר בוושינגטון פוסט וב-CNN:

האפליה בחיסונים תאריך את הקורונה

המדינות העשירות השתלטו על הרוב הגדול של החיסונים, בעוד המדינות המתפתחות נותרות מאחור וחלקן לא קיבלו אפילו מנה אחת הכלכלה העולמית כה שלובה, עד שאם המצב הזה יימשך - הקורונה תמשיך להשתולל עוד שנים רבות ולגרום לנזקים של טריליוני דולרים
01/02/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
מלחמת החיסון: האיחוד נגד בריטניה
איתמר לוין
מנהיגי האיחוד האירופי, המתוסכלים מן ההתקדמות האיטית במבצע החיסונים, מנסים למנוע את הייצוא שלהם לבריטניה * מומחים לבריאות הציבור אומרים לניו-יורק טיימס: כל המערכת העולמית של רכישת החיסונים גורמת לתחרות בין מדינות ואינה מתאימה למאבק נגד נגיף חוצה גבולות
לרשימה המלאה

כולנו יכולים לראות את קווי המתאר של היציאה מן הקורונה – כותב פריד זכרייה, פרשן בכיר בוושינגטון פוסט וב-CNN. כאשר החיסונים מתרחבים בארה"ב ובבריטניה, וכאשר ישראל ואיחוד האמירויות מתקרבות במהירות לחסינות עדר, קל לדמיין שהחזרה לשגרה נמצאת באופק. דומה שהשאלה היחידה היא, כמה זמן זה יקח.

זו עלולה להיות אשליה – מזהיר זכרייה. למרות ההתקדמות המדהימה בחיסונים, האמת היא שההתנהלות הנוכחית רק מבטיחה שלעולם לא נביס את הקורונה. הנגיף יישאר וימשיך להפיץ מוטציות ברחבי העולם. בעוד שנים רבות ארצות ייאלצו להתמודד עם התפרצויות מחודשות, שיחייבו אותן להכרעה קשה בין סגר לתמותה. הסיבה היא האופן בו החיסון מופץ ברחבי העולם – לא בהתאם לצורך אלא בהתאם לכסף. המדינות העשירות רכשו מאות מיליוני מנות, לעיתים הרבה יותר מהדרוש להן; קנדה רכשה כמות המספיקה לחסן חמש פעמים את 38 מיליון תושביה. ואילו 200 מיליון תושבי ניגריה טרם קיבלו אפילו מנה אחת.

במדינות העשירות מתגוררים רק 16% מתושבי העולם, אבל הן קנו 60% מהחיסונים. אוסטרליה, קנדה ויפן – 1% ממקרי הקורונה בעולם – קנו יותר חיסונים מאשר כל דרום אמריקה והקריביים, עם 17% מהמקרים. למרות שבחלק ממדינות אפריקה בוצעו ניסויים בחיסונים, כמעט אף מדינה מדרום לסהרה לא קיבלה כמויות משמעותיות שלהם – בעוד 40 מיליון מנות כבר חולקו במדינות העשירות. מדינות מתפתחות רבות לא ישלימו את החיסון לפני 2024 – מה שאומר שהנגיף ימשיך להתפשט ולעבור מוטציות. ביל ומלינדה גייטס צופים, כי מדינות אלו יחסנו השנה רק חמישית מתושביהן ומזכירים: "תאהבו את זה או לא; כולנו באותה סירה".

הבעיה נרחבת בהרבה מאשר בבריאות הציבור. החיסון החלקי יגרום לכלכלה העולמית לאבד 9.2-1.5 טריליון דולר. לשכת המסחר הבינלאומית בדקה 35 ענפים ב-65 מדינות והסיקה, כי הכלכלה העולמית כה שלובה – עד שהימשכות הקורונה באיזורים נרחבים תפגע בכולם ובכל מקום. מחקר אחר מעריך, כי כל דולר שישקיעו המדינות העשירות בחיסון במדינות העניות, הן יזכו לתפוקה של חמישה דולרים.

למרות כל אלו, הלאומנות של החיסונים רק גוברת. האספקה האיטית והעיכובים הביורוקרטיים גורמים לפוליטיקאים במדינות עשירות לדרוש פעולה מהירה לטובת תושביהם, כפי שבא לידי ביטוי בעימות בין בריטניה לאיחוד האירופי (ראו קישור משמאל). עשרות מדינות כבר הגבילו ייצוא של ציוד רפואי, צעד הפוגע גם הוא במאבק העולמי בקורונה.

מובן לחלוטין מדוע המדינות העשירות רוצות לחסן תחילה את אזרחיהן, מציין זכרייה, אבל יש דרך לפעול בצורה הגיונית ולקבוע מדיניות שתבטיח את הדברת הנגיף בכל העולם. ארה"ב צריכה להשתמש בלקחים של מבצע Warp Speed, במסגרתו פותחו ואושרו החיסונים במהירות שיא, לצורך הייצור והאספקה שלהם בכל העולם. היא יכולה לבנות את אותה קואליציה בינלאומית שנאבקה באיידס באפריקה.

ארגון הבריאות העולמית יזם את COVAX – תוכנית שמטרתה לסייע למדינות המתפתחות לקבל את החיסונים. זוהי מסגרת פעולה רבת-עוצמה, אך דונלד טראמפ סירב להצטרף אליה למרות השתתפותן של 180 מדינות; הנשיא ג'ו ביידן כבר הפך החלטה זו. הוא יכול לעשות יותר ולהשתמש בה כמצע להפגנת יכולתה הייחודית של ארה"ב לאחד מדינות למאבק בבעיה משותפת, לסייע לגייס את המשאבים הדרושים – ולפתור את הבעיה הדוחקת ביותר בפניה ניצב העולם.

תאריך:  01/02/21   |   עודכן:  01/02/21
איתמר לוין
+המשטרה וההלוויות
20:51 01/02/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
רופאים ואפידמיולוגים ומדענים וכלכלנים התריעו מן הרגע הראשון להופעת הקורונה כי הממשלה לקתה בתבהלה והכניסה את ישראל לסגר שהוא אסון לאומי, ולא ימנע הידבקות
(תחת כיפת השמים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+ראש עיריית לוד: מי שלא יתחסן - לא יקבל שירותים מהעיריה
19:06 01/02/21  |  איציק וולף
ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, הודיע לתושבי העיר כי מי מהם שלא יתחסן נגד קורונה לא יוכל לקבל שירותים מהעירייה.

"עיריית לוד תגבש רשימה של סנקציות. מי שלא יתחסן לא יוכל לקבל שירותים מהעירייה, הילדים שלו לא יוכלו להגיע למערכת החינוך, סייעות לא יוכלו לעבוד, לא יוכלו להגיע לשוק העירוני כשייפתח ועוד דברים שנפרסם בהמשך. מי שלא יתחסן או שלא החלים מקורונה - לא יוכל לקבל שירותים", אמר בסרטון שפרסם בדף הפייסבוק שלו.

+בוטלו כל טיסות הנוסעים של אל-על השבוע
18:47 01/02/21  |  איציק וולף
בעקבות החלטת ממשלת ישראל להאריך את תוקפה של הוראת השעה על הגבלת הפעלת טיסות נוסעים לישראל וממנה לפחות עד ל-7 פברואר 2021, הודיעה חברת התעופה אל-על על ביטול טיסות הנוסעים שתוכננו לה השבוע עד 6 בפברואר 2021.

"אל על תשמר את הקשר האווירי עם ישראל באמצעות טיסות מטען ובתוך כך יופעלו מטוסי הדרימליינר 787 לשנגחאי, גוואנג'ו (סין), הונג קונג, סיאול, ניו-יורק, לונדון, פאריס, פרנקפורט, אמסטרדם, מילאנו וליאז' (בלגיה) וכמו-כן תימשך הרכבת האווירית להבאת חיסונים ארצה", לשון ההודעה של אל-על.


+אין מניעת להתחסן בכל שלבי ההריון
18:05 01/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
משרד הבריאות פרסם מסמך ובו קביעה כי אין כל הוכחה על נזק לעובר או למהלך ההריון כתוצאה מהחיסון נגד נגיף הקורונה ולא מוכר מנגנון ביולוגי היכול להצביע על אפשרות כזאת  ▪  ההמלצה למתכננות הריון - להשלים את החיסון לפני הכניסה להריון  ▪  מי שנכנסה להריון בין מנת החיסון הראשונה לשניה צריכה להשלים את החיסון בלו"ז המתוכנן
(אין הוכחה לנזק לעובר מהחיסון [צילום: AP])
+אב הסיע את בנו החולה המאומת במחלף אשדוד
17:44 01/02/21  |  עידן יוסף
במהלך ביצוע פעילות פיקוח ואכיפה במחסום במחלף אשדוד, עוכבו נהג ובנו בן ה-8 לבדיקה. לשוטרת התברר כי הילד מאובחן כחולה מאומת בנגיף הקורונה, האמור לשהות בבידוד.

השוטרת הודיעה לאב כי הוא מפר את ההנחיות והורתה לו להישאר עם בנו במכונית. לאב נמסר כי עליו להתייצב לחקירה בשל הובלת בנו החולה ברכב. בנוסף, התבקש לעדכן את משרד הבריאות על הימצאותו ליד חולה מאומת.
+ירושלים: המשטרה עיכבה מפעיל בתלמוד תורה שנפתח בניגוד לתקנות
16:41 01/02/21  |  עידן יוסף
שוטרים שפעלו באכיפת תקנות הקורונה והנחיות הסגר בירושלים, איתרו תלמוד תורה מאולתר הפועל בשכונת רמות, למרות שכנגד מוסד זה כבר בוצעה לא אחת אכיפה ונרשמו דוחות כנגד מפעילי המקום.

עם כניסתם אל המוסד החינוכי, הבחינו השוטרים בעשרות ילדים הלומדים במקום שלא חסכו בקריאות גנאי לעבר השוטרים, ובמספר בגירים המלמדים שם. כנגד הבגירים בוצעה אכיפה ונרשמו להם דוחות ואחד המעורבים אף עוכב לחקירה.
+נייר הלקמוס
15:47 01/02/21  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
מטחנת התקשורת מטלטלת אותנו בין צילומים של הלוויות המוניות במגזר החרדי, ובין כתבות מפרגנות על עולם אשר ברובו הגדול הוא ממושמע והשאלה היא היכן באמת עובר קו התפר בין אזרחים שלווים ומסורים, לבין אנרכיסטים בקפוטות
(התעללות [צילום: פלאש 90])
+בית שמש: המשטרה רשמה דוחות למוסדות חינוך ולרכבי הסעה
15:26 01/02/21  |  עידן יוסף
בפעילות לאיתור מוסדות חינוך הפועלים בניגוד לתקנות הקורונה והנחיות הסגר בעיר בית שמש, בדקה המשטרה מוסדות חינוך ורכבי הסעת תלמידים הפועלים בניגוד להנחיות. אותרו מספר מוסדות חינוך שפעלו ובהם עשרות תלמידים. כמו-כן, אותרו מספר רכבי הסעה בהם עשרות תלמידים שהיו בדרכם אל מוסדות החינוך. תוך כדי פעילות המשטרה, אף החלו מתקהלים סמוך למוסדות החינוך עשרות מפגינים אשר מחו על האכיפה במקום. כנגד ההפרות שאותרו ביצעו השוטרים אכיפה ונרשמו דוחות.
+שלושה עובדי הכנסת נדבקו בקורונה
15:11 01/02/21  |  עידן יוסף
בבדיקה שעשו עובדת ועדת הקליטה, עובד המזנון ולוחם משמר הכנסת - נמצאו השלושה חיוביים לנגיף הקורונה. נפתחה חקירה אפידמיולוגית.
+ערן סגל: צפי לעלייה בהתפשטות הזן הבריטי במגזר הערבי
14:51 01/02/21  |  
הפרופסור ערן סגל: "באופן צפוי הזן הבריטי הפך לשולט במגזר החרדי והכללי, מה שמסביר את העלייה ב-R (כבר מעל 1) במגזר הכללי. במגזר הערבי הזן הבריטי רק מתחיל להשתלט, ואנחנו כנראה צפויים לעלייה במקדם ההדבקה שם, שכבר החלה. המגזר החרדי עם המקדם הכי נמוך, כנראה גם בזכות חסינות חלקית מהדבקות + חיסונים".

+הלוויות קטלניות
14:20 01/02/21  |  רות רזניק   |   לרשימה המלאה
העדה החרדית המתבדלת מהחברה בישראל, חייבת, לטובתה לשנות דיסקט  ▪  להבין שרק בהצטרפות למאה העשרים ואחת יצאו ממעגל העוני ומצוקת הדיור
(לשנות דיסקט [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+2,447 דורשי עבודה ביממה האחרונה - כמחצית פוטרו או התפטרו
11:04 01/02/21  |  מירב ארד
שירות התעסוקה מדווח (יום ב') כי ביממה האחרונה נרשמו 2,447 דורשי עבודה חדשים, כאשר מאז יום ראשון, 27.12.2020 היום בו החל הסגר, נרשמו בסך הכל 165,551 דורשי עבודה חדשים, ומתוכם 105,625 נרשמו מאז הודק הסגר המהווים 63.8% מכלל הנרשמים מאז תחילת הסגר השלישי. יצוין, כי 130,392 מהם הוצאו לחל"ת, ושיעורם מכלל דורשי העבודה החדשים עומד על כ- 78.8% בעוד 35,159 מהם פוטרו או התפטרו ושיעורם עומד על 21.2% מכלל הנרשמים מאז תחילת הסגר. רק ביממה האחרונה פוטרו או התפטרו 1,193 דורשי עבודה, המהווים 48.8% מהנרשמים מאז אתמול. יש לשים לב, כי מאז ה 25.1.2021 נרשמת עלייה עקבית בשיעור המפוטרים והמתפטרים בקרב הנרשמים היומיים כדורשי עבודה בשירות התעסוקה, מ 36% ביום שני שעבר ועד לכמחצית הבוקר, כפי שניתן לראות בגרף המצורף.
+חוסר השקיפות כמנוע הצמיחה של השחיתות
11:03 01/02/21  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה
הניסיון של גורמים ממשלתיים להסתיר החלטות ופעולות עלול להגביר את השחיתות - בין אם בטיפול בקורונה ובין אם בתחומים אחרים  ▪  תובנות בעקבות המיקום הנמוך של ישראל במדד השקיפות הבינלאומי
יותר שקיפות – פחות שחיתות [צילום: פבלו מרטינז מונסיויס/AP]
+המתח האינהרנטי שבין המאבק בקורונה לאתגר זכויות האזרח
09:37 01/02/21  |  רפאל בוכניק   |   לרשימה המלאה
הקלות הבלתי נסבלת של שיפוט 'פבלובי' של כל מהלך ממשלתי 'מרסן' בהקשר לתחלואה, מדרבן כפירה בעיקר, על סף הכשלה מדעת של 'סל' ההגבלות שנועדו ללחום בנגיף הקורונה
(ההדבקה "פסחה" [צילום: דוברות המשטרה])
+בודקים מחדש הפטור מבידוד למחוסנים ששבו מחו"ל
09:21 01/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הסבירה: "הסיכון להידבק הוא לא אפס ויש הכרעה משמעותית לניהול הסיכונים הללו בתבונה"  ▪  גם נושא הבדיקות בכניסה למחוסנים נמצא בדיון  ▪  דוח אמ"ן: להימנע מפתיחה לא מבוקרת של הסגר  ▪  מקדם ההדבקה R ממשיך לעלות  ▪  שיעור החיוביים נותר גבוה - 9.7%
(אלרעי-פרייס. שינויים בעקבות מקרי תחלואה חוזרת [צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת])
+פרחוחנה חייב ללכת
08:42 01/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פסק דינו של בג"ץ בנושא חיסון האסירים הוא הרשעה חד-משמעית של אמיר אוחנה, אשר נטל את החוק לידיו והפך את עצמו למוציא להורג של אסירים. במדינה מתוקנת הוא היה מפוטר תוך עשר דקות. לא אצלנו
("התרסה מקוממת" [צילום: דוד כהן, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האפליה בחיסונים תאריך את הקורונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
בתום חמש שעות של דיונים וויכוחים, הממשלה הצביעה מעט אחרי חצות (יום א', 31.1.21) על הארכת הסגר בארבעה ימים בלבד, עד יום שישי בשעה 7 בבוקר. משרד הבריאות וראש הממשלה בנימין נתניהו רצו להאריך את הסגר בשבוע עד ליום ראשון, אך כחול לבן התעקשה שהסגר יוארך רק עד ליום רביעי בחצות הלילה. בסופו של דבר הוחלט להאריך עד יום שישי, כשביום רביעי הממשלה תתכנס שוב.
01/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, לא היה רשאי לסטות מהנחייתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בנוגע לחיסון האסירים והעצורים - קובע בג"ץ (יום א', 31.1.21). השופט מני מזוז אף מכנה את עמדתו של אוחנה "התרסה מקוממת המצביעה על שיבוש מוחלט בתפיסתו של המשיב את תפקידו וסמכותו".
31/01/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
חוק הקנסות אושר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, ובעקבות כך צפויה העלאה של קנסות הקורונה והרחבה של הסמכות להוצאת צו מינהלי למוסדות חינוך שיימצאו מפרים את תקנות הקורונה. 39 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 18 שהתנגדו לה.
31/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
משטרת ישראל פשטה את הרגל סופית, בצורה מוחלטת, שאין ממנה תקומה. בשעות אלו (יום א', 31.1.21) היא מאפשרת לקיים בירושלים הלווית ענק בה מצטופפים אלפי חרדים - תוך הודאה מפורשת בכך שלא יכלה למנוע אותה. וזה אומר: שהיא לא מסוגלת למלא את שני התפקידים החשובים ביותר שלה - שמירת חיי אדם ואכיפת החוק.
31/01/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיבל לידיו (יום א', 31.1.21), בפעם האחרונה בכהונתו, את השנתון הסטטיסטי "ילדים בישראל 2020" ובו הושם דגש על השפעות הקורונה על ילדי ישראל. באירוע השתתפו מנכ"לית המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדרמן ונציג הנוער שחר ברכה.
31/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il