|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
נפוליאון נסוג מרוסיה, 1812 [ציור: אדולף נורת'רן]

גנרל חורף נלחם הפעם נגד רוסיה

ההיסטוריון הנודע אנתוני ביוור מסביר ב-Foreign Affairs מדוע המלחמה באוקראינה שונות מהפעמים הקודמות בהן נלחמה רוסיה בחורף ולרוב יצאה מנצחת
01/01/23  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

אחד הנצחונות הצבאיים הגדולים ביותר של רוסיה בא בחורף הקר ביותר שידעה אירופה במשך 500 שנה. היה זה בחורף 1708/09, כאשר הצאר פטר הגדול התקשה להדוף את צבאו צ'רלס השלישי מלך שבדיה שהתקדמו לעבר מוסקבה. צבאו בן 40,000 החייליים של צ'רלס הותש וגווע ברעב. בקיץ הבא הביס פטר את צ'רלס וחיסל את האימפריה השבדית ושאיפותיה בכיוון רוסיה.

השבדים לא היו הראשונים ולא האחרונים שהובסו בידי "גנרל חורף" בחזית הרוסית – מזכיר ההיסטוריון הנודע אנתוני ביוור ב-Foreign .Affairs במשך מאות שנים החורף שיחק לטובתה של רוסיה, בעלת המרחבים העצומים. אבל יותר ויותר נראה שבמלחמה באוקראינה – יהיה זה תורה של רוסיה עצמה לסבול מן החורף.

תבוסת החורף המפורסמת ביותר ברוסיה הייתה ב-1812, כאשר ה"גרנד ארמה" של נפוליאון נסוג ממוסקבה. מדיניות האדמה החרוכה הרוסית מנעה מן הצרפתים מזון ומחסה לאורך נתיב הנסיגה, אך את האבידות הכבדות ביותר הם ספגו לפני כן. ה"גרנד ארמה" מנה כמעט חצי מיליון חיילים בעת הפלישה ביוני 1812, אך איבד במהירות כשליש מהם בשל החום, המחלות, הרעב והתשישות.

הנסיגה הרוסית הראשונית לא הייתה מכוונת, אך עד מהרה הבינו קציניו של הצאר אלכסנדר הראשון את היתרון הטמון בה. הרוסים נסוגו מזרחה עד קרב בורודינו, 120 ק"מ ממערב למוסקבה. הצרפתים ניצחו ונכנסו למוסקבה ללא התנגדות, אך במחיר כבד. החורף הוא שהיה קטלני מבחינת הפולשים. נפוליאון בזבז במוסקבה חמישה שבועות בציפייה לכניעה רוסית, אשר לא באה.

כאשר החל לבסוף לסגת מערבה ב-19 באוקטובר, חייליו עדיין לבשו את מדי הקיץ. הם איבדו את רכבות האספקה ומצאו בדרך מזון מועט בלבד. הקיפאון והרעב הכריעו את סוסיהם, בעוד סוסי הפוני של הקוזקים היו רגילים לחורף. החיילים שנכנעו או ערקו נטבחו בידי הקוזקים והאיכרים. בדצמבר חשש נפוליאון מפני הפיכה בפריז, נטש את צבאו ויצא לפריז לפני שחייליו הגיעו לחוף מבטחים. בנקודה זו איבד ה"גרנד ארמה" 400,000 איש ואת תדמיתו הבלתי-מנוצחת.

פחות ידועה אך לא פחות חשובה הייתה הדרך בה הרוסים ניצחו, מציין ביוור. למרות שאיבדו 200,000 איש, הפיקוד הרוסי היה הרבה פחות מוטרד מאשר הצרפתי מן האבידות. הקצינים הרוסים התייחסו לחייליהם רק קצת יותר טוב מאשר לבהמות. חוסר העניין הזה ברוווחתם של החיילים והזלזול באבידות מסיביות ניכר עד היום בהתנהגותו של ולדימיר פוטין באוקראינה, הוא מוסיף.

הקור פגע גם בכלי נשק
חיילים פינים במלחמה נגד רוסיה, 1940

אותה גישה שררה בזמן מלחמת העולם הראשונה. חייהם של החיילים הפשוטים בבלארוס, גליציה ורומניה בשנים 1917-1915 היו בלתי אנושיים, בעוד קצינים רבים פרשו מדי לילה לחום ולנוחות של בקתות איכרים מאחורי החזית. תנאי החורף במלחמת האזרחים הרוסית (1921-1917) היו גרועים עוד יותר, והסבל הקשה ביותר היה מנת חלקם של האזרחים שברחו מהטבח הבולשביקי בניסיון להגיע למזרח הרחוק ברכבת הטרנס-סיבירית. בדצמבר 1919 תפסו הבולשביקים את קצה המסילה ואת העיר נובוסיבירסק, בה השתוללו מגיפת טיפוס ורעב נורא בקור של 30 מעלות מתחת לאפס. אזרחים מתו בקצב מסחרר ומאות גופות נערמו בתחנות הרכבת.

בהמשך המאה ה-20 פגעו תנאי החורף לא רק בבני אדם ובבעלי חיים אלא גם בכלי נשק. למרות יתרונו העצום בכוח אדם ובציוד, הצבא האדום לא הצליח לשבור את ההתנגדות הפינית במלחמת 1939/40. הפינים הוכיחו שמיומנותם בלחימת חורף גבוהה אף מזו של הפולשים, והטילו עליהם אימה יומם ולילה, כאשר הופיעו מתוך היערות על גבי מגלשי סקי ונעלמו כלעומת שבאו. אומץ ליבם ונחישותם אילצו את יוסף סטלין להשלים עם עצמאותה של פינלנד, אך לימדו אותו לקחים חשובים בלוחמת חורף, אומר ביוור.

בין שתי מלחמות העולם יצרה בריה"מ את כוח הטנקים הגדול ביותר בעולם וידעה כיצד מזג האוויר הקר משפיע על נשק ומנועים. הכנותיה בתחום זה היו מפתח לבלימתה של גרמניה בשערי מוסקבה בדצמבר 1941. הן הוורמכט (צבא היבשה) והן הלופטוואפה (חיל-האוויר) לא היו מוכנים לחורף הרוסי, ואנשיהם נאלצו להדליק מדורות כדי להפשיר את המנועים הקפואים. החיילים הגרמנים יכלו רק לקנא במדי החורף העבים ובמדי ההסוואה הלבנים של הסובייטים.

גנרל חורף מילא תפקיד גם בניצחון הסופי של הצבא האדום ב-1945, ממשיך ביוור. הפריצה הסובייטית בינואר של אותה שנה, מגדות הוויסלה לגדות האוֹדֶר, הייתה תלויה במזג האוויר. התחזית הייתה לגשם כבד ושלג רטוב, וסטלין הורה לפתוח את המתקפה ב-12 בחודש, כך שהטנקים שלו יוכלו לנצל את האדמה הקפואה לפני שתפשיר. הדבר אפשר לו להשתלט על רוב פולין לפני הפסגה עם וינסטון צ'רצ'יל ופרנקלין רוזוולט בשבוע הראשון של פברואר.

לאחר 1945 זכה הצבא האדום ליוקרה רבה במערב על מיומנותו. רק הפלישה לצ'כוסלובקיה בקיץ 1968 – בה חסרו לו מפות, מזון ודלק – גרמה לאנליסטים המערביים להתחיל לחשוד שהם מגזימים בהערכת יכולות הלחימה הסובייטיות. בשנות ה-1980 נחרץ גורלה של האימפריה הסובייטית בנסיונה הכושל להשתלט על אפגניסטן, שם תנאי השטח הפכו את לוחמת החורף לבלתי אפשרית מבחינתו של צבא סדיר. בעשור שלאחר מכן התקשתה ממשלתו של בוריס ילצין לשלם לחיילים הרעבים והשחיתות הפכה למוסדית. גניבות, התעללויות ומשמעת לקויה הפכו לנורמה. חלקי חילוף לרכב, מגפיים ובגדי חורף נעלמו מהמחסנים והופיעו בשוק השחור.

התוצאה תלויה במורל ובנחישות
הצבא הגרמני תקוע ברוסיה, 1941 [צילום: בונדסארכיב]

השחיתות החמירה עוד יותר לאחר הפלישה הכאוטית לגאורגיה ב-2008, כותב ביוור. פוטין החל לזרוק כסף על הכוחות המזוינים. הבזבוז על פרויקטים יוקרתיים עודד את הספקים והגנרלים כאחד להעשיר את חשבונות הבנק שלהם. מעט נעשה לרענון הדוקטרינה הצבאית, טקטיקות הלוחמה בשטח בנוי נותרו כשהיו במלחמת העולם השנייה והופעלו בעת שרוסיה התערבה במלחמה בסוריה החל ב-2015.

הניצחון הגדול ביותר של פוטין בעיניים רוסיות היה כיבוש חצי-האי קרים ב-2014, ושמונה שנים מאוחר יותר הוא היה בטוח שיביס בקלות את אוקראינה כולה. חייליו הצטוו להביא עימם את מדי הטקס לחגיגות הניצחון – אך שבעה חודשים מאוחר יותר התברר שלצבא הרוסי חסרים מדים רגילים. החיילים נאלצו לרכוש בעצמם אפודי מגן, ואפילו ליטול תחבושות סניטריות מאמותיהם ובנות זוגם כדי לרפד את מדי הקרב ולמנוע קיפאון.

מפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה, הגנרל סרגיי סורובקין, נחוש בדעתו לצאת לקרב. הוא דוחה את הטענות בדבר מחסור בדלק, נשק וכלי רכב ואת הדיווחים על פציעות עצמיות ועריקות. אבל – מדגיש ביוור – הבעיות המבניות הבסיסיות של הצבא הרוסי, ובראשן המחסור במש"קים מנוסים, גורמות לבעיות קשות בתחזוקת הנשק, הציוד וכלי הרכב. הבעיות הללו יהיו משמעותיות במיוחד בחורף וכאשר מדובר בטכנולוגיות רגישות כמו אלו של כטב"מים.

ביוור מסכם: כאשר שני הצדדים נכנסים לעונה מאתגרת יותר של לחימה, התוצאה תהיה תלויה במידה רבה במורל ובנחישות. בעוד הרוסים סובלים ממחסור, האוקראינים נהנים מציוד חורף שמספקות להם ביד רחבה קנדה ומדינות סקנדינביה. פוטין נראה כמצוי בהכחשה לגבי מצבו של צבאו וההשפעות של גנרל חורף. ייתכן שהוא טעה גם בכך שריכז את מתקפות הטילים שלו על רשת האנרגיה של אוקראינה ואזרחיה. הוא יכול לגרום סבל כבד, אבל קלושים הסיכויים שהאוקראינים יישברו.

תאריך:  01/01/23   |   עודכן:  01/01/23
איתמר לוין
+המלחמה באוקראינה: מה לצפות ב-2023
10:50 01/01/23  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
פוטין צפוי כנראה להכריז בקרוב על סגירת גבולותיה של רוסיה ולפתוח בגיוס מילואים נרחב נוסף, במטרה לייצר כוח משמעותי שיוזרם לחזיתות, בתקווה שיוכל לא רק להגן אלא גם לתקוף, אולי באביב במתקפת נגד. מה שהופך את הכל למסובך זו לא רק העובדה שפוטין לא מסוגל לנצח במלחמה, אלא גם שהוא איננו יכול להרשות לעצמו להפסיד בה
[צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
+אזעקות נשמעו ברחבי אוקראינה עם כניסת שנת 2023
01:01 01/01/23  |  איציק וולף
זמן קצר אחרי כניסה השנה האזרחית החדשה נשמעו אזעקות באזורים רבים באוקראינה. זאת, בעקבות מתקפת טילים רוסית נוספת. סוכנויות הידיעות דיווחו על קולות פיצוץ שנשמעו באזור הבירה קייב.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גנרל חורף נלחם הפעם נגד רוסיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
לפחות אדם אחד נהרג במתקפה של יותר מ-20 טילי שיוט רוסיים לעבר מטרות ברחבי אוקראינה. מדובר במתקפת טילים גדולה ומשמעותית שנייה בתוך שלושה ימים שמבצעת רוסיה.
31/12/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ממשל ביידן החל במאמץ נרחב לבלום את יכולתה של אירן לייצר ולהעביר לרוסיה כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) לשימוש באוקראינה – מדווח ניו-יורק טיימס. מדובר בפעולות שמטרתן לחנוק את יכולת הייצור האירנית, להקשות על רוסיה להשתמש בכטב"מים מתאבדים, ואם הללו ייכשלו – לספק לאוקראינה מערכות הגנה נגדם.
29/12/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הקואליציה בראשות ארה"ב מצאה דרכים מקוריות להגביל את הכנסותיה של רוסיה מייצוא נפט בלא להוציא את הנפט שלה מן השוק: תקרת המחיר שמיישם המערב מאז אמצע החודש הנוכחי. כך אומר תת-שרת האוצר של ארה"ב, וולי אדיימו, במאמר מקיף ב-Foreign Affairs על מדיניות העיצומים של ארה"ב, שהוא היה ממעצביה העיקריים.
25/12/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הצהיר כי מדינתו מוכנה להיכנס למשא-ומתן עם כל הצדדים המעורבים במלחמה באוקראינה, אך ממשלת אוקראינה שבקייב ומדינות המערב סירבו לקיים את השיחות. את הדברים אמר פוטין בראיון ששודר בתקשורת הרוסית (יום א', 25.12.22).
25/12/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בשעות הבוקר של יום ראשון, 27 בפברואר 2022, זימנה שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, קבוצה של בכירים במשרדה לחדר מאובטח לדון בשורה של צעדים כלכליים יוצאי דופן נגד רוסיה. ביניהם היה תת-השרה, וולי אדיימו, כותבו של מאמר מקיף ב-Foreign Affairs על מדיניות העיצומים האמריקנית, שביצועה מופקד בידי משרד האוצר. שורה של שיחות קדמו לפגישה זו, שהובילה לעיצומים בינלאומיים נרחבים נגד רוסיה בתגובה על פלישתה לאוקראינה.
25/12/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
במשפחתי קיימת מחלוקת. יש השואפים לראות את היריבה משחקת בימי שישי במגרשים שלעתים יש בהם יותר חול מאשר דשא, ויש האומרים כי מוטב ששחקני הפועל יישארו בליגה הגבוהה עימנו, וכך נזכה בכל ע...
דרור אידר
דרור אידר
המכות שספגנו בגולה גרמו לפירוק החברה ליחידיה, לעומת זאת המלחמות והמכות בארץ גרמו לגיבושם של היחידים לעם    על משמעותו ההיסטורית של הקמת כוח מגן עברי לאור המלחמה הנוכחית
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il