|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד דפנה שגל פודור - הסדרת מעמד בישראל לבני זוג זרים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
כך עזר עוד ניר ליסטר להוריד פרופיל מקרבי בשביל מיונים טכנולוגיים
אב-טיפוס של רודן [צילום: AP]

פוטין זקוק נואשות לניצחון כדי לשרוד

שנה למלחמה באוקראינה וושינגטון פוסט: פוטין ממשיך לחלום על אימפריה למרות התבוסות באוקראינה, לא מוכן לוותר - ובמקביל מבודד יותר ויותר בתוך רוסיה ומגביר את הדיכוי האכזרי
21/02/23  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

ולדימיר פוטין אוהב להציג את עצמו בתור צאר חדש, כמו פטר הגדול או איוון השלישי. אבל מלחמתו באוקראינה לא הצליחה להשיג את האדמות שסימן כמטרה, ובתוך רוסיה קיים חשש שהוא מוליך את ארצו לעידן של נסיגה ואולי אף גרוע מכך. בכירים רוסים אומרים, כי פוטין זקוק נואשות לניצחון כדי להבטיח את שרידותו, מדווח וושינגטון פוסט.

הפלישה לאוקראינה החלה בהיבריס וביומרה לעצב מחדש את הסדר העולמי. בעוד הוא סופג תבוסה אחרי תבוסה, תוך הרס מעמדו העולמי והאשמות בפשעי מלחמה, בתוך רוסיה הידק פוטין את אחיזתו הסמכותנית. הוא משתמש במלחמה כדי להרוס את האופוזיציה ולעצב חברה סגורה ועוינת כלפי ליברלים, להט"בים ובמיוחד דמוקרטיה וחרות בסגנון מערבי.

להקות המעודדות של פוטין נשבעות שהוא "פשוט לא יכול להפסיד באוקראינה", בגלל עושרה של רוסיה במקורות אנרגיה, הנשק הגרעיני שבידיה והמספר העצום של חיילים שהיא יכולה להטיל למערכה. תומכים אלו רואים את פוטין קם מתוך האפר של אוקראינה ומנהיג מדינה נחושה בהתנגדותה למערב – גרסה גדולה יותר וחזקה יותר של אירן. אבל בכירים במגזר העסקי ובמגזר הציבורי אומרים שעצם הימצאותו של פוטין בצמרת עלולה להוות חרב פיפיות, כאשר גוברים בה הספקות לגבי הטקטיקות שלו. בעיני רבים מהם, ההימור שלו מחק 30 שנות התקדמות, חזונו מבעית אוליגרכים ופקידים, אך הם עודם משותקים ומפוחדים.

מה שברור הוא, שפוטין אינו מראה סימנים כלשהם של נכונות לוותר. אחרי כל תבוסה הוא הסלים את מאמציו, החליף את המפקדים, הנחית מתקפות אוויריות ברוטליות על תשתיות אזרחיות ואיים להשתמש בנשק גרעיני. כעת, עם תגבורת של מגויסים טריים ומתקפות חדשות שבדרך, פוטין צריך לנצח כדי לשמר את אמינותו בעיני אזרחיו.

בעוד האבידות מתרבות ובתי הקברות מתמלאים, במוסקבה מתנהלים החיים כרגיל – לפחות מעל פני השטח. אבל מתחתיהם פוטין יוצר חברה מיליטריסטית ולאומנית, המוצפת בתעמולה ואובססיבית למאבק תמידי נגד ארה"ב ונאט"ו. נכון לעכשיו, איש אינו מעז להתנגד – לפחות בפומבי.

מאז עלה לשלטון בשנת 2000, הלגיטימיות של פוטין התבססה על פופולריות ועל מעמדו בקרב האליטה, בשילוב הטלת פחד בדמות יכולתו להפקיע את נכסיהם של מתנגדיו ואף להשליכם לכלא. התבוסות באוקראינה רק הקשיחו אותו, סבור הפוסט. הוא רדוף לנצח בידי הרגע בו בריה"מ "ויתרה על מעמדה באירופה" כאשר היה קצין קג"ב צעיר המוצב בדרזדן. שאיפתו לחזור לימי האימפריה הסובייטית מטילה את ארצו בחזרה לעבר האפלולי, לדיכוי ולבידוד.

מבחינתו של פוטין, הוא מנסה לתקן את העוול ההיסטורי שנגרם לארצו ולהחזיר אליה את אוקראינה, שתמיד הייתה – לשיטתו – חלק מרוסיה. אבל אם יצליח איכשהו לכפות על אוקראינה ויתורים טריטוריאליים, אנשי האליטה הנוטים לליברליזם יהיו המפסידים הגדולים ביותר. העיצומים המערביים יימשכו והאוליגרכים יידרשו לממן את שיקום השטחים הכבושים. חלק מן הפרשנים צופים גל נרחב של רדיפות נגד אוליגרכים ומי שייתפסו כבלתי פטריוטיים די הצורך.

פולחן מוות פטליסטי
דמותו של פוטין בקרנבל בדיסלדורף [צילום: מרטין מייסנר, AP]

כבר כיום יש הצצות מזעזעות לרוסיה החדשה של פוטין. אזרחים נעצרים בברוטליות בפרהסיה בחשד לביקורת על המלחמה. אנשי קבוצת וגנר מוציאים להורג "בוגדים" במהלומות פטיש. אלכסנדרה פרוקופנקו, בכירה לשעבר בבנק המרכזי שגלתה למערב, מתארת אווירה בה פקידים בדרג בכיר ובינוני חוששים שייעצרו ומצויים למעשה במאבק הישרדות.

פוטין מבודד יותר ויותר וסופג ביקורת מצד לאומנים קיצונים, הטוענים שהיה עליו לפעול בצורה רדיקלית יותר כדי לכבוש את קייב – וגם מצד בכירים הנוטים לצד הליברלי וטוענים שהמלחמה הייתה טעות עצומה. הוא הידק את חוגו הפנימי לכמה ניצים ופסיכופטים, ריסק באכזריות את האופוזיציה והגביר מאוד את אבטחתו, מדווח הפוסט.

פרשנים תומכי הקרמלין סבורים שהסלמת המאמץ המלחמתי תביא לניצחון, מה שעולה בקנה אחד עם אופיו של פוטין. אבל איש אינו יודע מהו באמת היעד הצבאי כרגע או מה ייחשב בעיני פוטין לניצחון. יש הסבורים שהוא יסתפק בכיבוש מלא של מחוזות דונצק ולוהנסק שבמזרח אוקראינה; יש האומרים שהוא לא ויתר על חלומו לכבוש את קייב ולהפיל את ממשלתו של ולדימיר זלנסקי.

לעיתים פוטין נוקם בכפופים לו על כשלונות, וגורם לאחרים לחשוש מפני השפלה פומבית. הוא מקדם בעלי השקפות ניציות, אך נפטר מהם במהירות אם אינם הולכים בתלם. לעיתים נדמה שהוא מנותק מן המציאות המלחמתית. ובינתיים גוברת הפסימיות ברחבי המדינה, כאשר ההנחה שהמלחמה אבודה משותפת לחוגים מן הליברלים ועד לניצים.

בוני התדמית בקרמלין מבססים את כוחו של פוטין באירועים מבוימים בהם הוא נראה כמו האב-טיפוס של הרודן: דמות מרוחקת המניחה פרחים לרגלי אנדרטאות לגיבורי מלחמות העבר. הופעותיו המבוימות לצד רוסים מן השורה נראות מלאכותיות, כאשר הסובבים אותו ניצבים בדום עצבני. הפוסט מציין, כי אותם פרצופים מופיעים בסצנות שונות – במדי צבא, בלבוש דייגים או בבגדי כמורה – מה שמעלה את השאלה כמה אנשים הוא באמת פוגש.

בעוד מספר האבידות גואה, פוטין ובכירי התעמולה יוצרים פולחן מוות פטליסטי, בטענה שמוטב למות בעד רוסיה מאשר בתאונת דרכים, מאלכוהוליזם או מסרטן. "יום אחד כולנו נעזוב את העולם הזה", אמר פוטין בנובמבר לקבוצת נשים שהוצגו כאימהותיהם של חיילים טריים אך למעשה היו פעילות פרו-ממשלתיות וקרובות משפחה של פקידים. "השאלה היא כיצד אנו חיים. יש אנשים שחייהם עברו בלא שיותירו חותם ואחרי מותם בכלל לא בטוח שהם חיו אי-פעם". אבל מי שנהרג בקרב "לא חי לריק. חייו היו חשובים".

ובינתיים, ממשיך הפוסט, העיצומים משפיעים לאיטם על חיי היום-יום, המחירים עולים והמגזר העסקי מתקשה להסתגל. כלכלנים ומנהלים צופים שקיעה כלכלית ממושכת בשל הניתוק מהטכנולוגיות, הרעיונות ושרשרת הערך של המערב. "המשק נכנס לתקופה ארוכה של נסיגה איטית. יהיה פחות מהכל", אומר מיליארדר רוסי. אבל הוא מאמין, שיום אחד רוסיה תהיה מדינה אירופית נורמלית. לילדיו יש דרכונים אירופיים והם עזבו את ארצם; "אני רוצה שהם יחזרו לרוסיה חופשית ודמוקרטית".

תאריך:  21/02/23   |   עודכן:  21/02/23
איתמר לוין
+הסוכנות היהודית מורידה פרופיל ברוסיה ושכנותיה
19:05 21/02/23  |  עידן יוסף
הסוכנות היהודית מורידה פרופיל ברוסיה, בלארוס וכו' אין עידוד עלייה פעיל, רבים מהעובדים בחופשה בתשלום. במקביל, קיצוץ משמעותי בתקציב של משרד העלייה לעידוד עלייה ממדינות חבר העמים בשנים האחרונות מ-12 מיליון ל-6 מיליון.

העלייה מרוסיה עדיין גבוהה: יותר מ-5,000 עולים הגיעו בינואר האחרון בלבד. ינואר 2023 היה השני בגודלו מבחינת עולים מרוסיה מאז פרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לפני שנה. לצורך ההשוואה, מארה"ב וקנדה הגיעו ב-2022 פחות מ-4,000 עולים (ג'רוזלם פוסט).
+שגריר ארה"ב ברוסיה זומן למשרד החוץ הרוסי
17:34 21/02/23  |  עידן יוסף
שגריר ארה"ב ברוסיה זומן למשרד החוץ הרוסי בעקבות מה שמכונה "הרחבת המעורבות האמריקנית בפעולות איבה בצד קייב".
+אדלשטיין ואלקין מבקרים במרכז הקהילה היהודית בקייב
12:42 21/02/23  |  מירב ארד
יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין וח"כ זאב אלקין מבקרים כעת במרכז הקהילה היהודית בקייב יחד עם הרב הראשי לאוקראינה. במסגרת ביקורם באוקראינה, ולאחר שנפגשו אמש עם הנשיא זלנסקי ואנשי ממשל בכירים, הגיעו ח"כ יולי אדלשטיין וח"כ זאב אלקין לבניין הקהילה היהודית בקייב בלוויית שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי, את פניהם קיבל הרב משה אסמן רבה של אוקראינה שערך להם סיור בבית הכנסת המרכזי 'ברוצקי', במשרדי הרבנות הראשית ובמוסדות הקהילה.
+השר כהן: "נסייע לאוקראינה במערכות התרעה שיש ברשותנו"
12:13 21/02/23  |  מירב ארד
שר החוץ אלי כהן בעניין אוקראינה: ״הייתי בקייב בשבוע שעבר. עדכנתי את הנשיא זלנסקי שישראל תתמוך השבוע בהחלטה באו״ם. אנחנו כמובן נמשיך לסייע מבחינה הומניטרית, ובנוסף נסייע לאוקראינה במערכות התרעה שיש ברשותנו״.

+הפרנויה והאימפריאליזם מחלחלים לחברה הרוסית
07:40 21/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שנה לפלישה לאוקראינה  ▪  ניו-יורק טיימס סוקר את כפיית הרעיונות שהובילו את פוטין לצאת למלחמה: המסרים מוטמעים בכל הכוח, בעוד חיי היום-יום של רוב הרוסים לא השתנו
קל להזדהות עם החיילים [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוטין זקוק נואשות לניצחון כדי לשרוד
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
הקדרות, הפרנויה והלך הרוח האימפריאליסטי שהובילו את ולדימיר פוטין לפלוש לאוקראינה, חדרו עמוק לחייה של רוסיה בשנה שחלפה – וכיום שליטתו בה חזקה מאי-פעם, מדווח ניו-יורק טיימס.
21/02/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הגיע במפתיע (20.2.23) לביקור בקייב, בירת אוקראינה - ארבעה ימים לפני יום השנה הראשון לפלישתה של רוסיה לאוקראינה. ביידן אמור היה לבקר מחר ומחרתיים בוורשה, אך הגיע לבירת פולין כבר הבוקר ונסע ברכבת לגבול אוקראינה; נראה שלאחר מכן יקיים את הביקור המתוכנן בוורשה. זמן קצר לאחר הפלישה אשתקד ביקר ביידן בוורשה, ושם הכריז שוולדימיר פוטין אינו ראוי להמשיך ולמשול ברוסיה. פולין היא חברת נאט"ו הקרובה ביותר גאוגרפית לרוסיה ולאוקראינה, ממלאת תפקיד מרכזי בסיוע לאחרונה וקלטה מיליוני פליטים ממנה.
20/02/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
שנה לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, המלחמה רחוקה מלהסתיים. עם כל האומץ האוקראיני והכשלים הרוסיים, אוקראינה לא יכולה להחזיק מעמד בשל סיוע מערבי מתמשך ומשמעותי – קובע ניו-יורק טיימס במאמר המערכת שלו (19.2.23). ארה"ב ובעלות בריתה הזרימו סיוע ב-150 מיליארד דולר ועמיהן הסכימו בגדול לשאת בנטל. אבל שאלות יעלו ככל שהמלחמה תימשך. "זה לא יכול להיות שיק פתוח לכל דבר", אמר יו"ר בית הנבחרים, קווין מק'ארתי – והוא צודק, סבור הטיימס.
20/02/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מחרתיים יתרחשו כמעט במקביל שני דברים: הנשיא פוטין צפוי לנאום במוסקבה את נאומו המסורתי לפני "האסיפה הפדראלית" - כינוס משותף של שני בתי הפרלמנט, שבו הוא צפוי להתמקד בסוגיות פנים וחוץ, ומן הסתם חלק משמעותי יעסוק במלחמה באוקראינה ויחסיה של רוסיה עם המערב.
19/02/2023  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
המטרה מספר אחת של מדינאים, גנרלים ודיפלומטים במערב, אשר התכנסו בסוף השבוע לוועידת מינכן לביטחון, היא להביס את רוסיה באוקראינה. הם מפגינים תקיפות מוחלטת. סגנית נשיא ארה"ב, קאמלה האריס, שבה והצהירה על מחויבותה של ארצה לאוקראינה. הנשיא עמנואל מקרון הציע דרכים להבטיח שרוסיה אכן תובס ושהמערב ימשיך לחזק את קייב. שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, אמר בשבוע שעבר בפגישת שרי ההגנה של נאט"ו, כי למתקפת-נגד אוקראינית באביב יש סיכוי טוב להצליח. ראש המטות המשולבים, הגנרל מארק מיליי, אומר שרוסיה המבודדת כבר הפסידה מבחינה אסטרטגית, מבצעית וטקטית.
19/02/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
ברק התפטר מכהונתו כשופט אד-הוק בבית המשפט הבינלאומי לצדק (JCJ) בהאג מסיבות אישיות-משפחתיות    מחמת היחס הנבזי והאנטישמי כלפי ישראל, אין צורך למנות מחליף לברק - נגרם מספיק נזק...
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
שיעור היירוט של כטב"מים נמוך משמעותית משיעור יירוט הרקטות. במערך ההגנה האווירית הודפים את הטענות כאילו לא נערכו מראש לאתגר ומסבירים זאת במורכבות - גודל הכטב"מים, משך המעוף הקצר, הט...
דרור אידר
דרור אידר
חג הקציר ומועד הבאת הביכורים במקרא הוא גם חג מתן התורה, הבשורה המוסרית ששינתה את העולם    כיצד תיארו חכמינו את הבאת הביכורים בזמנם, ושלוש הערות אקטואליות לעשרת הדיברות
מאיר רבינוביץ
מאיר רבינוביץ
לפני 12 שנים נסגר לתנועת רכבים ישראלים כביש 10 בדרום הארץ    הכביש נפתח לתנועה רק בימי החגים    השנה, גם בימי החגים, הכביש, העובר כולו בשטח מדינת ישראל הריבונית, נשאר סגור    סיפור סג...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
ב-7 באוקטובר ראינו שבמלחמה על הגדרות, לטייסים ולאנשי הסייבר אין כל יכולות    הטנקים וכוחות החי"ר הם שיגיפו את המחבלים, בסיוע הדחפורים של חיל ההנדסה    לוחמי הקרקע אשר מכריעים את המער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il