חברת הספנות צים סיימה את שנת 2023 בהפסד נקי של 2.68 מיליארד דולר. זאת, לעומת רווח נקי של 4.63 מיליארד דולר שרשמה בשנת 2022.
הסיבה לירידה ברווחיות נעוצה בירידת ערך בסך של 2.06 מיליארד דולר, ובירידה החדה של הכנסות צים במהלך השנה. הכנסות החברה צללו בשיעור של 58.9% ועמדו על 5.162 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 12.56 מיליארד דולר שהחברה רשמה אשתקד. מחזור ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכם ב-1.21 מיליארד דולר, ירידה של 45% מהתקופה המקבילה אשתקד.
ההפסד הנקי של צים ברבעון הרביעי הסתכם ב-147 מיליון דולר, לעומת רווח נקי בסך 417 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, או הפסד מדולל למניה בסך 1.23 דולר לעומת רווח מדולל למניה בסך 3.44 דולר בתקופה המקבילה
אשתקד.
ה-EBITDA המתואם לרבעון הרביעי הסתכם ב-190 מיליון דולר, ירידה של 80% מהתקופה המקבילה אשתקד. ה-EBITDA המתואם לשנת 2023 הסתכם ב-1.05 מיליארד דולר, ירידה של 86% מהשנה הקודמת.
ההפסד התפעולי (EBIT) ברבעון הרביעי הסתכם ב-54 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי בסך 585 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד התפעולי בשנת 2023 הסתכם ב-2.51 מיליארד דולר והוא נבע בעיקר מהפסד לא-תזרימי מירידת ערך בסך 2.06 מיליארד דולר שנרשם ברבעון השלישי, לעומת רווח תפעולי של 6.14 מיליארד דולר בשנת 2022.
במהלך הרבעון הרביעי של 2023 הובילה צים הובילה 786 אלף מכולות - ירידה של 4.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ירידה של 2.9% נרשמה במספר המכולות שהובילה צים והוא עמד על 3.28 מיליון מכולות.
מחיר ההובלה הממוצע למכולה עמד ברבעון הרביעי של השנה על 1,102 דולר - ירידה של 48% מהתקופה המקבילה אשתקד. ירידה חדה של 63% נרשמה במחיר ההובלה הממוצע למכולה בשנת 2023, בהשוואה לשנת 2022, והוא עמד על 1,203 דולר.
נשיא ומנכ"ל צים, אלי גליקמן, ציין כי תנאי השוק שבו פעלה החברה בשנת 2023 היו קשים וכללו שיבושים בתעשיית הספנות ואתגרים תפעוליים רבים. "השגנו התקדמות משמעותית לקראת השלמת השינוי האסטרטגי העמוק שלנו, ואנו שמחים לראות שהוא כבר נושא פירות, בהתאם לתחזיות שלנו. הבאנו לייעול משמעותי במבנה ההוצאות שלנו וחיזקנו את העוצמה המסחרית של החברה, ובד בבד פעלנו לצמצום פליטות הפחמן של החברה, יתרון חשוב לצים וללקוחותיה", אמר.
גליקמן הוסיף כי תוכנית צים לחידוש צי הספינות - אשר כוללת הפעלת 46 אוניות חדשות - מאפשרת לחברה לצמצם את הסתמכותה על אוניות מיושנות שיעילותן האנרגטית פחותה. "תוכנית זו מתקדמת כמתוכנן ו-24 אוניות חדשות כבר התקבלו במסגרתה. העלות להובלת מכולה פוחתת, ואנו צופים המשך במגמת השיפור עם קבלתן של 22 אוניות חדשות נוספות במהלך שנת 2024. אנו ממשיכים לבחון כל העת את השירותים שלנו כדי לתת את המענה הטוב ביותר לצרכים המשתנים של הלקוחות, ולהציב את צים בעמדה שתאפשר לה לנצל הזדמנויות אטרקטיביות לצמיחה", אמר.