|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
זינוק של 10% אחרי בלינקן [צילום: טד וורן, AP] המחיר עלול להגיע ל-200 דולר [צילום: מרטין מייסנר, AP]

יש שלוש סיבות לזינוק במחירי הנפט

אקונומיסט מסביר: הביקוש עלה על ההיצע עוד לפני הפלישה לאוקראינה, האיום באמברגו נפט על רוסיה גרם לבהלה והרכישות ממנה הצטמצמו ממילא בשל העיצומים שכבר הוטלו
08/03/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

"אנחנו מדברים כעת עם שותפינו ובעלי בריתנו האירופיים במטרה לתאם דרך בנוגע לאפשרות של איסור לייבא נפט רוסי". זו הייתה הפצצה שהטיל (6.3.22) שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, ואשר הזניקה את מחיר הנפט בקרוב ל-10%. כעת יש הסבורים, שהמחיר עלול להגיע ל-200 דולר אם המלחמה באוקראינה תתמשך ותסתבך.

שוקי הנפט מצויים בסערה בשל שלוש סיבות, מסביר אקונומיסט. ראשית, גובר החשש שההיצע לא יספיק כדי לענות על הביקוש. האיזון בין השניים היה עדין ממילא בשנה שעברה, כאשר הביקוש זינק בעת ההתאוששות מהקורונה והוא צפוי לחזור בסוף 2022 לרמתו ערב המגיפה. במקביל, ההיצע מוגבל יחסית בשל מחסור בהשקעות ותופעות הלוואי של הקורונה. אופ"ק לא עמד ביעדי התפוקה שלו, לשוק חסרו מיליון חביות ביום והמחיר התקרב ל-100 דולר עוד לפני הפלישה הרוסית.

סיבה שנייה היא הצהרתו של בלינקן. רוסיה מייצאת ביום 4.5 מיליון חביות של נפט גולמי ו-2.5 מיליון חביות של מוצרי נפט, והיא היצואנית השנייה בגודלה בעולם. אם אכן יוטל אמברגו מוחלט וכל הייצוא הזה ייפסק, יספוג המשק העולמי מכה קשה. במטרה לרכך מכה זו, המערב פונה לעתודות שבידיו. סוכנות האנרגיה העולמית הודיעה בתחילת החודש, כי חברותיה יתאמו שחרור של 60 מיליון חביות ממאגרי החירום, אך מדובר בכמות השווה לפחות משבועיים של הייצוא הרוסי.

אין בנמצא ספקית אחרת – וגם לא כמה ספקיות יחדיו – אשר יוכלו להחליף במהירות ובכמות מספיקות את רוסיה. אפילו סעודיה לא תוכל להוסיף יותר מאשר מיליון חביות ביום בתוך מספר חודשים, ועתודות התפוקה של אופ"ק כולה הן 2 מיליון חביות ביום. התפוקה בקנדה, ברזיל וגינאה גדלה, אך שלושתן יחדיו יוסיפו בהמשך השנה פחות ממיליון חביות ביום. זו הסיבה לכך שדיפלומטים אמריקנים עובדים שעות נוספות במטרה למצוא חלופות, כאשר אחת מהן היא פצלי השמן של ארה"ב עצמה. אולם, במגזר הנפט האמריקני אין אהדה רבה לממשל ביידן, הנתפס כאובססיבי בתחום האקלים ומוטה לרעת הדלקים המאובנים. תפוקת פצלי השמן אמורה ממילא לעלות השנה במיליון חביות ליום, ובעיות בשרשרת האספקה (למשל: מחיר החול, החיוני להפקה, זינק פי שלושה) מקשות מאוד על הכפלת הכמות – ובכל מקרה תידרש לכך לפחות שנה.

אקונומיסט מציין, כי הסרת העיצומים מעל אירן יכולה לסייע, שכן היא תוכל להוסיף 500,000 חביות ביום בתוך חצי שנה וכמות כפולה בתוך זמן כפול. בשבוע שעבר נרשמה התקדמות במו"מ הגרעין איתה, אך אז הפתיעה רוסיה בדרישה שהעיצומים סביב אוקראינה לא יחולו על הסחר שלה עם אירן. עוד דווח, כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם ונצואלה, שגם ייצוא הנפט ממנה מוגבל בשל עיצומים, אבל גם היא לא תוכל לספק יותר מ-500,000 חביות ביום בתוך שנה.

אפשרות חילופית: עיצומים מדורגים
אירופה היא הלקוח העיקרי [צילום: מישה ג'פרידזה, AP]

הסיבה השלישית היא הופעתם של "עיצומים עצמיים". ייצוא הנפט מרוסיה בעייתי כבר כיום, עוד לפני עיצומים ישירים עליו, בשל העיצומים האחרים שהטילה ארה"ב ובמיוחד על הבנקים הרוסיים. רבים בעולם אינם יודעים האם במצב זה מותר להם לקנות נפט רוסי וכיצד לשלם תמורתו, ולכן הם פשוט מתרחקים מכל עסקה ברוסיה. על-פי ההערכות, התוצאה היא שכבר כעת יצאו מן השוק 2 מיליון חביות ביום. אפילו סין והודו, שתי מדינות שבדרך כלל לא מתרגשות במיוחד מעיצומים אמריקניים, נמנעות מעשיית עסקים עם ספינות רוסיות ובנמלים רוסיים.

האפשרות של אמברגו על הנפט הרוסי מציבה התלבטות בפני ארה"ב, מסביר אקונומיסט. מנהיגי המערב רוצים להעניש את רוסיה מבלי לשלוח חיילים לאוקראינה, ואמברגו נפט הוא הנשק החזק ביותר שברשותם, אולם שימוש בו עלול לערער את המשק העולמי כולו. קרן המטבע העולמית הזהירה בסוף השבוע, כי השלכות המלחמה והעיצומים יהיו "רציניות מאוד" וכי אם המצב יחמיר, הן עלולות להיות "עוד יותר הרסניות". לכן הבהיר בלינקן, שאמברגו נפט יוטל רק אם ארה"ב תוכל להבטיח ש"יש עדיין אספקה מתאימה של נפט לשוקי העולם". חוסר ההתלהבות של האירופים מובן לנוכח העובדה, שארה"ב מייבאת מעט נפט מרוסיה בעוד אירופה היא הלקוחה העיקרית שלה עם 2.7 מיליון חביות נפט גולמי ומיליון חביות של מוצרי נפט.

האם בלינקן התכוון ברצינות? אמברגו מיידי ומוחלט עלול לדרדר את ארה"ב ואירופה למיתון. ייתכן שבשל כך ינקטו צעד פחות דרמטי ויפעילו עיצומים הדרגתיים, כפי שעשתה ארה"ב מול אירן. עיצומים אשר יגבילו את הייצוא הרוסי יותר ויותר במשך כמה חודשים יעניקו לקרמלין תמריץ לשנות את התנהגותו. אבל המורכבות של תכנון צעד כזה ויישומו עלולה להכות בשוק בכל מקרה.

תאריך:  08/03/22   |   עודכן:  08/03/22
איתמר לוין
+אוקראינה בין אסון, פשרה מלוכלכת וגאולה
07:26 09/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טום פרידמן מציג בניו-יורק טיימס שלושה תרחישים לסיום המלחמה באוקראינה: כיבוש מוחלט שלה, פשרה שתשמר את העצמאות הנומינלית שלה והפלתו של פוטין בידי אזרחי רוסיה ומקורביו
איירופלוט, מוסקבה. להיות כלואים ברוסיה [צילום: פאבל גולובקין, AP]
פשעים שלא נראו מאז הנאצים [צילום: AP]
+התמתנות בעליית מחיר הנפט בעקבות האמברגו האמריקני
07:25 09/03/22  |  איציק וולף, איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
לאחר הודעתו של ביידן על האמברגו עלה המחיר ל-132 דולר לחבית; הבוקר הוא עומד על 129 דולר  ▪  ירידות קלות בבורסות באסיה, עליות של קרוב ל-1% בבורסה בתל אביב
(ספקית הנפט השנייה בגודלה בעולם [צילום: AP])
+האסון באוקראינה (ב')
07:14 09/03/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
חזרתי שנית לעיר חרקוב ושוטטתי ברחובותיה לפני כ-120 שנה, כשחיפשתי את מוקדי תנועת ההשכלה, כי חשתי חובה להצטרף לאלפי המפגינים מכל תנועות הנוער היהודיות נגד תוכנית אוגנדה, תוכנית שעוצבה על-ידי דמות מרכזית בתנועה הציונית, בנימין זאב הרצל, שמצאה במדינת אוגנדה באפריקה אלטרנטיבה למדינת ישראל
(בנימין זאב הרצל [צילום: סולטן קלוגר /לע"מ])
+על קרבות העיניים והלב ושיר אהבה נצחי
07:13 09/03/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
עם ישראל חי ותודה לאל שיש לו משרד חוץ עם עובדים מצוינים, מסורים ומרגשים כל כך  ▪ 

(לבחור בחיים [צילום: אנדראה אלכסנדרו/AP])
+קריאה אחרת במגילת אסתר (ג')
07:13 09/03/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
אינני חפץ בהתייהדות מתוך אימה ופחד  ▪  אני מבקש התיהדות מתוך הזדהות עם ערכיה  ▪  ארון הספרים היהודי מבורך בערכים, שהייתי רוצה שיכבשו את הגויים ולא "כי נפל פחד היהודים עליהם"
(גיל על טבח המוני [צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90])
+רוסיה: מטבעות זרים לא יימכרו עד ספטמבר
01:15 09/03/22  |  עידן יוסף
הבנקים ברוסיה לא ימכרו לאזרחים מטבעות זרים עד חודש ספטמבר, תקופת הוראת השעה. עם זאת ניתן יהיה להמיר מטבע זר לרובל במזומן, בכל עת ובכל היקף.
+קוקה קולה ופפסי משעות פעילות ברוסיה
00:19 09/03/22  |  עידן יוסף
חברות סטארבקס, קוקה קולה ופפסי משעות את פעילותן ברחבי רוסיה. מדובר באחרונות חברות הענק שנוקטות השעיה, בין היתר בעקבות לחץ עליהן בדעת הקהל בארה"ב.
+אוקראינה: ‏מיקולאייב שוחררה מידי הרוסים
00:07 09/03/22  |  עידן יוסף
‏אוקראינה: כבשנו מחדש את אזור מיקולאייב בדרום המדינה מידי הכוחות הרוסים.
+מחשבות על המלחמה באירופה
23:09 08/03/22  |  יבגני פטישמן   |   לרשימה המלאה
המלחמה באוקראינה צריכה להוות תזכורת לכולנו שמלחמות בין צבאות אינן נחלת העבר  ▪  זוהי תופעה שהתקיימה לכל אורך ההיסטוריה האנושית, ואין סיבה להאמין שתיעלם בעתיד הנראה לעין, אם בכלל
(חיילים אוקראינים [צילום: ואדים גירדה/AP])
+רוסיה מציעה הפסקת אש חדשה מהשעה 2 לפנות בוקר בכמה ערים
23:05 08/03/22  |  עידן יוסף
בנוסף, רוסיה הציעה הפסקת אש חדשה - מיום רביעי בשעה 02:00 לפנות בוקר (ד') בכמה ערים שונות באוקראינה. מוסקבה הדגישה שהיא מוכנה לספק מסדרונות הומניטריים מקייב, מחרקוב ומערים אחרות. נציבות הפליטים של האו"ם דיווחה כי "הנחת העבודה היא שעד כה יצאו מאוקראינה 4 מיליון תושבים, אבל ייתכן שבימים הקרובים יהיה צורך לעדכן את מספר הפליטים".

גורם בכיר בארה"ב אמר כי לא ניתן לנבא מה פוטין יעשה בהמשך, אבל אמריקה מוכנה לכל תרחיש. הגורם עדכן כי רוסיה ואוקראינה עדיין מחזיקות בכוח אש בכמות גדולה. לדבריו, לפי שעה אין סימנים לכך שרוסיה משנעת כוחות נוספים לאוקראינה. בתוך כך, זלנסקי הודה לביידן על מנהיגותו ועל החלטתו לאסור יבוא נפט וגז מרוסיה.

למרות החשש מפני שכנותיה, ממשלת פולין הודיעה שהיא מוכנה לאפשר לצבא ארה"ב להשתמש בכל מטוסי המיג 29 שלה.
+מקדונלד'ס תשעה פעילותה ברוסיה
22:35 08/03/22  |  עידן יוסף
מקדונלד'ס הודיעה שבכוונתה להשעות את פעילותה ברוסיה. החברה, שכניסתה הייתה הסמל לקריסת ברית המועצות, סוגרת את כל 850 סניפיה.
+האנטישמיות מבעבעת שוב באוקראינה
22:29 08/03/22  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה
אל על ממשיכה לשלוח מאות טונות של ציוד הומניטרי ורפואי לאוקראינה, חילצה אלפי יתומים ופליטים, הטיסה אותם ארצה, מפעילה טיסות לרוסיה כדי לחלץ משם יהודים שרוצים לברוח מאימת העריצות
(תיאום מלא עם ממשלת ישראל [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90])
+עוקף ועדת עלייה: ועדת החוקה הקימה ועדת משנה לתפוצות
20:51 08/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אישרה הקמת ועדת משנה לזכאי חוק השבות וקשר עם התפוצות  ▪  היו"ר כלפון: "נתאר לעצמנו שבאמצע מגיפה לא תהיה ועדה"  ▪  רוטמן: "עוקפים את התקנון שאומר שלא תועבר לוועדת משנה כל סמכות של ועדה קבועה. אתם עושים את זה בזמן מלחמה ועוד מזילים דמעות תנין על זה שאנחנו לא משתפים פעולה"
יום טוב חי כלפון. בראש הוועדה [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+אוקראינה: 167 אלף אזרחים חזרו לאוקראינה
18:43 08/03/22  |  עידן יוסף
משמר הגבול של אוקראינה: 167,000 אזרחי אוקראינה חזרו למדינה המופגזת במהלך 12 ימי המלחמה, מתוכם כ-80 אחוז גברים.
+25 אלף לא-יהודיים מאוקראינה יורשו להיכנס לארץ
18:35 08/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יקבלו אשרת שהייה לשלושה חודשים עם אפשרות הארכה והיתרי עבודה במקרה של המשך הלחימה  ▪  מלבדם קיים פוטנציאל לקליטת כ-100 אלף לא-יהודיים  ▪  שקד: "אין עוד אף מדינה הצפויה להתמודד עם אירוע בסדר גודל כזה"
(שקד. פוטנציאל לכ-125,000 פליטים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+חרם נפט אמריקני על רוסיה; אירופה בוחנת צמצום הייבוא
17:43 08/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ביידן הודיע על הפסקה מוחלטת של ייבוא הנפט והגז מרוסיה  ▪  נציבות האיחוד האירופי מציעה לצמצם השנה בשני שלישים את הייבוא מרוסיה ולהפסיקו לחלוטין לפני 2030; לא ברור האם פסגת האיחוד תאמץ את ההצעה
(הבנזין בארה"ב יתייקר עוד יותר [צילום: מרסיו סנצ'ז, AP])
+ביידן צפוי למסור הצהרה בשעה 17:45
16:19 08/03/22  |  עידן יוסף
נשיא ארה"ב ביידן צפוי למסור הצהרה בשעה 17:45 שעון ישראל. על-פי ההערכות, הוא צפוי להכריז על כך שארה״ב תפסיק לייבא גז ונפט מרוסיה.

+זלנסקי שוחח עם בנט: "דנו בדרכים לסיים את המלחמה"
15:24 08/03/22  |  מירב ארד
"שוחחתי עם רה"מ נפתחי בנט והודתי לו על ניסיונות התיווך של ישראל. דנו בדרכים לסיים את המלחמה", כתב נשיא אוקראינה זלנסקי בחשבון הטוויטר שלו.
(זלנסקי. בתקשורת עם בנט [צילום: AP])
+התובע בגרמניה פתח בחקירה נגד רוסיה בחשד לפשעי המלחמה
15:03 08/03/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
החקירה נוגעת לדיווחים על שימוש בפצצות מצרר, תקיפות בשכונות מגורים ותשתיות אזרחיות  ▪  כמו-כן יחקרו שימוש ביחידות צ'צ'ניות לצורך חיסול בכירים ופוליטיקאים באוקראינה, בהם הנשיא זלנסקי
(גרמניה. תחקור פשעי מלחמה [צילום: מרקוס שרייבר, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש שלוש סיבות לזינוק במחירי הנפט
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
שרת הפנים איילת שקד הציגה (יום ג', 8.3.22) את המדיניות החדשה עבור כניסת אזרחים אוקראינים לישראל, שגיבשה עם משרד החוץ והעומד בראשו השר יאיר לפיד.
08/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מדינות המערב מתקרבות לפגיעה קשה במיוחד בייצוא מוצרי האנרגיה מרוסיה - מקור ההכנסה העיקרי של המדינה והאמצעי החריף ביותר שבידיהן במסגרת העיצומים בעקבות פלישתה לאוקראינה. האיחוד האירופי הציג (יום ג', 8.3.22) תוכנית לצמצום הייבוא בשני שלישים השנה והפסקתו לחלוטין "הרבה לפני 2030", והנשיא ג'ו ביידן הודיע על אמברגו אמריקני בתחום זה; ארה"ב מייבאת מרוסיה 10% מצריכת הנפט שלה.
08/03/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
התובע הכללי הגרמני פיטר פרנק פתח בחקירה נגד רוסיה בחשד לפשעי המלחמה שבוצעו במהלך הפלישה לאוקראינה. כך מדווח (יום ג', 8.3.22) העיתון הגרמני "דר שפיגל". אחד החשודים העיקריים בהם מדובר: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
08/03/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בנימין נתניהו, תפסיק לטשטש את התמונה בהתבטאותך הדמגוגית. ענה בפשטות: אתה מציע לישראל לתקוף עתה את מתקני הגרעין באירן? נגד ארצות הברית? נגד רוסיה?
08/03/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ומי התגייס במקום הראשון לעזרת הקהילות היהודיות ותושבי אוקראינה במלחמת רוסיה? ניחשתם נכון: חב"ד (איך לא) ומה פשר ההבנה ההדדית הנרקמת בין גנץ לביבי? התשובה-כיסא ראש הממשלה הנחשק! ולקינוח פסוקו
08/03/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il