|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
הפצצה אתמול בפרברי קייב [צילום: ודים גרידה, AP]

הסדר באוקראינה - אם פוטין יפנים את המצב

וושינגטון פוסט מנתח את הסיכוי להסכם שיביא לסיום המלחמה: רוסיה תעמוד על הימנעות מהצטרפות אוקראינה לנאט"ו, וזו מצידה תדרוש ערבויות מערביות ואולי הצטרפות לאיחוד האירופי הבעיה המרכזית: האם פוטין יתפוס שאין לו סיכוי לנצח בשדה הקרב
18/03/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

האם רוסיה ואוקראינה יכולות להגיע להסדר? התשובה הקצרה, אומר וושינגטון פוסט (18.3.22), היא: כן. יש מקום לחשד שמא המהלכים הדיפלומטיים של ולדימיר פוטין נועדו רק להרוויח זמן, ואין ספק שהוא אינו איש של שלום. אבל ההתנגדות האוקראינית העיקשת והעיצומים המערביים, ייתכן שהקרמלין יהיה פתוח להסכם. אלא שעמדות הצדדים מרוחקות מאוד, אז מה הסיכוי האמיתי שיהיה הסכם?

נקודות המחלוקת העיקריות
חייל רוסי בחצי-האי קרים [צילום: AP]

1. ניטראליות. זוהי הדרישה החשובה ביותר מבחינת רוסיה: ניטראליות של אוקראינה. שורשי המלחמה ברצונה של קייב להצטרף למערב, באמצעות חברות בנאט"ו ובאיחוד האירופי. דמוקרטיה משגשגת וקשורה למערב המצויה בגבולה המערבי של רוסיה, עלולה להוות דגם מושך בעיני העם הרוסי. פומבית טוען פוטין, כי מדובר בסכנה ביטחונית לארצו, למרות שנאט"ו העלתה את הצטרפותה של אוקראינה על מסלול איטי.

2. ערבויות ביטחוניות מערביות. כל הסכמה אוקראינית לניטראליות חייבת, מבחינתה, להיות מלווה בערבויות של המערב לבוא לעזרתה אם תהיה שוב בסכנה – ערבויות להן רוסיה תהיה מודעת. זוהי הנקודה הבעייתית ביותר מבחינת מוסקבה. פתרון אפשרי הוא הגבלת סוגי הנשק שניתן יהיה להציב בגבול בין שתי המדינות.

3. קרים, דונצק ולוהנסק. המלחמה החלה למעשה בעשור שעבר, כאשר אוקראינה חתמה על הסכם לחברות חלקית באיחוד האירופי. רוסיה הגיבה בסיפוח חצי-האי קרים ובהצתת הבדלנים במחוזות הצמודים לגבולה – אשר בעצמאותם הכירה ערב הפלישה. היא עשויה לדרוש הכרה של קייב והקהילה הבינלאומית בסיפוח קרים ובשליטה בפועל שלה בשני המחוזות.

כיצד אוקראינה יכולה לקנות שלום
יוכל לשווק הסכם בעייתי [צילום: AP]

הפוסט מצטט את ארוויד בל ודנה וולף, מומחים לענייני רוסיה באוניברסיטת הרווארד, האומרים שאוקראינה יכולה לוותר בנקודות חשובות ועדיין לשמור על ריבונותה. יהיה עליה להסכים לניטראליות כפויה – לוותר רשמית על חלום ההצטרפות לנאט"ו, המופיעה בחוקתה. ולדימיר זלנסקי רמז בפומבי שהוא מוכן לכך. הרוסים עשויים לדרוש זאת בכתב ובתיקון לחוקה. בתרחיש הגרוע ביותר, יהיה עליה להכיר בסיפוח קרים ובעצמאות דונצק ולוהנסק, תוך ויתור על דרישתה לנסיגה רוסית מלאה. יש סימנים שהיא תהיה מוכנה לכך בתמורה לנסיגה מיתר חלקיה וערבויות ביטחוניות בינלאומיות.

הציבור האוקראיני יתקשה לבלוע פשרה כזאת. אבל זלנסקי, שהפך לגיבור בארצו ומחוצה לה, יוכל לשווק אותה. אם הרוסים יכירו בזכותה של אוקראינה להתקיים ויאפשרו ערבויות מערביות, יהיה לו מסלול חדש לעתידה של ארצו. בנג'מין חדד, מבכירי המועצה האטלנטית, אמר לפוסט, כי אוקראינה תוכל לדרוש בתמורה להתקבל לאיחוד האירופי; רוסיה הציבה השבוע כדוגמה את אוסטריה ושבדיה – שאינן חברות בנאט"ו, אך חברות באיחוד האירופי. אבל עדיין לא בטוח האם פוטין יסכים לקיומה של דמוקרטיה פורחת בשכנותו.

פייננשל טיימס דיווח שלשום (16.3.22) על תוכנית בת 15 סעיפים שעלתה בעיקר במאמצי התיווך של נפתלי בנט. היא כוללת הימנעות מהצטרפותה של אוקראינה לנאט"ו או הצבת כוחות זרים בשטחה, תוך שמירה על צבאה שלה. אבל האוקראינים טענו שמדובר רק בטיוטה המציגה את הדרישות הרוסיות. פקידים אמריקנים קידמו בברכה סימנים דיפלומטיים חיוביים, אך הדגישו שאינם רואים הוכחות לכך שפוטין מוכן לשנות את נתיבו.

הסיוט של פוטין
אדם חזק שאינו חזק? [צילום: דרקו וג'ינוביץ, AP]

התרחיש הגרוע ביותר מבחינתה של רוסיה הוא זה בו פוטין נאלץ להשלים עם תבוסה. וולף ובל אומרים, כי זו תהיה המשמעות של הסכמה להסגת כל כוחותיו מכל אוקראינה, כמו גם הסרת ההכרה בעצמאות דונצק ולוהנסק; קרים תישאר חלק מרוסיה אך תפורז. אוקראינה תורשה לפעול להצטרפות לאיחוד האירופי אך לא לנאט"ו; מבחינת פוטין, זהו קו אדום אפילו בתבוסה.

בתמורה, המערב יסיר את כל העיצומים מעל רוסיה ויסכים לנהל עימה שיחות על הביטחון וההגנה באירופה. רבים סבורים שאין סיכוי שפוטין יסכים לעסקה כזו, לנוכח ההשפעה הרבה שלה על מעמדו מבית. ככלות הכל, מהו אדם חזק ששוב איננו חזק? פוטין טען שהממשלה בקייב מונהגת בידי נאצים – למרות שזלנסקי יהודי ואיבד בני משפחה בשואה. אבל, אמרה השבוע רוז גוטמולר – שהייתה סגנית מזכיר נאט"ו בשנים 2019-2016 – פוטין נמנע בימים האחרונים מלחזור על דרישתו להחלפת המשטר והוא מתחיל למתן חלק מדרישותיו.

מדוע ייתכן שלא יהיה הסדר

הסיכוי להסדר תלוי בכך שפוטין יבין שהוא ניסה לבלוע יותר מכפי יכולתו ושהפלישה לאוקראינה באמת גדולה ממידותיו. היו אפילו שטענו, שהוא עלול להשתמש בנשק גרעיני טקטי לפני שיודה בתבוסה.

ג'ון הרבסט, לשעבר שגריר ארה"ב באוקראינה, ציין באוזני הפוסט, כי היה זה שר החוץ סרגיי לברוב שדיבר על הסדר אפשרי – ולא פוטין. אבל הוא אינו מוציא מכלל אפשרות שיהיה הסדר, במיוחד אם רוסיה תגיע לקצה גבול יכולתה בשדה הקרב ואם המערב יפגין נחישות בעיצומים ובמשלוח נשק לאוקראינה. "פוטין עדיין חושב שהוא יכול איכשהו לנצח בשדה הקרב, אם הוא יגיע לנקודה בה יבין שזה לא יקרה, אז אולי הוא יתחיל לנהל מו"מ ברצינות".

תאריך:  18/03/22   |   עודכן:  18/03/22
איתמר לוין
+יש חברות מערביות שנשארו ברוסיה - בינתיים
16:30 18/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
400 חברות כבר הודיעו על יציאה מלאה או חלקית מרוסיה, אך אחרות נשארות - במיוחד אלו שהשוק הרוסי מהווה נתח משמעותי מפעילותן, כגון רשתות מרכולים גרמניות  ▪  אקונומיסט צופה שגם חברות אלו יגלו בקרוב שהפגיעה במוניטין שלהן גבוהה מכדי להתעלם ממנה
(המרכול הפיני פריסמה ערב סגירה, סנט פטרסבורג [צילום: AP])
+כ-200 אלף עובדי מדינה רוסיים הובאו להפגין בעד מדיניות פוטין
15:18 18/03/22  |  עידן יוסף
מפגן הכוח של הקרמלין: כ-200 אלף איש בהפגנה במוסקבה בעד ה"מבצע" באוקראינה - פוטין ינאם בקרוב. משרד הפנים הרוסי: מפגן תמיכה באצטדיון לוזנסקי ומחוצה לו - בעד המבצע ובציון יום סיפוחו של האי-קרים. לפי הדיווחים, המשתתפים לא הגיעו באופן ספונטני אלא מדובר בעובדי מדינה שהכריחו אותם להגיע, והם הוסעו לשם במיוחד. מדובר באצטדיון שאירח את גמר מונדיאל 2018.
+פוטין כינס את הקבינט, הפעם ללא מצלמות
15:01 18/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר החוץ הרוסי הכריז כי מעתה מוסקבה לא תסתמך על המערב  ▪  זלנסקי שוחח עם נשיאת הנציבות האירופית על ההצטרפות לאיחוד ואמר כי הם "מתקדמים לעבר מטרתם האסטרטגית המשותפת"
פליטים מאוקראינה בגבול מולדובה [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]
+סין שלחה נושאת מטוסים אל מיצרי טייוואן
13:51 18/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נושאת מטוסים סינית חצתה את מיצרי טייוואן  ▪  באזור נמצאת בימים אלה משחתת אמריקנית  ▪  מקור אמריקני כינה את המעשה - התגרות  ▪  משרד החוץ הסיני: "מכבדים ריבונות ושלמות טריטוריאלית של כל המדינות"
נושאת מטוסים סינית [צילום ארכיון: מארק סכיפלבין/פול AP]
+מדינות המערב מפעילות צעדים חריפים נגד בלארוס
13:37 18/03/22  |  עידן יוסף
ארה"ב והמועצה האירופית יוצאות בצעדים חריפים נגד בלארוס, בעלת בריתה של רוסיה השוכנת מצפון לאוקראינה. בית הנבחרים האמריקני העביר ברוב מוחץ צו שעוצר את המסחר בין המדינות. במקביל, המועצה האירופה אישרה לעצור את "כל היחסים", כלשונה, עם הרשויות הבלארוסיות.

בלארוס משמשת כשטח היערכות רוסי לתקיפה בחזית הצפונית. שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו תומך בנשיא רוסיה ואתמול המליץ לנשיא אוקראינה זלנסקי לחתום על הסכם עם פוטין או להיכנע.

תמונות לווין עדכניות מבלארוס מראות כוחות רוסיים רבים בגבולה הצפוני של אוקראינה. דוח מודיעין של חברת הלווינים ופתרונות המודיעין אימג'סאט אינטרנשיונל מציג שיירה באורך קילומטר של כלים צבאיים, כנראה מסוקים - וכן גם מפציצים רבים.


+רוסיה מאיימת לתקוף כל משלוח שייחשד כנשק
13:12 18/03/22  |  עידן יוסף
שר החוץ הרוסי ב-RT: רוסיה תתקוף משלוחים שיועברו לאוקראינה אם נחשוד שמדובר במשלוח נשק - זו תהיה מטרה לגיטימית.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אומר כי נשיא רוסיה פוטין הודיע לחברי ועדת הביטחון של רוסיה, על שיחות טלפוניות בינלאומיות רבות שהוא מקיים.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסדר באוקראינה - אם פוטין יפנים את המצב
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
18/03/22 17:24
2
לד
18/03/22 18:44
3
חשדנית
19/03/22 21:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
שעות אחרי מתקפת הטילים על מוסך התחזוקה של מטוסים בלבוב, אומר (יום ו', 18.3.22) נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי כי ארצו ממשיכה בתהליכי ההצטרפות לאיחוד האירופי. לדבריו, שוחח בעניין עם נציבת האיחוד אורסולה פון דר ליין ושניהם "מתקדמים לעבר מטרתם האסטרטגית המשותפת".
18/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
שעות לפני שיחתם של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג שצפויה להתקיים בשעה 15:00 (יום ו', 18.3.22) ולעסוק בלחימה באוקראינה, שלחה סין נושאת מטוסים סינית בשם "שאנדונג" לחצות את מיצרי טייוואן, אזור רגיש המצוי במתיחות בין טייואן וארצות הברית ובין סין.
18/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
היום ה-23 לפלישה הרוסית לאוקראינה. ברקע הדיווחים על התקדמות במשא-ומתן בין רוסיה ואוקראינה, מועצת העיר מריופול טענה כי הרוסים ביצעו בין 50 ל-100 תקיפות מדי יום מאז פרוץ המלחמה. הבוקר (יום ו', 18.3.22) התרחשה הפגזה הכבדה של הרוסים על שדה התעופה הבינלאומי בלבוב, שבה כנראה לא היו נפגעים. עוד דווח כי ככל הנראה מטרת התקיפה לא הייתה שדה התעופה עצמו. לבוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, משמשת כמקום מעבר של פליטים למדינות השכנות. מהדיווחים עולה כי בוצעו ארבע תקיפות.
18/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
האם ולדימיר פוטין חולה בגופו או בנפשו, ומדוע בכל מקרה הוא נושא באחריות המלאה למלחמה כיצד כולנו משלמים את מחיר ההגנה על החרות וכיצד מגיבים הרפובליקנים מהי המדיניות הישראלית הנכונה בהיבטים השונים של העימות
18/03/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
מה קורה במוסקבה? האם אנו צופים במאבקי כוח בתוך הממסד הביטחוני? על-פי העיתונאי החוקר כריסטו גרוזב מאתר התחקירים המשובח "בלינגקט", אנשי "שירות הביטחון הפדראלי" (FSB) עצרו את הגנרל רומן גברילוב, סגנו של וויקטור זולוטוב, ראש ה"משמר הלאומי" ("רוסגבארדיה") - אותו גוף סמי צבאי בן 400 אלף איש המיועד לאכיפת הסדר הציבורי אך כולל גם יחידות מיוחדות ללוחמה בטרור.
17/03/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il