|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מנחין. הרחק מהיעד המקורי [צילום: אליז אמנדולה, חוזה מגאנה, AP]

התוכנית השאפתנית ביותר של ארה"ב בתחום האקלים

הסכמה מפתיעה בין ראשי הדמוקרטים בסנאט לבין הסנאטור ג'ו מנחין אפשרה להציג תוכנית בהיקף של 369 מיליארד דולר למאבק בשינויי האקלים המימון יבוא מהגברת אכיפת המס על יחידים ומקביעת מס חברות מינימלי
29/07/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   משבר האקלים   |   תגובות

הסיעה הדמוקרטית בסנאט האמריקני מקווה לאשר כבר בתחילת השבוע הבא חבילת ענק בסך 369 מיליארד דולר, שבמרכזה הצעדים השאפתניים ביותר שנקטה ארה"ב אי-פעם למאבק בשינויי האקלים. התוכנית אומנם רחוקה מאוד מן היעד המקורי של הנשיא ג'ו ביידן - 2 טריליון דולר, כולל שינויי מס מפליגים - אך היא עדיין חסר תקדים בהיקפה.

התוכנית היא פשרה בין הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנחין לבין בכירי הסיעה בראשות מנהיג הרוב, צ'אק שומר. מנחין - דמוקרט שמרן ממדינת מערב וירג'יניה, הנוטה לרפובליקנים והמשופעת במכרות פחם - טרפד מספר פעמים מהלכים מרכזיים של ביידן. מאחר שבסנאט יש שוויון של 50 חברים לשתי הסיעות, יש צורך בקולותיהם של כל הדמוקרטים כדי שסגנית הנשיא, קאמלה האריס, תוכל להכריע לטובת הסיעה. הדבר אפשרי רק בתוכניות תקציביות, בהן לא יכולה האופוזיציה הרפובליקנית לנהל פיליביסטר - שכדי להפסיקו יש צורך ב-60 קולות, משימה בלתי אפשרית באקלים הפוליטי הנוכחי בארה"ב.

מוקדם יותר החודש הודיע מנחין, סופית לכאורה, שלא יצביע בעד תוכנית האקלים והמיסוי של ביידן, והבית הלבן החל לבחון את האפשרות לקדם חלקים ממנה בצווים נשיאותיים. הללו אינם זקוקים לאישור הקונגרס, אך כל נשיא עתידי יוכל לבטלם באותה צורה. אלא שמאחורי הקלעים נמשך המו"מ והשבוע (27.7.22) הפתיע מנחין בהודעה על ההסכמות; שומר ועמיתיו מקווים, כי כל יתר הסנאטורים יתמכו בתוכנית. בבית הנבחרים יש לדמוקרטים רוב דחוק של 220 מול 212, אך די בו כדי להעביר את התוכנית.

הקלות לתחנות כוח נטולות גזי חממה
זיכויים במס לרוכשי רכב חשמלי [דייוויד זלובובסקי, AP]

החבילה הנוכחית קיבלה את השם Inflation Reduction Act of 2022,
במטרה להציג אותה כחלק מהצעדים למאבק באינפלציה, שהגיעה בחודש שעבר לשיעור שנתי של 9.1% - הגבוה ביותר מזה 41 שנה. על-פי גישה זו, המעבר לאנרגיה נקייה – למרות השקעות העתק הכרוכות בו – יוזיל בסופו של יום את האנרגיה לצרכן האמריקני, משום ש"חומרי הגלם" שלה (כגון שמש ורוח) מצויים חינם. במישור המעשי המיידי, הצעדים בתוכנית לא ישפיעו בצורה ממשית על האינפלציה – הנתפסת כבעיה מספר אחת שעל סדר היום האמריקני וצפויה לפגוע קשות בדמוקרטים בבחירות האמצע בעוד שלושה חודשים. החלקים המרכזיים בתוכנית:

הקלות במס לתחנות כוח נטולות גזי חממה. מדובר במיליארדי דולרים לאורך עשר שנים לתחנות כוח שיפעלו על רוח, שמש, גיאו-תרמי, גרעין וכדומה. בעבר ניתנו הקלות לשנה-שנתיים בלבד לתחנות רוח ושמש. התוכנית גם מרחיבה את הקלות המס לחברות הלוכדות וקוברות את הגזים שפולטות תחנות כוח הפועלות על גז טבעי – טכנולוגיה שבקושי נמצאת כיום בשימוש בשל עלותה הגבוהה. הקלות יינתנו גם כדי להמשיך את פעילותן של תחנות כוח גרעיניות קיימות ולמנוע את המעבר שלהן לדלקים מאובנים מזהמים.

עידוד לרכבים חשמליים. רוכשי מכוניות חשמליות חדשות יקבלו זיכוי במס של עד 7,500 דולר, ורוכשי מכוניות משומשות – עד 4,000 דולר. הזיכויים מוגבלים ליחידים בעלי הכנסה שנתית שעד 150,000 דולר לגבי רכב חדש, ועד 75,000 דולר לגבי רכב ישן (התקרה כפולה אם מדובר בבני זוג המדווחים במאוחד). הזיכויים יינתנו עד סוף 2032 ויחולו על מכוניות משפחתיות שמחיריהן עד 55,000 דולר ועל טנדרים שמחיריהם עד 80,000 דולר. מיליארד דולר יוקצבו לסיוע במימון אוטובוסים להסעות לבתי ספר, משאיות כבדות ואוטובוסים ציבוריים – כל אלו ללא פליטת גזי חממה.

סיוע בהורדת עלויות האנרגיה. 9 מיליארד דולר יוקצבו לעידוד תושבי ארה"ב לרכוש לבתיהם מכשירים יעילים מבחינה אנרגטית. התוכנית כוללת גם הקלות למשך עשר שנים בתחום המע"מ כדי להוריד את מחירי תנורי החימום, דודי השמש, מיזוג האוויר וכדומה.

השקעה בייצור מקומי. 60 מיליארד דולר יוקצו לייצור אנרגיה נקייה בארה"ב, כולל 30 מיליארד דולר בהקלות מס לייצור פאנלים סולאריים, טורבינות רוח ועיבוד מחצבים. 10 מיליארד דולר יופנו להקמת מפעלים למכוניות חשמליות וטכנולוגיה באנרגיה נקייה. מטרתם של צעדים אלו היא לעצור את המעבר של ייצור אנרגיה נקייה לחו"ל, במיוחד לסין. 27 מיליארד דולר מופנים ל"בנק ירוק" – יישום פרויקטים של אנרגיה נקייה, במיוחד ביישובים במעמד כלכלי נמוך.

300 מיליארד דולר להקטנת הגרעון
גם פרות מזהמות את האוויר [צילום: דייוויד גולדמן, AP]

צעדים נגד מתאן. החוק מטיל קנסות על דליפת גז מתאן מבארות נפט וגז, צינורות ותשתיות אחרות. המתאן הוא גז החממה המסוכן ביותר: התפשטותו מהירה במיוחד והוא מחמם את האטמוספירה יותר מכל גז אחר. המזהמים יהיו חשופים מ-2024 לקנס של עד 900 דולר למ"ק שיחרוג מן המגבלות שיקבע הממשל; הקנס יעלה ל-1,500 דולר ב-2026.

השקעה ביישובים בעלי הכנסות נמוכות. התוכנית כוללת 60 מיליארד דולר לתמיכה ביישובים כאלה, הסופגים נזק כבד במיוחד מן ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות של ההתחממות. בין היתר מדובר במענקים לרכישת מכוניות בעלות אפס פליטה ובהשקעות בכבישים, חניוני אוטובוסים ומתקני תחבורה נוספים.

חקלאות ויערות. 20 מיליארד דולר יופנו לתוכניות להפחתת הפליטה שגורמים בקר ובעלי חיים אחרים, כמו גם מקרקעות חקלאות ומגידול אורז; ענף החקלאות אחראי ל-11% מהפליטות בארה"ב. החוק כולל מענקים לשימור יערות, פיתוח יערות מוגנים משריפות והגברת שתילת העצים בערים; העצים קולטים פחמן רעיל ובכך מסייעים להפחתת הכמויות הנפלטות לאטמוספירה.

כדי לממן צעדים אלו, ירחיב החוק את רשות המיסים ותקציביה, במטרה ללכוד מספר גדול בהרבה של מעלימי הכנסות ומתחמקים ממיסים. הוא גם יטיל מס מינימום על תאגידים, במטרה להכניס לרשת המס חברות רווחיות שאינן משלמות כיום מס בארה"ב, תוך שימוש במקלטי מס ברחבי העולם. שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, הובילה בתחילת השנה להסכמה עולמית על מס חברות מינימלי בשיעור 15%, כולל במקלטי המס, והחוק הנוכחי מקדם משמעותית את הפיכתה של הסכמה זו למחייבת גם בארה"ב. הדמוקרטים אומרים, כי פרק המס בחוק גם יגייס בעשור הקרוב 300 מיליארד דולר שיאפשרו להקטין את הגרעון הפדרלי, שהגיע בעקבות הקורונה לשיא של 2 טריליון דולר.

ביידן הציב את המאבק בשינויי האקלים בראש סדר היום שלו לטווח ארוך, בהצביעו על הנזקים האדירים שכבר נגרמים לכדור-הארץ ולאנושות. ההערכות הן שעד סוף המאה יתחמם כדור-הארץ לפחות בשתי מעלות ביחס לעידן הטרום-תעשייתי; הסכמי פריז מ-2015 קבעו שהתחממות של 1.5 מעלה היא היעד על-מנת למנוע את התוצאות הקשות ביותר שלה. הנשיא דונלד טראמפ הוציא את ארה"ב מהסכמי פריז ולא עשה דבר מול ההתחממות, תוך שהוא טוען שהדיבורים עליה (אשר הוכחו מדעית בצורה חד-משמעית) הם "מזימה סינית" שמטרתה להחליש את ארה"ב.

העולם בכלל וארה"ב בפרט מצויים הרחק מאחורי לוחות הזמנים להפחתה משמעותית של פליטת גזי החממה, הגורמת להתחממות הגלובלית. זו מצידה מובילה לגלי חום חסרי תקדים, בצורות ממושכות, שטפונות וסופות הרסניים במיוחד, עלייה במפלס מי הים ועוד. מבחינת האנושות, המשמעות היא רעב ועוני, סכנה להצפת ערים ואיזורים שלמים, אובדן חיי אדם בגלי החום ובסערות ופגיעה בלתי הפיכה באיזון האקולוגי. הדמוקרטים מעריכים, כי יישום התוכנית יוביל להפחתה של 40% בפליטת גזי החממה ב-2030 בהשוואה ל-2005; היעד עליו הכריז ביידן היה הפחתה של 50% - הקצב הדרוש כדי להגביל את ההתחממות ל-1.5 מעלה; נכון להיום, כדור-הארץ כבר התחמם ב-1.1 מעלה.

תאריך:  29/07/22   |   עודכן:  29/07/22
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התוכנית השאפתנית ביותר של ארה"ב בתחום האקלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Q
29/07/22 20:53
פורום: משבר האקלים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר האקלים
גל החום פוקד את רחבי ארה"ב: יותר מ-100 מיליון אמריקנים נמצאים מיום חמישי תחת התרעות חום שונות ביותר משני תריסר מדינות בחלקים של מערב אמריקה ועד ניו אינגלנד. טמפרטורות גבוהות במיוחד נרשמו ברחבי המדינה מקליפורניה ועד ניו ג'רזי.
23/07/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
לארה"ב יש 101 חודשים למלא את הבטחת שינויי האקלים החשובה ביותר של הנשיא ג'ו ביידן – וכעת היא בפיגור ניכר. עם כל חודש שעובר מתברר יותר ויותר, כי בנקודה כלשהי – כנראה בקרוב מאוד – היא תגיע לנקודה בה כבר לא תוכל להצליח, מתריע וושינגטון פוסט.
20/07/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
טמפרטורות הקיץ בעיר רינו שבמדינה נבאדה עלו בשש מעלות מאז 1970 – ההתחממות המהירה ביותר בארה"ב. במשך שנתיים רצופות כיסה את האזור עשן מדליקות ענק שהשתוללו בקליפורניה; תושבים הגיעו לחדרי מיון, בתי ספר נסגרו וענף התיירות נפגע. זוהי אחת הדוגמאות הבולטות ביותר בארה"ב להשפעות ההרסניות של שינויי האקלים, הגורם לכך שחודשים של הנאה הופכים למסוכנים לאמריקנים רבים – כותב וושינגטון פוסט.
04/07/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מליאת הכנסת אישרה (יום ג', 28.6.22) בקריאה ראשונה את הצעת חוק האקלים, התשפ"ב-2022. מוצע בה לקבוע לראשונה בחקיקה חוק מסגרת להתמודדות עם משבר האקלים. במסגרת זו מוצע להגדיר את היעדים לצמצום פליטות של גזי חממה ולהטיל על הממשלה הכנת תוכנית לאומית להפחתת הפליטות כאמור. עוד מוצע להטיל על הממשלה לקבוע תוכנית לאומית להיערכות לשינוי האקלים בה יכללו יעדים להיערכות לשינוי האקלים של משרדי הממשלה השונים וכן של רשויות מקומיות מסוימות ותאגידים סטטוטוריים שנקבעו לפי החוק. עוד מוצע לקבוע חובה להערכת סיכון אקלימי בקידום תוכניות שיש ביישומן כדי להשפיע על פליטות גזי חממה או על היערכות לשינויי אקלים.
28/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
משבר האנרגיה הנוכחי הוא החמור ביותר מאז אלו שהתחוללו בשנים 1973 ו-1979 ואשר מרכזם היה במזרח התיכון. כמו קודמיו, הוא גורם סבל בטווח הקצר וישנה את מגזר האנרגיה בטווח הארוך. אבל אם ממשלות יגיבו בצורה מגושמת, הן עלולות להחליף את הדלקים המאובנים בצורה שתקשה עוד יותר להתמודד עם שינויי האקלים – מזהיר אקונומיסט. עליהן לפעול בצורה מדודה, המשלבת ביטחון אנרגטי וביטחון אקלימי.
27/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il