|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
בית זיקוק בדרום רוסיה [צילום: AP]

האיחוד האירופי בדרך להפסקת ייבוא הנפט מרוסיה

הנציבות העבירה לאישור המדינות החברות תוכנית לפיה ייבוא הנפט הגולמי יופסק בעוד שישה חודשים, וייבוא מוצרי הנפט - בסוף השנה כרגע אין תוכנית מקבילה להפסקת ייבוא הגז הטבעי
04/05/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

נציבות האיחוד האירופי גיבשה תוכנית להפסקת ייבוא נפט ומוצריו מרוסיה עד סוף השנה, כחלק מהחרפת העיצומים בשל המלחמה באוקראינה. טיוטת התוכנית נשלחה (3.5.22) ל-27 המדינות החברות באיחוד, ויש צורך בהסכמה פה אחד שלהן כדי לממש אותה. ערב הפלישה לאוקראינה ייבא האיחוד מרוסיה 35% מצריכת הנפט שלו, 50% מהגז הטבעי ו-20% מהפחם.

שש ממדינות האיחוד האירופי נמנו אשתקד על לקוחות הנפט הגדולים ביותר של רוסיה, אם כי רובן מצויות הרחק מן הלקוח הגדול ביותר - סין, אשר רכשה אשתקד נפט רוסי ב-23.7 מיליארד דולר. הבאות ברשימה הן: הולנד (9.4 מיליארד דולר), גרמניה (6.3 מיליארד דולר), קוריאה הדרומית (5 מיליארד דולר), פולין (4.2 מיליארד דולר), איטליה (3.7 מיליארד דולר), בלארוס (3.5 מיליארד דולר), פינלנד (2.7 מיליארד דולר), יפן (2.1 מיליארד דולר) וסלובקיה (1.5 מיליארד דולר). שש המדינות שילמו יחדיו 44% מן הסכום הכולל של עשרת הלקוחות הגדולים.

התוכנית הנוכחית עוסקת בנפט ומוצריו, ולא בגז טבעי - בו תלויות גרמניה ואיטליה. בשנת 2020 הייתה גרמניה הלקוח מספר אחת של רוסיה, עם 19.4% מכלל נפח הייצוא הרוסי; איטליה רכשה 10% מכלל הגז שייצאה רוסיה. ערב הפלישה לאוקראינה ייבאה גרמניה מרוסיה 55% מהגז הטבעי שהיא צורכת, היא הפחיתה את הייבוא ל-35% אך עדיין אינה יכולה להתנתק לחלוטין מרוסיה. מציאת חלופות לגז טבעי היא קשה יותר, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה מסחרית, מאשר לנפט.

תוכניתה של הנציבות מדברת על ניתוק הדרגתי ולא על אמברגו מיידי כפי שחזר וביקש נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי. נאמר בה, כי ייבוא הנפט הגולמי ייפסק חצי שנה לאחר אישורה, וייבוא מוצרי הנפט - בסוף 2022. עם זאת, מדובר בשינוי משמעותי במדיניותו של האיחוד, שרק בחודש מרס הודיע שאינו יכול להצטרף לאמברגו שהטילה ארה"ב על הנפט הרוסי; ארה"ב עצמה היא מפיקת הנפט הגדולה בעולם ולכן יכולה להתמודד בקלות עם ויתור על הנפט הרוסי.

הפסקת ייבוא הנפט היא הצעד המרכזי בחבילת העיצומים השישית של האיחוד האירופי, הכוללת גם את ניתוקם של בנקים רוסיים - ובהם הבנק הגדול במדינה, סְבֶּרְבנק - ממערכת התשלומים הבינלאומית "סוויפט" (אשר מרכזה בבלגיה). התוכנית תידון היום בבריסל בידי שגרירי המדינות החברות, ומקורות דיפלומטיים אומרים שהיא עשויה לקבל אישור כבר בסוף השבוע.

גרמניה סללה את הדרך
מפעל כימיקלים בגרמניה [צילום: מיכאל מייסנר, AP]

ייצוא מוצרי האנרגיה הוא מקור ההכנסה העיקרי של רוסיה, וחשיבותו קריטית לאחר ניתוקה ממקורות הכנסה אחרים ולאחר שהמערב הקפיא מחצית מעתודות המט"ח שלה המוחזקות בבנקים מערביים. הזינוק במחירי הנפט לאחר הפלישה, אשר הגיע לכדי 130 דולר לחבית (כיום – 107 דולר) פיצה את רוסיה על אובדן חלק מן השווקים בשל העיצומים. ההערכה היא, שהכנסותיה הכוללות ממכירת מוצרי אנרגיה כמעט ולא נפגעו והן מסתכמות ב-1.5-1 מיליארד דולר ליום.

הבעיה של המערב היא, שהנחתת מהלומה על רוסיה בדמות אמברגו אנרגיה, תגרום נזק כבד גם לו-עצמו. רוסיה היא יצואנית הנפט השנייה בגודלה בעולם (אחרי סעודיה), עם 4.6 מיליון חביות ליום ב-2020. הוצאתה מן השוק תגרור מחסור משמעותי וזינוק נוסף במחירים, אשר יאיץ את האינפלציה שממילא נמצאת בעלייה, יכביד על משקי הבית ועלול לגבות מחיר פוליטי מן המפלגות שבשלטון ואף לפגוע בתמיכה הציבורית באוקראינה. מאידך-גיסא, המשך ייבוא האנרגיה מממן את המלחמה באוקראינה ואת פשעיה של רוסיה שם, ומפחית את משמעותם של העיצומים בכללותם.

בשל סיבות אלו, סירבה אירופה כאמור להצטרף לאמברגו עליו הכריז הנשיא ג'ו ביידן. אולם, בשבוע שעבר הודיעה גרמניה, כי מצאה מקורות חלופיים לנפט הרוסי ותוכל להתמודד עם הפסקה הדרגתית של ייבוא זה. התוכנית מעניקה הקלות להונגריה וסלובקיה, האומרות שהן זקוקות לזמן נוסף כדי להתארגן ולמימון כדי לשדרג את תשתיות הנפט שלהן כדי לקלוט אספקה חילופית. האיחוד הסכים להעניק הקלות להונגריה למרות שלראש ממשלתה, ויקטור אורבן, יש קשר קרוב עם הנשיא ולדימיר פוטין ומחלוקות מתמשכות עם האיחוד בשל צעדים אנטי-דמוקרטיים שהוא מבצע.

תאריך:  04/05/22   |   עודכן:  04/05/22
איתמר לוין
+שר ההגנה הבריטי: הנשק הרוסי לא שווה את ההשקעה
18:30 04/05/22  |  עידן יוסף
שר ההגנה הבריטי בן וואלאס בביקור בפינלנד: "מה שלמדנו על כלי הנשק הרוסיים הוא שהם לא שווים את הכסף שהשקיעו בהם". קנצלר גרמניה שולץ אמר היום כי "פוטין לא חישב נכון את המלחמה נגד אוקראינה, הוא ניצב מול נאטו ואיחוד אירופי חזקים".

בתוך כך, אוקראינה טוענת שרוסיה בזזה 400,000 טון של תבואה מהאיזורים שאותם היא כבשה. דובר משרד ההגנה האוקראיני הזהיר, כי רוסיה עשויה להגביר את ההתקפות שלה ביום הניצחון על גרמניה הנאצית, שחל ב-9 במאי.
+האיחוד האירופי צפוי לאסור מכירת נדל"ן לרוסים
16:33 04/05/22  |  עידן יוסף
לאחר החרם על הנפט הרוסי: מדינות האיחוד האירופי צפויות לאסור על אזרחי רוסיה לרכוש נדל"ן בתחומן במסגרת חבילת העיצומים הבאה.
+מספר ההרוגים בתיאטרון במריופול היה כפול מכפי שסברו תחילה
15:29 04/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+הונגריה וסלובקיה ימשיכו לרכוש נפט גולמי מרוסיה
13:33 04/05/22  |  יפעת גדות
הונגריה וסלובקיה יכולו להמשיך לרכוש נפט גולמי מרוסיה עד סוף 2023 תחת ההסכמים הקיימים, כך מסר מקור מהאיחוד האירופי לחדשות רויטרס היום, מורווחים מפטור מתוקף הסכם האמברגו שהומלץ על-ידי נציבות האירופית.


+דוד דוידוביץ: בנה"פ חסם חשבוני בשל עיצומים בריטיים
13:29 04/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
איש העסקים טוען שחשבונו בארץ נחסם למרות שישראל לא אימצה את העיצומים שהטילה בריטניה על רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה ובלא שניתנה לו האפשרות להגיב
דוידוביץ. נתקע בעיר ריגה [צילום: ורדי כהנא]
+האיחוד האירופי שוקל הגדלת הסיוע הצבאי למולדובה
13:18 04/05/22  |  מירב ארד
האיחוד האירופי בוחן הגדלה משמעותית של התמיכה צבאית במולדובה. נשיא מועצת האיחוד האירופי, צ'ארלס מישל, אמר כי הגוש שוקל כיצד הוא יכול לספק תמיכה צבאית גדולה יותר למולדובה, כולל ציוד צבאי והגנת סייבר.
[צילום: סטפני לקוק]
+המודיעין האוקראיני: רוסיה מתכוננת "לחגוג" את יום הניצחון במריופול
13:08 04/05/22  |  מירב ארד
המודיעין האוקראיני: רוסיה מתכוננת "לחגוג" את יום הניצחון ב-9 במאי בעיר הנמל מריופול במקום בדונייצק. על-פי דיווחי המודיעין האוקראיני רוסיה מבצעת "הכנות למצעד הצבאי", על-ידי ניקוי רחובות מרכזיים מהריסות, טיפול במטעני חבלה שלא התפוצצו והוצאת גופות הרוגים. אמש (יום ג') דיווחו הכוחות האוקראיניים על חידוש ההסתערות הרוסית על מתחם מפעל המתכות |"אזובסטל", כשלדבריהם המתקפות כללו הפצצות כבדות מהאוויר, שימוש בטנקים ובכוחות קרקעיים רבים. לפי האו"ם רק 127 חולצו בהפסקת האש הקצרה.

הריסות התיאטרון במריופול [צילום: אלכסיי אלכסנדרוב/AP]
+יוזמה ברוכה
11:59 04/05/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - חדשות טובות, מלאכה לבטלה, מטפחים, לחוץ, זילות, עידוד למלחמת אחים, שתיקה ואי-הבנה  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר  ▪  "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)  ▪  יום זיכרון מעורר מחשבות וחג שמח
מיזם חשוב [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]
+האיחוד האירופי יטיל עיצומים על הנפט הרוסי
08:12 04/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי היום יוכרזו העיצומים המהווים תגובה להמשך המתקפה הרוסית באוקראינה  ▪  כ-200 אזרחי אוקראינה עדיין מבוצרים במפעל הפלדה הנצור במריופול
מגזר האנרגיה הרוסי על הכוונת [צילום: חסן ג'מאלי, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האיחוד האירופי בדרך להפסקת ייבוא הנפט מרוסיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
5/05/22 08:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - חדשות טובות, מלאכה לבטלה, מטפחים, לחוץ, זילות, עידוד למלחמת אחים, שתיקה ואי-הבנה "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט) יום זיכרון מעורר מחשבות וחג שמח
האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים על מגזר האנרגיה הרוסי. כך דיווחה (יום ד', 4.5.22) סוכנות הידיעות רויטרס. על-פי הדיווח, העמקת העיצומים נגד רוסיה והכוונתם לעבר הנפט הרוסי נעשים כתוצאה מהמתקפות הרוסיות הקשות שעדיין ממשיכות להכות בעריה של אוקראינה.
04/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
מיכאיל חודורקובסקי - לשעבר האדם העשיר ברוסיה, לפני שהסתכסך עם ולדימיר פוטין נעצר, נכלא ובסופו של דבר הוגלה ללונדון, מזהיר כי "העולם לא יהיה מקום בטוח כל עוד פוטין נשאר בשלטון".
03/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
במשך למעלה מעשור הזהירו מומחי ביטחון סייבר אמריקנים, כי נסיונות הפצחנות הרוסיים עושים שימוש גובר בכנופיות פשיעה כדי להשיג מטרות פוליטיות. אבל בחודש השלישי של המלחמה באוקראינה, רוסיה היא הנאבקת מול גל חסר תקדים של פצחנות הפוגע בפעילות הממשלה – מדווח וושינגטון פוסט.
03/05/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
משרד ההגנה הבריטי קובע בעידכון המודיעין היומי שלו כי כוחה הקונבנציונלי של רוסיה נפגע משמעותית בשל המפלות של צבאה באוקראינה. בעידכון מהיום נכתב: "תקציב ההגנה של רוסיה כמעט הוכפל בין 2005 ל-2018, עם השקעה במספר יכולות אוויריות, יבשתיות וימיות מתקדמות. משנת 2008 זה עמד בבסיס תוכנית המודרניזציה הצבאית הרחבה New Look. עם זאת, המודרניזציה של הציוד הפיזי שלה לא אפשרה לרוסיה לשלוט באוקראינה. כשלים - הן בתכנון האסטרטגי והן בביצוע התפעולי - הותירו אותה ללא יכולת לתרגם חוזק מספרי ליתרון מכריע.
03/05/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il