יום שישי 26 פברואר 2021  12:57
חד-משמעית
ד"ר יעקב קורי

אם הייתי פסיכיאטר הייתי מושיב את כל מנהיגי מפלגות "יש עבר", כל אבירי הפונדמנטליזם, כל אלה שבטוחים בצדקתם ואין בלתה, ושואל אותם "מניין לכם הצדקנות החד-משמעית הזאת"?

▪  ▪  ▪
בזמן האחרון, עם גבור ההקצנה והפונדמנטליזם, השנאה והשיסוי, המגיפה וחשבון הנפש, הטלת האשמות והביטחון בצדקת הדרך, אנו עדים לשימוש הולך וגובר בצמד המילים "חד-משמעית". לכולם ולכולן ברור חד-משמעית שבנט הוא המנהיג הראוי ואין בלתו, שוועדת הקורונה תמיד צדקה והממשלה תמיד טעתה, שביבי מלך ישראל ומשיח בן דוד, שרק כשביבי ייעלם יבוא לציון גואל, שלא יהיה לנו בית עד שלא נקים במו ידינו דו-משפחתי לטרוריסטים.

כולם מגלגלים עיניים, בטוחים בצדקתם, האמת היא רק נחלתם הבלעדית, חד-משמעית, לא כנראה, לא ייתכן, לא אולי. אלוהים עמנו והוא ימיט אסון על כל אויבינו, אלוהים של האורתודוקסים כמובן, ליתר דיוק של החסידים, אם נחדד רק של חסידי יהופיץ, של האדמו"ר שמרל ולא של אחיו המשוקץ. או אלוהי הסונים, השיעים, הקתולים, הפרוטסטנטים, עדי ה'. אנו משוכנעים בצדקתנו, כי הרי יש רק אמת אחת, צדק אבסולוטי אחד וכל השאר פייק ניוז.

מכיוון שאני מאמין כי CHARITY BEGINS AT HOME, בדקתי אם אני מרבה להשתמש במילים "חד-משמעית". בספרי "הרפובליקה השנייה של ישראל" המונה 892 עמודים, ו-471,846 מילים כתבתי רק 8 פעמים "חד-משמעית" ובעיקר בציטוטים, אירועים ומכתבים, שזה בטל בשישים לעומת 128 פעמים שכתבתי "כנראה" ואינספור פעמים "ייתכן" ו-"אולי". אך פוליטיקאית מצויה משתמשת 20 פעם ב-"חד-משמעית" בשיחת 10 דקות.

להווי ידוע שחד-משמעית "חלילה" לסגור את הישיבות וכל האלפים שמתו במגיפה בעקבות החלילה-ן מהמלין זה באשמת הציונים. חד-משמעית צדקנו באוסלו והיה שלום נצחי אלמלי הימניים רצחו את רבין ואלף המתים באינתיפאדה השנייה זה "מחיר השלום". חד-משמעית ביבי מושיע את ישראל עם החיסונים וכל המחדלים של נתב"ג, אכיפת ישראבלוף והאימרה "תעשו חיים" הם מעשי ידי ה"סמולנים", חד-משמעית ביבי אשם א פריורי...

חד-משמעית הקורונה מתפשטת רק בגלל הישיבות והלוויות החרדים אך לא בגלל הפגנות בלפור, המסיבות ודובאי. חד-משמעית היהודים אשמים שבגלל הרשלנות שלהם הערבים גונבים מהם כלי נשק וטובחים זה את זה, חד-משמעית העושר זולג מהטיקונים ומהטבות המס לחברות ולעזאזל הסטטיסטיקות על העמקת הפערים והעוני. חד-משמעית אין אפקט גזי החממה, חד-משמעית יש ליישב כל גבעה ביו"ש, חד-משמעית יש אלוהים שעושה רק טוב.

לגופו של אדם

אם הייתי פסיכיאטר הייתי מושיב את כל מנהיגי מפלגות "יש עבר", כל אבירי הפונדמנטליזם, כל אלה שבטוחים בצדקתם ואין בלתה, ושואל אותם "מניין לכם הצדקנות החד-משמעית הזאת"? האם היא נובעת מחוסר ביטחון עצמי, מרגשי נחיתות, מטראומות העבר של אלטלנה, המעברות, רצח רבין, הפוגרומים, הכיבוש, הקומוניזם, הפשיזם? אם תגידו עוד ועוד "חד-משמעית" תשכנעו מישהו, את עצמכם, מעין VADE RETRO SATANA?

ככל שאני לומד יותר אני יותר ספקן, אני משוכנע פחות, יותר מסויג ולא נחרץ. רבים מאלה שבטוחים חד-משמעית בצדקתם אינם מתעמקים בסוגיות, פשטנים ונוטים להיגרר אחרי מנהיגים פופוליסטים כטראמפ, ברלוסקוני, נתניהו, ריגן, ת'אצ'ר, מאקרון, ג'ונסון, פוטין, ארדואן... אחרי תיאוריות פשטניות כניאו ליברליזם ומילטון פרידמן, דתות פונדמנטליסטיות מטהרן ועד בני ברק, "זכויות אזרח" המאשימות את ישראל בנאציזם ומטהרות את ערפאת...

אבל אני לא מתבצר באקדמיזם תיאורטי אלא מנסה ליישם את התובנות שהגעתי אליהן בתום עשרות שנות מחקר בתחומי הקפיטליזם, האתיקה ומדע המדינה. עם זאת אני נשאר סקפטי כסוקרטס, חסיד דרך הביניים כאריסטו, לא חסיד שפוט של פציפיזם תלוש שמביא למינכן ואוסלו, של מיליטריזים חסר עכבות שמביא למלחמות העולם, שואב השראה מאנשי מעשה שהיו גם אידיאולוגים כבן גוריון, צ'רצ'יל, דה גול, FDR, שטיגליץ, יונוס, גלברית'...

במשך השנים ניתקתי את היחסים עם הגורמים הפונדמנטליסטים והמושחתים שנחשפתי אליהם, אבל לא נשארתי בלי חברים, כי אני מכיר ומוקיר לפחות כמה עשרות אנשים שכמוני שופטים כל מקרה לגופו של עניין ולא לגופו של אדם, לא קיצונים, לא משסים, לא צדקנים, לא מגלגלי עיניים וצבועים, שהם הכי מסוכנים ונשמעים משכנעים כבנאום הקוואזי בית, בהופעות לתקשורת של חסון I מלך החיסונים, גורואים אנשי דת, שבט וכת, פופוליסטים.

אני מאמין ש-99% מהאומה הם אנשים נבונים, לא נאנדרטלים ומטפסי עצים כפי שחושבים קוראי עיתון לאנשים חושבים על כל מי שלא גר בשנקין ורמת השרון, לא כבשים תמימים כפי שחושבים המנהיגים הפופוליסטים הימנים, הקלריקלים, הקיצונים הערבים, אך הם בכל זאת מצביעים ברובם למפלגות "יש עבר". לכן דרוש חזון הוליסטי לעתיד שידאג לרווחת הכלל ולא לטייקונים, למנהיגים ולמקורבים - חזון הרפובליקה השנייה של ישראל.

תאריך:  27/01/2021   |   עודכן:  27/01/2021
ד"ר יעקב קורי
מועדון הבלוגרים עוקבים: 4 לקבלת רשימות יעקב קורי לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אינני אוהב, זאת בלשון המעטה, את הסוכריות המתקתקות שמנהל התכנון במשרד הפנים מפזר לאחרונה בכל הקשור לתמ"א 38. העובדה שהאריכו את ימי התוכנית עד לאוקטובר 2022 והעניקו אי-אילו הטבות פרוצדוראליות ליזמים, אינה שקולה כלל ועיקר אל מול אי-הוודאות הבסיסית של המשך התוכנית.
אי שם בתחילת שנות ה-40 נודע למפקדי האצ"ל, על רכבת היוצאת אחת לחודש מחיפה בצפון עד קנטרה שבמצריים בדרום ובה ארגזים ובהם מעטפות כסף בשטרות ובמטבעות המיועדים לתשלום משכורות למאות עובדי ממשלת המנדט שהיו פזורים ברחבי הארץ. כל עובד היה מקבל מעטפה ובה התשלום של משכורתו. הרכבת עוצרת בתחנות שלאורך תוואי המסילה והשלמים שברכבת מוסרים את מעטפות הכסף לעובדים או לנציגי העובדים. ארגזי הכסף הגיעו לתחנת הרכבת חיפה מאנגליה דרך הים - נמל חיפה, והיו מאובטחים על-ידי שוטרים וחיילים בריטים.
27/01/2021  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
לפני שנים אחדות פגשתי לראיון עיתונאי ארוך את פרופ' יהודה באואר, מחשובי חוקרי השואה בארץ ובעולם אשר היה מיוזמי יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. בתום השיחה המרתקת והמעניינת שאלתי בנימוס את פרופ' באואר מדוע לא כתב לי דבר על ספר הילדים 'הנרות שרעדו', הראשון שפרסמתי כחלק מסדרת ספרים מעצבי זהות בנושא השואה בהלימה לילדים ונוער. פרופ' באואר הביט בי בעיניו השלוות ודפק לפתע על השולחן "ילד יהודי בשואה לא חיפש נרות שבת הוא חיפש לחם, לחם". אמר וקולו התקיף והסמכותי עדיין מהדהד בראשי. נזכרתי באירוע זה כאשר קראתי בהתרגשות את הפרסום החדש אודות האינטלקטואלים היהודים אשר בימי הסופה והסער העדיפו לסחור במזונם תמורת רכישת ספרים. קראתי את הפרסום הזה ותהיתי איזו עוצמה של טפיחה על השולחן היה טופח פרופ' באואר, נרות לשבת לא, ספרי הגות כן? הבנתי שלכל אחד הייתה שואה משלו, תקומה משלו, גבורה משלו, בחירה משלו.
בכנס שערכה השבוע דן אנד ברדסטריט לבכירי שוק ההון נאמר שההיי-טק הוא זה שהציל את הכלכלה הישראלית במשבר הקורונה ומנע התרסקות גדולה יותר. אפרת שגב מדן אנד ברדסטריט ציינה כסיבות העיקריות לכך את התרומה של ההיי-טק לייצוא, ואת העובדה שהענף נפגע בצורה מינורית ורוב החברות המשיכו לעבוד. זוהי, כמובן, בשורה טובה, אבל נכון יהיה לומר שהיא נכונה לשעתה. כלומר, לשנה שעברה, ואם הממשלה, על זרועותיה השונות, לא תתגייס כדי לאפשר להיי-טק להמשיך לעבוד, יש סיכוי שהחגיגה הזאת תיגמר וההיי-טק לא יוכל להחזיר את הכלכלה לפסים שמהם היא ירדה בגלל המשבר.
אני חוזר וקורא את שירו של אורי צבי גרינברג "חֲזוֹן גַּלְעֵד לְשִׁבְטֵי יִשְְׁרָאֵל" בעמ' קנ"פ בספר "רְחוֹבוֹת הַנָּהָר". צר לי מאוד לפגוש לקראת סיומו של השיר בעמ' קס"ה את השורות הבאות: "אֵין טְהוֹרִים-לַשִּׁלְטוֹן מִיְהוּדִים, אֵין יָפִים מֵהֶם בָּעוֹלָם". אודה, שהיה לי קשה לקרוא משפט זה, כשאני יודע, שהוא יצא מתחת לידיו של אחד מענקי השירה העברית. אני מבכה על נימת עליונית גזענית, שחקק המשורר בשירו, אני עומד בפני שורה נוספת שמכאיבה לי - "אֵין רְאוּיִים-מֵהֶם לָשֵׁאת עַל קָדְקֹד כֶּתֶר מַלְכוּת בָּעוֹלָם". כואב לי לקרוא שירה עברית המתכתבת עם "רְקִיעִים טְהוֹרִים נְטוּיִים לְמֶצַח הָאֻמָּה הַמְּטַהֶרֶת" ומאותה התכתבות מצהיר משורר אהוב הצהרה, שאסור לנו להשמיעה - "אֵין טְהוֹרִים לַשִּׁלְטוֹן מִיְהוּדִים" ומוסיף - "אֵין יָפִים מֵהֶם בָּעוֹלָם". זו הצהרה גזענית, שאין לה מקום בתרבות שלנו, וחובה להסתייג ממנה.