|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
בית המשפט העליון בפולין. הממשלה השתלטה [צילום: מיכאל דיוק, AP]

הונגריה, פולין, הודו, ברזיל וכעת ישראל

ניו-יורק טיימס מזכיר כיצד כרסום בעצמאות בתי המשפט - לעיתים בצעדים שלא נראו כשלעצמם מרחיקי לכת - עלול להוביל לשלטון סמכותני
01/08/23  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

העתירות נגד ביטול עילת הסבירות מציבות התלבטות קשה לבית המשפט העליון: האם יבטל את החוק ויתעמת במישרין עם הרשויות הנבחרות, או שיפסוק בדרך שתמנע משבר חוקתי? בעשורים האחרונים, נסיונות להחליש את בתי המשפט ברחבי העולם הפכו לסימניה של דמוקרטיה בצרות, וההתקפות על עצמאות בתי המשפט היו צעדים מוקדמים לעבר שליטה של מפלגה אחת ברוסיה, בונצואלה ובטורקיה – מזכיר ניו-יורק טיימס.

מהלך להחלשת סמכותם של בתי המשפט – כמו כעת בארץ – אינו הופך קריסה דרמטית לבלתי נמנעת. הוא מהווה יותר אור אדום מהבהב, ותגובת בתי המשפט היא השלב הראשון בבחינת הנזק שנגרם. "השילוב של הכישורים וההתנהלות האסטרטגית של בית המשפט, והתמיכה לה הוא זוכה מצד החברה האזרחית, המוסדות והאליטה – זה מה שקובע האם הוא יצליח להימנע מקריסה לתהום. אם הוא ניצב לבדו, קשה לו מאוד לשרוד", אומרת הפרופסור רוזלינד דיקסון מאוניברסיטת ניו סאות' וולס שבאוסטרליה. פרופ' קים שפלי, סוציולוגית מאוניברסיטת פרינסטון, מוסיפה: "ברגע בו העצמאות השיפוטית סופגת מכה קשה, ההידרדרות לסמכותנות עלולה להיות מהירה מאוד".

הונגריה הפכה לדמוקרטיה מלאה ב-1989, כאשר בית המשפט החוקתי הוא המאזן העיקרי מול הפרלמנט וראש הממשלה. אולם, בשנת 2010 נבחר ויקטור אורבן עם רוב מוחלט בפרלמנט, אותו ניצל כדי לתקן את החוקה ולהגביל את יכולתו של בית המשפט לבחון חוקים. הממשלה גם הגדילה את מספר השופטים והעבירה את בחירתם לידי הפרלמנט.

רוב דחוק בבית המשפט ניסה להחזיק מעמד, למשל כאשר ביטל חוק שחייב להירשם כדי להצביע בבחירות. אבל אורבן ומפלגתו תיקנו שוב את החוקה כדי לעקוף כמה מפסקי הדין ואז השתלטו על מועצת התקשורת הלאומית, ועדת הבחירות המרכזית וגופים נוספים. "כאשר אורבן נבחר שוב ב-2014, הסיפור היה גמור. הוא השתלט על הכל", מזכירה שפלי. האירועים בהונגריה היוו סיבה בולטת לחששות שמעוררים המהלכים הנוכחיים בישראל, מציין הטיימס, במיוחד משום שבישראל אפילו אין חוקה.

במדינות אחרות נסיגת הדמוקרטיה הייתה איטית יותר, לעיתים דרך שינויים שעל פניהם לא נראו יוצאי דופן. קחו לדוגמה את פולין, בה מפלגת החוק והצדק זכתה ב-2015 בבחירות לנשיאות ולפרלמנט. היא קבעה ששופטי הערכאות הנמוכות יותר יפרשו בגיל 65, השתלטה על הגוף העצמאי הממנה את השופטים והקימה גוף משמעת חדש אשר שם על הכוונת למעלה מ-1,000 שופטים.

בית המשפט החוקתי לא בלם צעדים אלו; הממשלה הכניעה אותו עוד לפני כן. שופטים אחרים מחו וזכו לתמיכה מצד חלקים נרחבים בחברה האזרחית והאופוזיציה, אשר יצאו להפגנות ענק וביקשו את סיועו של האיחוד האירופי בו חברה פולין. בחודש שעבר פסק בית המשפט האירופי לצדק שפולין הפרה את חוקי האיחוד כאשר חיסלה את עצמאות בתי המשפט, ולאופוזיציה יש סיכוי לנצח בבחירות בסתיו הקרוב.

דה-מוראס נגד בולסונרו
בית המשפט העליון בהודו. המאבק נמשך [צילום: אלטף קאדרי, AP]

גם בהודו נמשך נסיונה של ממשלת ימין להשתלט על מערכת המשפט. מאז שנות ה-1990 בחרו שופטי בית המשפט העליון את חבריו, אך בשנת 2015 הוביל ראש הממשלה, נרנדרה מודי, לשינוי חוקתי שהעניק לממשלה יותר השפעה על המינויים. בית המשפט העליון פסל באותה שנה את השינוי, ומאז ממשיכה ממשלתו של מודי לנסות לפגוע בעצמאותו: היא בולמת את המינויים שאינם לרוחה ומאשרת במהירות את השופטים הנראים לה.

בית המשפט העליון של הודו ממשיך לפסוק לטובת שוויון מגדרי, אך במקביל דוחה ערעורים על הרשעות מתנגדי הממשלה ומסרב לדון בעתירות נגד חוקים המאיימים על יסודות החוקה – אומרת ננדירי סונדר, סוציולוגית מאוניברסיטת דלהי. מודי גם נוהג להטיל על בית המשפט את האחריות לפעולות שלו ושל ממשלתו, אם כי שליטתו בהם אינה מלאה; הבחירות הבאות יקבעו האם הדמוקרטיה הגדולה בעולם ניצלה, סבורה סונדר.

עצמאות בתי המשפט בברזיל ניצלה בזכות המהפך בבחירות לנשיאות, מציין הטיימס. הנשיא הימני חאיר בולסונרו יצא נגד בית המשפט העליון לאחר שזה פסק נגדו בכמה מקרים. באוגוסט 2021 הוא ביקש מן הסנאט להדיח את אחד השופטים, אלכסנדר דה-מוראס, ובספטמבר הכריז בפני 100,000 מתומכיו שלא יציית לפסקי הדין של דה-מוראס; המון התקהל מחוץ לבית המשפט ואיים לפרוץ לתוכו.

תגובתו של בית המשפט – אומר פרופ' יניב רוזנאי מאוניברסיטת רייכמן – הייתה "עסקים כרגיל": לא עימות עם בולסונרו ולא כניעה לדרישותיו. אשתקד שימש דה-מוראס כמפקח הראשי בבחירות לנשיאות, ונקט שורה של צעדים נגד הדיסאינפורמציה של בולסונרו ומהלכיו האנטי-דמוקרטיים; בולסונרו הפסיד. יש המהללים אותו כמי שהציל את הדמוקרטיה, בעוד אחרים טוענים שהרחיק לכת.

מה יקרה בישראל? דיקסון סבורה שעל בית המשפט לשקול היטב האם להתעמת במישרין עם הממשלה, או להישען על התמיכה הציבורית הנרחבת בו, להמתין שכעסו של הימין יחלוף ולעקוף את ביטול עילת הסבירות. אבל המצב ישתנה בתכלית אם הממשלה תנסה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. במקרה כזה, אומרת דיקסון, יהיו לבית המשפט העליון בדיוק שתי אפשרויות: עימות או כניעה.

תאריך:  01/08/23   |   עודכן:  01/08/23
איתמר לוין
+הליך פלילי על רעש בלתי סביר, בכל מקום: הנוהל החדש של המשטרה נגד מפגינים
22:06 01/08/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בכאן חדשות נחשף כי המשטרה הכניסה לטיפול בהפגנות את הנוהל החדש, לפיו תתבצע חקירה פלילית נגד מפגינים על ביצוע עבירה זו בכל שעה ביום  ▪  לנהלי המשטרה הוכנסו תנאי מחאה מול בתי אישי ציבור, אלה נקבעים מכוח הנחיות היועמ"ש לממשלה ופסיקת בג"ץ
מחאה רועשת [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+הסיעות החרדיות לנתניהו: המשך קידום הרפורמה מותנה בחוק הגיוס
13:08 01/08/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בישיבת צוות הגיוס המצומצם, הופתעו הנציגים החרדים לגלות שהיועמ"שים לפתע לא דנים על הצד הטכני בהעברת חוק הגיוס – אלא האם בכלל להעביר חוק כזה, עקב "חוסר בשוויון"
נתניהו עם אייכלר ופרוש [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מלינובסקי: גם על חוקי יסוד צריכה להיות ביקורת שיפוטית
10:34 01/08/23  |  עידן יוסף
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "הקואליציה פועלת בדיוק כמו אחרון העבריינים באמצעות איומים על בית המשפט ואסור בשום פנים ואופן להכנע להם.

"חוקי היסוד מזמן איבדו את מעמדם ואפשר לשנותם ברוב קואליציוני זניח של 61. לפי השיטה של הממשלה, הם יוכלו לקחת כל חוק (גם חוקים מטורללים כמו חוק טבריה או חוק של רחצה נפרדת), להדביק להם את הכותרת חוק יסוד ולפי שיטתם זה ייתן להם חסינות מביקורת שיפוטית. אסור שדבר כזה יקרה, גם לחוקי יסוד יש קווים מנחים וגם על חוקי יסוד צריכה להיות ביקורת שיפוטית, במיוחד בשיטת הממשל שלנו.

"על כולנו בלי יוצא מן הכלל חלה החובה לציית להחלטות בית המשפט, גם לאזרחים וגם לממשלה".
+מחאה חסרת מנהיגות
09:56 01/08/23  |  ארווין קליין   |   לרשימה המלאה
לפי דעתי הבעיה של המחאה היא שאין לה מנהיג ראוי  ▪  ראשי האופוזיציה שמנהיגים אותה לא מייצגים באמת את המפגינים, אלא את עצמם
נחלש כוחה [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+מחשבות על הדמוקרטיה הישראלית
09:32 01/08/23  |  מיכאל מירו   |   לרשימה המלאה
בראש הממשלה אדם שאשמתו נדונה בבית משפט מחוזי בירושלים  ▪  יש רצון לאפשר לאריה דרעי להכנס לממשלה למרות עברו המפוקפק, והשר לביטחון פנים, בילה בעברו זמן רב מהצד השני של מערכת אכיפת החוק
מפקירים את הביטחון שלנו [צילום: מרק ישראל סלם]
+דלק מוטורס מקפיאה את הפרסום בערוץ 14
09:21 01/08/23  |  עידן יוסף
דלק מוטורוס, אחת מיבואניות הרכב הגדולות בישראל, מקפיאה גם היא את הפרסום בערוץ 14. במכתב שנשלח לערוץ נכתב כי כעת יש לשכך את הלהבות וכי התנהלות הערוץ מעמיקה את הקרע ומרחיבה את השסעים, והערוץ התבקש לערוך בדק בית להתנהגות מקוממת זו, כלשון דלק מוטורס. מדובר בחברה עם תקציב של מיליוני שקלים בשנה. הבעלים: המיליארדר גיל אגמון (וואלה).
+שני חזונות נפרדים
09:03 01/08/23  |  גדי חיטמן   |   לרשימה המלאה
בין אם החקיקה תיעצר, תוקפא או תיגנז ובין אם שתמשיך - השבר הזהותי ברור  ▪  נוכח במלוא עוצמתו  ▪  אין מנהיג שיכול לחבר את הקבוצות השונות
שבר זהותי [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
+נתניהו: מסכים עם דרישת ביידן להאט את החקיקה
08:52 01/08/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה התראיין ל-NBC והמשיך להתחמק מתשובה חד-משמעית: "מקווה שלא יפסלו את החוק"  ▪  על עצם החקיקה: "הדמוקרטיה הישראלית תצא חזקה יותר"
נתניהו בישיבת הממשלה [צילום: מנחם כהנא/פול AP]
+המתנשאים בעם
07:53 01/08/23  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
עברו שלושים שבועות של הפגנות בסערה, כמעט ללא נפגעים, לנוכח פני העולם המשתאה  ▪  הקו האדום טרם נפרץ, אבל הציבור המוחה אינו מתכוון להירגע, לשבת מכאן ואילך בחיבוק ידיים, וחבל
ברסלר. "אנחנו העם" [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+ואז תישאל שאלה אחת, במילה אחת, מדוע
07:36 01/08/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
"ההצלחה" הנוראית הזו, היא פרי באושים של קומץ מסוכן, הרסני, קומץ אשר אין איש יודע את מקורות מימוננו במאות מיליוני שקלים, קומץ שהחליט להמיט חורבן ויהי מה
מעודדי מלחמת אחים [צילום: ענת חרמוני/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הונגריה, פולין, הודו, ברזיל וכעת ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעקב אבא
1/08/23 08:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
תשעה באב מאחורינו. יום הצום הלאומי לזכר חורבנם של בית ראשון ובית שני. קץ עצמאות ישראל לפני כאלפיים שנה בידי האימפריה הרומית, וקודם לכן, לפני כאלפיים ושש מאות שנה, בידי נבוכדנצר שליט בבל. תשעה באב תשפ"ג עמד בסימן אזכורים חוזרים ונישנים של מאורעות היסטוריים דרמטיים אלה, אקטואליזציה שלהם, דיבורים מעוררי דאגה שמא שוב צופן תשעה באב חורבן, זו פעם שלישית. ולא עוד אלא גם זאת: ישראל היא בת שבעים וחמש, בדומה למשך התקיימותן של שתי מלכויות ישראל הקדומות. כאז כן עתה, האומה שסועה, מפולגת, עד כדי סכנת מלחמת אחים שעלולה לשים קץ לחזון הציוני. אלה אינן הזיות בעלמא.
כשישקע אבק המחלוקת, כשתתאדה עננת השנאה, כשיגוז החלום להיפרדות למדינות יהודה וישראל, כשיימוגו רעשי תופי הסרבנות, כשיאלמו הצהרות נטישת המולדת, כשידומו מושכי הכספים, כשתעצר מגיפת מחלקות ההגירה והנטישה של הגולים מרצון ומדעת, מהרופאים ועד ההייטקיסטים, כשישמע קול דממה דקה ויעמדו אלה לצד אלה שפחות אדומות, יועצים, פרסומאים, פרשנים, כלכלנים, אקדמאים, שופטים בעבר, אנשי זרועות הביטחון בעבר, או אז יהיה ראוי להתחיל בתהליך מפוכח, חשוב ונדרש של התבוננות פנימית אשר מעליה תרחף רק שאלה אחת, מילה אחת, עם סימן שאלה גדול, מדוע?
פחות מיממה אחרי ההשוואה שערך עו"ד ארי שמאי בין פסילת חקיקה פרסונלית בחוק טבריה לאי פסילת חקיקה פרסונלית בעניינו של רוצח ראש הממשלה יצחק רבין, מודיעה חברת שטראוס לערוץ עכשיו 14 על השעיית הפרסום בערוץ. בעקבות דבריו של שמאי במשדר "הפטריוטים", שבהם הציע לשחרר את יגאל עמיר, הודיע ערוץ 14 כי שמאי לא יוזמן להשתתף בתוכניות הערוץ.
31/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים יהיו ממחנהו של ראש הלשכה, עמית בכר, המתנגד לרפורמה המשפטית. המועצה הארצית של הלשכה בחרה (31.7.23) את יו"ר ועד מחוז צפון, מוחמד נעאמנה, לקדנציה נוספת כנציג השני של הלשכה בוועדה, לצידה של אילנה סקר הממשיכה את כהונתה. נעאמנה קיבל את קולותיהם של 34 מבין 44 חברי המועצה, בעוד יצחק נטוביץ - המזוהה עם מחנהו של אפי נוה התומך ברפורמה - קיבל שלושה קולות בלבד.
31/07/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
כל 15 שופטי בית המשפט העליון, אסתר חיות, ידונו ב-12.9.23 בשבע העתירות שהוגשו לבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות. כך הודיעה חיות (31.7.23). זוהי הפעם הראשונה בתולדות המדינה בה כל שופטי העליון ידונו יחדיו באותו נושא.
31/07/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il