|
יותר תאונות דרכים [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]
|
|
|
|
|
בבירת תעשיית הרכב בארה"ב - מדינת מישיגן, יש חוק שאסור לגשת פעמיים באותו יום למבחן מעשי בנהיגה. ככה זה שפשוט באים ונבחנים. בישראל, צריך להזמין תור זמן רב מראש, כך שחוק כזה לא רלוונטי. ועוד הבדל משמעותי, במישיגן מבחני הנהיגה הופרטו לידיים פרטיות. בישראל עדיין לא.
אז גייסו את עמותת "אור ירוק" כדי להפיק איום שווא שהפרטת מבחני הנהיגה יורידו את רמת כשירות הנהגים. אבל העובדות מדברות בעד עצמן, במישיגן בשנת 2014 היו 901 הרוגים בתאונות דרכים, כאשר הנסועה הייתה 156,724 מיליון ק"מ, כלומר 5.75 הרוגים עבור כל מיליארד ק"מ נסיעה. בישראל היו באותה שנה 319 הרוגים, כאשר הנסועה הייתה 52,400 מיליון ק"מ, כלומר 6.09 הרוגים עבור כל מיליארד ק"מ נסיעה. כלומר הפרטת המבחנים לא גורמת לירידה בכשירות הנהגים, אלא בדיוק להפך.
קבלן חיצוני
יתר על כן, במישגן מזג האוויר הוא מצד אחד קר מאוד ומצד שני מרובה במשקעים לאורך כל השנה, מה שגורם להרבה שלג, לשכבות קרח על כבישים, לערפילים ולעוד פגעי מזג אוויר שמכבידים על הנהיגה, לעומת ישראל שהיא מדינה חמה הרבה יותר עם משקעים שמתרכזים בחורף בלבד. למרות כל זאת, במישגן יש פחות הרוגים בתאונות דרכים.
אז איפה ההבדל בין ישראל למישיגן? מה קורה כאשר עובד מדינה הוא לא-יוצלח? לא מדובר על עובד מושחת שלוקח שוחד, אלא על סתם שלימזל. עובד כזה יהיה קשה מאוד להיפטר ממנו עד שיצא לפנסיה. אבל אם מדובר על קבלן חיצוני, אפשר הרבה יותר בקלות להחליף אותו. כמובן שיש בישראל הרבה בוחני נהיגה מצוינים, אבל לא כולם כאלו, לכן כשירות הנהגים במישיגן לא פחותה מבישראל.
הסתכלות על הצלחת ההפרטה במישיגן תלמד את כולנו שתוכניתו של השר כץ להפרטת הבחינות המעשיות בנהיגה היא תוכנית מצוינת שתתרום לבטיחות הדרכים בישראל.