יום רביעי 15 יולי 2020  15:48
וּדְאִשְׁתַּמֵּשׁ בְּתַגָּא - חֲלָף
לבחון דרכה של תורה

שוק ה"רבנים" וה"גאונים" הולך וגואה. זה הזמן לבחון אם לא הגיע השעה לרסן את חלוקת התארים בעולם התורני

▪  ▪  ▪
בשנים האחרונות אנו עדים לאינפלציה גוברת בשוק ה"צדיקים", ה"גאונים" וה"גדולים". תארי הכבוד שמוענקים לכל דיכפין הובילו לזילות מוחלטת בערכם של תארים אלה. עסקנים הופכים בין לילה ל"רבנים"; "ראשי מוסדות" הם לא אחת אברכים צעירים שפתחו בקושי מעון. בעיתונות מסוימת מוקדשים התארים הרה"צ והגה"צ וה"הרב הגאון רבי" לכל בעל משרה תורנית זוטרה, ואפילו נציגי ציבור ברשות המקומית זוכים לסופרלטיבים ותארי רבנות מוגזמים. ראוי אפוא לבחון האם כך דרכה של תורה.

בהיסטוריה של עם ישראל, התואר "רב" הוענק לתלמידי חכמים שהיו בקיאים בספרות ההלכה והפסיקה, ואשר הוסמכו על-ידי רבני הדור. הם קנו את מעמדם הודות ליכולתם לפסוק הלכה ולשמש כ"דעת תורה".

התואר "רב" לא היה מתת שמים, מתנת חינם המסורה אוטומטית בידיו של כל בעל זקן, ויהא אפילו מרביץ תורה, אלא למי שהיה בעל סמכות תורנית משמעותית בקהילה. התוספתא במסכת עדויות (פ"ג ה"ד) אף קבעה בשעתה קריטריונים בנושא: "מי שיש לו תלמידים – קורין אותו 'רבי'; נשתכחו תלמידיו – קורין אותו 'רבן'; נשתכחו אלו ואלו קורין אותו בשמו".

בפרקי אבות אנו זוכים להכיר דמויות רבות ללא תואר רבני, ובתקופת התלמוד נשאו אמוראים רבים כינוי בלבד. הרמב"ם בהקדמה לסדר זרעים מבאר מדוע חכמי הזוגות לא זכו לתואר רבני: "כל מי שיהיה בעיניו נכבד מאוד במעלתו על כל המעלות, קראו בשמו, כגון שאמר: 'הלל ושמאי', ו'שמעיה ואבטליון'. וזה לגדולתם וכבוד מעלתם, בשביל שאי-אפשר למצוא כינוי ראוי להם לכבד את שמם, כמו שאין כינוי לנביאים. אבל החכמים שהיו בעיניו למטה מן המעלה הזו, יכנה אותן ב'רבן', כגון 'רבן גמליאל', ו'רבן יוחנן בן זכאי'. ושהיו בעיניו למטה מן המעלה הזאת, יכנה את שמם 'רבי', כמו שאמר 'רבי מאיר' ו'רבי יהודה'".

מבין שלל תאריו ופעליו, הרב עובדיה יוסף ביקש כי במצבתו יופיעו מקצת הספרים שחיבר – יביע אומר, יחווה דעת, חזון עובדיה וכיו"ב – ותו לא. כל המוסיף גורע. גם אדם שמילא כרסו ש"ס ופוסקים מכונה בצניעות "צורבא מרבנן", תלמיד חכם – דהיינו לא הוא החכם, אלא רבותיו. ומי שמתגדר בתואר זה לשווא, עליו נאמר "כל תלמיד חכם שאין בו דעת, נבלה טובה הימנו" (ויקרא רבה, א, ט"ו). הרב הוטנר כתב כי ישנה רמה מסוימת של "דעת" הנחוצה והחיונית ל"רב" באשר הוא, ובהיעדרה – חוכמתו נפגמת פגם של ממש.

היבט נוסף בתופעת בפיזור התארים מתקשר לסוגיית קבלת "סמיכה" לרבנות על-מנת לעסוק בהוראת הלכה. באופן אינטואיטיבי, דרישות הסמיכה עולות כמאליהן, בדומה לכל מקצוע אחר: כשם שרופא או מהנדס חייבים לעבור מבחנים מסוימים כדי שיהיו כשירים לעסוק במקצוע אותו למדו, כך גם ברבנות ובהוראת ההלכה. אולם לאור חלוקת התארים הסיטונאית הנהוגה כיום, מעיקרא יש לתמוה: לשם מה על אדם לעמול וליגע כדי לקבל "סמיכה" ולהתקרא רב אם ממילא התואר רב הוא סחורה המוענקת לכל דורש?

בשנת תשע"ב הוגשה הצעת חוק להגביל את השימוש בתואר "רב" רק למי שהוסמך לרבנות והינו שומר מצוות. ההצעה נועדה למנוע כניסת שרלטנים לעולם הרבנות ובד בבד להעלות את קרנם של הרבנים האמיתיים. עם זאת, הצעה זו מעוררת קושי, כיוון שגוף יכול לשלול תואר רק אם הוא בעל הסמכות להעניקו או לפקח עליו. תארי הרבנות שניתנו עד היום לא היו כפופים לאמות מידה כלשהן, והתואר "רב" – שלא נאמר "רבנו" – הפך יותר לכינוי עממי מאשר לתואר רוחני.

מי יתן ויהיה שם שמיים מתאהב על-ידי על-ידי כלל העוסקים בתורה, ובפרט על-ידי המתעטרים באצטלה של תורה.

הכותב הינו עורך-דין
תאריך:  15/10/2014   |   עודכן:  15/10/2014
אלירם אלגרבלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
40 שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים נחשפו בימים אלה בכלי התקשורת פרטים נוספים על מחדל המודיעין הגדול ביותר בתולדות המדינה שהסתכם במשפט אחד: "סבירות נמוכה שתפרוץ מלחמה".
15/10/2014  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
מי שלא בא מתל אביב לניו-יורק או ללונדון או למלבורן או לברלין לא יודע מה זה שהצל הזה שמשליכה קומתו של מי שבא משם על מדרכות הסמטה ועל עריית הכיכר, דומה כל כך לצל של אילן הנע ברוח בין ערביים בתל אביב. אבל מי שקם והלך ובא מתל אביב לאחת הערים האל החשובות כנהדרות, ולהרבה אחרות ששמען כמסבירות פנים יצא למרחוק, אפילו אם אין הוא מביט בצילו, הוא יודע שצילה של תל אביב עוקב אחריו.
15/10/2014  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
מכתבו, מאתמול, של שר התיירות, עוזי לנדאו, לראש ממשלת-ישראל, ביבי נתניהו, בדרישה לשלול האזרחות הישראלית, מאזרחי המדינה המצטרפים לשורות דאעש, מושך - בקריאה ראשונה - הלב. מה פשוט יותר ומה נכון יותר, שואל אתה עצמך, מלשלול אזרחות ישראלית, מאזרח המדינה, המפנה לה עורף ומצטרף בגלוי ובמפגיע לארגון טרור רצחני הפועל נגד ישראל כעניין בסיסי ומהותי ושולל ריבונותה וקיומה של מדינת-ישראל, כמדינה ריבונית?
15/10/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
השופט שידון בהסדר הטיעון עם הרב יאשיהו פינטו הוא סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, עודד מודריק. אולמו של מודריק צמוד לזה של השופט דוד רוזן. אני לא יודע כיצד מודריק יתייחס להסדר הטיעון ולסתימת פיו של פינטו, אבל אני כמעט בטוח מה רוזן היה עושה: אומר שלא אכפת לו מההסדר ושהוא רוצה לשמוע הכל.
15/10/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ישראל מאירה פנים לעזה. מתאם הפעולות סיכם עם 'ראש ממשלת הפיוס הפלשתינית' הכנסת חומרי בניין וציוד מכני רב. לראשונה התירה ישראל ל-1000 עזתים לבקר בהר-הבית. תורשה כניסה לישראל של 500 איש ליום. מאפשרים ייצוא חקלאי, ופועלים מעזה יורשו לעבוד בישראל. ממשלת הליכוד הסכימה ש"ממשלת הפיוס" (פתח-חמאס) תתכנס בעזה. בקרוב יתפרסו בברכת נתניהו 3,000 אנשי 'המשמר הנשיאותי' של שלטון רמאללה במעברי הגבול, על-אף הודעת החמאס שה'מפקחים' האלה יהיו כפופים לו. וגם מעבירים את המקדמות למשכורות פקידי החמאס.
15/10/2014  |  אליקים העצני  |   מאמרים