|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

כך כובל בצלם את ידי צה"ל במלחמה בטרור

ארגון בצלם מעניק מעין הגנה משפטית לטרוריסטים בעת לחימה, ועל-פי תפיסתו לצה"ל אסור לתקוף פעילים בזרוע צבאית של ארגון טרור כלשהו מרגע שהם חזרו מביצוע המשימה ועד ליציאתם לפעולה נוספת, גם אם הם משתתפים באופן פעיל בלחימה
24/03/2015  |   יהונתן דחוח הלוי   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מוחמד ריאד אסעד שמלח' [צילום: מתוך הסרטון ביוטיוב]

קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה על-מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם.

בצלם: "לא ידוע" אם פעיל צבאי של הג'יהאד האיסלאמי "השתתף בלחימה" בעת שחוסל

באתר בצלם, תחת קטגוריה של "פלשתינים שנהרגו במסגרת התנקשות ברצועת עזה, לאחר מבצע עופרת יצוקה", מופיעה הרשומה הבאה:

"מוחמד ריאד אסעד שמלח' בת [כך במקור] 23, תושב עזה, נהרג ב-19.11.2012 בעזה, מירי מכלי טיס, היווה יעד להתנקשות. פעיל בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. פרטים נוספים: נהרג בעת שנסע במכונית שכורה בדרום העיר עזה".

ארגון בצלם מבהיר את משמעות הקטגוריה של "היוו יעד להתנקשות" כדלהלן [קישור]: "פלשתינים שכוחות הביטחון הרגו במכוון, במסגרת פעולות התנקשות, נכללו בקטגוריה נפרדת. זאת מאחר שההחלטה להרגם התבססה על מידע מודיעיני חסוי שבצלם אינו יכול לבחון ולכן אין באפשרותו לקבוע בוודאות האם האדם השתתף בלחימה".

ארגון בצלם טוען אפוא שאין בידיו מידע היכול להעיד שמוחמד שמלח' השתתף בלחימה, ולפיכך, על-פי בצלם, קיימת אפשרות סבירה שצה"ל התנקש בחיי אזרח פלשתיני בניגוד לחוק הבינלאומי וביצע פשע מלחמה. לשיטת בצלם, פעיל בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי זכאי להגנה מפני תקיפה כאזרח מן השורה כל עוד הוא אינו "משתתף בלחימה".

בצלם מסביר את משמעות הקטגוריה של "השתתפו בלחימה" כדלהלן [קישור]: "אנשים אשר נטלו חלק ישיר בלחימה בעת שנהרגו (לדוגמה, אדם שהיה בדרכו לשיגור רקטה, להתקפת ירי על חיילים, או לפיצוץ חגורת נפץ בריכוז אזרחים, בזמן הפעולה עצמה ובדרך חזרה מן הפעולה)".

מנוסח זה עולה, כי ארגון בצלם סבור, כי פעיל בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי המשגר מדי יום רקטות לעבר ישובים ישראלים ייחשב אזרח ויהיה זכאי להגנה מפני תקיפה מיד לאחר שחזר מן הפעולה ועד יציאתו לפעולה הבאה למחרת.

לגבי נסיבות המוות נמסר, כי שמלח' נהרג בעת ש"נסע במכונית שכורה". ארגון בצלם נמנע מלהבהיר בהקשר זה, כי התקיפה בה נהרג שמלח' התקיימה במהלך לחימה בין צה"ל לקואליציה של ארגוני טרור בעזה, ובהם הג'יהאד האיסלאמי, שהחלה ב-14 בנובמבר 2012 והסתיים ב-21 בנובמבר 2012.

הצלב האדום: פעיל טרור מאבד את ההגנה כאזרח מפני תקיפה ישירה

הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום פרסמה ב-2009 ספר המבהיר משמעות ההשתתפות בלחימה. בפרק העוסק ב"חברים בקבוצות מזוינות מאורגנות" נקבע כדלהלן [קישור]: "על-פי הנוהג והאמנה של החוק ההומניטרי הבינלאומי, אזרחים המעורבים ישירות בפעולות איבה, וכן אנשים הממלאים תפקיד לחימה מתמשך עבור קבוצה מזוינת מאורגנת השייך לצד בסכסוך, מאבדים את הזכאות להגנה מפני תקיפה ישירה [נגדם]... חברים בקבוצות מזוינות מאורגנות, השייכים לצד בסכסוך, אינם עוד אזרחים, ולכן הם מאבדים את ההגנה מפני תקיפה ישירה [נגדם] במהלך תקופת חברותם [בארגון] כל עוד הם ממלאים תפקיד לחימה מתמשך".

הג'יהאד האיסלאמי: מוחמד שמלח' נהרג בעת שהשתתף בלחימה

שמח בנפילת בנו
אביו של שמלח' הביע שמחה על מותו של בנו והעיד, כי צפה את חיסולו בידי ישראל לאור פעילותו הרבה בתחום הג'יהאד. "אני שמח מאוד בנפילתו חלל של בני מוחמד, שכן ציפיתי לנפילתו חלל בכל רגע משום שהכרתי את אופי פעילותו בגדודי אל-קודס", אמר האב לאתר הג'יהאד האיסלאמי

הזרוע הצבאית של ארגון הג'יהאד האיסלאמי (גדודי אל-קודס) פרסמה את סיפור חייו של מוחמד שמלח', ובמסגרת זו מסרה פרטים על אופי פעילותו בזרוע הצבאית של הארגון (הווה אומר בטרור), כולל במהלך הלחימה של צה"ל נגד קואליציית ארגוני הטרור הפלשתינים בנובמבר 2012.

מוחמד ריאד אסעד שמלח' (محمد رياض اسعد شملخ) נולד ב-16 בספטמבר 1989 בשכונת אל-שיח' עג'לין בעיר עזה. הוא למד בבית ספר יסודי ובחטיבת הביניים אנס בן מאלכ, בבית ספר התיכון אל-סוואפיר, ועמד להשלים את לימודיו בתחום מנהל עסקים באוניברסיטת אל-קודס הפתוחה.

שמלח', שהיה רווק, שימש מתאם פעילות בארגון התלמידים והסטודנטים של הג'יהאד האיסלאמי, אל-ראביטה אל-איסלאמיה, באזור מערב עזה, וכן נמנה על הפעילים של מנגנון ה"דעווה" (ההטפה לאיסלאם) של תנועת הג'יהאד האיסלאמי באזור מגוריו.

אביו של שמלח' הביע שמחה על מותו של בנו והעיד, כי צפה את חיסולו בידי ישראל לאור פעילותו הרבה בתחום הג'יהאד. "אני שמח מאוד בנפילתו חלל של בני מוחמד, שכן ציפיתי לנפילתו חלל בכל רגע משום שהכרתי את אופי פעילותו בגדודי אל-קודס", אמר האב לאתר הג'יהאד האיסלאמי. לדבריו, הוא ביקש מספר פעמים מבנו מוחמד לעזוב את פעילותו הג'יהאדיסטית כדי להשלים את הלימודים, אולם הלה השיב לו: "אבא... אני הולך בדרך הג'יהאד ולא אסטה ממנה...". האב הוסיף, כי בנו נהרג בעת "ביצוע חובתו הג'יהאדיסטית".

ארגון הג'יהאד האיסלאמי מסר עוד, כי מוחמד שמלח' היה לוחם ביחידת הטילים של גדודי אל-קודס בגדוד תל אל-הווא ואל-סברה. הוא הוצב בעמדות קדמיות מערבית לעיר עזה, ביצע משימות של תצפית ומעקב אחר פעילות כוחות צה"ל בקו הגבול, השתתף בלחימה נגד כוחות צה"ל שפעלו באזורים שונים בעיר עזה ושיגר רקטות מסוג "אל-קודס" ו"גראד" לעבר ישובים ישראלים, ובפרט במהלך סבב הלחימה בנובמבר 2012 (מבצע "עמוד ענן").

על נסיבות המוות של מוחמד שמלח' נכתב כדלהלן באתר הרשמי של גדודי אל-קודס: "בבוקר יום שני 6 למערכת אל-סמאא אל-זרקאא [מבצע "עמוד ענן"] ה-19 בנובמבר 2012 הצליח השאהיד [החלל] שלנו [מוחמד שמלח'] להפגיז את ערי האויב בטילי גראד המבורכים, ולאחר שסיים את ביצוע משימתו בדיוק [בפגיעה במטרות] הפתיעו אותו טילי השנאה הציוניים והוא היה לשאהיד [חלל]".

בסרטון וידאו שפרסמו גדודי אל-קודס נראה מוחמד שמלח' חמוש ברובה מסוג קלצ'ניקוב, ומסביר למצלמה את דבקותו בדרך הג'יהאד במלחמה נגד היהודים "אויבי אללה" (בלשונו) וכדי לשחרר את הפלשתינים מ"היהודים הטמאים". כמו-כן, פרט את המשימות של לוחמי הג'יהאד האיסלאמי, ובכללם הוא עצמו, המוצבים בעמדות קדמיות, נשבע שלא להניח את הנשק עד ל"שחרור" מסגד אל-אקצה והביע את שאיפתו למות בדרכו של אללה.

סיכום: בצלם מעניק "הגנה משפטית" לטרוריסטים ודיווחיו אינם מהימנים

הדיווח של ארגון בצלם על נסיבות מותו של מוחמד שמלח' מחסיר פרטי מידע מהותיים, ולפיכך אינו מהימן. ארגון בצלם מסר, כי מוחמד שמלח' נהרג "בעת שנסע במכונית שכורה", אך נמנע מלציין את העובדות הבאות:

  • התקיפה שביצע צה"ל התרחשה בעת סבב לחימה בין צה"ל לקואליציית ארגוני הטרור ברצועת עזה, ובכללם הג'יהאד האיסלאמי שעל שורותיו נמנה מוחמד שמלח'.

  • על-פי הג'יהאד האיסלאמי, מוחמד שמלח' נטל תפקיד פעיל בלחימה במהלך המלחמה והוא נהרג בעת שהשתתף בלחימה זמן קצר לאחר ששיגר רקטות מסוג גראד לעבר ישובים ישראלים.

  • מוחמד שמלח' מילא תפקיד לחימה מתמשך ב"זרוע הצבאית" של הג'יהאד האיסלאמי.

מצטייר אפוא כי ארגון בצלם מעניק מעין "הגנה משפטית" לטרוריסטים בעת לחימה. על-פי תפיסתו של ארגון בצלם, לצה"ל אסור לתקוף פעילים בזרוע הצבאית של ארגון טרור כלשהו מרגע שהם חזרו מביצוע המשימה ועד ליציאתם לפעולה נוספת, הגם אם מדובר בהשתתפות מתמשכת ורצופה בפעילות לחימה ובתקיפה של ישובים ישראלים באמצעות שיגור רקטות.

מקרה זה, המצטרף לשורה ארוכה של דיווחים מוטים, בלתי מדויקים ואף שקריים של ארגון בצלם שנחשפו באתר News1 ועל-ידי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, ממחיש פעם נוספת את האמינות הירודה של דיווחי בצלם, המתודולוגיה המפוקפקת של אגף המחקר של הארגון, את הפרשנות המוטעית של ארגון בצלם בנוגע להגדרת "השתתפות בלחימה" המספקת הגנה לטרוריסטים הממלאים תפקיד לחימה מתמשך, ואת הגישה החד-צדדית והפרו-פלשתינית של בצלם.

פורסם במקור: אתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה
סא"ל יהונתן דחוח-הלוי, חוקר בכיר לענייני מזרח תיכון ואיסלאם רדיקלי במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ומייסד ושותף בחברת Orient Research Group, המספקת מידע וייעוץ אסטרטגי. כיהן בתפקיד יועץ במשרד החוץ וראש אגף המידע בדובר צה"ל.
תאריך:  24/03/2015   |   עודכן:  24/03/2015
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך כובל בצלם את ידי צה"ל במלחמה בטרור
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נתין מדמנת ישראל
24/03/15 10:19
2
סניל
24/03/15 12:08
3
והשתפן כהרגלו
24/03/15 13:15
4
טיעון מסוכן.
24/03/15 13:17
 
אהרון שחר
25/03/15 22:31
 
יש יחס הפוך
26/03/15 10:04
5
עבודי
24/03/15 13:42
6
מי יגן עלינו מפני
24/03/15 14:00
7
אהרון שחר
24/03/15 14:38
8
רבקה שפק ליסק
24/03/15 15:03
9
האובססיה חוגגת
24/03/15 17:00
 
פרשן בכיר
24/03/15 22:56
10
איתן צוק
25/03/15 08:00
11
הגוי..
26/03/15 13:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
תוצאות הבחירות בישראל היכו בתדהמה את צמרת הרשות הפלשתינית אשר ציפתה וקיוותה להפסדו של נתניהו בבחירות וליצחק הרצוג כראש הממשלה החדש של מדינת ישראל.
23/03/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בימים שבהם מתריעים ארגוני שמאל מחרב בית הדין בהאג וחרב המשפט הבינלאומי, מאזין הפרופ' אליאב שוחטמן, מומחה בינלאומי למשפט בינלאומי, לתגובה הישראלית ולא מצליח להבין מדוע ישראל חוזרת על הצידוקים הביטחוניים וזונחת לחלוטין את הקלף המרכזי שבידיה – יהודה ושומרון הם אזורים ששייכים לה על-פי כל דין במשפט הבינלאומי, מעבר לצידוק ההיסטורי.
23/03/2015  |  כתב העת ריבונות  |   כתבות
חודש מרס שנת 1978. פיגוע כביש החוף. אוטובוס הדמים. שלושים וחמישה ישראלים, בהם שניים עשר ילדים נרצחים בדם קר, ע"י חוליית מחבלים ערבים. שבעים נוספים נפצעים. המחבלים לא טורחים למיין את נוסעי האוטובוס ע"פ השקפתם הפוליטית והורגים יהודים על ימין ועל שמאל תרתי משמע. יום אבל נורא אצל היהודים יום של שמחה גדולה אצל הערבים.
22/03/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
הממשלה החדשה בישראל חייבת לדחות כל פתרון אמריקני-אירופאי שהוצע לנו עד היום בקשר לבעיה הפלשתינית כי הגופים הללו אינם מזהים את הסכנה עבור מדינת ישראל במתן עצמאות מוחלטת לפלשתינים. אבל מצד שני, ישראל תהיה חייבת להציע פתרון אלטרנטיבי, ישים וריאלי לנושא השליטה בשטחי הרשות הפלשתינית. פתרון כזה מתבטא במימוש חד-צדדי של מהלכים מיוחדים.
22/03/2015  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
שירות הביטחון הכללי, בשיתוף צה"ל ומשטרת ישראל, לכד חוליית חמאס צבאית מקלקיליה, אשר תכננה להוציא אל הפועל פיגועים בשטחי ישראל. כך הותר היום (יום א', 22.3.15) לפרסום. במהלך החקירה הוסגרו לידי כוחות הביטחון עשרות ק"ג של גופרית ו-25 גרם של "כספית רועמת", המשמשים לייצור מטעני חבלה.
22/03/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il