|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך
ז'ולצ'וב, מחוז חרסון [צילום: יבגני מלולטקה, AP]

רוסיה שוב מנסה להשיג יותר מדי בבת אחת

רוסיה רוצה קיפאון, אוקראינה רוצה לתקוף דארה מסיקוט ממכון ראנד מסבירה ב-Foreign Affairs מה צריכה אוקראינה לעשות כדי למנוע מרוסיה להשיג את יעדיה, אם כי עליה ועל המערב להיות מוכנים למלחמה ממושכת
21/08/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

עם הפלישה לאוקראינה הטיל הקרמלין על צבא רוסיה יותר משימות מכפי שיכול היה לבצע. כמעט כל החיילים נשלחו בעת ובעונה אחת להילחם בחזיתות מרובות, בלא אמצעי זהירות מתבקשים כמו פינוי הדרכים ממוקשים. התוצאה הייתה שהחיילים הרוסים היו חשופים למארבים, התקפות נגד ובעיות לוגיסטיות חמורות; כל אלו עלו לצבא הרוסי באבידות עצומות של כוח אדם וציוד.

שישה חודשים מאוחר יותר נראה, שרוסיה לא למדה מטעויותיה – סבורה דארה מסיקוט, חוקרת בכירה במכון ראנד היוקרתי, במאמר ב-Foreign Affairs. הצבא שוב נשלח לריבוי בלתי אפשרי של משימות: לכבוש ולהחזיק את מחוזות דונצק, חרסון, לוהנסק וזפורז'יז'יה. הדבר מצריך כמויות ניכרות של חיילים וציוד, במיוחד לנוכח העובדה שמדובר באיזורים שגבולותיהם מפותלים והמשופעים במתקפות פרטיזנים מאורגנות. מוסקבה כבר איבדה את רוב הציוד המתקדם שלה, לו אין תחליף, כמו גם רבבות חיילים ובהם כוחות עילית; מדיניות הגיוס הנוכחי – ערב-רב של קהילות וקבוצות חמושות – לא תיצור כוח קרבי יעיל. בקצרה: נותר פער ניכר בין יעדי הקרמלין לבין הקצאת הכוחות להשגתם.

הקרמלין עשוי להמשיך במימוש תוכניותיו, מתוך הנחה שסיפוח ארבעה מחוזות אלו יביא במהירות לסיום שלב זה של המלחמה ולהפחית את הסיוע המערבי לאוקראינה, וכך לקנות זמן לארגן מחדש את הצבא. אבל אם המאמץ לא יעלה יפה, הוא מסתכן בהתשת הצבא בחזית שאורכה 1,000 ק"מ. אפילו גיוס כללי של משאבים יצריך זמן – ואז אותם משאבים יחסרו בעוד שנה-שנתיים. הדבר יתן לאוקראינה הזדמנות להתייצב נגד התוקפים.

הפלישה החלה בתבוסות משמעותיות של הרוסים, מזכירה מסיקוט. מוסקבה נאלצה ליטוש את תוכניתה לכבוש במהירות את קייב וחרקוב, והתמקדה בהתקפות מוצלחות יותר על דונבס ודרום אוקראינה. כיום שולטים כוחותיה בכל לוהנסק, ברוב המכריע של חרסון וביותר ממחצית דונצק וזפורז'יז'יה. רוסיה ויתרה על כיבוש קייב וכעת מתמקדת בסיפוח הבלתי-חוקי של ארבעת המחוזות הללו.

רוסיה הניחה את היסודות המינהליים לכך בדמות מינוי פקידים מטעמה, מינוי מורים לתרבות רוסית והחלפת ספקי האינטרנט; היא החרימה את הדרכונים האוקראיניים במטרה לאלץ את התושבים לבקש דרכונים רוסיים. ממשלות הבובות אשר מונו לאחרונה במחוזות אלו הודיעו על משאלי-עם בשאלת הסיפוח לרוסיה. זו מצידה הקימה שלוחות של כוחות הביטחון בחרסון וזפורז'יז'יה.

ערב-רב של תשע קבוצות
דרוז'קיבסקה, מחוז דונצק [צילום: דייוויד גולדמן, AP]

מבחינת הקרמלין, הסיפוח הוא רק אמצעי בדרך למטרה גדולה יותר. לאחר מכן תוכל רוסיה להכריז על הפסקת אש ולצייר את המשך ההתנגדות האוקראינית כמתקפות על מה שבעיניה יהיה חלק ממנה. הוא עשוי אפילו להכריז, שהערבויות הגרעיניות של רוסיה חלות גם על מחוזות אלו. תוכניות אלו מבוססות על ההנחה שהן ירתיעו את ארה"ב והאיחוד האירופי מהמשך הסיוע לאוקראינה, מחשש להסלמה. הקרמלין מניח, כי אם הזמן תתפוגג התמיכה המערבית בקייב והוא יוכל לכפות עליה את רצונו.

קרוב לוודאי שאוקראינה לא תשלים עם הסיפוח ולא תסכים להפסקת אש, ותמשיך לבקש סיוע מערבי. לכן, היעדים של מוסקבה וקייב לקראת סוף השנה מצויים במסלול של התנגשות: קייב רוצה למנוע מהסכסוך להתאבן לאורך קו חזית קפוא, בעוד שזה בדיוק מה שמוסקבה רוצה שיקרה. השבועות והחודשים הקרובים יהיו קריטיים לשני הצבאות, אם כי מסיבות שונות – צופה מסיקוט. בטווח הקצר מצבה של אוקראינה עשוי להיות טוב יותר, משום שיש לה די הצורך כוח אדם, סיוע מערבי ורוח לחימה.

רוסיה ספגה אבידות שקשה להתגבר עליהן: 75,000-45,000 הרוגים ופצועים ו-5,000 פריטי ציוד. היא מפיקה לקחים טקטיים, אך לוקח זמן ליישם אותם. אבידות אלו יקשו על רוסיה להחזיק במחוזות שהיא מבקשת לספח, יהיה עליה להחליף כמויות ניכרות של כוח אדם וציוד – משימות שתתקשה למלא. קחו לדוגמה את הגיוס: רוסיה מסתמכת של גישת אד-הוק המביאה לצבאה לפחות תשע אוכלוסיו שונות: יחידות סדירות המוצבות מחוץ לאוקראינה, מילואים, שכירי חרב, צ'צ'נים, אסירים, לוחמים זרים, המשמר הלאומי, מתנדבים וקבוצות ניאו-נאציות. הצבא הנמיך את דרישות המינימום ומעניק לחיילים החדשים רק שבועות בודדים של אימון בסיסי.

רוסיה תמצה מקורות אלו בתוך מספר חודשים, ורק גיוס כללי ישנה את המצב. אפילו אם ולדימיר פוטין יחליט על צעד שכזה, מציינת מסיקוט, יידרשו לפחות כמה חודשים – ואולי שנה – כדי להפיק ממנו תועלת מבצעית. תפיסת ההנעה הרוסית – ציוד באחסנה ארוכת טווח וכוחות מילואים – הייתה רדומה במשך למעלה מעשור. הרחבתה בקנה מידה לאומי תמתח בצורה משמעותית את יכולותיה; יש צורך באלפי קצינים ומש"קים כדי להפעיל אותה, אך הם נלחמים באוקראינה וחלקם כבר נהרגו.

לגרום לרוסים אבידות כבדות
דרוז'קיבסקה, מחוז דונצק [צילום: דייוויד גולדמן, AP]

בעיית הציוד קשה בה במידה, ממשיכה מסיקוט. צבא רוסיה כבר הפעיל באוקראינה 80% מכוחותיו הסדירים והציוד שלהם והוציא כמויות ניכרות ממחסני העתודה. למרות שאלפי כלים נוספים עודם במחסנים, איכותם נמוכה יותר והם אמינים פחות. לתעשיות הביטחוניות של רוסיה יש עדיין יכולות ייצור, אך העיצומים המערביים פגעו בהן בצורה משמעותית. הקרמלין פועל להגביר את התפוקה, אך גם כאן יידרשו חודשים רבים ואף שנים אחדות כדי להגיע לתוצאות.

עם זאת, מדגישה מסיקוט, צרותיה של רוסיה אינן מבטיחות את הצלחתה של אוקראינה. גם היא איבדה חיילים וציוד בהיקף ניכר וגם היא תתקשה בטווח הקצר לבצע מתקפות בהיקף משמעותי. שתי המדינות עשויות להתמקד במשימות נקודתיות כאשר הן על סף התשישות. אוקראינה תידרש למאבק קשה כדי למנוע מרוסיה להחזיק בצורה משמעותית בארבעת המחוזות ותזדקק להמשך הסיוע המערבי כדי להביא לידי ביטוי את יתרונותיה בשדה הקרב.

קייב מעניקה עדיפות למתקפת הנגד בחרסון ומכה בבסיסים רוסיים מרוחקים, כנראה גם בחצי-האי קרים. היא יכולה להקשות על רוסיה לספח אזור חיוני זה על-ידי שימוש בשיטה שפעלה היטב בתחילת המלחמה: לגרום אבידות בשדה הקרב בניסיון לשכנע את הקרמלין שחייליו אינם יכולים להחזיק בשטח. כדי להשיג זאת, על האוקראינים לשמור על חזית דינמית, לתקוף את מערכת הפיקוד והשליטה הרוסית ולשחוק נקודתית את הכוחות הרוסיים עד שלא יוכלו להילחם ביעילות באזור מסוים.

המתכננים הרוסים בודקים מקרוב את היעילות הקרבית של כוחותיהם; מבחינתם, יחידה הופכת לחסרת תועלת אם היא מאבדת 50%-60% מכוחה המקורי. רשת פיקוד ושליטה נחשבת להרוסה אם היא מאבדת 40% מהציוד שלה, ולהק מטוסים אינו שמיש אם הוא מאבד 70% מהם. אם אוקראינה תוכל להילחם כפי שעשתה בקייב וחרקוב ותגרום לאבידות רוסיות כבדות, ייתכן שתוכל לגרום לרוסיה לסגת – סבורה מסיקוט.

אולם, כדי שלאוקראינה יהיה הסיכוי הטוב ביותר להצליח, עליה להתקדם לפני שרוסיה תנסה לספח את ארבעת האיזורים. וגם אם רוסיה כן תכריז על סיפוח ותנסה לכפות הפסקת אש טקטית, על קייב ותומכיה במערב לסרב להשלים עם כך. השאיפות הרוסיות לגבי אוקראינה לא השתנו: מנהיג פרו-רוסי בקייב ומדינה שלא תוכל להילחם נגדה. גם סיפוח האיזורים לא יהיה סוף המלחמה אלא רק סיומו של שלב בה; אוקראינה ותומכיה צריכים להיות מוכנים למלחמה ממושכת.

הבית המתפורר
ברודני. אקזיט על שתי מפלגות? [תעמולה של הבית היהודי]

יוסי ברודני מצהיר מעל כל במה כי הבית היהודי תרוץ לבד, אבל מקפיד שלא לתקוף את איילת שקד. את חיציו הוא יורה בצרורות דווקא כלפי הציונות הדתית, שזוכה לשיעור אהדה שנע פי 300 עד 400 מאשר זה שמקבלת מפלגתו. משבוע לשבוע כוחה של הבית היהודי הולך ופוחת, תחילה קיבלה 0.3% תמיכה בלבד, אחר כך ירדה ל-0.1% ובסקר האחרון הגיעה ל-0.0%.

אין קונים לסחורה שנקראת הבית היהודי, שנתפסת בידי קהל היעד כזיוף ובמקרה הגרוע כסחורה גנובה. בראיונות טלוויזיוניים מנסים ברודני וחגית משה, לא בהצלחה יתרה, להצביע על ההבדלים בין המפלגות. השבוע נפלט לברודני בראיון לערוץ 14 שמה שמעניין את הציבור הדתי-לאומי הוא זכויות להט"ב, ושכראש עיריית גבעת שמואל דאג לצורכי הקהילה. אחרי אמירה שכזו, גם ותיקי המפד"ל הדתיים לאומיים ששמרו אמונים לאות ב', מבינים שבבית היהודי אין יותר מקום ל"לאומי", וכעת גם לא ל"דתי".

באותו ראיון, התחמק ברודני מלהכחיש כי נפגש השבוע עם איילת שקד לדון בריצה משותפת, והמשיך לפמפם את האמירות שגם הוא אינו מאמין בהן כאילו תתמודד מפלגתו לבד. אבל לא זה מה שמונע ממנו להקדיש את תשומת לבו אל הזירה הארצית, מה שכנראה בא על חשבון טיפול בענייני העיר שבראשה הוא עומד.

ברודני, שכנראה נסמך על סקרים פנימיים עלומים, אינו אומר נואש. בערב שבת נשלח מסרון תחת השם "YAMIN", שבבחירות האחרונות שימש את הבית היהודי, ובו קריאת תיגר נגד מנהיגותה של איילת שקד. נכתב בו: "אם חפצי חיים אנו, שקד חייבת לפנות את המקום הראשון ברשימה ליוסי ברודני. ההתרסקות בפתח. המשך היוהרה יוביל את הימין (שוב) לאסון. זו לא בושה להודות בטעות או בכשלון ולתקן. לפני שיהיה מאוחר מדי".

המגלומניה הזו מצד אדם שלא שימש יום אחד בכנסת מזכירה לאנשי הבית היהודי את נפתלי בנט, שעשה אקזיט על המפלגה והותיר אותה קצוצת כנפיים. כלקח מאותו אירוע הבינו רבים במפלגה שאין להם צורך בכוכבים שיוצנחו לעמוד בראש הרשימה, אבל במקום להשאיר את חגית משה העדיפו דמות נוצצת יותר. הניסיון המחודש להשתלט על ראשות המפלגה מדליק נורות אדומות, שמחזקות את ההנחה שמדובר בהתמודדות אשר נועדה לחזק אמביציה אישית של ברודני. אלא שהפעם, בניגוד לבנט שהצליח להזניק את הבית היהודי ל-12 מושבים, נראה שההרפתקה של ברודני תישלח אל פח ההיסטוריה.

תאריך:  21/08/22   |   עודכן:  21/08/22
איתמר לוין
+מי עמד מאחורי ההתנקשות של דוגין
15:55 21/08/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
לא בטוח שהאוקראינים הם אלה שעומדים מאחורי האירוע הזה, במיקום הזה ובזמן הזה. לאפשרות שגורמים פנים רוסים רבי עוצמה ניסו לחסל את דוגין בגלל ההסתבכות באוקראינה יש כמובן השלכות מרחיקות לכת
[צילום: ועדת החקירה של רוסיה/AP]
+ברוסיה חוסלה בתו אלכסנדר דוגין - יועצו הקרוב של פוטין
01:34 21/08/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
דריה דוגין נהרגה בפיצוץ הרכב שבו נסעה בכביש המהיר כמה עשרות קילומטרים ממוסקבה  ▪  בתו של אלכסנדר דוגין, "הפילוסוף של פוטין", שידוע בעמדותיו הפשיסטיות לאומניות האנטי מערביות
אלכסנדר דוגין. האם ניסו להגיע לאב באמצעות חיסול בתו [צילום: פרנצ'סקה אבל, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוסיה שוב מנסה להשיג יותר מדי בבת אחת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
בכביש המהיר במחוז מוסקבה, 60 ק"מ מערבית לבירה הרוסית, התפוצץ רכב שבו נהגה ככל הנראה הפעילה הפוליטית דריה דוגין, בתו של "הפילוסוף של פוטין" אלכסנדר דוגין, הידוע כאחת הדמויות המשפיעות ביותר על הנשיא הרוסי. היא נהרגה במקום.
21/08/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
הממשל האמריקני הודיע (יום ו', 19.08.22) על סיוע חדש לאוקראינה, כולל רחפני מעקב (מל"טים), כלי רכב עמידים בפני מוקשים, סבבי אנטי-שריון ותותחים מסוג הוביצר, וזאת במטרה מוצהרת: לאפשר לצבא אוקראינה להחזיר את השטח שנכבש ולהתקדם במתקפה נגד צבא רוסיה. בכך מחדד הממשל האמריקני את השינוי מדיניותו החדשה: אספקת ציוד לחימה התקפי, ולא רק הגנתי.
20/08/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
המלחמה באוקראינה: המודיעין הצבאי האוקראיני טוען כי "רוסיה עלולה ליצור התגרות" בתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה. אמש (יום ה', 19.8.22) הזהיר נשיא טורקיה ארדואן, המבקר באוקראינה, מפני אסון גרעיני נוסף לזה שאירע בצ'רנוביל לפני 36 שנים.
19/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
רוסיה פרסה מטוסי מיג-31 הנושאים טילי קינזהל בשדה התעופה צ'קלובסק באזור קלינינגרד, הגובל בליטא ופולין. כך דווח במשרד ההגנה של רוסיה ודווח בכלי תקשורת ברוסיה, במיוחד סוכנות TASS. במשרד ההגנה הרוסי ציינו כי הצבתם היא "כחלק מהרתעה אסטרטגית". המשרד גם פרסם צילומים של פריסה מחדש של מטוסי קרב.
18/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
פינלנד, מדינה שחולקת גבול באורך 830 קילומטרים עם רוסיה, הודיעה השבוע כי היא מתכוונת להפחית בחצי את המכסה שלה על מספר בקשות הוויזה של אזרחים רוסים. נכון לעכשיו, 1,000 רוסים יכולים להגיש בקשה לקבלת אשרות פינית בכל יום, אך החל מה-1 בספטמבר מספר זה יירד ל-500.
18/08/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
התמונות שהעולם, מלבדנו, קיבל ומקבל מעזה מראות שעזה ברובה היא עי חרבות ואין כמעט רובע שלם שעומד על תילו כפי שהיה    המצלמה מראה רחובות ריקים וכבישים שנהרסו או קבורים בערמות של בנייני...
ד"ר רפאל בוכניק
ד"ר רפאל בוכניק
"מכתבי ההתרעה" של אמ"ן לא היו אלא בבחינת כסת"ח, שהרי אם כך סברו בצמרת צה"ל, מדוע לא פעלו זרועות צה"ל לתגבור הכוחות ולהיערכות לבלימת מתקפה    מה שגרם לפגיעה בביטחון המדינה היו גילויי...
איתמר לוין
איתמר לוין
קיים קשר ישיר בין הבקשה להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט לבין "הרפורמה המשפטית"    כיצד נתניהו נותן לסינוואר את המטרה האסטרטגית לשמה יצא למלחמה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il