|
להעלות את המס על העשירים [צילום: אוון ווצ'י, AP]
|
|
|
|
|
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, יפרסם מחר (יום ו', 28.5.21) הצעת תקציב בסך 6 טריליון דולר לשנת התקציב המתחילה ב-1.10.21 - חושף (יום ה', 27.5.21) ניו-יורק טיימס. במונחים ריאליים, זהו התקציב האמריקני הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. ביידן גם יציג תוכנית תקציבית לעשור הקרוב, עם גרעון שנתי ממוצע של 1.3 טריליון דולר בעשור הקרוב ותקציב של 8.2 טריליון דולר בשנת 2031/32. אם התקציב יאושר, הממשל הפדרלי יוציא מדי שנה בעשור הקרוב כרבע מכלל התוצר המקומי, וגביית המיסים תעמוד על חמישית מן התוצר.
חלק משמעותי מהגידול בתקציב נובע משתי תוכניות הענק שהציג ביידן: 2.3 טריליון דולר להשקעה בתשתיות ו-1.9 טריליון דולר לתוכניות רווחה וחינוך. כל אלו יחדיו מייצגים את רצונו של ביידן להגדיל בצורה משמעותית את חלקו של הממשל הפדרלי בפעילות במשק, כחלק מתפיסת העולם האופיינית למפלגה הדמוקרטית. המפלגה הרפובליקנית, לעומת זאת, דוגלת בצמצום מעורבות הממשל. ביידן טוען, כי הוצאות אלו נחוצות כדי לשפר את מצבו של מעמד הביניים, להתמודד עם שינויי האקלים ולהתחרות טוב יותר בשוקי העולם.
ביידן מציע לממן את תוכניותיו בעיקר באמצעות העלאת נטל המס על החברות ועל בעלי ההכנסות הגבוהות - עוד נקודת מחלוקת מרכזית עם הרפובליקנים, התומכים בהפחתת הנטל. הבית הלבן מעריך, כי הגרעון התקציבי יתחיל לרדת רק באמצע העשור הבא, וכי העלאות המס יממנו בטווח של 15 שנה את תוכניות התשתיות והרווחה. בתחום התשתיות מדובר בין היתר על תשתיות פיזיות (כבישים, מסילות וצנרת) ופריסת אינטרנט בפס רחב; בתחום הרווחה מדובר על הרחבת חינוך חינם, ביטוח בריאות וחופשות לטיפול בבני משפחה, ועוד.
עד שהמיסוי יממן את ההוצאות, יהיה על ארה"ב ללוות סכומי עתק - בעיקר באמצעות שוקי ההון, תוך ניצול העובדה שהריבית כיום היא אפסית. ביידן צופה בשנה הבאה גרעון חסר תקדים של 1.8 טריליון דולר, למרות ההתאוששות מן הקורונה. לאחר מכן יירד הגרעון, אך יעלה שוב ל-1.6 טריליון דולר ב-2031. בשנת 2024 יהיה הגרעון כשיעור מן התוצר ברמה הגבוהה ביותר בתולדות ארה"ב; בשנת 2031 הוא יגיע ל-117% תוצר. כל הנתונים הללו הם בלא אירועים יוצאי דופן, כמו מלחמות, אסונות טבע, קריסות כלכליות ומגיפות.
התקציב מצריך את אישור הקונגרס, בו יש לדמוקרטים רוב דחוק בבית הנבחרים (219 מול 211); בסנאט יש שוויון 50, עם הקול המכריע בידי סגנית הנשיא, קאמלה האריס. במצב זה, די בהתנגדות של כמה צירים ושל סנאטור בודד מן הסיעה הדמוקרטית, כדי להפיל את התקציב או חלקים ממנו. בצד החיובי, מבחינת הבית הלבן: חוק התקציב והחוקים הנלווים אליו אינם נתונים לפיליבסטר בסנאט, ולכן די ברוב רגיל (ולא ברוב של 60 סנאטורים) כדי להעביר אותם.
המסמכים שחושף הטיימס מעלים, כי אנשיו של ביידן נוקטים בגישה שמרנית בתחזיותיהם הכלכליות, לעומת גישתו של ממשל טראמפ. להערכתם, אפילו אם תוכניות הענק ימומשו במלואן - הצמיחה השנתית ברוב העשור תהיה 2% בלבד, בדומה לשיעור הממוצע בשני העשורים האחרונים. צמיחה מהירה יותר תצמצם את הגרעון, משום שהיא תוביל לעלייה בגביית המיסים. שיעור האבטלה צפוי לרדת בשנה הבאה ל-4.1%, לעומת 6.1% כיום, ולהישאר מתחת ל-4% בשנים הבאות - על-פי התחזיות. הממשל גם צופה אינפלציה שנתית מירבית של 2.3% בלבד בעשור הבא, ובכך דוחה את החששות מפני התחממות אינפלציונית בשל הסתערות של הצרכנים על המוצרים והשירותים לאחר הקורונה.