|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אנשים מדהימים באמצע החיים

בין שמואל יוסף עגנון לבין יוהאן וולפגנג פון גתה ובין רבי יהודה הלוי לבין היינריך חיים היינה ואני יודע גם לצחוק על חשבוני, צחוק ייקי בריא, משחרר ומשוחרר
12/03/2015  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
שני חתני פרס ישראל בבת אחת [צילום: מן הטלוויזיה]

לאחר ימים ארוכים של מרדף אחר הפרופסור "שלי", הנחשב לאחד מן התותחים הכבדים בתולדות הקבלה, בכלל ובתולדותיו של שבתאי צבי והתנועה השבתאית, בפרט, במטרה "לפתותו", שייאות לקבל עליו הנחיית עבודת הדוקטורט שמבקש אני להגיש, בתחומו הוא, נעתר הוא להפצרותיי הרבות להיפגש עמו. ביום שישי האחרון, שבו חגגו פורים, לשמו, בירושלים ואנו התל אביביים יצרנו לנו מעין "אסרו חג" לפורים, שכבר חלף, עבר לו, נדברנו שאאסוף אותו מאחת הכניסות לאוניברסיטת תל אביב, בה עשה הוא אותו יום - כהרגלו - שוקק לצבור, עוד ועוד ידע, בתחומו הוא ובתחומים המשיקים לתחומו הוא.

כך חסר תכנון מראש שכמותי, לא לקחתי בחשבון שמרא דאתרא של העיר, הלא הוא רון חולדאי, בכבודו ובעצמו, זימן תושבי העיר ללחם ושעשועים (או ליתר דיוק לשעשועים, שניתנו וחולקו, חינם אין כסף, אם כי הלחם נמכר, במחיר מלא), בכיכר המדינה. שבקושי רב פילסתי דרכי, ברכבי, בין המון חוגגים, שהתחפשו במיני תחפושות, שגדשו אספלט הרחובות, "כבשו" אותם, ללא כל התנגדות ובקושי רב מילטתי עצמי, דרך נתיבי איילון בואכה אוניברסיטת תל אביב.

משאספתי הפרופסור "שלי" - שאינו בנוי בתבנית הפרופסורים החנונים, אלא הוא גבר שבגברים מבין עניין, רגיש לזולת והחשוב מכל, מבין בשירה - ובשירה סופית בפרט, מה-גם שהשפה הערבית, בת בית לו - החלטתי לברוח מהרעש וההמולה אל קפה "מתילדה", במעוז אביב. סופם של דברים נתיישבנו בארקפה, הסמוך למתילדה. הזמן חלף בנעימים כששתיתי בצמא, פרוסות ידע, בתחומי הקבלה ומחשבת ישראל, שידיו של הפרופסור "שלי", רב לו בהן. ביני לביני נתגלגלה שיחה בינינו גם על הבג"ץ שעמד לפתחי, בתחילת השבוע הבא, בעניין בקשת לקוחות משרדי, במאי הסרטים, נסים דיין, הסופר ומבקר הספרות, רן יגיל, משוררים, שחקניות קולנוע, מפקידי קולנוע וטלוויזיה, להביא לביטול פרסי ישראל, בתחומי חקר הספרות; הספרות היפה והשירה; אמנות הקולנוע ופרס למפעל חיים.

אקדים המאוחר ואציין, כי שלשום נעתר בג"ץ חלקית לבקשת העותרים וגרם לנציג מחלקת הבג"צים שייצג ממלא-מקום שר החינוך, בנימין נתניהו, להצהיר, כי ביום העצמאות הקרוב, לא יחולק פרס ישראל, בתחום חקר הספרות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה, שטרם הוקמה ועדת פרס בתחום זה והחל מתאריך 5.3.2015 ואילך, פקעה תקופת מילוי המקום של בנימין נתניהו, כשר חינוך. שבהיעדר שר חינוך מכהן כחוק וגם/או בהיעדר ממלא-מקום חוקי לשר החינוך, לא ניתן להקים ועדת פרס לחקר הספרות ולא ניתן גם לחלק פרס ישראל בתחום זה, שאין כל ועדת פרס בגדרו.

עודנו מדברים בעניין פרסי ישראל, נעצר ליד שולחננו זוג שחזותו האינטלקטואלית ניכרה בו, כמו-גם גילו. האישה פנתה אלינו בדברים והציגה אישה בפנינו, כאליהוא כץ ועצמה, כרות כץ. "לא יכולתי שלא לשמוע שיחתם על-אודות פרס ישראל", אמרה היא - וצדקה, שכן, אין קולי מן הנמוכים במיוחד וזאת על דרך ההמעטה בלבד. "אגב", אמרה היא, "אנחנו שנינו חתני פרס ישראל". שם הגבר היה מוכר לי, שכן זכרתי שפרופ' אליהוא כץ, היה מעורב, אי-אז, בהקמת הטלוויזיה הישראלית. "ואני עוסקת בתחום המוזיקה", אמרה מי - שבדיעבד התברר לי שהינה פרופ' רות כץ.

משהו בנימת וצליל קולה של פרופ' רות כץ, גרם לי לפצוח עמה בשיחה, בשפה הגרמנית ואמנם התברר לי "שקלעתי בול". היא הינה ילידת העיר דיסבורג, בגרמניה ועם עליית הנאצים לשלטון עלתה משפחתה לארץ. השיחה הקצרה עם שני בני-זוג מרשימים אלה, הייתה מרתקת. יש בשניים אלה משהו מניחוחה הישן והאבוד של ארץ-ישראל של פעם, שאת ריחותיה האבודים, היטב לבטא - כה טוב - אריק אינשטיין בשירי הנוסטלגיה שלו. היה חבל לי להיפרד מהם וכמעט אחזתי בבגדיהם, לבל ימשיכו בדרכם. הפרופסור "שלי", היה מוקסם. "תאר לך", אמר הוא לי, נפעם, "שני חתני פרס ישראל, בבת-אחת, איזה צירוף מקרים מיוחד", סיים דבריו בהתפעלות יתרה.

באתר "ויקיפדיה" מצוין, כי עבודת הדוקטור של פרופ' רות כץ באוניברסיטת קולומביה למדה אצל המוזיקולוגים פאול הנרי לאנג, אריק הרצמן, קורט זאקס, אוליבר סטראנק, נינו פירוטה, ואצל חוקרי האמנויות מאייר שפירא וליונל טרילינג. באוניברסיטת שיקגו (שם לימד בעלה, פרופ' אליהוא כץ) השתתפה בסמינרים של המוזיקולוגים הווארד בראון, לאונרד מאייר ואדוארד לווינסקי. עם שובה לישראל לראשונה, לימדה בשנים 1956-1958 בסמינר הקיבוצים אורנים. לאחר קבלת תואר הדוקטור הייתה בין המייסדים של החוג למוזיקולוגיה באוניברסיטה העברית ב-1963, שם במשך השנים עלתה מדרגת מרצה עד לפרופסור מן המניין, ובשנת 1995 פרשה לגמלאות כפרופסור אמריטה. כ"ץ שימשה כמופקדת על הקתדרה על שם עמנואל אלכסנדר למוזיקולוגיה. ביחד עם פרופ' דליה כהן ייסדה את המעבדה לאתנומוזיקולוגיה באוניברסיטה העברית.

בשנת 1989 הקימה פרופ' רות כץ את אמירים, שהינה התוכנית למצטיינים באוניברסיטה העברית והייתה המנהלת הראשונה של התוכנית עד פרישתה. היא כיהנה כעורכת המוזיקה של האנציקלופדיה העברית מכרך ו' עד הכרך האחרון. שהתה בשבתונים במכון למחקר מתקדם בברלין, בבלג'ו שבאיטליה, במכון אננברג למדעי היהדות בפילדלפיה ובמכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטת סטנפורד. בשנת 1988 היא הוזמנה לשאת הרצאה בסדרת ההרצאות היוקרתית לזכרו של פרופ' פול לזרספלד באוניברסיטת קולומביה. ב-2008 נערך קולוקויום בינלאומי באוניברסיטה העברית בנושא Interdisciplinarity and the Advancement in the Arts and Sciences לכבודה כחלוצה וכמקדמת את המחקר האינטרדיסציפלינרי. פרופ' רות כ"ץ הינה כלת פרס ישראל למחקר מוזיקלי לשנת ה'תשע"ב יחד עם פרופ' דליה כהן.

פרופ' אליהוא כ"ץ הינו סוציולוג של התקשורת, ממייסדי הטלוויזיה הישראלית, פרופסור מחקר לתקשורת באוניברסיטת פנסילבניה, חתן פרס ישראל למדעי החברה לשנת תשמ"ט 1989. כ"ץ נולד בשנת 1926 בניו-יורק שבארצות הברית. למד באוניברסיטת קולומביה לתואר ראשון (1948), שני (1950) ושלישי (1956). בשנים אלו, שבהן עבד באוניברסיטת שיקאגו, החל הוא ליצור קשרי עבודה עם האוניברסיטה העברית בירושלים ופרופ' לואי גוטמן מהמכון למחקר חברתי שימושי בירושלים. לאחר יצירת הקשר עם האקדמיה בישראל, מחקריו התמקדו בתרבות המהגרים לישראל ביחס ליחסיהם עם הביורוקרטיה הממלכתית. באוניברסיטה העברית הוא ייסד את המכון לקומוניקציה.

בשלהי שנות השישים נענה פרופ' אליהוא כ"ץ לבקשת ממשלת ישראל ועמד בראש צוות ההקמה של הטלוויזיה הישראלית. עבודתו זו שולבה מאוחר יותר במחקריו על הכנסת המדיה הטלוויזיונית למדינות עולם שלישי ועל בחינת ההשפעות ארוכות הטווח של הטלוויזיה על התרבות בכלל ותרבות הפנאי בפרט. כמו-כן הוא עבד כיועץ לרשת הטלוויזיה BBC. לאחר מותו של לואי גוטמן, בשנים 1996-1987 שימש פרופ' אליהוא כ"ץ כמנהל המכון למחקר חברתי שימושי.

במקביל לכך הוא המשיך בתפקידיו האקדמיים ובשנת 1992 הצטרף לסגל אוניברסיטת פנסילבניה. פרופ' אליהוא כ"ץ זכה על עבודתו בשורת פרסים והוקרות, בהם פרס ישראל למדעי החברה לשנת 1989.
הבוקר מצאתי בדואר האלקטרוני שלי, קובץ בשם: "קרא לי פשוט אלוקים", שהינו מאמר/חקר מקרים של הומור מקרה בוחן של הומור אתני והתבוללות מהגרים - הכולל שפע בדיחות, על יוצאי גרמניה, הלוא הם "הייקים" - פרי עטם של ד"ר לימור שיפמן, שהינה מרצה במחלקה לתקשורת ועיתונאות, באוניברסיטה העברית בירושלים ופרופ' אליהוא כץ. איזה מזל, שיש לי גם כמה שורשים גליצאים, במבנה האנתרופולוגי שלי, כמי שדובר השפה הגרמנית וחי תרבותה, מאז יצאתי לאוויר העולם והבנתי שעולם התרבות שלי נחלק, בין שמואל יוסף עגנון לבין יוהאן וולפגנג פון גתה ובין רבי יהודה הלוי לבין היינריך חיים היינה ואני יודע גם לצחוק על חשבוני, צחוק ייקי בריא, משחרר ומשוחרר.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  12/03/2015   |   עודכן:  12/03/2015
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אנשים מדהימים באמצע החיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שיוש
12/03/15 23:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למערכת הבחירות של המערך האדום יש שלושה מאפיינים בולטים, ונובעת מהם מסקנה חשובה:
12/03/2015  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
לקראת "יום הבוחר" ניצבים משני עברי זירת האגרוף הציבורית שני המתמודדים בקרב על כתר הניצחון בבחירות שאיש אינו מבין באמת מה היה הצורך הדחוף בהן - שלדון (המיליארדר) אדלסון וארנון (נוני) מוזס. האחד מגן בעוצמה ממונית אדירת-ממדים על מחזיק תואר האלוף - בנימין נתניהו. לשני אין מועמד מועדף לניצחון אבל יש לו מטרה ברורה: ראשו של בנימין נתניהו.
12/03/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
פסק דינו של בית המשפט העליון בתיק עע"מ 88909/13 עסק בסוגיית עדיפות התכנון הכולל והצדק החלוקתי ואימתי יש לסטות מעקרונות אלה.
מרוץ החיים לא עוצר אף פעם, בשצף קצף הוא אוסף את כל מי שנקרה בדרכו ומצרף אותו לזרם האדיר השועט קדימה בלא לאות. פרשתנו "ויקהל-פקודי" מלמדת אותנו כי לא תמיד הריצה האדירה קדימה אל המטרה היא הדבר הנכון, לפעמים צריך להתנהל בצורה קצת שונה.
12/03/2015  |  הראלה ישי  |   מאמרים
אחד החששות שעברו בזמן שהשתתפתי בדיון על חוק המאגר הביומטרי הוא שיתוף המידע בין רשויות שונות. לכאורה, מדינת ישראל היא גוף אחד, ולכן העברת מידע בין יד אחת בגוף ליד שנייה לא אמורה להדאיג אותי; הרי, המדינה יכולה לקבל את המידע בסמכויות חוקיות, ולעשות בו רק שימושים חוקיים, לא? ובכן, מה ש'הארץ' פרסמו בשבוע האחרון מראה תמונה טיפה יותר מדאיגה.
11/03/2015  |  יהונתן קלינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il