|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מעצר מפגינה בסנט פטרסבורג [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
תלמידים הקליטו את מוריהם

צילו של סטלין: הלשנות

ממשל פוטין מעודד את הרוסים להלשין על מי שמותח ביקורת על המלחמה באוקראינה, והללו מסתכנים במאסרים ממושכים יש גם גילויי תמיכה מפתיעים בהם, מדווח ניו-יורק טיימס
11/04/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

מרינה דוברובה, מורה לאנגלית באי הרוסי סחלין שבאוקיינוס השקט, נשאלה בידי תלמידותיה בכיתה ח' על דעתה בנוגע למלחמה באוקראינה. היא השיבה: "אוקראינה היא מדינה נפרדת". אחת התלמידות השיבה: "כבר לא". לאחר מספר ימים היא הועמדה לדין. בבית המשפט הושמעה הקלטה של השיחה שביצעה אחת התלמידות. דוברובה נקנסה ב-400 דולר בשל עלבון לכוחות המזוינים; בית הספר פיטר אותה בשל "התנהגות שאינה הולמת". בעידודו הישיר של ולדימיר פוטין, הרוסים התומכים במלחמה פועלים נגד מתנגדיה – מדווח ניו-יורק טיימס.

לא מדובר עדיין בתופעות נרחבות, אבל הן מלמדות על הפרנויה והקיטוב ההולכים וגוברים בחברה הרוסית. אזרחים מוקיעים זה את זה בסגנון הטרור של ימי יוסף סטלין, בעידוד רטוריקה ממשלתית ובגיבוי חוקים מרחיקי לכת ההופכים את ההתנגדות לעבירה פלילית. יש דיווחים לפיהם תלמידים מלשינים על מורים וסועדים מלשינים על שכניהם.

הבעלים של חנות מחשבים בקניון במוסקבה, מאראט גראצ'ב, זכה לביקור משטרתי לאחר שעובר אורח דיווח על השלט "לא למלחמה" שבחלונו. בסנט פטרסבורג נחשד קורא בספרייה בתמיכה במערב, כאשר הספרן סבר בטעות שהוא קורא ספר של מארק טוויין. במחוז קליניגרד ביקשו הרשויות מהתושבים למסור מספרי טלפון וכתובות דוא"ל של "פרובוקטורים" בנוגע ל"מבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה.

ההיסטוריה של רציחות המוניות ומאסרים פוליטיים בעידן הסובייטי וההלשנות שעודדה המדינה, מטילים כעת את צילם על הדיכוי הגובר ברוסיה. פוטין קבע את הטון בנאום ב-16 במרס, כאשר קבע שהחברה הרוסית זקוקה ל"טיהור עצמי" בו אזרחים "מבחינים בין פטריוטים אמיתיים לבין מעמידי פנים ובוגדים, ופשוט מעיפים אותם כמו זבוב שמקרה נכנס לפיהם". בהיגיון הסובייטי, מי שאינו מדווח על אזרח אחר עלול להיות חשוד בעצמו – מסביר הטיימס.

בחודש שעבר חתם פוטין על חוק, לפיו אמירות סותרות לקו הרשמי לגבי הנעשה באוקראינה עלולות להוביל ל-15 שנות מאסר. החוק כבר הופעל נגד 400 בני אדם, כולל מפגין שאחז פיסת נייר ועליה שמונה אותיות ברוסית: "לא למלחמה". ברוב המקרים העונש היה קנס, אם כי כמה מפגינים נשלחו למאסרים בני עד 30 יום. אבל יש מי שחוששים מעונשים חמורים בהרבה.

אירינה גֶן, מורה לאנגלית בעיר פֶּנְזָה שבמערב רוסיה, מצאה יום אחד בכיתה אות Z ענקית – סמל המלחמה של הקרמלין – מצוירת על הלוח. היא אמרה לתלמידיה, שהאות נראית כמו חצי צלב קרס. מאוחר יותר שאל אותה תלמיד כיתה ח' מדוע רוסיה סולקה מתחרויות ספורט באירופה. גן השיבה שהצעד מוצדק, כל עוד רוסיה אינה מתנהגת בצורה מתורבתת. תלמידה העירה, שלא כל העובדות ידועות להם; גן הסכימה: "אתם לא יודעים דבר". הקלטה של השיחה הופיעה ב"טלגרם". שירות הביטחון FSB זימן את גן והזהיר אותה שדבריה הם "100% עבירה פלילית". כעת היא מצויה בחקירה בחשד לגרימת "השלכות כבדות" – עבירה שהעונש עליה הוא 15-10 שנות מאסר. גן התפטרה לאחר שזכתה לתמיכה מועטה בלבד מצד תלמידיה ועמיתיה.

אבל אחרים שהיו קורבן להלשנות מפיקים לקחים יותר אופטימיים, ממשיך הטיימס. אחת מתלמידיותיה לשעבר של דוברובה גייסה עבורה 150 דולר בתוך יום, עד שדוברובה ביקשה ממנה להפסיק ואמרה שתשלם את הקנס בכוחות עצמה.

אף אחד ממאות לקוחותיו של גראצ'ב לא נטש אותו, למרות שהמחירים של כמה מן השירותים עלו בשל העיצומים המערביים. גראצ'ב נקנס ב-1,200 דולר; פוליטיקאי מקומי פרסם את מספר חשבון הבנק למי שרוצה לסייע והסכום גויס תוך שעתיים. בסך-הכל קיבל גראצ'ב 3,000 דולר מ-250 איש, ואת ההפרש יתרום לארגון המסייע לאנשים במצבו. גראצ'ב חושב להציב שלט חדש בחלונו: "כאן היה שלט בגללו הוטל קנס של 100,000 רובל".

תאריך:  11/04/22   |   עודכן:  11/04/22
איתמר לוין
+מקרון: מוכן לבקר בקייב אם תהיה בכך תועלת
22:24 11/04/22  |  איציק וולף
נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הצהיר כי יהיה מוכן להגיע לבירת אוקראינה, קייב, אם הביקור יסייע להביא לסיום הפלישה הרוסית ולסיום המלחמה באוקראינה. "אני מוכן להגיע לכל מקום, ואף לקייב, אם תהיה לכך תועלת, ואם זה יעזור לפתוח בדיאלוג", אמר.

בשבת האחרונה ביקר ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, בקייב. ג'ונסון נפגש בקייב עם ולדימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, וסייר איתו ברחובות הבירה האוקראינית.
+ראש עיריית מריופול: 10,000 אזרחים נהרגו
20:43 11/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש העיר האוקראינית הנצורה טוען כי מספר ההרוגים האזרחים עלול להגיע גם ל-20 אלף ומאשים את הכוחות הרוסים במניעת מעבר של שיירות אספקה הומניטרית  ▪  רוסיה השמידה מערכות הגנה אווירית ומשגרי S-300 שהועברו לאחרונה לאוקראינה על-ידי מדינה אירופית
אב בוכה על גופת בנו בבית חולים במריופול [צילום: יבגני מלולטקה, AP]
+הקרב האחרון על מריופול? האוקראינים פסימיים
15:30 11/04/22  |  עידן יוסף
גורמים באוקראינה אומרים שהיום יהיה "הקרב האחרון" על מריופול - מכיוון שהתחמושת האוקראינית "אוזלת", כך דווח בסוכנות הידיעות AFP.
+אמברגו על הנפט הרוסי עשוי להיות הצעד הבא של האיחוד האירופי
13:45 11/04/22  |  מירב ארד
שרי החוץ של אירלנד, ליטא והולנד אמרו (יום ב') כי האיחוד האירופי מנסח הצעות להטלת אמברגו נפט על רוסיה, למרות שעדיין אין הסכמה לגבי הצעד.
+קולבה: רוסיה מגייסת מאמצים לערער את אספקת הנשק לאוקראינה
13:23 11/04/22  |  מירב ארד
שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר כי "מוסקבה הכינה מסע פרסום מסיבי המכוון לתקשורת זרה ולפוליטיקאים עם מיילים והערות המפיצים דיסאינפורמציה על אוקראינה. "אל תיפול לזה."

+בניגוד לפס"ד: רשות האוכלוסין מנעה ממבקשי מקלט לערער
12:15 11/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אגמון-גונן הורתה שלא לגרש מבקשי מקלט מאוקראינה במשך 48 שעות כדי שיוכלו לערער - אך הרשות הודתה שההוראה לא הועברה לאנשיה בנתב"ג ובשל כך גורשו 24 איש בלא שיכלו לערער
מוסקוביץ. הודה בתצהירו [צילום: משרד הפנים]
+היסטוריה אסטרטגית של אוקראינה (5) -
מדוע האוקראינים שונאים את הרוסים
11:45 11/04/22  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
החוקר יליד קייב, אלכסנדר פפקוב, מונה סיבות אחדות לשנאת האוקראינים את הרוסים שהעיקרית שבהם היא "הולודומור" - רצח באמצעות רעב, בשנים 1933-1932 - שגרם למוות של בין שלושה לעשרה מיליון אוקראינים
[צילום: רודריגו עבד/AP]
+רוסיה תמשיך לתקוף תשתיות תחבורה
11:16 11/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
המטכ"ל האוקראיני מעריך כי רוסיה עלולה לבצע "פרובוקציות" בחבל טרנסניסטריה הפרו רוסי במולדובה כדי להאשים את אוקראינה ב"תוקפנות נגד מדינה שכנה" ולפעול גם באזור החבל. בעיר הנצורה מריופול מתקדמים הכוחות הרוסים ומבודדים עוד יותר את שאריות הכוחות האוקראינים הנלחמים עדיין במרכז העיר
הפצצות בעיירה מקרוב, אזור קייב, אוקראינה [צילום: פטרוס ג'יאנקוריס/AP]
+עת לשנות מדיניות
09:32 11/04/22  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
הגדר הלא טובה בין השטחים בשליטת הרשות למדינת ישראל ["הקו הירוק"]  ▪  גדר הפרדה היא חיונית. אם יתוש נבלם ברשת - אינו מטרד, אולם אם יחדור דרך פרצה בה -יתחיל לשוטט בכל הבית ותתקשה ללוכדו, אם בכלל תצליח למוצאו
גדר נחוצה[צילום: איתמר לוין]
+הבנק העולמי: כלכלת אוקראינה נחתכה ב-50%
07:40 11/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
על-פי ההערכות - ייצוא התבואה האוקראינית צנח ב-90% ושאר ענפי הייצוא ירדו ב-50% בשל ניתוק אוקראינה מהים השחור  ▪  כמחצית מבתי העסק נסגרו והשאר פועלים בתפוקה נמוכה
מיליוני פליטים וכלכלה הרוסה [צילום: נרימן אל מופתי, AP]
+המערב מנחית מהלומה גם על הריגול הרוסי
07:14 11/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
400 סוכנים גורשו בגל הגדול ביותר אי-פעם, מה שיקשה על רוסיה לגנוב סודות ולבצע חבלות  ▪  רוסיה מגיבה בגירושים משלה, אך אקונומיסט מצביע על כך שהפלישה עשויה להניב עריקים וסוכנים כפולים
אנשי FSB בפעילות ברוסיה [צילום: AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
רשות האוכלוסין וההגירה "הפרה את החלטת בית המשפט לפחות ב-24 מקרים בהם גירשה מישראל אזרחי אוקראינה שכניסתם סורבה, מבלי שהחלטת הסירוב הועמדה בביקורת שיפוטית. הרשות הפרה בריש גלי את החלטות בית המשפט והצליחה למנוע באופן אפקטיבי באותם מקרים מאזרחי אוקראינה, שהגיעו לישראל בעוד המלחמה משתוללת בארצם, את הסיכוי לשנות את ההחלטה שניתנה בעניינם בערכאות משפטיות". כך קובעת (יום ב', 11.4.22) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן.
11/04/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
חלק חמישי בשיחות עומק עם החוקר יליד קייב שבאוקראינה, אלכסנדר פפקוב, החוקר את הוויית הצבא והמלחמה ואת תולדות המלחמות ומתמקד בסכסוך רוסיה-אוקראינה. בחלק חמישי זה עוסק פפקוב ב"הולודומור" - רצח באמצעות רעב, בשנים 1933-1932 - שגרם למוות של בין שלושה לעשרה מיליון אוקראינים. בנובמבר 2006 הועבר חוק בפרלמנט האוקראיני, שעל פיו הכחשת רצח העם האוקראיני היא עבירה על החוק באוקראינה. אלכסנדר פפקוב טוען שאין מדובר ברצח אלא בשילוב של שנות בצורת חריפה וכישלון הכלכלה הקולקטיביסטית הסובייטית. לא רק באוקראינה, בארה"ב הוא מוגדר על-ידי הקונגרס כרצח עם.
11/04/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
במזרח אוקראינה הגביר הצבא הרוסי את האש במהלך סוף השבוע. בחרקיב נהרגו עשרה בני אדם כולל ילד בהפגזה רוסית כבדה על כמה בנייני מגורים. נמל התעופה של העיר דנייפרו, עיר בת מיליון תושבים, נפגע קשה מאוד במתקפת טילים של הצבא הרוסי. הרוסים ממשיכים להזרים כוחות לכיוון חבל דונבאס.
11/04/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
מדינת ישראל הוכתה שוב בידי מרצחים שחלקם הגיעו מאותם שטחים ולמרבה הכאב - גם רוצחים אזרחי ישראל ממזרח ירושלים ומאום אל-פחם. רוצחים "ישראלים" טעונים טיפול כבוגדים במולדת וזה מכבר ראוי היה שמהם וממשפחותיהם תישלל האזרחות הישראלית. אחד האבסורדים המיוחדים לישראל, מדינת היהודים שהוקמה אחרי הג'נוסייד לעם היהודי בשואה, היא התופעה שרוצחים "פלשתינים", כפי שהם מיחסים לעצמם לאומיות נפרדת, מקבלים תגמול או שכר מהרשות על כל מעשה רצח או חבלה ובני-משפחותיהם מוסיפים לקבל קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי.
11/04/2022  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
כלכלת אוקראינה נחתכה בכ-50%. כך מעריך (יום ב', 11.4.22) הבנק העולמי לאחר כחודש וחצי מאז שפלש צבא רוסיה לאוקראינה.
11/04/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il