|   15:07:40
דלג
  מגזין אוונגרד  
המרכז הבינתחומי הרצליה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

קיימות: נעים להכיר

העיסוק בשנים האחרונות בנושאים כגון תגליות הגז, זיהום האוויר ושינויי האקלים הקיצוניים, מעלה לתודעה את הנושא שמחלחל לחיינו: קיימות איך הגענו ממצב שדאגה להמשך קיומנו הייתה נחלתם של מעטים, לתופעה גלובלית שמעסיקה רבים, מהאזרח הפשוט ועד לראשי חברות ומדינות?
27/07/2015  |   מגזין אוונגרד   |   כתבות   |   אוונגרד   |   תגובות
אחריות סביבתית [צילום: AP/Jacquelyn Martin]

הפרלמנט הירוק בעולם
פרופ' יואב יאיר: "מדינת ישראל הייתה בין הראשונות בעולם אשר עשו שימוש בדודי שמש על בתים ופיתחו את הטכנולוגיה. הדוגמה הכי טובה לכך היא השקת השדה הסולארי על גג הכנסת במסגרת הפרויקט 'כנסת ירוקה' שהפך אותה לפרלמנט הירוק בעולם הצפוי לחסוך כ-300,000 אלף שקל מדי שנה"

   רשימות קודמות
  כוחה של שייכות מפלגתית חזקה
  אל תוותרי על השאיפות שלך
  על האקדמיה וסדקיה
  חשבונאות וטכנולוגיה בשוק המוניות החדש
  ההצגה חייבת להימשך

בחודש שעבר חגגו למעלה ממיליארד בני אדם ברחבי העולם את יום השנה ה-45 לכדור הארץ. מבחינה עובדתית המצב כרגע לא מזהיר במיוחד: קרחונים נמסים, מפלס האוקיינוסים עולה וב-30 השנים הקרובות אוכלוסיית כדור הארץ צפויה לצמוח בעוד כ-2 מיליארד בני אדם, אשר יש לספק להם קורת גג ומזון. אם נתבונן על המצב מנקודת מבט אוביקטיבית, הסיטואציה בהחלט ניתנת לשינוי. כבר היום החלטות בתחום הקיימות הפכו שכיחות במגזר העסקי והציבורי ואנו עדים ליותר ארגונים שמשלבים בין העשייה שלהם לאחריות סביבתית. ארגונים נדרשים לעמוד בתקנים מחמירים של הגנת סביבה, זאת לצד דעת הקהל שגם היא מחייבת את המפעלים והחברות השונות להתחשב בנושא כחלק מתהליך קבלת ההחלטות.

בטווח שבין מדיניות ציבורית סביבתית ליזמות ירוקה, פועלים שורה ארוכה של משפטנים, כלכלנים, אנשי מנהל עסקים, אנשי תקשורת ויועצי תקשורת, אשר נדרשים להבנה בתחומי הסביבה, לשם תמיכה וליווי של שלבי התכנון והעשייה במגזר הציבורי והעסקי.

פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות מייסודה של החברה לישראל בבינתחומי הרצליה, מסביר כי "השיח כיום הוא על 'קו תחתון משולש', כלומר גישה האומרת כי לפירמה יש אחריות לא רק כלפי בעלי המניות, אלא גם כלפי החברה והסביבה. בנוסף, החברה האזרחית יכולה להחליט להחרים את התאגיד עד שלא ישנה את דפוסי התנהגותו ויתנהל באופן ידידותי לסביבה. כתוצאה מכך, ישנו ביקוש בשוק התעסוקה לאנשים עם רקע בקיימות, החל מתחום היזמות ופיתוח מוצרים ועד לתפקידי ניהול בתאגידים ובחברות ממשלתיות, בייעוץ אסטרטגי ובפעילות חברתית", מדגיש פרופ' יאיר.

אייל קנטון, סטודנט לתואר ראשון במסלול הדו-חוגי בקיימות וממשל במרכז הבינתחומי הרצליה, מסביר שהגישה לקיימות אינה נכונה בבסיסה: "לנושא הקיימות אין מספיק מודעות בחברה, ולכן כאשר אנו שומעים על מצבים שעשויים לאיים על קיומנו אנו נוטים להיכנס למצב של הכחשה והתנערות".

תחום הקיימות הינו תחום רחב-ידיים אשר בא לידי ביטוי בפעילות יומיומית מגוונת החל מצריכה נכונה ושקולה, דרך מיחזור ועד לאופן בו מתנהלים התעשיות הפופולריות והתאגידים הגדולים. וד"ר נועם גרסל, מנכ"ל AssifStrategies, חברת ייעוץ בתחום הקיימות, מצביע על יזמות עסקית שהולידה מיזמים אשר השפיעו על איכות חיינו אך גם תרמו רבות בכל הנוגע לאיכות הסביבה. בתחום המוזיקה לדוגמה, מסביר גרסל כי "המעבר לאלקטרוניקה גרם לצמיחה משמעותית בענף המוזיקה משום שהוא לא תלוי יותר בחומרים ששימשו לייצור דיסקים". פרופ' יאיר מציין את התחום של 'גינון משרדי': "ישנן חברות, המאפשרות לעובדים לגדל צמחי תבלין באזורי העבודה. בנוסף ליתרונות בגידולים הטבעיים, הדבר משפר את התחושה בסביבת העבודה, מוריד לחצים ויוצר סביבת עבודה נעימה יותר".

כמה שיותר ירוק

גם נושא האנרגיה אשר נמצא במרכז השיח בתחום הקיימות עתיד ליצור מהפכה אדירה. התוכניות האופרטיביות של כל הערים הגדולות, כמו פריז ולונדון, דנות בשאלה 'איך ניתן להפוך את העיר למקום ירוק יותר שצורך פחות משאבים ומזהם פחות?' כתוצאה, אנו נמצאים בחיפוש מתמיד אחר אנרגיות מתחדשות, "אנרגיית הרוח והשמש מתחרה באנרגיה המופקת מגז ומפחם. האנרגיה מתחילה להיות מבוזרת; היא יכולה להיות על גג ביתנו או בסמוך אליו, במקום להיות מרוכזת במספר תחנות כוח בארץ. חברות חשמל בארה"ב ובאירופה אשר לא מתאימות את עצמן למציאות החדשה בשוק האנרגיה המתחדשת פושטות את הרגל", מסביר ד"ר גרסל.

אמנם ישראל עוד לא הפנימה בצורה מלאה את נושא האנרגיה המתחדשת, אך היא בעלת השפעה רבה בתחום ניטור וניקוי הסביבה. "כיום בטכנולוגיית המים, יש יותר מ-100 סטארט-אפים שונים שמביאים לשיפור איכות המים", מציין פרופ' יאיר. "בנוסף, מדינת ישראל הייתה בין הראשונות בעולם אשר עשו שימוש בדודי שמש על בתים ופיתחו את הטכנולוגיה. הדוגמה הכי טובה לכך היא השקת השדה הסולארי על גג הכנסת במסגרת הפרויקט 'כנסת ירוקה' שהפך אותה לפרלמנט הירוק בעולם הצפוי לחסוך כ-300,000 אלף שקל מדי שנה".

ביוזמת 'הכנסת הירוקה', ניתן לראות כיצד נוכחות במערכות שלטוניות או כלכליות בישראל של אנשים שיודעים מהי קיימות, עוזרת לפיתוח המדינה, הכלכלה ותורמת לחברה ירוקה יותר. כיום תחום הקיימות נלמד בבינתחומי הרצליה בשילוב המקצועות כלכלה וממשל. פרופ' יאיר מסביר כי אומנם הנושא חילחל לשיח ולתודעה, אך עד שלא יצאו תקנות מחייבות יהיה קשה לחולל את השינוי. "גם בסקטור הפיננסי, חברות מחויבות להגיש דוח אחריות תאגידית המשקף את התנהלותן בתחום הגנת הסביבה. אחריות תאגידית כיום היא סטנדרט בינלאומי".

כי אין לנו כוכב אחר

קנטון פועל כסטודנט באופן קבוע להעלאת מודעות לסוגיית הקיימות. במהלך התואר הקים מיזם העוסק בקידום חקלאות עירונית, על-ידי הקמת חממות הידרופוניות מסחריות על שטחים לא מנוצלים בערים, בדגש על גגות. "השימוש בגגות לטובת הקמת חממות מסייע במציאת פתרון לבעיית שחיקת הקרקע ובזבוז המים. יתרה מכך, הגידולים גדלים ללא הדברה, והמוצר נמכר באופן ישיר לצרכן, מה שמאפשר לצרכן לרכוש אותו במחיר נמוך יותר ולחקלאי ליהנות מרווח גדול יותר". "באופן כללי לסטודנטים השפעה עצומה על התחום כולו", מדגיש פרופ' יאיר, שכדיקן מאמין בשינוי האדיר שיכולים הסטודנטים לחולל בתחום המדיני והסביבתי על-ידי הפעלת לחצים, יזמות וחזון.

לצד השפעות סביבתיות, אי-אפשר להתעלם במדינתנו גם מההיבט הביטחוני. ד"ר גרסל טוען כי כיום ניתן לראות קשר ברור בין חוסן לאומי לקיימות. "אם ניקח לדוגמה את מפעל המלט 'נשר', נראה כיצד הקיימות והחוסן הלאומי משתלבים. פעילות המפעל מאפשרת לנו עצמאות לקיים תעשיית מלט, גם בזמן מתיחות ביטחונית, בה כחלק מסנקציות כלכליות המרחפות כאיום על ישראל, מדינות זרות עלולות לעצור את אספקת המלט למדינה. בשביל להפיק אנרגיה, המפעל שורף פסולת שבכל מקרה אחר הייתה פשוט נזרקת ומזהמת את הסביבה. יש פה קיום של חוסן לאומי וסביבתי גם יחד", מסביר גרסל.

ככל שידוע לנו, אין לנו כוכב אחר לחיות בו, על כן הצורך שלנו להתקיים דורש איזון בין שיקולים סביבתיים, חברתיים וכלכליים רבים. לאחר יותר ממאה שנה של נזקים תעשייתיים, אין לנו אלא למצוא פתרונות חדשים ולשנות במובן מסוים את אורח החיים המערבי אליו התרגלנו במשך שנים רבות. משימה לא פשוטה, אך בהחלט אפשרית.

פורסם במקור: אוונגרד - מגזין המרכז הבינתחומי הרצליה
הכותבת היא סטודנטית שנה א' למשפטים וממשל במרכז הבינתחומי הרצליה.
תאריך:  27/07/2015   |   עודכן:  27/07/2015
אוקסנה סופלין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קיימות: נעים להכיר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
27/07/15 14:35
פורום: אוונגרד כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנהלי מוסדות ומבני ציבור, מנצלים את העובדה כי רוב הציבור לא יודע ומכיר חוק זה ומכיוון שכך לא יתלונן ועל כן לא מתאמצים במיוחד להציב מתקן שתיה חינמי לרשות הציבור או שמציבים מתקן כזה במקום נסתר ולא גלוי לעין הציבור ולמעשה הם עוברים על החוק.
27/07/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
"לכישרון וליכולת הניסוח המופגנים כאן יש הכוח הדרוש לפרוץ למקומות אחרים", כך כתבתי בעתו על ספר שיריה הראשון של פזית אלעזר, "המקום בו גועשות המילים" וחשתי עצמי בטוח באמירתי, על-אף שקטונתי. כתבתי כך כי באופן כללי היה מיקומם של השירים, על יופיים ומיוחדותם, קרוב מאוד לרחם ולסביבתו החמה, תרתי משמע, וכפי שניבאתי וקיוויתי, היא פלשה משם אל מחוזות הלב, הנפש והנוסטלגיה. לפי כך זכינו כאן בשירים שונים ומורכבים על אהבה לגוף, וללב, ולשירה, ולנפש שאבדה לה - מה שאכן נותן לאותה אהבה פָנים רבות כמוצהר על ידה בכותרת הספר. אם איני טועה יש בשיר הבא, מן הבולטים לטעמי, לפחות חלק מן המרכיבים האלה:
27/07/2015  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
אחוז גבוה מהמקרים של סרטן הן אבחנה ראשונית שגויה. שגיאה זו עלולה להוביל לעיכוב בטיפול הרפואי, ובמקרים חמורים לחוסר יכולת לטפל.
27/07/2015  |  בלוריה דיין  |   כתבות
בשנת 2013 הוגש ערעור לבית המשפט העליון בנוגע להחלטה בית-ספרית להעביר תלמיד לבית ספר אחר על-רקע חשד שפגע פגיעה מינית. הערעור הוגש לאחר שבית משפט לעניינים מנהליים1 החליט להשאיר את החלטת ההעברה על-כנה. בית הספר החליט להפריד בין שני התלמידים לאחר שאחד מהם התלונן במשטרה שהאחר פגע בו מינית. אף על-פי שתיק החקירה נסגר מחוסר ראיות, סבר צוות בית הספר כי אי-אפשר לבצע הפרדה יעילה בתוך בית הספר והתרשם כי מצבו הנפשי של התלמיד שחווה פגיעה אינו מאפשר לו ללמוד בכפיפה אחת עם התלמיד החשוד כפוגע. בית המשפט העליון קבע שהחלטת בית הספר סבירה, ואימץ את השיקולים החינוכיים של אנשי המקצוע באשר לסיבות ההכרחיות לביצוע ההרחקה. בית המשפט הסביר שבהכרעתו הוא אינו דן בסוגיית האשמה, אלא מנסה להחליט אם החלטת הרשות החינוכית היא החלטה בלתי סבירה באופן המאפשר לבית המשפט להתערב. בית המשפט העליון קבע כי הפרדה בתוך בית הספר עלולה להעצים את המתח, והביא בחשבון את פגיעותו של הנפגע בשל מאפייניו האישיותיים.
27/07/2015  |  אלה שורץ  |   כתבות
אוכלוסיית העולם מזדקנת, כאשר העולם המערבי ויפן צועדים בראש. בארה"ב אחד מכל שמונה חצה את גיל 65 נכון לשנת 2010, בישראל אחד ל-10. תוך כ-40 שנה בארה"ב אחד מכל חמישה יחצה את גיל 65, בגרמניה ובאיטליה אחד מכל שלושה ובארץ אחד מכל שמונה.
27/07/2015  |  ד"ר רון בן-יצחק  |   כתבות
כוחה של שייכות מפלגתית חזקה  /  יוליה אלעד-שטרנגר
אל תוותרי על השאיפות שלך  /  אוקסנה סופלין
על האקדמיה וסדקיה  /  מאורי הירש
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il