|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
5 יתרונות משמעותיים לפעילות ODT ביער
קבוצת ירדן
ניתוח השתלת עדשה תוך עינית - פתרון לאלו המעוניינים להסיר משקפיים אך אינם מתאימים לניתוח הסרת משקפיים
37 הרוגים בכל 10,000 תאונות במכוניות כבדות [צילום: סוזן וולש, AP]

האמריקנים אוהבים מכוניות גדולות, והן הורגות אותם

מספר תאונות הדרכים בארה"ב בכלל והקטלניות בפרט הוא הגבוה ביותר בעולם העשיר אקונומיסט מצביע על הסיבות ומציע פתרונות, ובראשם: אכיפת חוקי המהירות, רפורמות רגולטוריות ושינויי תכנון
10/09/24  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   הקטל בדרכים   |   תגובות

בפעם הבאה שתיתקעו בפקק תנועה, הסתכלו מסביב – לא על המכוניות, אלא על הנהגים. אם אתם בארה"ב, יש סיכוי שאחד מכל 75 מהם ייהרג בידי מכונית – רובם בידי מכוניות של אחרים. סיכויי ההישרדות של מי שיושב במכונית גדולה או בטנדר טובים יותר – אך רכבים אלו הופכים את הכבישים למסוכנים יותר לאחרים. אקונומיסט חישב ומצא, כי כל תוספת של אחוז בודד למשקל הרכב, משמעותה עוד 12 הרוגים במכוניות קטנות יותר. מה שהופך את פקקי התנועה לשיעור אתיקה על גלגלים.

מדי שנה נהרגים 40,000 בתאונות דרכים – ולא רק משום שזהו עם האוהב לנהוג. הכבישים בארה"ב מסוכנים בשיעור כפול לקילומטר מאשר בשאר העולם העשיר, ומספר ההרוגים עלה בעשור האחרון למרות כניסתן של טכנולוגיות האמורות להפוך את הנהיגה לבטוחה יותר. הסיבה, טוען אקונומיסט: משקלן של המכוניות. האמריקנים אוהבים מכוניות גדולות, והן הורגות אותם.

נתונים על 7.5 מיליון תאונות ב-14 ממדינות ארה"ב בשנים 2023-2013 מעלים, כי כל 10,000 תאונות במכוניות כבדות הורגות 37 בני אדם, לעומת 5.7 במכוניות במשקל בינוני ו-2.6 בלבד במכוניות הקלות ביותר. המצב אף מחמיר. 31% מהמכוניות החדשות אשתקד שקלו למעלה מ-2.27 טונות, לעומת 22% ב-2018. מספר הולכי הרגל שנהרגו הוכפל מאז 2010. מכונית אירופית קלה ב-25% מן האמריקנית והיפנית קלה ב-40%; המכוניות החשמליות האמריקנית יהיו כבדות עוד יותר ובעשרות אחוזים.

תיאורטית, הרגולטורים יכולים להתעקש שהמכוניות יהיו קלות יותר; אבל זה לא יקרה. פוליטיקאי שיתמודד על הבטחה כזאת, יהפוך את עצמו לקריקטורה. עשרות מיליוני אמריקנים משוכנעים שאקדח בכל בית הופך את מחזיקיו לבטוחים יותר; קשה עוד יותר להתווכח עם הטיעון הדומה ביחס למכוניות גדולות, כי עד נקודה מסוימת הוא נכון.

מחכים למכוניות אוטונומיות באמת
לוס אנג'לס. בידי מהנדסי הכבישים [צילום: ג'יי הונג, AP]

מה כן יכול להפוך את כבישי ארה"ב לבטוחים יותר? ייתכן שיתחיל שינוי ככל שהציבור יהיה מודע יותר לסכנות. החישוב של אקונומיסט מלמד, כי אם העשירון העליון של המכוניות הכבדות ביותר "יעשה דיאטה" של 500 ק"ג, מספר הולכי הרגל ההרוגים יפחת ב-2,300 בשנה (12%) מבלי לפגוע בבטיחות המכוניות הללו.

לכך יש לצרף רפורמות. מוזר ככל שיישמע, עד אשתקד לא הובאו הולכי הרגל בחשבון בדירוג בטיחות המכוניות בידי הממשל. מחלוקת מסחרית עם אירופה גורמת לכך שמכוניות קלות תוצרת חוץ רבות כלל אינן נמכרות בארה"ב. הקלות מס גורמות לאמריקנים לעבור לטנדרים, שגם מקבלים הטבות בתקני הדלק. את כל זה צריך לשנות.

אבל עדיין יכול להיות שהעדפות הצרכנים יהיו נטועות כה עמוק, עד שלא יהיה די בכל אלו. לכן, צריך במקביל גם להוריד את מספר התאונות. הצעד הראשון הוא לתכנן מחדש את מערכת הכבישים. ככל שהדבר יישמע מוזר, העדר מעגלי תנועה בפרברים ובאיזורים הכפריים הוא גורם מרכזי לתמותה; החלפת צמתים בכיכרות יציל את חייהם של אלפים מדי שנה. בעיה נוספת היא ריבוי הכבישים המהירים והרחבים ליד מרכזי קניות מרובי הולכי רגל; בניגוד למה שחושבים מהנדסי הכבישים בארה"ב, רחב יותר אינו בטוח יותר.

מה שמוביל לנקודה נוספת: יש לגרום לנהגים להאט. מאחר שהקטלניות עולה עם המהירות, להפחתתה יש תוצאות מעולות. התחלה טובה היא לאכוף את חוקי המהירות הקיימים; אבל במקום לעשות זאת, מדינות רבות אוסרות להתקין מכמונות מהירות. צעד שאפתני יותר (ופופולרי פחות) יהיה מגבלות מהירות למכוניות כבדות יותר.

בסופו של יום, יצרני הרכב יכולים למצוא דרך להקטין את ממדי הבעיה שהם תרמו כה רבות להיווצרותה. למשל: טכנולוגיה טובה יותר למניעת תאונות ויותר מערכות להגנת הולכי רגל. מכוניות אוטונומיות אמיתיות, כאשר יעלו על הכביש, יפחיתו את מספר התאונות וההרוגים, כולל בכבדות שבהן; אבל זה יקח עוד שנים רבות. עד אז, משימת הצלת החיים מוטלת על מהנדסי הכבישים ושוטרי התנועה.

הכתבה המלאה
תאריך:  10/09/24   |   עודכן:  10/09/24
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האמריקנים אוהבים מכוניות גדולות, והן הורגות אותם
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
יושב-ראש ועדת המשנה לבטיחות בדרכים שע"י ועדת הכלכלה, ח"כ בועז טופורובסקי, הודיע ליו"ר ועדת הכלכלה על התפטרותו מראשות ועדת המשנה. זאת לנוכח חוסר ההתייחסות לוועדה. "אני לא יכול להמשיך להיות חלק מההצגה", מחה טופורובסקי.
21/07/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
מלאה בתשוקה ובגעגועים לבני יקירי איאס, חשה צביטה בלבי בכל פעם מחדש. מדהים אותי כיצד מוצאות מחשבותי תמיד את הדרך אליך, איאס, לא רק כעת, אלא בכל רגע נתון ובכל אירוע משפחתי. אבל גם הפעם - הפעם התשיעית - לא שמעתי ממך את המילים "מזל טוב, אימא, יום הולדת שמח". אתרע הגורל, ודווקא ביום הולדתי אני פוגשת אותך כאן, בכנס נשים לבטיחות בדרכים בירכא, וגם לכך יש ערך - וסימן מאלוהים.
14/07/2024  |  סמר חטיב  |   יומני בלוגרים
האם תאונות הדרכים יורידו הילוך? בבית הספר התיכון אחווה בירכא הושק השבוע מַדְמֶה (סימולטור) המאפשר למדריך לאתר נקודות תורפה אצל המתאמנים ולחזק אותן באמצעים שיגבירו את הביטחון העצמי של הנהג.
12/07/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
אישה כבת 70 נהרגה בתאונת דרכים בבית שמש, שלושה נוספים נפצעו קל.
23/06/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות וקשות בשיעור גבוה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה. הם נוהגים במהירות מופרזת, שולחים מסרונים תוך כדי נהיגה, שותים אלכוהול ונוסעים עם חברים שמסכנים אותם עוד יותר. למרות תוכניות התערבות שונות, הבעיה רק מחמירה. האם יישום המלצות חדשות יצליח להציל חיים? מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדק את העניין.
12/06/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
החברה ניצלה את הראלי במנייה [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]
תומר קורנפלד
חברת כנפיים מכרה בחודשים יולי ואוגוסט מניות אל על בהיקף של 9 מיליון דולר    מניית אל על זינקה השנה בכ-80%
דרור אידר
דרור אידר
עושה רושם שהעולם שכח על מה אנו נלחמים מול חמאס וחיזבאללה ולא מקשר זאת לאירן כאחראית העיקרית לכך    לקראת 7 באוקטובר חשוב להזכיר לעולם את האמיתות הללו, ומדוע חשוב לסגור את אונרא
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
אבולוציה של מנהיגים טבעיים; סֵרוּס האבירים; התנצלות אביהו בן-נון; מפקד שברח משדה הקרב מונה לאביר; רוג'ר בייקון כאינטלקטואל צבאי; לידל הרט לא קיבל תפקיד בצבא הבריטי; סילוק ד"ר אל"ם ...
רוח התנדבותית [צילום: דור פזואלו/פלאש 90]
מיכה אבני
אנו נדרשים לשאול את עצמנו בכל יום מחדש: "מה אני יכול לעשות היום כדי לעזור לאחרים?"    לא נשכח את הרוח שהובילה אותנו בתחילת הדרך, ונמשיך לפעול מתוך מחויבות לחברה, לעזרה הדדית ולערכים...
העדפות פוליטיות אינן רק עניין של מדיניות [צילום: צ'רלי נייברגאל/AP]
שמואל רוזנר
הייתם מניחים שמה שאומרים המועמדים זה מה שיאמרו גם הבוחרים שלהם. אבל הבוחרים אומרים ההפך. ההפך!    הפערים הפוליטיים עמוקים יותר מהבדלים במדיניות. הם נובעים מתפיסות שונות של המציאות, ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: ד"ר אליהו כהן 1 פתח תקוה 4976012 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il