|   15:07:40
דלג
  משה מכנס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

פסלותו של יהודי לכהן כשגריר בישראל

יהודי פסול מראש לכהונה כשגריר בישראל, בשל הסיכוי כי יהיה עליו לבחור בין בגידה במדינתו ובין בגידה בבני עמו
31/01/2016  |   משה מכנס   |   מאמרים   |   תגובות
שפירו. [צילום: מתי שטרן/פלאש 90]

דבריו של שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, עוררו תגובות נזעמות בישראל. אך שפירו מיהר להופיע בתקשורת הישראלית ובפקחותו הצליח לשכנע את מראייניו, שאיש מהם לא לחץ עליו יותר מדי ונהגו בו בנימוס מוגזם, כי הוא בעצם ילד טוב ירושלים, מה גם ששומעיו הוקסמו מיכולתו לדבר עברית טובה למדי.

טענתי היא כי הסכמתו של יהודי לכהן כשגריר מדינתו בישראל, היא מעשה מגונה המעיד על בעליו כי הוא אחד משניים: שוטה שאינו מבין את המשמעות הנרחבת של מעשיו, או אדם בעל מוסר ירוד, המוכן גם למעשי נבלה.

אין לי שום מידע שלילי על דן שפירו, וכטיעון להקלה משמשת העובדה שכבר קדמו לו שגרירים יהודים של ארה"ב בישראל. אני מניח שהמינוי נראה בעיניו כקידום מבורך בקריירה וכאות הוקרה מרנין מאת שולחיו, בכהונה שאיש לא ערער קודם לכן על כשרותה עבור שגריר יהודי. קבלת הפנים הנעימה שלה זכה כאן, בבואו ובהמשך פעולתו, אך הסירה מליבו כל מחשבת כפירה, אפילו הייתה לו כזו.

אך מהו שגריר? הכל יודעים כי זהו מרגל גלוי, שליח שייעודו בחיים הוא לשרת את אדוניו ולייצג את האינטרסים של אותו אדון בפני ממשלתה של מדינת השירות שאליה נשלח, ובכלל זה לאסוף ולמסור לשולחיו כל פריט מידע גלוי או סודי שיעלה בידו להשיג. רצוי כמובן, לו ולשולחיו, שהיחסים בין שתי המדינות יהיו תקינים וידידותיים, אך השגריר חייב להתכונן גם לימי סגריר, לרבות ימים שבהם יהיה מצבו כמצב שגריר ארה"ב בסייגון לקראת פלישתם של הצפון ויטנאמים אליה, או כשגרירי ארה"ב בטהרן ובלוב, בימים שבהם עמדו אותם שגרירים במבחנים קשים.

נאמנות מוחלטת

האיש המתבקש לכהן כשגריר חייב לתת לעצמו דין וחשבון על משמעות מינויו, בימים שבהם האינטרסים של שולחיו יהיו מנוגדים לאלה של מדינת השירות. ברוב המקרים, אין לשגריר יסורי מצפון: הוא פועל כמיטב יכולתו, לדווח לשולחיו על כל ניד-עפעף שנודע לו, כולל דיווחים הפוגעים בעליל באינטרס של מדינת השירות. ידועים מקרים שבהם ממשלתה של מדינת השירות הורתה לשגריר להסתלק בתוך שעות, והיו גם מקרים של מאסר השגריר. תמיד ברור לשני הצדדים, למי נתונה נאמנותו של השגריר.

בידענו את כל אלה, נשאלת השאלה מה עובר במוחו של יהודי, אזרח מדינה כלשהי, המתמנה כשגריר במדינת היהודים. מה יעשה כאשר האינטרס של מדינתו, שלה הוא חייב חובת נאמנות מוחלטת, יסתור באופן נחרץ וקשה את האינטרסים של ישראל, ויהא עליו לבחור בין בגידה במדינתו ובין בגידה בבני עמו היהודים, שבמקרים קשים הוא עלול לגרום למדינתם נזק קשה ואפילו להעמידה בסכנה קיומית חמורה.

ננסה להציג דוגמה אפשרית. ישראל שולחת קבוצת מטוסים להפציץ את המתקנים הגרעיניים באירן, לאחר שנודע לה כי זו עומדת לבצע ניסוי גרעיני מבצעי, שהצלחתו תעמיד מיד את ישראל תחת איום קיומי רציני ביותר, שכן האירנים מתכוונים לפעול נגדה פעולה מלחמתית בעתיד הקרוב. המבצע נעשה בחשאיות כבדה, והממשלה מסתירה את המתרחש במיוחד מפני ארה"ב, ביודעה כי גילוי המבצע יביא לעצירתו על-ידי נשיא ארה"ב ולאחר-מכן כבר לא יהיה אפשר לבצעו (שיקולים דומים, גם אם לא זהים, היו כאשר הופצץ הכור בעירק ב-1981, בידיעה כי זמן קצר לאחר-מכן הכור עתיד להיות "חם" והפצצתו עלולה למחוק את העיר בגדד, בקורבנות עצומים). בדוגמה שלנו, ממשלת ישראל מבינה כי לאחר הצלחת המבצע לא יפעל נשיא ארה"ב נגדה באופן נוקשה מדי, ולכן החשאיות לפני המבצע הכרחית. אך הפטפטת הישראלית פועלת כדרכה, והדבר נודע לשגריר ארה"ב בישראל, היודע ומבין את כל השיקולים הללו. מה יעשה השגריר? ישמור על שתיקה ובכך יבגוד בשולחו, נשיא ארה"ב – או ימסור לו את המידע כמצופה ממנו, ובכך יבגוד בבני עמו היהודים ויעמידם בסכנה קיומית איומה?

מוסר מעוות

יהודי שליבו טהור, בעל יושרה ויכולת חשיבה מעמיקה, מסוגל לחזות מראש מצבים כאלה ולהימנע מהם. כאשר מוצעת לו משרת שגריר בישראל, עליו לבקש לשנות את יעד שליחותו, כדי שלא להיות נתון בניגוד אינטרסים מסוג זה, הצפוי תמיד. בהסכימו להתמנות כשגריר בישראל הוא אפוא, באורח מובנה וידוע מראש, בעל התכונות השליליות שתוארו בתחילת דברינו. מינוי איש כזה אינו שונה ממינוי סוחר סמים, רוצח או פושע מסוג אחר, איש בעל מוסר מעוות, דבר ששום מדינה אינה מעוניינת בו.

ויש לעניין זה משמעות נוספת: לשגריר יהודי, במיוחד כזה הדובר עברית כמו דן שפירו, קל יותר לאסוף כאן מידע ולשכנע את מאזיניו הישראלים בצדקת דבריו, גם כשהוא מדבר בניגוד לאינטרס הישראלי. "הלא הוא כל כך נחמד, דובר עברית טובה וללא ספק ידיד-אמת של ישראל בהיותו יהודי, המניח לפעמים תפילין והולך לבית הכנסת". כך סבורים שומעיו היהודים, שיחסם אל שגריר לא יהודי היה מראש יותר ענייני וביקורתי. מינוי יהודי כשגריר בישראל מהווה אפוא גם מעין מעשה הטעיה שעושה הממשלה הממנה. מאידך-גיסא, יהודי הטוען בכל הכנות כי אין לו מאומה בעד ישראל וכי הוא אדיש לגורלה, פסול מראש לכהונה כאן. יהודי כזה הוא, לפחות בעיני, נבל גמור, והניסיון מוכיח כי יהודים כאלה התאמצו תמיד להיות "יותר קתולים מן האפיפיור", ופעלו במשנה-מרץ נגד בני עמם. איש כזה מוטב שיישאר בביתו ולא יבוא לכאן.

ברור שממשלת ישראל אינה יכולה לדרוש מממשלה אחרת שלא למנות יהודי כשגריר מטעמה בישראל, שכן בקשה כזו תהווה עילה לטענות מביכות, מה גם שבמדינות אחרות, במיוחד בארה"ב, שאלת הנאמנות הכפולה היא נקודה רגישה עד מאוד אצל אזרחיהן היהודים. אך ממשלת ישראל יכולה להעלות בעיה זו אל פני השטח בדרכי עקיפין, אם בייזום נאומים ומאמרים על כך בעיתונות הישראלית, ששמעם יגיע ללא ספק אל ממשלות זרות, ואם בנאומים בכנסת מפי מי שאינם חברי הממשלה ואף מפי חברי האופוזיציה שיסכימו לכך. יש לממשלה דרכים נוספות להביע משאלה כזו באוזני ממשלות זרות, השוקלות מינוי שגרירים יהודיים – ויפה שעה אחת קודם. התוצאה תהא בסופו של דבר שממשלות זרות יבינו, ויפסלו מראש את המחשבה על מינוי יהודי כשגריר במדינת היהודים.

כללים אלה חלים לא רק על שגריר יהודי בישראל, אלא על כל דיפלומט שיש סיכוי כי יתקל בניגוד עניינים, כגון אמריקני ממוצא איטלקי כשגריר באיטליה, או בריטי ממוצא יפני כשגריר ביפאן. ולא רק דיפלומטים: כל יהודי במדינה זרה, הנושא תפקיד שבו הוא עלול להיתקל בניגוד עניינים עם ישראל. זוהי אמת-המידה הנדרשת מכל אדם הפועל בשליחותו של אחר, כגון עורך-דין שאינו רשאי לפעול בשליחותו של א' נגד ב', שהיה לקוחו בעבר.

ראוי אפוא שטענות אלו תובאנה בפני השגריר דן שפירו, ודומני
כי גם שגריר בריטניה הוא יהודי. מן הדין הוא, שאנשים אלה יממשו את כישוריהם במקום אחר ולא כאן.

תאריך:  31/01/2016   |   עודכן:  31/01/2016
משה מכנס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסלותו של יהודי לכהן כשגריר בישראל
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר צפוני
1/02/16 06:08
 
משה, עורך-דין
1/02/16 08:49
 
שוחר-שלום
3/02/16 22:40
2
יוסי אבידור
1/02/16 09:09
 
שוחר הרוח
3/02/16 23:07
3
אובלי
1/02/16 13:24
 
יוסי אבידור
1/02/16 16:36
4
גולדבלט משה
4/02/16 04:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו חיים בתקופה לא פשוטה: מלחמות עקובות מדם של תנועות הג'יהאד המוסלמיות לכיבוש העולם, פלישת מסתננים מוסלמים לאירופה שהיא רק חזית אחת במלחמה הזו, מלחמת טרור, כולל המלחמה הפסיכולוגית שבה התאחדו כל גורמים האנטישמיים בעולם נגד ישראל – זו היא גם חזית נוספת במלחמת העולם השלישית המתרחשת מול עינינו. חוד החנית במלחמה הזו הם ארגוני הטרור הערביים, תנועות "האחים המוסלמים" מזרמים שונים המשתפים פעולה להשמדת המדינה היהודית, ואיתם ביחד גם אנטישמים "תוצרת בית": יוצאי תנועות פרו קומוניסטיות בישראל, אנרכיסטים, עבדי ארגונים שנוסדו במימון זר – כולם מנסים להשמיץ, להרוס, ליזום ריב ומדון בארצנו הקטנטונת כדי לחסל את המדינה היהודית בכל דרך אפשרית. עקב המצב, חובה על ממשלתנו ועל כל השרים המכהנים בה למנוע את מזימות האויב, הם עושים את זה?
31/01/2016  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
שגריר ארצות הברית בישראל נשא נאום חשוב בכינוס המכון למחקרי ביטחון לאומי ובו מתח ביקורת חריפה על אכיפת חוק בלתי שוויונית בשטחי יהודה שומרון ועזה. מיד הזדעק ראש הממשלה להכחיש בזעם את הטענה וכמה כותבים בצד הימני של המפה אף טענו, כדרכם בקודש, שקיימת אכיפה הלא שוויונית אך היא מופעלת לרעת היהודים והם בכנות מצפים שמישהו בעולם ישתכנע.
31/01/2016  |  משה גולדבלט  |   מאמרים
השמאל ממשיך בדרך המשוגות שלו. כדרך התנהלות מרגיזה ומקוממת הוא מנסח מהלכים אנטי-ציוניים, אנטי-לאומיים ואנטי-דתיים, מעטר אותם ב"פרחי דמוקרטיה" מזויפים, מאשים מי שאינם עונה "אמן" אחר הגדרותיו ההזויות בפשיזם, גזענות, או אפרטהיידיזם ולבסוף מחרים את הלא צייתנים. בדרכו ההרסנית הוא אוסף סביבו חלאה אנושית לא מעטה מכל הבא ליד, שתסייע לו במסעות הצלב שהוא יוזם, בעיקר נגד המתישבים באיו"ש. כאשר הוא מגדיש את הסאה ובהדרגה הופך לאויב המדינה בפועל, הוא מזיל דמעות תנין, מלין על מר גורלו, הופך את עורו ומטיף בשער בוטח וארוגנטי ומאשים סדרתי לזולתו. במחי-יד הוא הופך פסיכולוג בגרוש ליריביו הפוליטיים ותועמלן מהדרגה ההשפלה ביותר.
31/01/2016  |  רפי לאופרט  |   מאמרים

31/01/2016  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אני גאה למצוא את שמי מופיע ברשימת השתולים שפרסם הארגון עם סממנים פאשיסטיים (ב. בגין) אחרי שמה של הסופרת רונית מטלון, אחת מאושיות התרבות והספרות הישראלית שאת ספריה אני מאוד מעריך. הסופרת, שרק בנגיעות קלות אזכיר את אהבתי למה שיצא תחת ידיה - כוונתי ל"זרים בבית" ולרומן "זה עם הפנינים" שמונחים כבר כעשרים שנה בספרייתי, כשהאחרון תרם רבות להעלאת הדיון בזהות המזרחית. אני ממליץ מאוד על "קול צעדינו" ו"שרה שרה". אסתפק בעוד נגיעה קלה עם המלצה חמה על הרומן במכתבים שנכתב יחד עם פרופ' אריאל הירשפלד, וסליחה מספרים ומאמרים רבים שקיפחתי.
31/01/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il