|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

למען יראו וייראו - "יש לפרסם זהות עברייני מכס"

חרף בקשתם והנזק העלול להיגרם להם אישר בית משפט השלום בירושלים את פרסום זהותם של חשודים בעבירות מכס למען יידע הציבור וייזהר
25/07/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות
טובין מוברחים (הצילום אינו קשור לעבירות המכס נשוא הכתבה)

"הדעת נותנת כי יש אינטרס לפרסום שכזה, על כל הכרוך בו לרבות על דבר מעצרם של החשודים בביצועו, נוכח מהותן של עבירות המכס. עבירות אלה הן עבירות שקל יחסית לבצען אך מנגד תפיסת העוברים אותן קשה יותר", כך כתב (יום ב' 1.6.09) שופט בית משפט השלום בירושלים, השופט ארנון דראל בנימוקי החלטתו להתיר את פרסום זהות החשודים בעבירות מכס חרף התנגדותם לפרסום והנזק העלול לצמוח להם בגינו.

ארז דהבני וחברת בלדי בע"מ, חברה המייבאת בשר כבש קפוא מאוסטרליה, נחשדו על-ידי רשויות המכס והמע"מ בעבירות מכס שמנעו מהמדינה הכנסות בסך 4 מיליון ש"ח. מר דהבני נעצר ושוחרר בעבור זמן מה בתנאים מגבילים. בדיון בעניין שחרורו ביקשו הוא והחברה שיוטל צו איסור פרסום על הפרשיה. זאת משום, לטענתם, שהפרסום עלול לגרום נזק חמור לחברה היות ובאם ייוודע העניין לבנק הוא, מצידו, יפסיק את האשראי המוענק לחברה וידרוש פירעון מיידי של כלל חובות החברה כלפיו, מה שיוביל להתמוטטות החברה ולפיטורי 300 עובדיה.

השופט התורן שדן בבקשה נתן צו זמני וקבע שעל-מנת שיהפוך הצו לקבוע על החברה להגיש בקשה מפורטת במועד מאוחר יותר. בבקשתה המפורטת חזרה החברה על טענותיה.

מאידך, רשויות המכס והמע"מ טענו כי היות ומדובר בעבירות חמורות שיש אינטרס ציבורי לפרסומן אין להוציא צו איסור פרסום.

בית משפט השלום בירושלים דחה את הבקשה. לדברי השופט ארנון דראל, היות וישנן חשדות לכאורה כנגד מר דהבני והחברה, והיות ויש צורך לפרסם את ההליך לשם הרתעת עבריינים פוטנציאליים, הרי שבשכלול עם העובדה שהמבקשים לא הוכיחו כי פרסום הפרשיה יגרום לנזק חמור - אין מקום לאיסור פרסום.

עובדות המקרה

המבקש , ארז דהבני, נעצר בשל החשד כי עבר עבירות מכס. כנגדו וכנגד חברת בלדי בע"מ מנהלת רשות המכס חקירה בשל החשד שבעת שייבאה החברה בשר כבש קפוא מאוסטרליה לארץ היא הגישה לשלטונות המכס חשבונות כוזבים על-מנת להתחמק מתשלום מס בסך 4 מיליון ש"ח.

רשות המכס תפסה מסמכים המחזקים את החשדות כנגד מר דהבני וחברת בלדי וכן קבצי מחשב שעדיין טעונים בדיקה שמא ניתן למצוא בהם חומר מרשיע.

במסגרת הדיון בבקשת המשיבה למעצר, ביקשו החשודים, מר דהבני וחברת בלדי, כי ייאסר פרסום פרטים המזהים אותם, את הטובין ואת ארץ מקור הסחורה בהקשר לעבירות מכס. מאחר והדיון התקיים במהלך תורנות ניתן צו ארעי לאיסור פרסום ונקבע כי באם המבקשים יהיו מעוניינים בהארכת תוקף הצו אל מעבר לתקופת הארעי,עליהם להגיש בקשה מפורטת למתן צו איסור פרסום.

טענות הצדדים

לטענת המבקשים, אין עניין ציבורי בפרסום. לדבריהם, שלא כבמקרים אחרים, אין אינטרס ציבורי בפרסום. זאת משום שמטרות פרסום חקירה פלילית והגשת כתב אישום הן אזהרת הציבור מפני מזיק פוטנציאלי, מה שאינו קיים בעניינם שכן אינם מסוכנים לציבור אלא אך על רשות המכס לדעת את עניינם, וזו כבר היטב יודעת.

לדבריהם, מאחר והחברה פועלת הודות לאשראי בסך 30 מיליון ש"חשהעניק לה הבנק תחת התנאי כי בכל עת יוכל הבנק לדרוש את פירעון החוב, עלול פרסום הפרשיה להביא את הבנק לידי דרישת פירעון מיידי של האשראי - מה שיוביל לחדלות פירעון של החברה ולפיטורי 300 עובדיה.

בנוסף, טוענים המבקשים, עוצמת החשדות כנגדם אין בה ממש. אלו הם "חשדות ממוחזרים" כלשונם: מאחר ובין כה לא עתידה לבוא הרשעה, הרי שהפרסום יוביל לנזק לשווא, על לא עוול בידי המבקשים.

לטענת רשות המכס, לא הוכח כלל כי למבקשים ייגרם נזק עקב הפרסום. לדבריה, בין כה הרשות עתידה לחקור את הבנקים ואת ספקי החברה. כך שבאם ידיעתם אודות החקירה והגשת כתבי האישום יביאו לידי עצירת האשראי ודרישת פירעון מיידי - הדברים יקרו אף ללא הפרסום. עוד טוענת הרשות שהמבקשים כלל לא עמדו בנטל ההוכחה כי פרסום הדברים אכן עלול להוביל לנזק אלא העלו השערות בעלמא.

קביעות בית המשפט

לדברי השופט דראל, רק באם מקוימים שלושת התנאים כדלקמן ניתן לפרסם שמנוהלת חקירה פלילית או שהוגש כתב אישום כנגד מאן דהו שמתנגד לפרסום:

  • תנאי א' - ישנן ראיות לכאורה להרשעת החשוד בפלילים.

  • תנאי ב' - ישנו אינטרס ציבורי ממשי (לא רכילותי גרידא) בגילוי הנתונים.

  • תנאי ג' - הפרסום לא יגרום נזק חמור לחשוד.

לדברי השופט, בעניינינו הוכשרה הקרקע לגילוי פרטי המבקשים.

לדעת השופט, במקרה דנן, כעולה מחומר החקירה החסוי שהגישה רשות המכס, ישנן ראיות מבוססות כנגד המבקשים:

"עוד יש להוסיף כמבואר לעיל כי החשדות המיוחסים למבקשים אינן חשדות בעלמא אלא מדובר בחשדות שיש להן בסיס בחומר הסודי שהוגש. על-רקע זה ובהינתן כי מדובר בחקירה מתנהלת גם שיקול זה מחזק את האינטרס הציבורי בפרסום".


ביחס לאינטרס הציבורי בפרסום המידע כותב השופט כי יש לאזן בין הזכות לחשאיות לבין זכות הציבור לדעת, ובענייננו גוברת זכות הציבור לדעת. לדבריו, במקרה דנן היות ומדובר בעבירת מכס שהיא קלה לביצוע וקשה להיתפס על-ידי הרשויות יש צורך בפרסום הדברים למען ידע העבריין הפוטנציאלי כי ישנם הדין והדיין ויזהר. כך הוא כותב:

"במקרה שבפנינו הרובד הכללי אינו צריך הרחבה. באשר לרובד הפרטיקולרי דומה כי זה בא לידי ביטוי בעיקר בחשיבות שיש לפרסום דבר קיומה של חקירה בעניינן של עבירות מס גם כלפי תאגידים גדולים ויבואנים. הדעת נותנת כי יש אינטרס לפרסום שכזה, על כל הכרוך בו לרבות על דבר מעצרם של החשודים בביצועו, נוכח מהותן של עבירות המס. עבירות אלה הן עבירות שקל יחסית לבצען אך מנגד תפיסת העוברים אותן קשה יותר".

ביחס לנזק החמור - העלול להיגרם למבקשים עקב הפרסום כותב השופט כי נזק כזה לא הוכח, ושאף אם וכאשר ייוודע לבנק, עקב פרסום הפרשיה, עניין פרשיית המכס בו הסתבכה החברה הוא ידרוש פירעון מיידי של כלל חובותיה אין בכך משום סעד למניעת הפרסום שכן הבנק בין כה, גם ללא היתר פרסום, ידע את דבר הפרשיה שכן על החברה חלה החובה החוקית והחוזית ליידע את הבנק בעניין זה. כך שאם ישנו חשש לעצירת האשראי הוא יתממש בין כה וכה אף ללא היתר פרסום:

"במקרה שבפני, יש לבחון האם הצביעו המבקשים על קיומו של נזק חמור שיגרם להם אם יבוצע הפרסום. לאחר עיון בטענות המבקשים ובתשובת המשיבה מצאתי כי המבקשים אכן הראו שייגרם להם נזק בשל הפרסום אך לטעמי אין מדובר בנזק חמור המצדיק את איסור הפרסום... ... אף אם אניח כי מתעורר חשש לאיתנות החברה מהפרסום, ואיני סבור כי הונחה תשתית מספקת לכך. גם בחוות דעת המומחה לא הוברר כי לא ניתן להתגבר על הקושי שיתעורר באמצעות הזרמת הון עצמי או הון ממקורות אחרים אף אם תתעורר בעיה עם חלק מנושיה של החברה..."

"...בכל הנוגע לבנקים המלווים לחברה ספק אם החברה זכאית להימנע מליידע אותם על ההליכים גם אם קיים צו איסור הפרסום (ר' סעיף 5 א' ו- ב' לכתב ההתחייבות כלפי הבנק וסעיף 244 לחוק העונשין, תשל"ז - 1977). עוד ספק אם החברה יכולה להסתיר את דבר קיום ההליכים בדוחות הכספיים שלה וכן להסתירם מספקיה האחרים או ממשרד הביטחון, גם ללא הפרסום... ...הדעת נותנת כי על החברה מוטל הנטל לגלות את המידע בשלב כזה או אחר בעצמה בהתאם להתחייבויותיה השונות ובהתאם לחובות המוטלות על מנהליה ועל רואי החשבון שלה בעת עריכת הדוחות הכספיים. כפועל יוצא מכך, עצם הפרסום אינו זה היוצר את הנזק ..."

תוצאת ההליך

הבקשה לאיסור פרסום נדחתה. צו איסור הפרסום החלקי בוטל.

פרטי ההליך

- בבית משפט השלום בירושלים
- בפני השופט ארנון דראל
- באי כח המבקשים ארז דהבני וחברת בלדי בע"מ: עוה"ד שמואל קליין, גיל נדל ואיתיאל בן פורת
- בא כח המשיבה - מדינת ישראל מנהל המכס והמע"מ: עו"ד שלומי קלימיאן

ב"ש 08086/09 ארז דהבני וחברת בלדי בע"מ נ' מדינת ישראל מנהל המכס והמע"מ
תאריך:  25/07/2009   |   עודכן:  26/07/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למען יראו וייראו - "יש לפרסם זהות עברייני מכס"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"שנינו ולמדנו "כבולעו כן פולטו", ובאותה דרך בה נכנס הקטין למצבו הקשה והבלתי מוסבר, דרך שאינה נהירה לרופאים המטפלים, יש ליתן לו הזדמנות להיחלץ ממצבו הקשה בעזרת כלים הלקוחים מאותה דרך". את הדברים האלו קבע ( יום א, 12.07.09) שופט בית המשפט לענייני משפחה, יצחק עמית, בדיון בערעור שהגישה אמו של קטין אשר אושפז בכפייה, לשחרורו. באותה פרשה, אשר סוקרה כאן, בחדשות מחלקה ראשונה, כמו גם בכלי תקשורת נוספים, התערבבו מאבקי כוח בירורקטים עם מאבקים בין תרבותיים. ראשיתה של הפרשה באשפוזו של קטין אשר שב עם אימו בטיבט לאחר עיסוק אינטנסיבי במדיטציה. האם אשפזה את הקטין מרצונה, מצבו החל להשתפר, אולם לאחר מספר ימים השינוי לטובה נעצר, והאשפוז, לדבריה הפסיק להועיל לקטין והחל להזיק.
19/07/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
פיצוי בגין עוגמת נפש פירושו פיצוי בגין נזק נפשי שנגרם לאדם, לדוגמה בשל פגיעה בצנעת חייו וברגשותיו עת מופרת האינטימיות של חייו, או כאשר נוצרים אצלו רגשות לא-רצויים, כגון עצב, תסכול, כעס ועלבון. עוגמת נפש אינה יכולה להגרם מעיכוב בתשלום חוב. כך קבע (יום ב', 29.06.09) שופט בית משפט השלום בתל אביב, מנחם קליין, בתביעה שהגיש בעל עסק לשליחויות כנגד עורך דין שהיה לקוחו לשעבר. עוד קבע השופט קליין כי מקום בו מעלה הנתבע טענות כפירה בחוב - נטל ההוכחה עליו.
17/07/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"...למערערים, כמנהלי האולם והאחראים לקיומם של אירועים במקום, היה אינטרס לאפשר ביצוען של היצירות בפומבי כחלק מתנאי קיומו של כל אירוע שנערך במקום, על-מנת שהאירועים יקוימו לשביעות רצון המזמינים, ובכך טמונה הצלחת האולם כעסק כלכלי והצלחתם של המערערים בביצוע תפקידם על הצד הטוב ביותר", כותבת (יום ה' 2.7.09) שופטת בית המשפט המחוזי בבאר - שבע, השופטת שרה דוברת, בדחותה את ערעורם של מנהלי אולם אירועים שחויבו בבית משפט השלום בבאר - שבע לפצות אישית את אקו"ם ב-12,000 ש"ח מכיוון שבהרשותם לתקליטן לנגן באירוע שנערך באולם מוזיקה המוגנת על-פי חוק זכויות יוצרים הם הפרו, אליבא דבית משפט השלום את זכויות היוצרים המוגנות.
15/07/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"ייחודו של מקצוע עריכת נדין נועד להגן על ציבור הצרכנים, שכן עורכי דין כפופים לכללי אתיקה נוקשים. במסגרת זו כלל 11ב לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), התשמ"ו - 1986 אוסר על עורך דין ליתן שירות משפטי ללקוח אשר הופנה אליו על-ידי גוף שאינו עו"ד הפועל למטרות רווח, וכן אוסר על עו"ד ליתן שירות משפטי למי שאינו מעסיקו אם המעסיק פועל למטרת רווח וגובה תמורה בעד אותו שירות משפטי". את הדברים האלו קבע (יום א', 12.7.09) שופט בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון, רפי ארוניה, בתביעה שהגיש ניסן משה כנגד אדם אחר, לו סייע להגיש תביעה במוסד לביטוח לאומי.
14/07/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"למרות המסמך שאין בכוונתה לחזור מההצהרה, אין התחייבות לא לעשות כן". כך פותח( יום ד' 26.11.08) שופט בית המשפט לענייני משפחה בתל - אביב, פאול שטרק - שכאילו בדווקא נותן גושפנקא רצינית לאמירתו אגב קריצה המפורסמת של ראש הממשלה המנוח לוי אשכול: " נכון, הבטחתי. אך לא הבטחתי לקיים" - את הפירצה דרכה משתחלת לבית המשפט תביעתה של בחורה שתובעת מהחבר הקודם שלה חלק מרכושו. זאת למרות שבמסמך שהכינה הצהירה כי אין ולא תהיה לה תביעה כנגד רכושו.
14/07/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il