|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

דוח מבקר המדינה על השלטון המקומי

הציבור חייב ארנונה ב-27.5 מיליארד שקל <br>

סכום זה גבוה ב-9 מיליארד שקל מכלל חובותיהן של הרשויות המקומיות שפירא קורא לבצע רפורמה מקיפה בתחום הארנונה, בין היתר בשל חוסר אחידות בתעריפים ובטיפול בחובות
29/12/2014  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
שפירא. גבייה חלקית בלבד [צילום: פלאש 90]

הערות לשלוש רשויות
משרד מבקר המדינה מעיר לעיריית נצרת על כך שהתערבה בהליכי גבייה שננקטו כלפי חייבי ארנונה, ועל כך שהפסיקה חלק מן ההליכים בלי לנמק בכתב את החלטותיה. הימנעות מביצוע הליכי גבייה, ללא הליך קבלת החלטות מסודר ובהיעדר נימוקים מספקים ותיעודם בכתב, מעלה חשש כי ההחלטות נשענות גם על שיקולים זרים.

משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה לעיריית טירת כרמל, על כך שפתחה במערכת המחשוב שלה חשבונות מרכזים על שם מחזיק שאינו קיים, ועל כך שהעבירה יתרות חוב שנצברו בחשבונם של מחזיקים בנכסים לחשבונות שאינם מזוהים עם אותם המחזיקים. התנהלותה זו מעלה חשש שמדובר במצג שווא, כי אף על-פי שבפועל מחקה העירייה את חובות הארנונה של אותם מחזיקים - הגם שלא כדין וללא אישור הממונה - הרי שיתרת חובות הארנונה בספרי העירייה לא השתנתה.

משרד מבקר המדינה העיר בחומרה למועצה המקומית זכרון יעקב, על כך שמחקה חובות ארנונה שלא בהתאם לצו המועצות המקומיות, ללא קיום ההליכים וקבלת האישורים הנדרשים בנוהל מחיקת חובות, ובלא שהתקבל אישור הממונה למחיקה.


אזרחי ישראל חייבים לרשויות המקומיות 27.5 מיליארד שקל בגין ארנונה שלא שולמה - מגלה (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח הביקורת על השלטון המקומי. מדובר ב-9 מיליארד שקל יותר מכלל חובותיהן של כל הרשויות המקומיות. עוד מגלה הדוח, כי בשנת 2012 גבו הרשויות - באופן מצרפי - רק 42% מסכומי הארנונה שהטילו.

"אילו הרשויות המקומיות היו גובות את הארנונה ביעילות, מעלות את אחוזי הגבייה ונמנעות מיצירת חובות חדשים בכל שנה, היה החוב המצרפי שלהן פוחת בצורה משמעותית. במצב רצוי כזה, ייתכן מאוד שבחלק מהמקרים היו נוצרים עודפים ואלה היו מסייעים להרחיב ולשפר את השירותים שהרשויות המקומיות מספקות לתושביהן", אומר שפירא.

עם זאת, 62% מסך חובות הארנונה כלפי הרשויות המקומיות בסוף 2012 - דהיינו 17 מיליארד שקל - הוגדרו כמסופקים. משרד הפנים הציג את חובות הארנונה בדוחות השנתיים שלו ללא החובות המסופקים, וכך ייפה את התמונה האמיתית של היקף החובות, ונתן לגיטימציה לרשויות המקומיות להתייחס לחובות המסופקים כאל חובות אבודים שאין כל יכולת לגבותם.

משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה למשרד הפנים, כי חוסר האחידות בקרב הרשויות המקומיות בהגדרת החובות המסופקים עלול לגרום לעיוות בנתוני הגבייה שלהן. על משרד הפנים לקבוע הגדרה אחידה של חובות מסופקים, כדי לאפשר השוואה של הנתונים וסיכומם לצורך הצגת תמונה מלאה שתכלול את כלל הרשויות המקומיות.


הנחות בניגוד לתקנות


עוד נמצא, כי רשויות מקומיות העניקו הנחות מסוגים שונים בניגוד לתקנות שקבע המחוקק, וללא בדיקה מספקת של זכאות המבקשים; הן לא קבעו מבחני משנה למתן ההנחות ולא ביטלו הנחות לזכאים שלא הסדירו את יתרת חובם עד לתום שנת המס.

הבדיקה העלתה ליקויים רבים בהליכי הרישום, המעקב והגבייה של חובות הארנונה על-ידי הרשויות המקומיות; חובות כלפי כמה מהרשויות המקומיות התיישנו בשל אי-נקיטת הליכים לגבייתם; רשויות מקומיות הפסיקו או עיכבו הליכי גבייה של חייבי ארנונה בתחומיהן, בלי שנמצאו מסמכים המעידים על הסיבות לכך, והן הורו לעשות כן אף על-פי שהתקשרו עם חברות גבייה לטיפול בחייבים.

משרד המבקר הגיע למסקנה, כי אין מערכת מסודרת של נימוקים, סיבות והצדקות הגיוניות לשיעורי הארנונה. כל רשות מטילה ארנונה על בסיס השנים הקודמות, מבלי שנבחן סרגל הצרכים הדרוש לה למימון פעילותה. על-אף החלטת הממשלה לפני שמונה שנים להקים ועדה ציבורית לרפורמה בארנונה, המלצותיה טרם הועברו לשרי הפנים והאוצר.

משרדי הפנים והאוצר היו ערים לחוסר האחידות, לסרבול ולעיוותים המאפיינים את מערך הארנונה ברשויות המקומיות, ובמשך השנים הקימו ועדות רבות לטיפול בנושא. "אחרי שנים רבות שבהן לא זכה הנושא לטיפול יסודי, הגיעה העת שמשרדי הפנים והאוצר, בשיתוף משרד המשפטים, יבצעו רפורמה עמוקה להסדרה מקיפה וקוהרנטית של סוגיית הארנונה ברשויות המקומיות, בין היתר באמצעות התקנת תקנות וייזום תיקון של סעיפי חוק", קובע שפירא.

רשויות מקומיות קבעו תעריפים החורגים מההוראות בתקנות הארנונה; הן חייבו את הנכסים בתחומן לפי שיטות מדידה שונות, התייחסו באופן שונה להצמדות ולשטחים המשותפים, וחלקן אף חייבו לפי שיטת מדידה השונה מזו שנקבעה בצו הארנונה שלהן. מצב זה גורם להבדלים גדולים בשטחים המחויבים בארנונה על-ידי רשויות מקומיות שונות, ויוצר אי-שוויון בחלוקת נטל המס בין המחזיקים בנכסים.

במשך שנים רבות לא ביצעו חלק מהרשויות המקומיות סקר נכסים, וקיים חשש שהדבר גורם להן להפסד הכנסות ויוצר אי-שוויון בנטל המס המוטל על המחזיקים בנכסים השונים בתחומן. לצד זאת, אישר משרד הפנים מדי שנה עשרות בקשות להעלאות חריגות של הארנונה, בניגוד למטרת החקיקה, ובכך ולמעשה הפך את החריג לכלל.


התעלמו מהערות ביהמ"ש


משרד מבקר המדינה רואה בחומרה רבה את העובדה שבמשך שנים רבות, וחרף הערות נשנות של בית המשפט העליון ומבקר המדינה, לא צומצם השימוש באישורים חריגים להטלת ארנונה, ומשרדי הפנים והאוצר לא פעלו לשינוי השיטה לקביעת תעריפי הארנונה. המשרד מעיר למשרדי הפנים והאוצר, כי מתן אישור אוטומטי לבקשות להעלאה חריגה של תעריף הארנונה אך ורק לנכסים שאינם מבני מגורים, מייצר פגיעה בשוויון והכבדה בנטל המס על המגזר העסקי.

בפרק המסקנות אומר שפירא: "על משרדי הפנים והאוצר לבחון מחדש את נושא הטלת הארנונה ושיעוריה, ולפעול לקביעת רשימה מוסכמת, תמציתית ו"סגורה" של סיווגים ותתי-סיווגים ולהגבלת מספר איזורי החיוב. כן עליהם לפעול להנהגת שיטה אחידה לחישוב שטח נכס ולצמצום השימוש באישורים חריגים. עליהם לפעול לתיקון כולל, שיטתי ופרוגרסיבי של שיטת חיוב הארנונה שיכלול את כל הרשויות המקומיות.

"על משרדי הפנים והאוצר והרשויות המקומיות לבחון מחדש את נושא ההנחות בארנונה, שיעוריהן והמבחנים לקבלתן במטרה ליצור אחידות ושוויוניות בתחום זה. על משרד הפנים לשקול לרכז את העילות למתן הנחה תחת מספר מוגדר ואחיד של קבוצות שבהן שיעור ההנחה ושטח הנכס הזכאי לה זהים, ולפעול למתן הנחות בארנונה באופן הוגן ושוויוני יותר.


"בשל היקף חובות הארנונה העצום, על הרשויות המקומיות לפעול לגבותם בצורה יעילה ואפקטיבית. מצב שבו הרשויות המקומיות מגדילות את הנטל על הציבור באמצעות העלאות חריגות של תעריפי הארנונה, במקום לרכז מאמצים ומשאבים כדי לתבוע את כספיהן ולגבותם מהגורמים החייבים להן, הוא מצב לא תקין. גביית החובות כלפיהן לא זו בלבד שתאפשר להן לאסוף מיליארדי שקלים הנחוצים להן לצורך מתן שירות טוב יותר לתושביהן, אלא שהיא גם תתרום להקטנת גירעונותיהן, למינהל תקין ולכיבוד החוק.

"על משרדי הפנים והאוצר לפעול להעמיד לרשותן של הרשויות המקומיות כלים נוספים שיסייעו להן בהתמודדות עם גביית חובות הארנונה. מן הראוי שפעולות אלה יגובו בחוק ובנהלים ויסדירו גם את תחומי הסמכות והאחריות".
ארנונה ברשויות המקומיות - הטלה, הנחות והסדרת הגבייה / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על הארנונה: חובות עתק של 27.5 מיליארד שקל, שיעורים בלתי אחידים, הנחות לא תקינות, גבייה חלקית בלבד

תאריך:  29/12/2014   |   עודכן:  29/12/2014
איתמר לוין
+תעש מעסיקה יועצים תוך הימנעות ממכרזים
16:38 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
יועצים למנכ"ל אבי פלדר מקבלים עשרות אלפי שקלים בחודש, למרות שלא ברור מה הם נותנים בתמורה  ▪  מפעל גבעון הפך את החריג לכלל ומתקשר באופן קבוע עם יועצים ללא מכרזים
(פלדר. סתירה בגרסאות [צילום: יח"צ])
+רחובות: הטבות ליזמים על חשבון הציבור
15:58 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
העירייה העניקה זכויות בנייה בלתי חוקיות בשלושה מתחמים, תוך ויתור על בנייה לצורכי ציבור ועל תשלומים מהיזמים  ▪  המבקר: דפוס פעולה לקוי שפגע באינטרס הציבורי ובעקרון השקיפות
(גן הפקאן. עוד שני בניינים [צילום: הדמיה])
+תעמולת בחירות על חשבון הרשות המקומית
15:57 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא מורה לעיריית קריית גת ולמועצת פסגת זאב לגבות מראשיהן עלות של פרסומים שנעשו ערב הבחירות המוניציפליות  ▪  מציע לאסור דרך כלל לכלול את שמו של ראש הרשות בפרסומים ובמתנות
(דהרי. נדרש להחזיר)
+אצטדיון סמי עופר עלה 50% יותר מהמתוכנן
15:55 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עופר תרם רק 15% מהעלות הסופית שעמדה על 600 מיליון שקל  ▪  האצטדיון נפתח באיחור של שנה ולאחר שהעירייה ביצעה שינויים בלתי תקינים בתנאים שנקבעו בתוכנית
(יועצים בניגוד עניינים [צילום: צבי רוגר])
+יישום חלקי בלבד של הצהרונים לילדים
15:55 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הממשלה הוציאה 300 מיליון שקל בלבד לתוכנית, לעומת 7 מיליארד שקל עליהם הכריזה בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג  ▪  התוכנית צומצמה בצורה משמעותית, המדריכים לא בהכרח תורמים לילדים, הנטל על ההורים לא פחת
(מספר הילדים בצהרונים ירד [צילום אילוסטרציה: פלאש 90])
+זיהום אוויר מסוכן בתחנה המרכזית בירושלים
15:55 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים התעלמו במשך שנים מהזיהום החריג, פעלו באיטיות ובצורה חלקית, ועד היום - 13 שנים לאחר פתיחת התחנה - לא פתרו את הבעיה
(שנים של התעלמות [צילום: אלי אלון])
+חריגה של 31% מתקציב שיפוץ היכל התרבות
15:54 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרויקט החל בלי תוכנית בנייה מאושרת, בוצע תוך הפרת חלק ניכר מתנאי השימור, לא קיבל אישור מעודכן של שירותי הכבאות ונתן פתרון חלקי בלבד לבעלי מוגבלויות
(היכל התרבות בת"א. 155 מיליון שקל)
+ברקת הוביל לליקויים קשים במופע הפורמולה
15:53 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ראש עיריית ירושלים עמד מאחורי המופע שאורגן בידי חברה עירונית שהוא היו"ר שלה - תוך סטיות חמורות מכללי המכרזים, אי-עמידה בחוזה עם המפיקים, תשלומים תמוהים והתחמקות ממס
(מירוץ הפורמולה בירושלים [צילום: פלאש 90])
+פגיעה קשה באימוני המילואים ובמוכנות למלחמה
15:53 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פערים משמעותיים במערך התחזוקה של המילואים  ▪  כמעט ואין פיקוח של הדרג המדיני על מערך זה  ▪  שפירא ממליץ לקבוע תקציב מינימום למילואים שבו לא יפגע צה"ל בשום מקרה
(לא כולם מתאמנים [צילום: AP])
+אין הגנה של ממש למתקנים אזרחיים רגישים
15:52 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הליקוי העיקרי הנמשך מזה עשור: לא קיים גורם אחד שתפקידו לרכז את הטיפול בנושא  ▪  גם הוראה של נתניהו לקדם את המיגון לא הביאה להשגת המטרה
(האיום גובר [צילום: AP])
+הפסדי עתק לתע"א בפרויקט מטוס מנהלים
15:52 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פרויקט G-280 אושר תוך התעלמות מגורמי סיכון, נמשך כאשר הסיכונים התממשו ומתנהל ללא בקרה של ממש מצד הדירקטוריון ורשות החברות  ▪  למרות זאת, אישר הדירקטוריון להמשיך באותה אסטרטגיה
(G-280. תחזיות בלתי מציאותיות [צילום: תע"א])
+אין קביעה מה חיוני בתעשיות הביטחוניות
15:52 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שבע שנים לאחר המלצות שנבעו מלקחי מלחמת לבנון השנייה, עדיין לא ברור אלו קווי ייצור חיוניים בתעשיות הביטחוניות - ולכן אין קני מידה להשקעות של משרד הביטחון בשימורם
(לקבוע כמויות שנתיות מינימליות [צילום: פלאש 90])
+עשרות מלש"ח לחרדים בפ"ת - בניגוד לנהלים
15:52 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
העירייה העבירה תקציבים למוסדות חינוך חרדיים גם למטרות שלא לשמן נועדו  ▪  התעלמה מממצאים חמורים של רואי חשבון על הנעשה בישיבות שקיבלו תמיכה
(עד 41 מיליון שקל בשנה)
+טיפול כושל הן בילדים והן בזקנים
15:52 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נמשך ניצולם של קטינים לזנות  ▪  לא כל הזקנים הזקוקים לסיוע מקבלים אותו  ▪  מתקני הספורט אינם נתונים לפיקוח נאות  ▪  הקרינה המסוכנת ליד בתי ספר אינה נמדדת  ▪  הרשויות לא שומרות כראוי את רשומותיהן
([צילום אילוסטרציה: אריק חרמוני/לע"מ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הציבור חייב ארנונה ב-27.5 מיליארד שקל
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המבקר של המבקר
29/12/14 18:04
2
עיניה
29/12/14 19:41
3
איצקו
29/12/14 21:37
4
צבע הכסף
29/12/14 23:17
5
ישראבלוף בשלטון
30/12/14 03:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"דוח זה העלה ממצאים חמורים בהליך קבלת ההחלטות של עיריית פתח תקוה בנושא ההקצבות לחינוך המוכר ומתן תמיכות למוסדות חינוך מוכרים ולמוסדות דת. על העירייה לנהוג ביתר זהירות בכספי הציבור ולהקפיד על הקצאות באופן שוויוני ושקוף". במילים אלו מסכם (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא, את ממצאיו על התמיכות הניכרות שמעניקה עיריית פתח תקוה לגורמים חרדיים. מדובר ב-41-36 מיליון שקל בשנה בשנים 2013-2010, מקופתה של עירייה הסובלת מגרעון מצטבר של 177 מיליון שקל.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
השלטון המקומי כושל בטיפולו הן בילדים והן בזקנים - כך עולה מכמה מפרקי הדוח שמפרסם (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
"להבעת הערכתי על פועלך ועמידתך האיתנה על כך שתיערך בדיקה בנושא זה, מצאתי לנכון לכבדך ולשלוח אליך באופן אישי עותק של חוות הדעת" - דברי מבקר המדינה, יוסף שפירא, במכתב ששיגר לעו"ד פיני פישלר.
22/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
הנחלת הצורך בהנפת שני הדגלים - יש להנחיל את הצורך להניף שני דגלים - הביטחוני והחברתי, לאותו גובה.
26/11/2014  |  יוסף שפירא  |   נאומים
הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה (יום ד', 5.11.14) בדוח מבקר המדינה על השינויים הארגוניים במשרד הביטחון. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, אמר לאחר הדיון כי "רואים בחיוב את התנהלות משרד הביטחון, שהוא המשתפר ביותר בין משרדי הממשלה ומתייחס ברצינות לדוחות מבקר המדינה ולהערותיו, והגרוע בין משרדי הממשלה הוא האוצר, אלוף הזלזול, חוסר היעילות, הספינים ואי-תיקון הליקויים".
05/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il